Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe peruskunnostus  (Luettu 17228 kertaa)

realisti

  • Vieras
peruskunnostus
onko nykyisillä korjaamotaksoilla mitään järkeä kunnostuttaa vanhoja koneita? Minulla on pihassa kulunut mutta ehjä jf 1050 silppuri, ja oli tarkoitus että tehdään siitä vielä kone kun on hyvä varaosa-aihio olemassa. Nyt kuitenkin muutamalta pajalta on kysytty tarjousta hommasta, ja lopputulos on sellainen että joko myy raatona pois tai kunnostus on tehtävä itse. Taitaa kallistua jälkimmäiseen, sillä kone on kuitenkin omaan käyttöön käyttöarvoltaan hyvä. Miten on mahdollista että suomessa pienikin peruskunnostus on niin kallis että kannattaa ostaa uusi tuote? Esimerkiksi saksassa ja briteissä peruskunnostavat täyttä häkää 100 000kpl ajettuja pyöröpaalaimia.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: peruskunnostus


koneiren korjaus on suomesa kilpailematon ala ::)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Greenpwr

  • Vieras
Vs: peruskunnostus


 Siitäpä vuan korjaamoa ja kilpailua lisäämään...suomi on melkein vapaa maa yrittää... Onkos  isännillä (vieläkin) remontin pelkoa, että mieluummin laitetaan vaihdossa välirahaa kolmekymppiä, kun entisen remppa esim. maksais alle viis tonnia? Jos nuitten vanhempien vempeleiden kanssa, ees jotenkin, meinaa pärjätä, niin kuntoa pitää seurata aktiivisesti ja jatkuvasti. Jos ajotyylinä on kaasupohjassa niin pitkään kun liikkuu, kunnostustarpeet pärähtää kuuluviksi hyvinkin äkkiä...uusillakin koneilla...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: peruskunnostus
Yksi syy vois olla mielen syövereihin syöpynyt lause "uusi on aina uusi" joka tosin nykymailmassa käytännössä tarkoittaa että "uusi on aina kalliimpi vaikkakin halvemmalla tehty"

Ehkä semmoinen koneiden kunnossapidon ja peruskunnostuksen kulttuuri puuttuu tästä maasta ? Toisaalta sellainen firma joka vaikkapa kunnostaa 15 kpl yhdenmallista paalainta vuodessa, saa väkisinkin etua kun homma on tuttu ja sitämyöten moni asia helpottuu. Suomessa riittävän asiakasvolyymin saavuttaminen jotta voisi erikoistua tiettyyn merkkiin lienee mahdotonta.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: peruskunnostus
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: peruskunnostus
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.

 ...ja tuossa väsymisvaiheessa auttaa viihtymistä jos sen komponentin saapi pulttiliitoksesta irti ja vastaavan uuden osan laitettua tilalle...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: peruskunnostus
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.
Ja esimerkiksi silppureissa tuon kyllä näkeekin kun oppii katsomaan :(    Uutta osaa on vaikea suomessa saada järkevään hintaan, se ainakin on yksi syy peruskorjausten kannattamattomuuteen.
    Mitenkähän olisi latviassa tai liettuassa pajoja jotka tekisivät koneiden ennallistuksia :-\

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: peruskunnostus
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.
Ja esimerkiksi silppureissa tuon kyllä näkeekin kun oppii katsomaan :(    Uutta osaa on vaikea suomessa saada järkevään hintaan, se ainakin on yksi syy peruskorjausten kannattamattomuuteen.
    Mitenkähän olisi latviassa tai liettuassa pajoja jotka tekisivät koneiden ennallistuksia :-\

 Mulla on ainakin sellanen epäilys ko. maita kohtaan, että kone ei ylitä valtioitten rajaa kuin kerran...  ::)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: peruskunnostus
ja sitten jos olette huomanneet ainakin alkuperäiset vara osat jos joutuu ostamaan on suolasen kalliita ihan tajuttomissa hinnoissa ja mitään alennusta eivät anna.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: peruskunnostus
On se vaan sekin tullut opittua, että rauta väsyy. Rakenteiden lujuus heikkenee eikä se näy päälle, mutta remontista ei tuu loppua tietyn pisteen jälkeen.

