Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe peruskunnostus  (Luettu 17229 kertaa)

realisti

  • Vieras
Vs: peruskunnostus
jusulle lähetetty yv...

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Vs: peruskunnostus
mä olen kk.alvissa. on kyllä ehdoton esim rakennusaikana. palautukset tulee n.2vko ilmoituksen jätöstä. sen voi jättää heti seuraavan kuun 1.pvä. oli ihan ok saada heti noita n. 30 000 eken palautuksia. muuten nekin rahat olis ollu lainassa n. vuoden ihan turhaan. ja raktorin ostossa viidesosa hinnasta palautu tilille parissa viikossa.

kusti65

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 168
Vs: peruskunnostus
eihän mun käsityksen mukaan ongelma olekaan se alvi joka tulee ylimääräisenä kun myy tuotteita vaan se minkä maksat ylimääräistä tuotantopanoksista. Sitä voi esimerkiksi miettiä meidän kohdalla vuosittaisen 12 tuhannen mpö litran kohdalla paljonko on alvin osuus joka on kiinni melkein aina vähintään puoli vuotta ennen kun tulot rupee tulemaan jotka tasoittaa alveja. Kuukausialvissa olisi kait hyötyä mutta en ole perehtynyt siihen tarpeeksi.
Tolla ennakkoalvilla tarkoitan tätä systeemiä jossa voi hakea ennakopalautuksen jolloin ei tarvitse rahottaa alvia. Tämä systeemi toimii kait jossain isoissa investoinneissa (+100000€)

Olen alusta lähtien ollut kk-alv menettelyssä.  Varsinkin silloin kun investoitiin oli tuo ALV:n ennakkopalautus aivan ehdoton. Sehän ei ollut varsinaisesti mikään ennakko, vaan perustui jo toteutuneisiin tilitapahtumiin oletuksella että ei voida negatiivista ALV hyödyntää seuraavina kuukausina. Se piti erikseen hakea perusteluineen.

Nyt kun tämä verotili tuli käyttöön, homma toimii kun unelma. Kerralla voi tehdä 2 kk kirjanpidon. Esim. maaliskuun 12. pv mennessä teen tammi- ja helmikuun kirjanpidon. Ilmoitus nettiin ja palautukset on varmasti maaliskuun aikana tilillä. Eikä tarvitse hakea mitään erikseen. Sivutuotteena tulee hyvin ajan tasalla oleva kirjanpito, josta vaikka välitilinpäätöksen saa nappia painamalla.

Suosittelen kaikille. :D

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: peruskunnostus
Kyl silppur kunnostaa kannattaa, jos hakkur ehjä. 2000 tontulla tekee tosiaan jo paljon. Noista levyistä, me vaihdettiin ne malliin ESAB/Kemppi, loppui niiden kanssa tappelu  ::)
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: peruskunnostus
juurikin näin, terät ja kitkalevyt tiskiltä, loput tarvikkeena ja muokattuna..

Kyllä mä olen nuo kitkalevytkin hakenut tarvikkeena, eikä niiden kanssa ole ongelmia ollut. Tai sitten olen kiristänyt liian kireälle..  ;D

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: peruskunnostus
2000 tontulla tekee tosiaan jo paljon.

Tekeekin tosi paljon.  ;)

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: peruskunnostus
Ihan tuohon perusasiaan eikä ALV-vaikutukseen.

Tuo peruskunnostuksen suosio on nykyään kyllä hiipunut huolestuttavan alas. Itse kyllä kunnostelen koneita. Nytkin on työn alla yksi traktori jossa perustekniikka (moottori, vaihteisto, hydrauliikka) on kunnossa mutta kaikenlaista pikkuvikaa löytyy. On öljyvuotoa perästä ja etuperästä, pientä sähkövikaa, rispaantunutta sisustan verhoilua, kulunutta penkkiä haalistunutta maalia yms..  Suoranaista rahaa tuohon projektiin ei mene 3000€ enempää, työtä kylläkin reilusti.

Kysymys on tietenkin siitä mitä työtunnilleen hintaa laskee, ottaako homman työn kannalta vai voiko osan laittaa harrastuksen ja oppimisen piikkiin. Tuo on aina yksilökohtainen asia. Itsellä on tilanne jossa talvella on ns. vapaa-aikaa, pidän koneiden kanssa romplaamisesta ja nautin siitä kun oppii jotakin uutta. Homman voi ottaa osaksi harrastuksena.

