Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktorin peruskunnostus??  (Luettu 29671 kertaa)

p.l

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 57
Traktorin peruskunnostus??
Onko mitään tolkkua ryhtyä peruskunnostamaan vanhaa traktoria (n. 10 000h) ajettua, joka muuten ominaisuuksiensa puolesta olisi käyttötarkoitukseensa passeli?

Jos laittaisi jonkin verran työpanosta kerralla koneen läpikäyntiin ja tekisi seuraavat pikkuhommat:

- moottorin laakerointi
- uudet sylinteriputket ja männnät
- kannen tarkistus ja koneistus tarvittaessa
- turbo, syöttöpumppu ja suuttimet
- apulaitteiden läpikäynti
- vaihdelaatikon tarkistus (synkrorenkaat, laakereita)
- jarrut
- kytkin kilkkeineen
- etukuormaajan puslat ja tapit uusiksi
- öljyt ja suodattimet koko koneeseen

Mitä muuta olisi sellaista joka vaatisi katkaisuhoitoa tai muuta suurempaa huomiota?

Työn voisi pääosin tehdä itse.  Aikaahan tuohon vierähtäisi jonkin verran, mutta toisaalta kun vaihtoehtona on uusi tai pari tuhatta tuntia ajettu täysin kunnoltaan arvaamaton vaihtokone, niin saisiko sijoitetulle pääomalle ja työpanokselle minkäänlaista katetta?

Lisäyksenä se, että ei oikein huvittaisi maksaa korjaamonpajan ammattimiehille 80€/h + alv ruostuneiden ja katkenneiden pulttien
parsimisesta tai muusta toisarvoisesta hommasta.

Tekisi itse nuo paskahommat ja teettäisi ammattilaisella vain pakolliset.

Viimeksi muokattu: 27.04.12 - klo:11:51 kirjoittanut p.l

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Tarktorin peruskunnostus??
On tolkkua, jos sulla on paja ja taitoa.

Ammattimiehellä tuon teettäminen maksaa 20 000€+10 000€ osiin  ???

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Tarktorin peruskunnostus??
Meidän >40 vuotta vanha Valmet on ollut talven maatalousalan oppilaitoksen harjoittelualustana. Budjetti oli tonnista puoleentoista. Periaatteessa olis tarvinnu/kannattanu putkittaakin, mutta jätettiin silleen. Kun ei männät nyt ihan poikittain mahtunu kaatumaan. Kun vain sen verran on tarkoitus jatkossa toimia, että saa omin avuin siirrettyä pihalla/rakennuksissa. Ensisijainen tarkoitus oli harjoittelualustan tarjoaminen.

Katkaistiin kytkinakselin öljyvuodon vuoksi. Moottorin suunnalla jotain öljyvuotoja. Kansi oli määrä tarvittaessa koneistaa + suuttimet laittaa.

En tiä mitä on tehty (muuta kuin pudotettu akku kappaleiksi purkamisen yhteydessä). Jaa yhden kuvan näin, että poikki oli saatu. Laskua  ei ole tullut mistään vielä. Enkä tiä koska on kunnossa.  :-\

Viimeksi muokattu: 27.04.12 - klo:10:38 kirjoittanut maraani

Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10201
Vs: Tarktorin peruskunnostus??

En tiä mitä on tehty (muuta kuin pudotettu akku kappaleiksi purkamisen yhteydessä). Jaa yhden kuvan näin, että poikki oli saatu. Laskua  ei ole tullut mistään vielä. Enkä tiä koska on kunnossa.  :-\

Ittekkin aikoinani opistossa ruuvanneena tekis mieli sanoa, että kunnossa ei ole koskaan noilta jäljiltä. Tai sitten taso on noussut  ;D Meidän kurssi teki "moottoriremontin " käyvään Ladan moottoriin. Ei käynyt enää remontin jälkeen  8) Tulipas muuten (kultaiset) muistot mieleen reilun 20v takaa  ::)

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Tarktorin peruskunnostus??
Minä olen tehnyt noita vanhempiin vehkeisiin muutaman.

Stefat uusisin jokapaikkaan myös
Apulaitteet joko uusiksi tai sitten kunnostus itse tekemällä

Vaihdelaatikon ja etuakseliston läpikäynti vaatii tarkkuutta ja oikeat arvot kiristyksiin ja välyksiin.