Ei toki päde kaikkiin koneisiin. Ja jos käyttö on pientä, niin ei välttämättä tuo vaihe tule vastaan.
Ja esimerkiksi silppureissa tuon kyllä näkeekin kun oppii katsomaan :(    Uutta osaa on vaikea suomessa saada järkevään hintaan, se ainakin on yksi syy peruskorjausten kannattamattomuuteen.
    Mitenkähän olisi latviassa tai liettuassa pajoja jotka tekisivät koneiden ennallistuksia :-\

 Mulla on ainakin sellanen epäilys ko. maita kohtaan, että kone ei ylitä valtioitten rajaa kuin kerran...  ::)
Tuo toimisi seuraavasti:   Pilalle ajettu vanha paska myydään nimellisellä korvauksella vientiin, joku veivikaula rasvanäppi tuon ostaa käypään hintaan, kunnostaa hyvällä kasalla uusia osia ja maalia ja myy marginaalisella voitolla jollekin isännälle joka saa tuosta ison kuitin kirjanpitoon :-\
  Kalliit osat on kyllä todellinen ongelma, ei taida uusi hakkuri paljoakaan poiketa hinnaltaan kokonaisesta käytetystä silppurista ::)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: peruskunnostus
onko nykyisillä korjaamotaksoilla mitään järkeä kunnostuttaa vanhoja koneita? Minulla on pihassa kulunut mutta ehjä jf 1050 silppuri, ja oli tarkoitus että tehdään siitä vielä kone kun on hyvä varaosa-aihio olemassa. Nyt kuitenkin muutamalta pajalta on kysytty tarjousta hommasta, ja lopputulos on sellainen että joko myy raatona pois tai kunnostus on tehtävä itse. Taitaa kallistua jälkimmäiseen, sillä kone on kuitenkin omaan käyttöön käyttöarvoltaan hyvä. Miten on mahdollista että suomessa pienikin peruskunnostus on niin kallis että kannattaa ostaa uusi tuote? Esimerkiksi saksassa ja briteissä peruskunnostavat täyttä häkää 100 000kpl ajettuja pyöröpaalaimia.
Olen totakin harkinnut yhdeksi toimalaksi . Suomessa vakuutukset, alvi ja vuokrat nostaa työnhintaa helvetisti .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: peruskunnostus
onko nykyisillä korjaamotaksoilla mitään järkeä kunnostuttaa vanhoja koneita? Minulla on pihassa kulunut mutta ehjä jf 1050 silppuri, ja oli tarkoitus että tehdään siitä vielä kone kun on hyvä varaosa-aihio olemassa. Nyt kuitenkin muutamalta pajalta on kysytty tarjousta hommasta, ja lopputulos on sellainen että joko myy raatona pois tai kunnostus on tehtävä itse. Taitaa kallistua jälkimmäiseen, sillä kone on kuitenkin omaan käyttöön käyttöarvoltaan hyvä. Miten on mahdollista että suomessa pienikin peruskunnostus on niin kallis että kannattaa ostaa uusi tuote? Esimerkiksi saksassa ja briteissä peruskunnostavat täyttä häkää 100 000kpl ajettuja pyöröpaalaimia.
Olen totakin harkinnut yhdeksi toimalaksi . Suomessa vakuutukset, alvi ja vuokrat nostaa työnhintaa helvetisti .

Noo, noista nyt vähän vertailutietoa


http://www.veronmaksajat.fi/File/86e4089d-655b-4bc9-abac-173248eaa65c/alv_kanta%202007%20kuva.pdf
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2010/09/22/katso-minka-arvoinen-olet-toissa/201013082/137
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110993587&ext=rss
http://www.langlophone.com/20100526_edition/20100526_EU27_data_table_flipped.pdf

sitten vähän vanha, löytysköhän uudempaa
http://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_06_05_eu_tuloerot.html

realisti

  • Vieras
Vs: peruskunnostus
no meillä on suurin osa osista omasta takaa varaosakoneesta, loput ostan virosta järkevään hintaan. Olen vain ihmetellyt että milloin tämä kertakäyttöyhteiskunta muuttuu? Jos tuolle työlle löytyisi tekijä järkevällä hinnalla antaisin heti homman tehtäväksi.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26193
  • vastustan
Vs: peruskunnostus
no meillä on suurin osa osista omasta takaa varaosakoneesta, loput ostan virosta järkevään hintaan. Olen vain ihmetellyt että milloin tämä kertakäyttöyhteiskunta muuttuu? Jos tuolle työlle löytyisi tekijä järkevällä hinnalla antaisin heti homman tehtäväksi.
sanoisin että vara osien ja peruskunnostusosien hinnat on siksi pilvissä kun ei ole kysyntää. Meneppäs kyseleen siihen fh-volvoon osia vaikka mihin remonttiin, väittäsin että vaihtoehtoja on useita mistä osan hommaa, aika usein kait on merkkiliikkeen osakin ihan kilpailukykyinen ja purkaamoiltakin löytyy.
sanoisin että kysyntä luo tarjontaa....
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: peruskunnostus
Merkillinen muuten tuo varaosien saatavuus. Kaveri toi tässä muutama vuosi sitten jenkkilästä jonkun 30-luvun Fordin raadon. Rakensivat siitä sitten ihan kelpo pelin. Lähes kaikki alustan osat sai uusina tarvike osina. Näyttää tuotanto olevan kannattavaa, jos kysyntä on kohdillaan.

Viimeksi muokattu: 02.03.12 - klo:19:31 kirjoittanut roadrunner