Sen jälkeen kun rakensin kunnollisen lämpimän korjaamohallin, olen talvikaudella tehnyt 1-2 koneen peruskorjausta, rakentanut kärryjä yms.. Olen kokenut homman mielekkäänä ja suhteellisen tuottoisanakin. Joskus tulee tehtyä konehankintoja joissa hankintahinta on jonkin pikkuvian, tai rispaantuneen ulkomuodon  takia hyvin alhainen. Tuon korjaamisella tekee hyvän tilin. Toki pitää jotakin osata mutta työ opettaa ja tekevälle sattuu ::) ::)

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: peruskunnostus
juurikin näin, terät ja kitkalevyt tiskiltä, loput tarvikkeena ja muokattuna..

Kyllä mä olen nuo kitkalevytkin hakenut tarvikkeena, eikä niiden kanssa ole ongelmia ollut. Tai sitten olen kiristänyt liian kireälle..  ;D
Kyl silppur kunnostaa kannattaa, jos hakkur ehjä. 2000 tontulla tekee tosiaan jo paljon. Noista levyistä, me vaihdettiin ne malliin ESAB/Kemppi, loppui niiden kanssa tappelu  ::)

noilla kitkalevyillä on kumminkin se oikea tarkoituskin, siksi pitäsivät olla toiminnassa ::) oon ennen rehuntekoa avannu kytkimet ja santapaperilla hionu pinnat puhtaaksi, ei ne turhia oo luistellu.. mistäs oot löytäny tarvikelevyjä?, ei oo tullu vastahan..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: peruskunnostus
Ihan tuohon perusasiaan eikä ALV-vaikutukseen.

Tuo peruskunnostuksen suosio on nykyään kyllä hiipunut huolestuttavan alas. Itse kyllä kunnostelen koneita. Nytkin on työn alla yksi traktori jossa perustekniikka (moottori, vaihteisto, hydrauliikka) on kunnossa mutta kaikenlaista pikkuvikaa löytyy. On öljyvuotoa perästä ja etuperästä, pientä sähkövikaa, rispaantunutta sisustan verhoilua, kulunutta penkkiä haalistunutta maalia yms..  Suoranaista rahaa tuohon projektiin ei mene 3000€ enempää, työtä kylläkin reilusti.

Kysymys on tietenkin siitä mitä työtunnilleen hintaa laskee, ottaako homman työn kannalta vai voiko osan laittaa harrastuksen ja oppimisen piikkiin. Tuo on aina yksilökohtainen asia. Itsellä on tilanne jossa talvella on ns. vapaa-aikaa, pidän koneiden kanssa romplaamisesta ja nautin siitä kun oppii jotakin uutta. Homman voi ottaa osaksi harrastuksena.

Sen jälkeen kun rakensin kunnollisen lämpimän korjaamohallin, olen talvikaudella tehnyt 1-2 koneen peruskorjausta, rakentanut kärryjä yms.. Olen kokenut homman mielekkäänä ja suhteellisen tuottoisanakin. Joskus tulee tehtyä konehankintoja joissa hankintahinta on jonkin pikkuvian, tai rispaantuneen ulkomuodon  takia hyvin alhainen. Tuon korjaamisella tekee hyvän tilin. Toki pitää jotakin osata mutta työ opettaa ja tekevälle sattuu ::) ::)

Ja vaikka työtunnilleen ei saiskaan ihan huippuhyvää korvausta, kuten monet vapaa-aikansa sohvalla makaavat tuntuvat hakevan, niin ompahan sekin koneiden parissa vietetty aika pois pahanteosta  :D

Tosi on kyllä että jos ei ole kunnon työtiloja, ei huvita hommia aloittaakaan.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Vs: peruskunnostus
asian vierestä taas. miten ton jf:n sais syömään kunnolla. aina ne kitkalevyt vaan käryää. on vaihdettu uusia ja laitettu kolmea levyä ym. ja se pakki tuntuu vielä huonommin pitävältä kuin syöttö. olen pakittanut sitä rautakangella hakkurin nivelristikosta pyöräyttäen mutta niin hidasta että. toi mengele on ihan omaa sarjaa tohon verrattuna. kaikki menee läpi mitä noukin saa ylös. ja mikä virka sillä syöttörullien pohjalevyllä on? tuntuu vaan lisäävän tukkoisuutta.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: peruskunnostus
asian vierestä taas. miten ton jf:n sais syömään kunnolla. aina ne kitkalevyt vaan käryää. on vaihdettu uusia ja laitettu kolmea levyä ym. ja se pakki tuntuu vielä huonommin pitävältä kuin syöttö. olen pakittanut sitä rautakangella hakkurin nivelristikosta pyöräyttäen mutta niin hidasta että. toi mengele on ihan omaa sarjaa tohon verrattuna. kaikki menee läpi mitä noukin saa ylös. ja mikä virka sillä syöttörullien pohjalevyllä on? tuntuu vaan lisäävän tukkoisuutta.

