Olen tossa muutamana päivänä siirrelly kosteampia paaleja raktorilla nostolaitteessa olevalla kilpileikkurilla. Painosta ei ole kovin tarkkaa tietoa mutta tiedän että raktori pysyy pyörillään 1300 kilolla apulantaa viskassa. Näillä paaleilla ei sitten enää pysykään. Eli 150 paali menee yli sen 1300 kiloa. Kyllä sillä koolla on sitten kuitenkin väliä. Puristenestettä ei viellä valu eikä ole pakkautunut jääklimpiksikään.
Tilavuuspainohan se ratkaisee! Ei se paljonko koko klimppi painaa
Toki tilavuuspaino on tärkeä mutta mun kokemuksella kokonaispainollakin on merkitystä.
Jos saa enemmän rehua paaliin vaikka se onkin isompi niin ainakin seuraavissa asioissa voittaa
- Pienempi polttoaineen kulutus koska energiaa kuluu vähemmän "löysän" paalin tekemiseen ja koneet rasittuvat vähemmän
- Vähemmän paaleja hehtaarilla eli vähemmän pysähtelyjä paalaajalla
- Vähemmän paaleja kerättävänä
- Lähes aina vähemmän muovia per paali
- Vähemmän paaleja sidottavana ja kuormattavana
- vähemmän paaleja purettavana kotona
- vähemmän paaleja avattavana ja kuljetettavana pöydälle
kuitenkin samamäärä rehua lehmillä kuin useammalla tiukemmin paalatulla paalilla
Siksi mulla on se käsitys että isommalla paalikammiolla joka esimerkiksi tekisi 250 leveetä ja 1,5 korkeaa paalia saavutettaisi kokonaisuudessa huomattava säästö vaikka sitä ei puristettaisi aivan älyttömästi kun vaikka niin että 35 ka:lla saavutettaisi noin 2000-2500 kilon paino.
Niin ja tähän on siilomiesten turha kommentoida