Terve kaikille!
Niittomurskaimista on ollut paljon juttua, mutta en ole saanut siitä huolimatta täytettyä minun tiedon janoa. (Voiko sitä täällä edes tyydyttää?
)
Hinattavan niittomurskaimen vaihto olisi siis edessä. Kriteereinä on edelleen, että koneen on oltava hinattava ja se on oltava leveydeltään 3,2-4,0m välissä. Nykyisistä markkinoilla olevista merkeistä ei ole kokemusta muusta kuin kuhnista, joten pistäkäähän ajatuksia peliin. Mielellään vielä käyttäjäkokemuksia!
Kuhn on tehty raudan ääressä, minkä voi havaita jo koneen painosta. Vuosien mittaan on tullut kuitenkin huomattua, että kuhnin jousitus on huono, mikä johtuu osaltaan myös koneen järeästä rankenteesta. Tahtoo vain vuosien mittaan raudan ääressä tehdystäkin koneesta tulla loppu, jos jousitus ei toimi. Koneesta ei jäänyt kuitenkaan ihan huono maku suuhun, joten nyt haetaankin haastajaa kyseiselle merkille.
Krone kiinnostaa. Onko raadilla kokemuksia/tietoa 3,2m ja 3,6m koneiden eroa? Olen kuullu, että jo 3,2m:n kulmavaihteet tahtovat kuumua, joten 3,6m:n voi unohtaa, jos siinä on samanlainen voimansiirto. Kronessa jousitus tuntuu pelaavan hyvin, mutta mitenkähän on muun kestävyyden kanssa? Hinta ei ainakaan ole kalleimmasta päästä.
Pöttinger ei ole täällä päin vielä hittituote, joten kokemukset kyseisestä merkistä vähäiset. Novacatteja kovasti ainakin mainostetaan, ja näkyyhän noilla hintaakin olevan. Liekkö hintansa veroisia? Jousitus näyttäisi olevan samanlainen kuin kuhnissa eli jouset ovat suoraan alaspäin. Toimiikohan sitten yhtään paremmin kuin kuhnissa?
Elho epäilyttää, mutta onko epäilyt turhia? Suomalaisista koneista on vaan usein tahtonut jäädä pas*an maku suuhun... Arrow näyttää ainakin tomivalta, mikä lie totuus? Jousitus näissä elhoissa on ainakin muista poikkeava, sillä se on toteutettu hydrauliikalla. Miten toimii sitten käytännössä?
Entäs muut merkit? John Deere painii omassa luokassaan jo ihan hintansa puolesta. Kverneland on minun kohdallani täysi mysteeri, vaikka onkin varmasti suurempi valmistaja kuin elho. Mahtasikohan kvernestä olla edellä mainituille merkeille haastajaa?
Siinä onkin monta kysymystä, mutta jospa edes joku haluaa jakaa ajatuksiaan!