perusasiat kuntoon eli: teräväli max 0,7mm, teroitus, vastaterä kunnossa, sitte onko rummut oikooset?, remmit uudet, pakkipyörän kummiosa on myös vaihdettava aika ajoin, näiden kiristyssuhdekin pitää olla oikein että pelaa.. onko kitkalevyn jouset kuoleentunu? pohjalevyä ei tarvita, puhaltaa paremmin ilman..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: peruskunnostus
Yksi syy peruskunnostelujen puutteeseen on jumalattomissa hyvityshinnoissa joita uuteen vaihdettaessa täyspaskasta suomalaiset keskusliikkeet antaa. Tällainen persaukinen pienviljelijä jos koettaa ostaa pientä konetta juuri peruskunnostusidealla keskusliikkeistä niin saa itsensä maksaa kipeäksi ja sitten työntää sen 5000 € siihen remonttiin.

Vanha on vanha ja sillä on vanhan arvo. Vasta peruskunnostettuna koneen arvo voisi olla vaikka puolet uuden hinnasta. Mutta nyt annetaan käytetystä lähes uuden vastaavan arvo, ja en tiedä onko jokin kartelli vai mikä, mutta samaa uuden hintaa pyydetään sitten käytetystä paskasta.

Jos vaikka tuollaisen vikaisen 6400 valmetin saisi 10 000 € ja siihen kunnostukseen laittaisi 5000 € saisi kovan koneen pienellä budjetilla, mutta kun siitä pienvikaisesta paskasta pyydetään jo lähtökohtaisesti 20 000 € ja siihen menee se 5000 € niin eipä peruskunnostelut juuri kannata jos ei itse tee. Liikkeelle joka tekisi noita, ei pysty myymään konetta enää, menisi niin kalliiksi.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: peruskunnostus
asian vierestä taas. miten ton jf:n sais syömään kunnolla. aina ne kitkalevyt vaan käryää. on vaihdettu uusia ja laitettu kolmea levyä ym. ja se pakki tuntuu vielä huonommin pitävältä kuin syöttö. olen pakittanut sitä rautakangella hakkurin nivelristikosta pyöräyttäen mutta niin hidasta että. toi mengele on ihan omaa sarjaa tohon verrattuna. kaikki menee läpi mitä noukin saa ylös. ja mikä virka sillä syöttörullien pohjalevyllä on? tuntuu vaan lisäävän tukkoisuutta.

Riittävästi voimaa eteen, ei anna traktori periksi ennen kitkakytkimiä ts. momentit ei kasva pyörintänopeuden laskiessa.

Ysisatasen pakin tekniikka oli purettava useimpina vuosina, sai voimat takaisin peruutukseen. 1350:n peruutus olikin erimaata, savu vain pöllähti pakilta kun sai lähes täydestä laukasta pakitella, vai olikos se täydestä laukasta ??? Noukkimen kitkalevyt antautui siinäkin parissa vuodessa, karhotettu möykkelikkö märkää heinää ei antanut anteeksi edes pysähtymistä ennen kasaa... Kitkapyörien antaessa periksi liian helposti,  pakkipyöräkin sulasi edes takaisin ottaessa ja räjähti tuusan nuuskaksi >:(
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Vs: peruskunnostus
tota voimaa on liikaakin-traktori ei `haista`että nyt menee liikaa tavaraa. mutta sitä taas tarvitaan vaunun täyttyessä ja tiellä. hommasin siihen uuden koko kitkakytkinpaketin mutta olen kuullut että joku olis tehnyt siihen murtopulttisysteemin. tavara jää siihen rullien väliin. niissä on aika pieni liikevara verrattuna mengeleen. siitä on mennyt oljen jämiä silputessa noi pikkupaalitkin läpi.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: peruskunnostus
Itse olen hieman ihmetellyt kun katsoo noita vaihtokonelistoja, niin melkoset rivit löytyy yli 10 000 paalattuja paalaimia. Pidetäänkö tuon verran ajettuja jo ihan romuna?
Pienellä peruskunnostuksella tuollaisilla ajas vielä toisen mokoman, tosin yleensä rullat alkaa kulumaan noilla main ja ainakin welgeriin maksavat n. 800e joka hieman rokottaa, mutta yleensänhän ne on alimmat rullat jotka kuluu.

Paalainten peruskunnostajalle olis mielestäni töitä.

Itellä on tällä hetkellä 2 kpl n.35 000 ajettuja welgereitä, mietinnän alla on vaihdanko molemmat yhteen uuteen vai kunnostanko noista toisen perusteellisesti. Vaihdossa noista ei juuri mitään saa ja moni karttaa suoraan ostaessa tuota mittarilukemaa.

Tosin kun nyt panostas uuteen ja ajelis enakoivalla huollolla taas seuraavat 40 000  :P Tai vastaavasti vaihtas vuoden välein, noissakin vaan hinta laskee heti kun vie liikkeen pihasta pois.