Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Atrian hinnastokikkailu  (Luettu 49159 kertaa)

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Atrian hinnastokikkailu
wolfheartscry kiteyttää hyvin olennaista. Raha pitää ottaa markkinoilta. Pitää olla sellaiset tuotteet, että ne luovat kilpailuetua. Puhutaan Porterin viidestä voimasta (asiakkaiden markkinavoima, tuottajien markkinavoima, uusien kilpailijoiden uhka, uusien markkinoille tulijoiden uhka sekä lisäksi toimialan nykyisen kilpailun taso). Ne eivät ole mielestäni ole puolella, jos uuden teurastamon ja lihanlajalostuspuljun nostaa harjaan ja tällä kuvittelee tilityskykyä hakevan. Kauppa kyllä kiittää :o.
Asiaa. Jostain syystä lihanjalostamisen kipinä häviää kerta toisensa jälkeen rakenneuskolle, jossa painotetaan seinien ja tehokkuuden antamaa rakenteellista ylivoimaa tilityskyvyn tuottamisessa. Lisäksi saatetaan vielä vaahdota kilpailun haitallisuudesta.....
Ala kaipaa lujasti uutta henkistä pääomaa, parempaa markkinointia ja parempaa laatukontrollia, innovatiista tuotekehitystä, joka hoidettaisiin käsi kädessä markkinoinnin kanssa. Nykyisellään voisi sanoa, että jalostamisen ja markkinoinnin ulkoistaminen on naudanlihassa epäonnistunut.

 Jaakko Nuutila ja hänen lausuntonsa propagandaosastolla että hieman myöhemmin...
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Mistäs nyt tulee kun molemmat mediatoistajat Aatami ja Kollonen eivät vannokkaan suuren ja kauniin nimeen ! ;D ;D ;D ;D
Ei sen puoleen itsekin Atrian omistajana kehotan teitä tuottamaan mahdollisimman halvalla raakaainetta jotta meillekin omistajille osinkoja rapisisi mukavaan tahtiin  ;D ;)

 Eikös tuolla Atrian seikkuilu-strategialla enempi ole alaskirjauksia ropissut?
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Tosiasiahan on se,maailmanmarkkinoiden mukaan mennään.Sitä pitisi pystyä Suomessa tuottamaan halvemmilla roduilla lihaa samaan hintaan kuin eteläinen pallonpuolisko tuottaa ypärivuotisesti laiduntamalla.Tämä on mahdottomuus.HK ainakin hinnoittelulla ja noutamisella oihjailee tuotantoa,ne elukat joista on tarvetta jalostuksssa,noudetaan ja jopa voidaan maksaakkin.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Tosiasiahan on se,maailmanmarkkinoiden mukaan mennään.Sitä pitisi pystyä Suomessa tuottamaan halvemmilla roduilla lihaa samaan hintaan kuin eteläinen pallonpuolisko tuottaa ypärivuotisesti laiduntamalla.Tämä on mahdottomuus.HK ainakin hinnoittelulla ja noutamisella oihjailee tuotantoa,ne elukat joista on tarvetta jalostuksssa,noudetaan ja jopa voidaan maksaakkin.

Suomalaisesta naudanlihasta myydääm 80 %:tia jauhelihana, se on melkein sama mistä elukasta se jauheliha tulee ja puolet siitä tuleekin maitopuolen poistolehmistä  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Isokännö tarinoi jossain lehdessä Saksan teurastamon duunareiden palkoista.3e tunti,Saksassa kun ei ole minimi palkkaa.Näillä meidän liksoilla ei koskaan saada kannattavuutta paranemaan.Tuo 80% jauhelihaa on liikaa.Ch,lim,ym.päätyy lihamyllyyn suurelta osin.Suoramyynti on ehkä joillekin ratkaisu,mutta markkinat on rajalliset.Ex-saarioisten tuottaja en oikein ole sisään päässy.Ainakin toi pelkän a-netin ja puhelin viestien kanssa pelaaminen on turhauttavaa.Olis muutakin kun nettiä pälärätä tai viestejä vinkuttaa

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Tosiasiahan on se,maailmanmarkkinoiden mukaan mennään.Sitä pitisi pystyä Suomessa tuottamaan halvemmilla roduilla lihaa samaan hintaan kuin eteläinen pallonpuolisko tuottaa ypärivuotisesti laiduntamalla.Tämä on mahdottomuus.HK ainakin hinnoittelulla ja noutamisella oihjailee tuotantoa,ne elukat joista on tarvetta jalostuksssa,noudetaan ja jopa voidaan maksaakkin.

