Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe maaliskuun kehysriihi  (Luettu 12209 kertaa)

diego

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
maaliskuun kehysriihi
Maaliskuussa hallitus tekee pääministeri Kataisen mukaan budjettiin miljardien arvosta lisäkiristyksiä. Kuinka paljon arvioitte olevan maatalouden leikkaukset ja mistä otetaan?

1960

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Vs: maaliskuun kehysriihi
Arvioin että kansallisten tukien leikkaukset saattavat olla n. 10 % suuruusluokkaa.
Paljon suuremmat leikkaukset tulevat kuitenkin siitä että tukien ehtoja, vaatimuksia, valvontaa j.n.e kiristetään. Joitakin tukia saatetaan muutaa kokonaan toisenlaisiksi jolloin tuki saattaa parhaassa tapauksessa säilyä mutta yleensä merkittävästi pienenee. Asetetaan velvotteita, ehtoja ja tavoitteita korkealle ja kun niitä ei saavuteta tukea ei makseta tai se peritään takaisin.
Oletan että leikkausten ja toimenpiteiden yhteisvaikutus saattaisi olla  1/5 - 1/3  eli 20 - 33 %. Niistä suurinta osaa ei kuitenkaan sanota leikkauksiksi koska "viljelijä voi itse omilla toimenpiteillään vaikuttaa tukien suuruuteen".

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: maaliskuun kehysriihi
Ja näin menetellen EU tarkastajien ja muiden virkamiesten työllisyys on taattu, kun laaditaan ehtoja ehtojen perään, joista ei pysy kärryllä muut kuin nämä pykälänveivaajat.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

emo-heikki

  • Vieras
Vs: maaliskuun kehysriihi
Leikkaukset maataloudessa todennäköisesti kohdistetaan semmosille sektoreille, jotka ei vaikuta nyt käynnissä oleviin neuvotteluihin 2013 eteenpäin EU:n maatalouspolitiikassa.
Varmaan jotain luopumistukijärjestelmää hiotaan tai jotain muuta sellaista, jota ei muissa EU maissa ole.
Ehkä investointituet ????

kermikkä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 70
Vs: maaliskuun kehysriihi
Olen saanut luotettavasta tietolähteestä kuulla, että kansallisia kotieläintukia tullaan leikkaamaan siten, että pieniltä emolehmä roduilta leikataan ja tukea siirretään oikeille liharoduille...Tavoitteena parantaa naudanlihan omavaraisuus astetta...Siis ei kysymys leikkaamisesta vaan siirrosta/kohdentamisesta.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: maaliskuun kehysriihi
Maaliskuussa hallitus tekee pääministeri Kataisen mukaan budjettiin miljardien arvosta lisäkiristyksiä. Kuinka paljon arvioitte olevan maatalouden leikkaukset ja mistä otetaan?

 On meillä noita tukia joten kohteita kylllä löytyy se on sitten eri juttu löytyykö Kataiselle vaalikauden lopussa pöytään pantavaa.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: maaliskuun kehysriihi
Olen saanut luotettavasta tietolähteestä kuulla, että kansallisia kotieläintukia tullaan leikkaamaan siten, että pieniltä emolehmä roduilta leikataan ja tukea siirretään oikeille liharoduille...Tavoitteena parantaa naudanlihan omavaraisuus astetta...Siis ei kysymys leikkaamisesta vaan siirrosta/kohdentamisesta.

Olet tainnu saada väärää tietoa ....

Suomi olisikin sitten ensimmäinen EU maa, jossa olisi rotukohtaiset tuet emolehmillä, sekä määritelmä "oikeista liharoduista" ????
Mitä luulet, meneeköhän läpi EU:ssa ????

Viimeksi muokattu: 19.02.12 - klo:13:11 kirjoittanut emo-heikki

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: maaliskuun kehysriihi
Olen saanut luotettavasta tietolähteestä kuulla, että kansallisia kotieläintukia tullaan leikkaamaan siten, että pieniltä emolehmä roduilta leikataan ja tukea siirretään oikeille liharoduille...Tavoitteena parantaa naudanlihan omavaraisuus astetta...Siis ei kysymys leikkaamisesta vaan siirrosta/kohdentamisesta.