Marmoritiskiltä osien haku maksaa, jos vain viitsii, säästää huomattavia summia mm. laakereissa kun kyselee niitä vähän muualtakin. Kasatessa kannattaa käyttää "poppakonstiliimoja", eli hyviä esim. loctiten lukitteita ja välyksen poistoaineita, ei pääse sitten pyörimään koolit kuluneessa akselissa tulevaisuudessa. Ja kasatessa hyvää massaa kun käyttää niin ei tippase (pl. englantilaiset traktorit)

Viimeksi muokattu: 27.04.12 - klo:10:29 kirjoittanut nuffieldmaster

Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Tarktorin peruskunnostus??

En tiä mitä on tehty (muuta kuin pudotettu akku kappaleiksi purkamisen yhteydessä). Jaa yhden kuvan näin, että poikki oli saatu. Laskua  ei ole tullut mistään vielä. Enkä tiä koska on kunnossa.  :-\

Ittekkin aikoinani opistossa ruuvanneena tekis mieli sanoa, että kunnossa ei ole koskaan noilta jäljiltä. Tai sitten taso on noussut  ;D Meidän kurssi teki "moottoriremontin " käyvään Ladan moottoriin. Ei käynyt enää remontin jälkeen  8) Tulipas muuten (kultaiset) muistot mieleen reilun 20v takaa  ::)
No kyllä vaikea on uskoa että olis, mitä nyt muuten olen sitä touhua seurannut... ei voi kuin ihmetellä että sen koulun jälkeen pisnes toimii niinkin monella niinkin hyvin. :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

realisti

  • Vieras
Vs: Tarktorin peruskunnostus??
ja sitten veteraani-ikäisiin saa halpoja osia: www.agrilineproducts.com Seuraavana tarttis löytää kunnostuksen tekijä vanhalle nurkkakoneelle Ford 2000:lle, kaikki mitä tarttee laittaa uusiksi maksaa alle 2000€ jolloin tekniikka on uutta vastaava.

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Tarktorin peruskunnostus??
Meillä on kalusto niin vanhaa,että niihin on tullut remontteja tehtyä.
Ei siinä mitään,aikaa vaan tuppaa menemään.Osia joutuu joskus koneistamolle viemään ja taas menee aikaa.Kannet plaanata ja vauhtipyörä sorviin,kulutusrenkaita stefoille teettää,ym.
Vaihdelaatikkoaskareet ovat paljon hankalampia korjata kuin usein luulisi.Riippuu raktorista,meitin 5000 hoppa on helppo,natikan vaihdeloota pikavaihteella on paljon pahempi.
Kaiketi poversiftit ovat ilman erikoistietoja mahdottomia kotona korjata.
Mutta paljon voi omatoiminen säästää.
Ihan mitä haluaa tehdä ihminen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52031
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Tarktorin peruskunnostus??
No itse kun alat väkästämään, ei oo tekemisen puutetta. Helpoin ja ehkä halvin vaihtoehto on laittaa vaihtokoneriviin. Ei ne voimansiirron ja moottorin osat ilmasa ole. Turha nillittää 80euron tuntivelotuksista. Jokaiselle pitäs laittaa pakollinen viikon survival-setti mukaan ja laittaa huoltoauton kanssa maastoon katkasemaan traktoria...... Sit vois miettiä mistä se tuntihinta koostuu ja miksi.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

p.l

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 57
Vs: Tarktorin peruskunnostus??
No itse kun alat väkästämään, ei oo tekemisen puutetta. Helpoin ja ehkä halvin vaihtoehto on laittaa vaihtokoneriviin. Ei ne voimansiirron ja moottorin osat ilmasa ole. Turha nillittää 80euron tuntivelotuksista. Jokaiselle pitäs laittaa pakollinen viikon survival-setti mukaan ja laittaa huoltoauton kanssa maastoon katkasemaan traktoria...... Sit vois miettiä mistä se tuntihinta koostuu ja miksi.

En minä ainakaan nillitä hinnasta silloin kun ammattimies tekee ammattihommaa, mutta miksi maksaa ammattimiehelle ammattimiehen palkkaa sellaisesta työstä joka ei juurikaan ammattitaitoa vaadi.