Suomalaisesta naudanlihasta myydääm 80 %:tia jauhelihana, se on melkein sama mistä elukasta se jauheliha tulee ja puolet siitä tuleekin maitopuolen poistolehmistä  8)

Vähän jäävi arvioimaan itse tuota, kun en ole ostanut kaupan jauhelihaa valovuosiin, mutta pääsääntöisesti suoramyyntiasiakkaat ovat erityisesti maininneet just tuon (liharotu)jauhelihan erinomaisuuden kaupan tavaraan verrattuna. Eräskin uusi asiakas tuumasi, että kaupan jauheliha on koiranruokaa tähän verrattuna. No makuasioista ei voi kuin kiistellä. Eikä mulla ole sen tieteellisempää näyttöä asiasta.

antti-x

  • Vieras
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Tosiasiahan on se,maailmanmarkkinoiden mukaan mennään.Sitä pitisi pystyä Suomessa tuottamaan halvemmilla roduilla lihaa samaan hintaan kuin eteläinen pallonpuolisko tuottaa ypärivuotisesti laiduntamalla.Tämä on mahdottomuus.HK ainakin hinnoittelulla ja noutamisella oihjailee tuotantoa,ne elukat joista on tarvetta jalostuksssa,noudetaan ja jopa voidaan maksaakkin.

Suomalaisesta naudanlihasta myydääm 80 %:tia jauhelihana, se on melkein sama mistä elukasta se jauheliha tulee ja puolet siitä tuleekin maitopuolen poistolehmistä  8)

Vähän jäävi arvioimaan itse tuota, kun en ole ostanut kaupan jauhelihaa valovuosiin, mutta pääsääntöisesti suoramyyntiasiakkaat ovat erityisesti maininneet just tuon (liharotu)jauhelihan erinomaisuuden kaupan tavaraan verrattuna. Eräskin uusi asiakas tuumasi, että kaupan jauheliha on koiranruokaa tähän verrattuna. No makuasioista ei voi kuin kiistellä. Eikä mulla ole sen tieteellisempää näyttöä asiasta.

Ota saman leikkaamon (samoilla standardeilla) leikkaamaa liharotujauhelihaa ja lypsyrotujauhelihaa (mielellään about saman ikäisistä ja sukupuolisista) ja kokeile itse onko eroa ja minkälaista. Pihveissä varmasti on. Jonkun HK:n tai Atrian jättilaitoksessa kaikkine sidekudoksineen leikatussa naudassa sillä rodulla ei ole mitään väliä. Ja tietty isokin pulju saa rotukarjan jauhelihasta jotain oikeasti parempaa kun jättää sitten jauhamatta ne jätteet jotka "sidekudosproteiiniltaan vakioidussa" normijauhelihassa kuuluvat asiaan.

Viimeksi muokattu: 20.04.14 - klo:22:41 kirjoittanut antti-x

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Tosiasiahan on se,maailmanmarkkinoiden mukaan mennään.Sitä pitisi pystyä Suomessa tuottamaan halvemmilla roduilla lihaa samaan hintaan kuin eteläinen pallonpuolisko tuottaa ypärivuotisesti laiduntamalla.Tämä on mahdottomuus.HK ainakin hinnoittelulla ja noutamisella oihjailee tuotantoa,ne elukat joista on tarvetta jalostuksssa,noudetaan ja jopa voidaan maksaakkin.

Suomalaisesta naudanlihasta myydääm 80 %:tia jauhelihana, se on melkein sama mistä elukasta se jauheliha tulee ja puolet siitä tuleekin maitopuolen poistolehmistä  8)

Vähän jäävi arvioimaan itse tuota, kun en ole ostanut kaupan jauhelihaa valovuosiin, mutta pääsääntöisesti suoramyyntiasiakkaat ovat erityisesti maininneet just tuon (liharotu)jauhelihan erinomaisuuden kaupan tavaraan verrattuna. Eräskin uusi asiakas tuumasi, että kaupan jauheliha on koiranruokaa tähän verrattuna. No makuasioista ei voi kuin kiistellä. Eikä mulla ole sen tieteellisempää näyttöä asiasta.