Kermikkä varmaankin on näitä isojen rotujen kasvattajia?  ::)

diego

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: maaliskuun kehysriihi
Mun mielestä voitaisiin lopettaa tukien maksu tälle viime aikoina yleistyneelle peltojen hallinoimiselle. Tarkoitan sitä, että kun viime aikoina viljan viljelyn huonon tuottavuuden takia usea viljanviljelijä on laittaneet pellot nurmelle. Käytäntö on sitten se, että "viljanviljelijä" hallinnoi lohkoja ja nostaa tuet. Ja joku innokas laajentanut kotieläintilallinen pellon tarpeessa levittää lannat ja kerää sadot. 

En vain ymmärrä mihin tässä mallissa tarvitaan maataloustukea. Yleensä näissä viljanviljelijän tulot pääasiassa muualta kuin viljelystä ja kotieläintilallinen viljelee peltoja ilman tukiakin.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2766
Vs: maaliskuun kehysriihi
>Yleensä näissä viljanviljelijän tulot pääasiassa muualta kuin viljelystä

Mihin perustat yleistyksesi?Vai oletko niitä sällejä jotka ihmettelevät miksi niitä tukia muille maksetaan,kun ne vois maksaa ihan vaan pelkästään minulle.Jos niitä tuloja ei muualta tule niin niitä ei tule.Kässäätsä?

Elukoiden kanssa rypeminen on hyvin pitkälle ihan oma valinta ja järkevämpään vaihtoehtoon ajautuneiden valintojen arvosteleminen ei ole kovin mielekästä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: maaliskuun kehysriihi
Maaliskuussa hallitus tekee pääministeri Kataisen mukaan budjettiin miljardien arvosta lisäkiristyksiä. Kuinka paljon arvioitte olevan maatalouden leikkaukset ja mistä otetaan?

Viljanviljeliöiltä viedään tuhkatkin pesästä ja ko menetys tietysti korvataan räkättikeisareille vaikkapa lfa lisäosalla.
Kui mää ain olen paras?

diego

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: maaliskuun kehysriihi
>Yleensä näissä viljanviljelijän tulot pääasiassa muualta kuin viljelystä

Mihin perustat yleistyksesi?Vai oletko niitä sällejä jotka ihmettelevät miksi niitä tukia muille maksetaan,kun ne vois maksaa ihan vaan pelkästään minulle.Jos niitä tuloja ei muualta tule niin niitä ei tule.Kässäätsä?

Elukoiden kanssa rypeminen on hyvin pitkälle ihan oma valinta ja järkevämpään vaihtoehtoon ajautuneiden valintojen arvosteleminen ei ole kovin mielekästä.

Mitäköhän tähän pitäs vastata....Tiedän useita tapauksia jossa sivutoiminen viljanviljelijä on huonon viljantuotannon kannattavuuden takia vaihtanut viljanviljelyn nurmituotantoon. Laajentaneet kotieläintilat lannanlevitysalan ja rehualan takia sitten tekevät pellolla työt ja pellon hallintaoikeuksien omistajat vievät tukirahat. Ei mulla ole mitään sitä vastaan jos isännät näin toimivat ja ovat tyytyväisiä. Mutta en mä ymmärrä sitä kun tuen kautta kannustetaan pellon omistamista, eikä pellon arvoa tuotantovälineenä.
Tuskin kukaan suostuisi siihen että jos käy tekemässä työt toisen puolesta mutta palkka menee sen toisen tilille. 

