Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra c150  (Luettu 24165 kertaa)

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Valtra c150
Moommalaaaaaaasten yhteisliittymä koittaa tykittää skännää.  ;D Nauttikaa te kesän kosteudesta nii minä nautin kuivasta ja aurinkoisesta syksystä KETÄ-kolleegoiden kanssa. Satoa tulee vaikka kuinka ja paljon ja syysviljojen kylvöt on parhaassa vauhdissa. Ei sade haittaa eikä laatuongelmat..... 8)

Syysvehnää puitiin tänään n.2000hl vajaalta 20ha:lta ja ruista tuli kylvöön vajaa 16ha.  8) Ihan OK päivä...
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

Fuller

  • Vieras
Vs: Valtra c150
See Valmetillako ne puitiin :D

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Valtra c150
See Valmetillako ne puitiin :D

Sillä äestettiin ne ruismaat.  ;)
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Valtra c150
Moommalaaaaaaasten yhteisliittymä koittaa tykittää skännää.  ;D Nauttikaa te kesän kosteudesta nii minä nautin kuivasta ja aurinkoisesta syksystä KETÄ-kolleegoiden kanssa. Satoa tulee vaikka kuinka ja paljon ja syysviljojen kylvöt on parhaassa vauhdissa. Ei sade haittaa eikä laatuongelmat..... 8)

Syysvehnää puitiin tänään n.2000hl vajaalta 20ha:lta ja ruista tuli kylvöön vajaa 16ha.  8) Ihan OK päivä...

*tykkää*  8)
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Marjanpoimija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: Valtra c150
Löytyykö lisää käyttökokemuksia C-sarjasta? Kävin kokeilemassa C-120E -mallia, myyjä ei ollut paikalla että olisi voinut kysellä tarkemmin. Hydraulilohkoja taakse oli neljä, mutta vaihtoventtiilin kauttako ne 3/4 lohkot sitten toimiikin? Eli eikö sitä kyynärnojan joystickia voi käyttää muuhun kuin etukuormaajan hallintaan? Ovatko lohkot toimintavarmoja vai onko samoja ongelmia kuin alkupään N-sarjoissa oli? Onko huollettavuus verrattavissa mezzoihin? Moottoritila näytti täyteenpakatulta, venttiilien säätö lienee melko askartelua? Koppi tuntui melko hiljaiselta tuossa matalakierrosmallissa, ovatko muut mallit äänekkäämpiä? Ostohousuja olen sovitellut jalkaan noitten C120-150 tahi sitten M-sarjan vastaavien osalta, tarjontaa malleista on melko vähän. Esitteitä ja keskusteluja mallisarjasta ei tahdo löytyä, KM:n testi 2004 vuodelta ainoa tarkempi kuvaus.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Valtra c150
Eikö tuo m-sarja ole aika kaukaa kierrettävien listalla? Isoissa raameissa liian vähän tehoa ainakin.

matti84

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Valtra c150
Löytyykö lisää käyttökokemuksia C-sarjasta? Kävin kokeilemassa C-120E -mallia, myyjä ei ollut paikalla että olisi voinut kysellä tarkemmin. Hydraulilohkoja taakse oli neljä, mutta vaihtoventtiilin kauttako ne 3/4 lohkot sitten toimiikin? Eli eikö sitä kyynärnojan joystickia voi käyttää muuhun kuin etukuormaajan hallintaan? Ovatko lohkot toimintavarmoja vai onko samoja ongelmia kuin alkupään N-sarjoissa oli? Onko huollettavuus verrattavissa mezzoihin? Moottoritila näytti täyteenpakatulta, venttiilien säätö lienee melko askartelua? Koppi tuntui melko hiljaiselta tuossa matalakierrosmallissa, ovatko muut mallit äänekkäämpiä? Ostohousuja olen sovitellut jalkaan noitten C120-150 tahi sitten M-sarjan vastaavien osalta, tarjontaa malleista on melko vähän. Esitteitä ja keskusteluja mallisarjasta ei tahdo löytyä, KM:n testi 2004 vuodelta ainoa tarkempi kuvaus.
Minulla C-130, 4500h. Etukuomainhommissa hyvä ja ketterä, eikä tarvitse välttämättä taakse lisäpainoja. Ilman kuormainta "pomppii" tiellä ainakin minulla, joten aina on kuomain paikallaan.
Minulla ollut sekalaisessa maatalouskäytössä: onnistuu 4-siipisen överum kääntöauran veto. Tosin juuri tuon auran halusin, sillä ei liian painava ja painopiste mahdollisimman lähellä traktoria.
Vetohommiin rajallinen tietty jo painon takia. Itsellä turbiinikytkin myös vaikuttaa vetotehoon, muuten kuormainhommissa olen tykännyt. Automaattisesta ilmastoinnista iso +. Kopin pienuus ei juuri haittaa. Isompi ja pidempi kuski voisi olla toistamieltä.

