Mun mielestä jo 60 lehmää on sellainen karjakoko, että isäntäpari ei sitä puhtaasti kahdestaan pysty hoitamaan. Ainakaan ei pitemmän päälle ja varsinkaan, jos on lapset pieniä. Ei ole kokemusta miten se ropo sitten asiaan vaikuttaisi - lisääkö vai vähentääkö rasitusta? Olen vain kuullut sanottavan, että parsinavetassa menee lypsäjältä jalat ja asemalla kädet. Ropotin kanssa ei sitten kestä pää.
Pakko vastata tähän. Kyllä 60 lehmän karjan pystyy hyvin hoitamaan kahdestaan ilman työntekijää. Jopa yksinkin välillä jos sattuu toiselle menoa tai sairastumista. Tänä vuonna on ollut 4 lomapäivää ja seuraavat ovat pääsiäisen aikoihin ja hyvin jaksaa. Nyt vaan kiusaa nuo vasikan rimpulat jotka alussa yskii, ripuloi eikä syö. (RS-taudin jälkimaininkeja). Meillä lapset ovat jo isoja, mutta aikoinaan oli mentävä navettaan lypsylle niin ajoissa että ehti viemään heidät kouluun. Asemalypsyssä sama määrä lehmiä silloinkin ja kahdestaan hoitui.
Peltotyöt hoituu vähän porukalla kun on yhteiset koneet, säilörehun tekee urakoitsija. Ei ole apesysteemiä joten rehun ottoon ei tarvita erikoista osaamista. Jakovaunua osaa ajaa kuka vaan, jopa meidän 8 vuotias tyttö aikoinaan.
Ja robotin kanssa alkaa pääkin kestämään vaikka alussa oli heikko luottamus. Robotti tulee koko ajan paremmaksi vanhetessaan. Ehkä huolto ja varaosat on nyt toimivampia ja rikkoja sattuu yhä harvemmin. Ja kun sen robotin tuntee, niin voi neuvoa ketä tahansa naapuria puhelimessa, että miten sen saa toimimaan jos ei itse ole kotona.