Ota saman leikkaamon (samoilla standardeilla) leikkaamaa liharotujauhelihaa ja lypsyrotujauhelihaa (mielellään about saman ikäisistä ja sukupuolisista) ja kokeile itse onko eroa ja minkälaista. Pihveissä varmasti on. Jonkun HK:n tai Atrian jättilaitoksessa kaikkine sidekudoksineen leikatussa naudassa sillä rodulla ei ole mitään väliä. Ja tietty isokin pulju saa rotukarjan jauhelihasta jotain oikeasti parempaa kun jättää sitten jauhamatta ne jätteet jotka "sidekudosproteiiniltaan vakioidussa" normijauhelihassa kuuluvat asiaan.

Kyllähän liha ja sen ominaisuudet on samalla tavalla jalostettava ominaisuus, kuin maitokin  ;)
Liharotujen jalostuksessa tutkitaan kyllä muitakin ominaisuuksia, kuin vain kasvua  8)
Eniten taitaa kuitenkin vaikuttaa ruokinta lopputuotteen laatuun ja ominaisuuksiin  :o
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

antti-x

  • Vieras
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Tosiasiahan on se,maailmanmarkkinoiden mukaan mennään.Sitä pitisi pystyä Suomessa tuottamaan halvemmilla roduilla lihaa samaan hintaan kuin eteläinen pallonpuolisko tuottaa ypärivuotisesti laiduntamalla.Tämä on mahdottomuus.HK ainakin hinnoittelulla ja noutamisella oihjailee tuotantoa,ne elukat joista on tarvetta jalostuksssa,noudetaan ja jopa voidaan maksaakkin.

Suomalaisesta naudanlihasta myydääm 80 %:tia jauhelihana, se on melkein sama mistä elukasta se jauheliha tulee ja puolet siitä tuleekin maitopuolen poistolehmistä  8)

Vähän jäävi arvioimaan itse tuota, kun en ole ostanut kaupan jauhelihaa valovuosiin, mutta pääsääntöisesti suoramyyntiasiakkaat ovat erityisesti maininneet just tuon (liharotu)jauhelihan erinomaisuuden kaupan tavaraan verrattuna. Eräskin uusi asiakas tuumasi, että kaupan jauheliha on koiranruokaa tähän verrattuna. No makuasioista ei voi kuin kiistellä. Eikä mulla ole sen tieteellisempää näyttöä asiasta.

Ota saman leikkaamon (samoilla standardeilla) leikkaamaa liharotujauhelihaa ja lypsyrotujauhelihaa (mielellään about saman ikäisistä ja sukupuolisista) ja kokeile itse onko eroa ja minkälaista. Pihveissä varmasti on. Jonkun HK:n tai Atrian jättilaitoksessa kaikkine sidekudoksineen leikatussa naudassa sillä rodulla ei ole mitään väliä. Ja tietty isokin pulju saa rotukarjan jauhelihasta jotain oikeasti parempaa kun jättää sitten jauhamatta ne jätteet jotka "sidekudosproteiiniltaan vakioidussa" normijauhelihassa kuuluvat asiaan.

Kyllähän liha ja sen ominaisuudet on samalla tavalla jalostettava ominaisuus, kuin maitokin  ;)
Liharotujen jalostuksessa tutkitaan kyllä muitakin ominaisuuksia, kuin vain kasvua  8)
Eniten taitaa kuitenkin vaikuttaa ruokinta lopputuotteen laatuun ja ominaisuuksiin  :o

Suomessa maidossa maksetaan riittävästä puhtaudesta, valkuais- ja rasvapitoisuudesta ja määrästä. Ja lihassa taas painosta, lihapitoisuudesta, ja siitä että rasvaa ei ole liikaa. Eli maidossa ominaisuudet kuten maku (olettaen että ei ole varsinaisia makuvirheitä) tai juustoutuvuus eivät ole hinnoitteluperuste sen enempää kuin maku tai marmoroituminen on lihassa. Ja hinnan perässä niitä molempia tuotetaan. Eli mahdollisimman paljon (riittävän puhtaita) litroja, rasvaa ja proteiinia. Tai mahdollisimman paljon teuraskiloja ja lihakkuutta ilman että rasva karkaa... ;)