Syy miksi avasin keskustelun tukien leikkaamisesta on se, että Katainen on kuitenkin sanonut että kaikki joutuvat osallistumaan budjettivajeen hoitamiseen, eli myös maataloudesta leikataan ja Urpilainen puhuu oikeudenmukaisuudesta. Tuo kuvailemani esimerkkini mukainen toiminta ei mielestäni ole oikeudenmukainen. Mutta tuollaiseen asiaan tuskin edes pystyy mitenkään puuttumaan, joten helpointa on leikkaukset toteuttaa käyttämällä juustohöylää tasaisesti. Itse ongelma, jos sitä siksi edes voi kutsua, korjaantuu ajan kanssa. Joko kasvinviljelyntuotannon kannattavuuden parantuessa tai kotieläintilojen vähentyessä.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: maaliskuun kehysriihi
 Polttoöljy on melko alhaisesti verotettua, tai oikeastaan maajussien tulisi ajaa dieselöljyllä.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Naturalis

  • Vieras
Vs: maaliskuun kehysriihi

Mitäköhän tähän pitäs vastata....Tiedän useita tapauksia jossa sivutoiminen viljanviljelijä on huonon viljantuotannon kannattavuuden takia vaihtanut viljanviljelyn nurmituotantoon. Laajentaneet kotieläintilat lannanlevitysalan ja rehualan takia sitten tekevät pellolla työt ja pellon hallintaoikeuksien omistajat vievät tukirahat. Ei mulla ole mitään sitä vastaan jos isännät näin toimivat ja ovat tyytyväisiä. Mutta en mä ymmärrä sitä kun tuen kautta kannustetaan pellon omistamista, eikä pellon arvoa tuotantovälineenä.
Tuskin kukaan suostuisi siihen että jos käy tekemässä työt toisen puolesta mutta palkka menee sen toisen tilille. 

Olisko parempi sitten että viljanviljelijä vuokrais peltonsa karjatilalle 600€/ha, tilannehan olisi ihan sama silloinkin.   ;D

emo-heikki

  • Vieras
Vs: maaliskuun kehysriihi
>Yleensä näissä viljanviljelijän tulot pääasiassa muualta kuin viljelystä

Mihin perustat yleistyksesi?Vai oletko niitä sällejä jotka ihmettelevät miksi niitä tukia muille maksetaan,kun ne vois maksaa ihan vaan pelkästään minulle.Jos niitä tuloja ei muualta tule niin niitä ei tule.Kässäätsä?

Elukoiden kanssa rypeminen on hyvin pitkälle ihan oma valinta ja järkevämpään vaihtoehtoon ajautuneiden valintojen arvosteleminen ei ole kovin mielekästä.

Mitäköhän tähän pitäs vastata....Tiedän useita tapauksia jossa sivutoiminen viljanviljelijä on huonon viljantuotannon kannattavuuden takia vaihtanut viljanviljelyn nurmituotantoon. Laajentaneet kotieläintilat lannanlevitysalan ja rehualan takia sitten tekevät pellolla työt ja pellon hallintaoikeuksien omistajat vievät tukirahat. Ei mulla ole mitään sitä vastaan jos isännät näin toimivat ja ovat tyytyväisiä. Mutta en mä ymmärrä sitä kun tuen kautta kannustetaan pellon omistamista, eikä pellon arvoa tuotantovälineenä.
Tuskin kukaan suostuisi siihen että jos käy tekemässä työt toisen puolesta mutta palkka menee sen toisen tilille. 

Syy miksi avasin keskustelun tukien leikkaamisesta on se, että Katainen on kuitenkin sanonut että kaikki joutuvat osallistumaan budjettivajeen hoitamiseen, eli myös maataloudesta leikataan ja Urpilainen puhuu oikeudenmukaisuudesta. Tuo kuvailemani esimerkkini mukainen toiminta ei mielestäni ole oikeudenmukainen. Mutta tuollaiseen asiaan tuskin edes pystyy mitenkään puuttumaan, joten helpointa on leikkaukset toteuttaa käyttämällä juustohöylää tasaisesti. Itse ongelma, jos sitä siksi edes voi kutsua, korjaantuu ajan kanssa. Joko kasvinviljelyntuotannon kannattavuuden parantuessa tai kotieläintilojen vähentyessä.

Niin, mutta miksei toi voisi olla toisinkinpäin ....
Eli kasvinviljelytilojen vähentyessä tai kotieläintilojen kannattavuuden parantuessa ????