Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ropo päivystys  (Luettu 31633 kertaa)

+250

  • Vieras
Vs: Ropo päivystys
Oon tosta Pantin kanssa täysin samaa mieltä, että yhden robon navetan hoitaa hyvin "kotikutoisesti". Yksikin ihminen sitä jonkun aikaa pyörittää, jos ei ole hankalia uusia hiehoja tms. Eikä sitä paitsi täällä huonojen tukien alueella työntekijän palkkaaminen oikein ole mahdollista ainakaan näin vasta navetan rakentaneena. Toki lomien järjestäminen olisi työntekijän avulla helpompaa, kun tilalle jäisi joku "omaakin väkeä" eikä pelkkä lomittaja(t).

Täysin samaa mieltä. Nyt 3.5 vuotta menty yhdellä robolla yksin navetalla ja ei siinä minusta mitään ihmeellistä ole. Toki jos on hankalia hiehoja tai hankalia poikimisia niin on apua saatavilla. Juuri tuo lomien pitäminen varmasti helpottuisi jos olisi palkattua väkeä, mutta onneksi on pätevä vakiolomittaja johon uskaltaa luottaa kun on loman tarpeessa. Peltotyöt onkin sitten asia erikseen, siellä käytetäänkin urakoitsijoita apuna melkein kaikissa tössä.
Ehkä joskus voi tuohonki päästä.Nyt navetan ylösajovaihees ei kolmekaan ihmistä meinaa riittää.
Toki ropottia lukuunottamatta,kaikki korjaukset tehdään itte.
Ittellä on hiukan hankaluuksia saada hiehoja opetettua ropolle.Niitä tuli ehkä hiukan liian paljon lyhyes ajas.Pahimmillaan 7/3päivää.21 hiehoo poiki kuukaudes.Se hiukan aiheutti vasikkalaanki paineita.
Mutta eiköhän se tästä ala selviytymään,tavalla tai toisella ::) ::)

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Ropo päivystys
Isäntäpari ikäänkuin on navetalla vaan töissä päivittäin.
Jos isäntäpari ryhtyy pelkäksi tilatyöntekijäksi, pitää yritykselle palkata toimitusjohtaja kaikilla valtuuksilla. Ehkäpä se olisi monessa tapauksessa parempikin vaihtoehto tuloksen teon kannalta.

antti-x

  • Vieras
Vs: Ropo päivystys
Minulla on nyt kolme lasta, vanhin 3 ja nuoremmat 2. Jotenkin ajatus siitä että hoitaisi yhden tai kahden robotin navettaa kahdestaan vaimon kanssa julkisen lomituksen tukemana tuntuu yhtä mukavalta ajatukselta kuin se että olisi palkkatöissä ja pojat eivät koskaan kasvaisi tuon vanhemmaksi eikä niitä koskaan saisi mihinkään hoitoon tai leirille tms. päikkäriä tai yhtä isovanhempi-yötä enempää.

Yhtymä/avoin yhtiö/monen osakkaan oy on vastuun jakamisen osalta tosin parempi vaihtoehto kuin palkkatyöntekijät, mutta toisaalta kannattavalle tilalle voi palkata myös kovemmalla kuukausipalkalla pitkäjänteisempään ja tasa-arvoisempaan työsuhteeseen (tyyliin esim. Tansksssa ja Virossa käytettävät karjamestarit tms.) jonkun joka melkein tuo toisen osakkaan hyvät puolet eikä kuitenkaan kaikkia huonoja puolia. :)

Viimeksi muokattu: 10.03.12 - klo:15:35 kirjoittanut antti-x

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Ropo päivystys
  Kun yksin hoitaa 60 lehmän roponavetan onhan se mahdollista -Tyätunteja tulee 365X 24 = 8760  .

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ropo päivystys
  Kun yksin hoitaa 60 lehmän roponavetan onhan se mahdollista -Tyätunteja tulee 365X 24 = 8760  .

Tässä on totta toinenpuoli mutta mä sanoisin että ennemminkin mulla tuottaa ongelmaa se että käyn navetassa 3 kertaa päivässä keskimäärin 2 tuntia aamulla, 2 tuntia illalla, ja puoli tuntia iltatarkit. Käyntejä tulee vuodessa siis vaivaiset 1145 kpl plus kaikki lisähäiriöt lehmiin ja kalustoon liittyen vaikka 2 kertaa viikossa eli 104 kertaa eli yhteensä vaivaiset 1250 kertaa vuodessa. Eli vaikka ehkä jaksaisin tehdä sen 1642 tuntia niin kun se jakautuu siihen 1250 kertaan vuodessa niin multa ainakin loppuu ajanmittaan mehut. Siksi siirän osan vastuusta mielellään työntekijälle
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Ropo päivystys
  Kun yksin hoitaa 60 lehmän roponavetan onhan se mahdollista -Tyätunteja tulee 365X 24 = 8760  .