Tuollaisen  20 -30 vuotta vanhan koneen purkamisessa ja kasaamisessa on se ammattimiehen tarve ajallisesti kuitenkin melkoisen vähäistä.

Lisäys:

Vaihtokonerivihän tuolle on ensisijainen sijoituskohde, mutta sopivaa ehdokasta tilalle ei oikein tunnu löytyvän.

Viimeksi muokattu: 27.04.12 - klo:11:36 kirjoittanut p.l

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Vs: Traktorin peruskunnostus??
Ompas teillä luulot noista kuluista???? ite laitoin viime talvena yhden nelipyttysen 9500 tuntia ajetun koneeni "huoltoon". Moottorin koneistukset ja osat maksoi 2500€. Purku ja kasaus vei n. viikon työt. Kytkimen osat maksoi n.500€. Sitten valojen korjausta, lisälohkosiivu hydrauliikkalohkoon, vahaus, uusia letkuja lämmityslaitteelle ym. Töitä pari-kolme viikkoa ja rahaa max. 3500€.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Traktorin peruskunnostus??
Ompas teillä luulot noista kuluista???? ite laitoin viime talvena yhden nelipyttysen 9500 tuntia ajetun koneeni "huoltoon". Moottorin koneistukset ja osat maksoi 2500€. Purku ja kasaus vei n. viikon työt. Kytkimen osat maksoi n.500€. Sitten valojen korjausta, lisälohkosiivu hydrauliikkalohkoon, vahaus, uusia letkuja lämmityslaitteelle ym. Töitä pari-kolme viikkoa ja rahaa max. 3500€.

p.l mainitsi listassaan vaihteistoremontin.

Tuo "viikon" työt... paljonko se maksaisi korjaamolla ? Vai pari-kolme viikkoa ?

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: Tarktorin peruskunnostus??
Tuollaisen  20 -30 vuotta vanhan koneen

Tarviiko tuollainen mökkitraktori ollakkaan huippukunnossa? Kai sitä perunat nostaa ja polttopuut tekee vähän huonokuntoisemmallakin vehkeellä.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Traktorin peruskunnostus??
Käyttämällä vesipumpun irti ja ehkä kannenkin saa jo hyvin tietoa moottorin kuluneisuudesta.

Kannattaa myös kysellä merkkifoorumeilta että aiheuttaako kyseisessä merkissä/mallissa kuluneisuuden oireita vaikkapa kuluneet männänrenkaat. Suht edullisia uusia ja ei välttämättä tarvi samalla irrotella putkia tai tehdä muuta töisevää remppaa. Suuttimet kannattanee tarkistaa ainakin sumujen suhteen noilla tunneilla ja pumppukin tutkituttaa, varsinkin jos se ei ole kallis homma teettää. Jos on pumppuoireisiin viittaavaa vikaa, niin sitten pumppu tietty huoltoon.
Hydrauliikan paineet mittaamalla saa aika hyvin tietoa miten se puoli toimii.
Ja monesti kuiviin jarruihin riittää puhdistus ja säätö, sekä mekanismin rasvaus. Toki pitokoneeseen voi uusia jarrupinnat ja sorvuuttaa rummut, mutta kannattaa aina suhteuttaa työmäärä ja nähty vaiva siihen millaista lopputulosta ollaan hakemassa. Pihakonetta alle sadan tunnin vuosittaiseen käyttöön, vai kakkoskonetta jopa 500 tunnin käyttöön. Saahan noihin rahaa uppoamaan vaikka huru mykke, mut joku järki kannattaa toki pitää mielessä.

Etukuormaimen ja muutkin puslat kannattaisi aina uusia ajallaan, sitten kun pesät kuluu, niin homma menee astetta hankalammaksi. Eikä pelkkä puslanvaihto nyt ole edes mikään kovin suuri homma.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Traktorin peruskunnostus??


 Jos käynnistyvyys, huohotus lämpöisenä, sivuäänet, öljyn kulutus ja savutus ovat järkevissä rajoissa niin ajaa vaan. 31000h tunnin valtulta ei oltu auottu alakertaa, mutta putkethan lähtee ylöspäin kaikista helpoiten... Turpeliini ei saa tunkea öljyä imusarjaan ja olis suotavaa, että päittäisvälys olis alle kaks milliä (meinas kuulua switseristä kallis ääni)...