Tietty joitain parin promillen poikkeuksia voi olla, mutta eivät ne kokonaisuutena paljoa vaikuta. Ja edelleen kehoitan tekemään kunnon vertailun. Samasta pienteurastamosta samoilla standardeilla teurastettujen eläinten jauhelihat ovat vertailukelpoisia. Ei joku suojakaasussa oleva tuote x ja pienteurastamon tuote y.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Noissa makutesteissä, ei vaan noi suuret pihvirodut oikein pärjää, eikä maitorodutkaan  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Atrian hinnastokikkailu

Vähän jäävi arvioimaan itse tuota, kun en ole ostanut kaupan jauhelihaa valovuosiin, mutta pääsääntöisesti suoramyyntiasiakkaat ovat erityisesti maininneet just tuon (liharotu)jauhelihan erinomaisuuden kaupan tavaraan verrattuna. Eräskin uusi asiakas tuumasi, että kaupan jauheliha on koiranruokaa tähän verrattuna. No makuasioista ei voi kuin kiistellä. Eikä mulla ole sen tieteellisempää näyttöä asiasta.

 Ihan samat maininnat olen kuullut vaikka mulla on satunnaisesti tarjolla vaan perus Fr ja Ay jauhelihaa.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Näin äitinä ja kuluttajana, sivussa vielä maidontuottajanakin, olen visusti sitä mieltä, että suomalainen kuluttaja on aika päivää sitten hukannut nk.kokolihan. Elikkä siitä lihamötikästä ei osata tehdä mitään. Pitää olla hienosti leikatut pihvit ja paistit, ohjeet painettu pakkaukseen, ettei sitä voi mitenkään saada epäonnistumaan. Koetaan hitaaksi ja vaikeaksi laittaa. Ja ennenkaikkea kalliiksi, mutta ei huomata tosiasiaa, ettei sitä naudanlihapihviä pysty syömään yhtä paljon kuin broileria tai tonnikalaa.
Kuluttaja tahtoo jauhelihaa, ja myös saa. Lapset opetetaan syömään jauhelihaa, joten kokoliha on heille kertakaikkisen järkyttävä kokemus.
Inhoan tätä ruokaohjelmien tarjontaa, mutta ainoa valopilkku niissä on tuo kokolihan käyttö ja kokonainen kala, seipakettia en ole vielä nähnyt kertaakaan. Jos näillä saataisiin kuluttajatkin heräämään lihan monimuotoisuuteen ja kysyntääkin sitten löytyisi. Jos on kysyntää, niin tarjontaakin varmasti tulisi ja hinta nousisi kuin itsestään. Mutta ilman työtä ja tiedotusta tämä pullasukupolvi ei näitä herkkuja löydä.
Parhaana markkinointina näkisin koulun kotitaloustunnit, sinne pitäisi iskuja lihateollisuuden tehdä ja ravistella ennakkoluuloja. ::)

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Tämä on niin totta. Lisäisin vielä että että ruokakuntien pieneminen nostaa kynnystä valmistaa itse "oikeaa" ruokaa. Mikropitsa on vaan niin kätevä..   :-[
Eilen syötiin rouvan kanssa itse kasvattamani naudan paistia. Pitkä kypsennysaika uunissa miedolla lämmöllä, siivuiksi kermapippurikastikkeen sekaan ja hetki odottelua. Kaveriksi keitimme perunat, porkkana- ja lanttukuutiot ja parsakaalia. Eväät lautaselle ja hiukan punaviiniä. Oli hyvää.  8)
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Atrian hinnastokikkailu
Liha voidaan kysynnän mukaan säilöä kylmässä ja tarpeen mukaan ajaa ylimääräinen jauhelihaksi. Siinä tulee se makuero ison ja pienen toi mijan välillä. Pieni toimia vetää osan suoraan riiputetusta elukasta jauhelihaksi. Iso toimia vetää jauhelihan sekaan vanhaksi menevää varastoa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!