Tässä on totta toinenpuoli mutta mä sanoisin että ennemminkin mulla tuottaa ongelmaa se että käyn navetassa 3 kertaa päivässä keskimäärin 2 tuntia aamulla, 2 tuntia illalla, ja puoli tuntia iltatarkit. Käyntejä tulee vuodessa siis vaivaiset 1145 kpl plus kaikki lisähäiriöt lehmiin ja kalustoon liittyen vaikka 2 kertaa viikossa eli 104 kertaa eli yhteensä vaivaiset 1250 kertaa vuodessa. Eli vaikka ehkä jaksaisin tehdä sen 1642 tuntia niin kun se jakautuu siihen 1250 kertaan vuodessa niin multa ainakin loppuu ajanmittaan mehut. Siksi siirän osan vastuusta mielellään työntekijälle

mutta sitte sitä virtaa piisaa kumminki aurauksiin yms epäsäännölliseen ??? ::)
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

antti-x

  • Vieras
Vs: Ropo päivystys
  Kun yksin hoitaa 60 lehmän roponavetan onhan se mahdollista -Tyätunteja tulee 365X 24 = 8760  .

Tässä on totta toinenpuoli mutta mä sanoisin että ennemminkin mulla tuottaa ongelmaa se että käyn navetassa 3 kertaa päivässä keskimäärin 2 tuntia aamulla, 2 tuntia illalla, ja puoli tuntia iltatarkit. Käyntejä tulee vuodessa siis vaivaiset 1145 kpl plus kaikki lisähäiriöt lehmiin ja kalustoon liittyen vaikka 2 kertaa viikossa eli 104 kertaa eli yhteensä vaivaiset 1250 kertaa vuodessa. Eli vaikka ehkä jaksaisin tehdä sen 1642 tuntia niin kun se jakautuu siihen 1250 kertaan vuodessa niin multa ainakin loppuu ajanmittaan mehut. Siksi siirän osan vastuusta mielellään työntekijälle

mutta sitte sitä virtaa piisaa kumminki aurauksiin yms epäsäännölliseen ??? ::)

Tämä se on tosiaan se toinen ääripää, että pitäisi olla navettaorjana itselleen 365 vuodessa ja sitten ulkoistaa kaikki muu, että olisi tehokasta, että voisi kirjoittaa hautakiveen että eli tehokkaan elämän?

Suomalaisen maatilan vahvuus sekä yhteiskunnan että maatilan kannalta on se, että se on monialayritys, eikä sen tarvitse olla yhden ihmisen monialayritys.

Viimeksi muokattu: 10.03.12 - klo:20:29 kirjoittanut antti-x

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Ropo päivystys
eihän siinä jos ei itte kykene, ja tarve ja mahdollisuus on sille työntekijälle, niin ilman muuta kannattaa kattella, mutta se että löytää sellasen motivoituneen osaajan on taas aiva eri juttu joka pitäis sitte ottaa huomioon siinä laajennusvaihees..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Ropo päivystys
eihän siinä jos ei itte kykene, ja tarve ja mahdollisuus on sille työntekijälle, niin ilman muuta kannattaa kattella, mutta se että löytää sellasen motivoituneen osaajan on taas aiva eri juttu joka pitäis sitte ottaa huomioon siinä laajennusvaihees..

Juu, heikkoutta se semmonen työntekijöiden palkkailu vaan on...
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ropo päivystys
eihän siinä jos ei itte kykene, ja tarve ja mahdollisuus on sille työntekijälle, niin ilman muuta kannattaa kattella, mutta se että löytää sellasen motivoituneen osaajan on taas aiva eri juttu joka pitäis sitte ottaa huomioon siinä laajennusvaihees..

Kannattaisi ne työntekijät valkkailla ennen laajennusvaihetta eikä vasta sen jälkeen sitä ensimmäistä vastaan tulevaa :o
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Ropo päivystys
eihän siinä jos ei itte kykene, ja tarve ja mahdollisuus on sille työntekijälle, niin ilman muuta kannattaa kattella, mutta se että löytää sellasen motivoituneen osaajan on taas aiva eri juttu joka pitäis sitte ottaa huomioon siinä laajennusvaihees..

Juu, heikkoutta se semmonen työntekijöiden palkkailu vaan on...

saa sen nuonki ymmärtää jos haluaa ::)
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Vesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66
Vs: Ropo päivystys
Mitenkä tästä keskustelusta välitty selainen kuva että, navettassa käynti ja olo on pahasta.
Ei minulla palkattua vastaan ole mitään. Itselläkin on 1-2 palkattua sesongin mukaan.
Mutta. Jos ei olla valmiita reiluun 1500 tuntiin navetta töitä ja maito on pääelinkeino, niin ollaanko oikealla alalla vai ollaanko muuten vain laiskoja ?
Mutta jos pussi kestää.... niin siitä vaan.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ropo päivystys
uskokaa nyt jo että ei robonavetan työmäärä ole mikään ongelma mutta se työn jatkuvuus vuodesta toiseen tekee sen että mielummin hankin vähän lisää työtä jota voi tehdä enemmän kerralla ja sitten välillä luovuttaa navetan vetovastuun työntekijälle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Vs: Ropo päivystys
En mä ainakaan jaksa joka päivä tehdä samaa hommaa. Työmäärä ei ole mikään ongelma kunhan saa tehdä montaa eri työtä pihattotöiden lisäksi, esim. peltotyöt, koneiden korjaus ja huolto, metsätyöt ym. Meillä ei enää urakoitsijoita pellolle päästetä koska tykkään tehdä niitä itse  :D Sesonkiajaksi sitten palkataan pihattoon apua.

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Ropo päivystys
mulla on pikkasen sellainen käsitys ett pellolle on 100 kertaa helpompi löytää motivoitunutta työvoimaa kuin navetalle...  ::)

... ja peltotöissä mokaamiseen pitää jo yrittää on ne niin paljon yksinkertaisempia  :o ;D

anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)