Vaihtoventtiilillä toimivat 3/4lohkot. Joistikkia ei pysty käyttämään kuin kuormaimeen, puute minun mielestäni. Lohkojen toiminnassa ei ole ollut minulla ongelmia. Sähköiset vivut ihan ok käyttää, napista tosin tunnottomat. Ite tykkään että voi säätää virtaukset yms. Itsellä normi (ei matalakierros), hieman ehkä äänekäs (hieman maku/tottumiskysymys). En äänekkyyden vuoksi vaihtaisi.

Vetohommiin en tuota suosittelisi, lyhyt akseniväli, paino ja teho...

Olisiko sitten m-sarjalaiset vakaampia myös ilman kuormainta... Samat tehot isommassa paketissa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Valtra c150
Ämmä on raameiltaan suurehko, mut hiljaisempi kuin mezzo\hitech ja koppijousetkin saa. Toki ännään saa simppelimmät etujouset koppijousituksen kaveriksi. Sähköjoystikista ja turbiinikytkimestä monet tykkää lastatessa, mut 'ulottuva' keula ämmässä miinusta.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

häkä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 90
Vs: Valtra c150
Mulla vm. 2004 C-100, ajettu 9200 tuntia. Takuujuttuja oli pari kappaletta, toinen liittyi hydrauliikkaan ja toinen oli viallinen automaatti-ilmastoinnin keskus. Sen jälkeen on toiminut aika hyvin. Mekaniikka alkuperainen. Vetolevy piti vaihtaa 7500 tunnin kohdalla, kun alkoi ääntä pitämään. Pari sähkölohkon päätä vaihdettu ja yksi joystick. Sähköinen siirtopumppu kerran uusittu ja yksi oikosulkuun mennyt johtosarja 8000 tunnin kohdalla. Etukuormaimena 10-60. Ohjaamo on pieni mutta erittäin toimiva, lämmin 30 asteen pakkasessakin ja huurteen poisto erittäin hyvä. Yläviistoon näkyvyys kuormaintyössä hyvä, koska etulasi kallistettu ja pyöristetty ylhäältä. Kuormaintyössä tanakka, esim olen nostanut 2200 kg:n lautanipun trukkihaarukalla ilman takapainoa, eikä ollut mitään ongelmaa. Moottorissa ei ole kovin paljon tehoa painoon nähden, mutta on erittäin polttoainetaloudellinen, tuntikulutus kuormaintöissä 5-7 litraa. Ei kuluta öljyä 500 tunnin vaihtovälillä, kerran loppuvaiheessa voi lisätä.

Traktorilla vedetään myös 11 m3 lietevaunua, jonka kanssa tiellä kulkee nihkeästi, mutta pellolla veto-ominaisuudet ovat erittäin hyvät. Renkaina edessä 480/65R28 ja 600/65R38, toiset renkaat menossa. Lietteenajossa polttoaineen tuntikulutus saattaa nousta 10 litraan. Vertailun vuoksi minulla on myös Case JXU 95 vm 2008, joka kuluttaa samoissa töissä 1-2 litraa tunnissa enemmän ja silti 1500 kg kevyempänä ei pysty vetämään lietevaunua samaan tahtiin. Olen testannut sen sekuntikellolla useamman kerran, samoilla keliolosuhteilla ja lietevaunu on hyvä puntari.

Kyntöauroina 4 siipiset sarka-aurat, kyntöominaisuudet hyvät ja nostolaitteen liikevara riittää myös vaikeissa ja pehmeissä olosuhteissa, sekä tasauspyörästön lukkoautomatiikka tekee kyntämisestä tehokasta. Verrattuna taas JXU:hun.

Olen tyytyväinen traktoriini ja huoltohan toimii erinomaisesti, uskon että ajan tällä traktorilla vielä pitkäään.

Marjanpoimija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: Valtra c150
Kiitos tähän mennessä kerrotuista kokemuksista, lisätkää vaan mielipiteitä mukava kuulla useampia! Vaihtotarjous nykyiseen Mezzoon em. C-120E mallista on saatu ja täytyy harkita mitä meinaa.

Nettikoneen ja Valtran tarjonta on tiedossa, mutta jos joku tietää myynnissä olevan yksilön niin YV:llä voi vinkata.

