Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lautasmuokkaus  (Luettu 16735 kertaa)

Teroman

Vs: Lautasmuokkaus
On huomattu kyllä että rikkakasvilajisto on monipuolistunut aika lailla ja erityisesti heinämäiset rikat tuntuu runsastuvan. Tänä syksynä on

Mää teen fältillä kerta-ajolla kevyesti sen mitä sää noilla erilaisilla härpäkkeillä monella eri ajokerralla.
Eikä tartte mitään ajankohtia kyttäillä.

Näin on.

Lautas muokkarien ja kultivaattorien mainetta pilaa Suomessa suuri kevyt laitteiden määrä, erilaisia kotimaisia kopioita.

Sakut ja Britit luottaa juuri kyntöön, kertavedolla tapahtuvaan kultivointiin ( laitteissa sekä piikkejä että lautasia )

Muokkaus syvyys tarvittaessa voi olla jopa enemmän kuin suomikynnössä

mah

  • Vieras
Vs: Lautasmuokkaus
Mun mielestä joko muokataan kunnolla tai ei ollenkaan. Jos kevytmuokkaillaan vähän sinnepäin, ei se ainaskaan parempi ole kuin suorakylvö.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Lautasmuokkaus
Tuossa teromanin kommentissa täytyy taas palata tuohon järjettömään vetotehon tarpeeseen. Kevytmuokkaus vaatii raskaat koneet. Miksi suomessa siis ylipäätään myydään näitä "härpäkkeitä" niin paljon ??? Itse olin ilmajäähdytteisten aurojen kannalla, mutta isän piti laittaa muotikone. Myönnän toki että kivien keräämistä on vähemmän ;) Vuosittain perusmuokattava ala on noin 40 ha, joka mielestäni menisi hyvin kyntämälläkin. Mutta eipä tätä vuodatusta tämän enempää ;D

Teroman

Vs: Lautasmuokkaus
Ohessa kuva jossa Olki kynnetty ja toisessa reunassa hieman syvempään kuin kyntö kultivoituna eli leviää tasaisemmin koko muokkaus kerrokseen,,,,,,

Liite

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Lautasmuokkaus
Ohessa kuva jossa Olki kynnetty ja toisessa reunassa hieman syvempään kuin kyntö kultivoituna eli leviää tasaisemmin koko muokkaus kerrokseen,,,,,,

Liite

Kätevän näköistä maata, ihan mitähän maalajia tuo on. Aika siististi on saatu kuvaan leikattu pinta maasta  ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Lautasmuokkaus
Ohessa kuva jossa Olki kynnetty ja toisessa reunassa hieman syvempään kuin kyntö kultivoituna eli leviää tasaisemmin koko muokkaus kerrokseen,,,,,,

Liite

Parempihan se pahna on tuolla syvällä niin ei aiheuta tautipainetta oraille, ja salaojittaa kivasti liiat vedet pois.
Kui mää ain olen paras?