Pōllumees

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 541
Vs: Valtra c150
Minkäs vuoksi joystikkiä ei voi käyttää kahdessa takalohkossa ? . Vaihto tehdään siitä hydrauliikan ohjauksen kolmesta pyöreästä napista . Etumainen  etukuormaaja ,keskellä takalohkot , kolmannesta hydrauliikka on/off.  Etukuormaaja ei tosin toimi silloin  jos joystikkiä käyttää taakse ,mutta en koe tuota ongelmana .

Marjanpoimija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: Valtra c150
Nyt on koeponnistettu C-120E. Aika haitekki se on verrattuna 6600 valmettiin, kaikinpuolin!! Hytti on kompakti A-sarjan hytti, ulos näkee hyvin ja tilaa on sopivasti. Hytti on myös melko hiljainen. Etukuormaajan käyttö uskomattoman mukavaa sähkölohkon kautta ja painojakauma hyvä, kärsii nostella isojakin taakkoja eikä nostele perää. Valtran 10-70 aisat nousee riittävän ylös ja ylettyy eteenkin hyvin. Hydrauliikan 3/4 lohkojen vivut melko huonossa paikassa, tottuu kyllä muttei saa tukea kädelle. Sitä kyynärnojan joystickia ei siis saa taakse, vai enkö nyt ymmärrä?? Olisi melko kätevä ohjata koneita siitä.

Miinuksia moottorin tehoista, uskomatonta miten kesyjä nuo(6800h ajettu) hevoset ovat. Joka mäen haistaa jo hyvissä ajoin, eikä matkavauhti mäen päällä enää huimaa! Verraten paljon enemmän ajettuun omaan vakioon 6600:n sama tuntuma voimassa. Suutinvirityksellä saisi voimia helposti lisää n.10-30 hv, miten lie vaikuttaa muuten ominaisuuksiin. Vakioasetuksillakin varsin janoinen suhteessa voimantuntuun.

Ilmastointi tuntu reistaavan, päivän saattaa toimia ja toisena tunnin tai kaksi kerrallaan. Ulkolämpöanturin mukaan ulkona +70 ja sisällä +33, jälkimmäinen luku piti paikkansa!! Ilmastoinnin toimiessa hytti jäähtyi aurinkoisella kelillä nopeasti jo pienelläkin teholla.

Perän öljyt mittarin mukaan +90 astetta tunnin maantiesiirtymän jälkeen. Infrapunamittarin mukaan peräkotelo jarrujen kohdalla +80. Hetkittäin tekee ajoon lähtiessä hyytymisen ja hirttää vasenta jarrua, helpottaa kun pysäyttää ja polkee jarrua. Liekö levyt ehtoopuolella, vai onko muilla yhtä korkeita lämpöjä ollut?

Hytin alta kuuluu kolahtelua heitoissa ja suuntaa vaihtaessa. Vaikuttaisi tukikumien vaivalle, vai onko muuta irtoavaa? Kuormaajan runkosovitteen pultit oli oikealla puolella löysällä ja yksi pultti poikki. Kolina väheni kiristyksen jälkeen, kuuluen nyt selkeämmin hytin alta.

Maalipinnat on huonossa kunnossa, ei vaikuta käytettävyyteen. Lakat hilseilee ja musta muovi paistaa monin paikoin. Maalarille haasteita!

Pikkuvikoja tuon ikäiseen mahtuu aina, pitotavoista riippuen enemmän tai vähemmän.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: Valtra c150
Eihän sinulla ole vahingossa jokin hydelohko päällä paneelin napeista?  Eli kannen alta potikka jatkuvalla virtauksella ja sitten vahingossa tönäiset nappia.  Mukavasti vie tehoa mutta vastaavasti tuo lämpöä :D

C-sarjan hytti pitää ääntä, kun sen pellit repeävät kumityynyjen vierestä.  Takakumit näet helposti, mutta irroita molemmin puolin kynnyksistä kahdella ruuvilla kiinnitetyt peitelevyt (jossa lohkölämppärin pistoke).  Huomaat, että etukumien kiinnityskohdissa olevat levyt ovat ihan pläkkipellissä kiinni ja revenneet irti :(

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Valtra c150
Vai onko jarrujen linkut hytin alla/takana ollu rasvaamatta? Ei palaudu kunnolla jarrupolkaisun jälkeen

Pōllumees

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 541
Vs: Valtra c150
Se joystikki takalohkoon saattaa vaatia jonkun sähkösysteemin rakentamisen jo tehtaalla lohkoille. Mulla oli vaatimuksena se että 2 lohkoa toimii myös kyynärnojan joystikilla Eli 1-2 lohko joystikilla  ja vaihtonapeista 3-4 mutta mulla ei ole erillisiä vipuja takalohkoille . Luulen että tässä on se ero