Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Yhteenliittymä  (Luettu 24189 kertaa)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Yhteenliittymä

Tässä olisi ideana herätellä vapaamuotoista keskustelua kahden tai useamman viljelijän yhteenliittymään liittyvistä seikoista. Minua on periaatteellisena asiana alkanut yhteistyö kiinnostaa kovasti, mutta potentiallisia kumppaneita ei oikein läheltä löydy. Siitäkin huolimatta pitää puntaroida vaihtoehtoja.

Millaisia ajatuksia tämä herättää? Pahimpia kompastuskiviä, mahdollisuuksia tai vinkkejä mitä kannattaisi erityisesti ruveta ruotimaan? Juridinen järjestäytyminen?

Lähinnä yhteenliittymä syntyisi mahdollisen laajennuksen yhteydessä, mahdollisesti yhteisen tuotantorakennuksen vuoksi. Yhtymänä voisi vastata omista veloistaan, peltopuolella yhteenliittymästä saisi myös etua järkeistyksen kautta. Investointeihin pääsisi helpommin käsiksi.

Kaunis idea vai oikeasti toteuttamiskelpoinen ajatus, jota kannattaisi lähteä työstämään? Vai sittenkin minä itte?  ::)
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Ketku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 459
Vs: Yhteenliittymä
Ilman muuta kannattava ajatus, samaa olen itsekkin pohtinut yksin tehdessä, et ois mukava jakaa tätä jatkuvaa tekemistä jonkun muunkin kanssa.
Täällähän on tällainen hanke menossa jossa etsitään tiloja jotka voisivat liittyä yhteen ja sama hanke selvittää kaikki eri yhtiömuodot ja vaihtoehdot.
Toivottavasti löydät sopivan kumppanin likeltä.
Googletappa tuommoinen ja käy kattelemassa

Modernikolhoosi- hanke

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Yhteenliittymä
Itte joskus muinoin mietin/ mielin yhteisnavettaa. Taittiin sitä joskus baarin mäellä porukallakin "suunnitella". Lähinnä olis kiinnostanut 3 viljelijän yhteinen, jossa sitten olis 1 saanut olla vuorollaan "lomalla". Noi toiset on jo lehmän paskan hajun vaihtaneet muihin töihin ja ittelläkin into hiipunut, joten ei enää ehkä ajankohtainen  :-[

Turkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Yhteenliittymä
velaat ja työt onki mukava jakaa,mutta jos alakaa rahaa oikeen ryösäämähän niin sen jakamisesta pakkaa tulla riitaa ;) aika monta hyvää kuviota on sotkenu myös puolisot..     samanhenkisiä,samat tavoitteet,ittetunto kunnos--kestää arvostelua,ei tarvi murehtia toisen saamia hyötyjä jne jotaki tälläästä

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Yhteenliittymä
Etelä Satakunnassa tiedän yhden viljelijäyhteenliittymän olevan.

Neljä kaverusta taitaa olla porukassa.

Maksavat 500€/ha pellonvuokria.

Hyöty on siinä että nenää kohti vuokra on siis vain 125€/ha.    ;D ;D ;D

Tiiviisti postia yötä myöten jakamalla senkin saa helposti maksuun.

 ;D ;D ;D
Kui mää ain olen paras?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Yhteenliittymä
Katso mallia, olikohan se nyt hyvätuuli highland, tai jotain sellaista ...

Kolme kaverusta tekee yhdessä hommat, karjat hoidetaan yhteisesti ja ovat samoissa laumoissa, peltoa ja karjaa niillä on kaikilla samat määrät, viljelysuunnitelma yhteinen ...

Pointti on se, että homma pyörii tarvittaessa vaikka yhdellä miehellä, muut voivat keskittyä vaikka lomailuun jos niin haluavat ????

Niin ja syntyyhän siinä säästöjäkin, kun ei tarvi investoida koneisiin, kun ehkä kolmannes siitä, mitä muut investoi ...

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Yhteenliittymä


Lähinnä yhteenliittymä syntyisi mahdollisen laajennuksen yhteydessä, mahdollisesti yhteisen tuotantorakennuksen vuoksi. Yhtymänä voisi vastata omista veloistaan, peltopuolella yhteenliittymästä saisi myös etua järkeistyksen kautta. Investointeihin pääsisi helpommin käsiksi.

Kaunis idea vai oikeasti toteuttamiskelpoinen ajatus, jota kannattaisi lähteä työstämään? Vai sittenkin minä itte?  ::)

Osakeyhtiö. Antaa selkeimmät "raamit" liiketoiminnalle.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Yhteenliittymä
Olennaista kaikissa yhteenliittymissä on huolellisesti tehty avioehtosopimus.

Ennemmin tai myöhemmin joku ottaa nokkiinsa ja pesän selvittäminen on paljon helpompaa, kun on selvät sopimukset siitä kuinka Aku Ankat jaetaan.

Neuvostoliitossa kokeiltiin aikansa tätä kolhoosiyhteiskuntaa, mutta se ei pitemmän päälle oikein toiminut. Paras malli on edelleen se, että minkä verran itse jaksat tehdä hommia, niin siinä on sopivan tilakoon raja.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Yhteenliittymä
Aika yleistä tuntuu turuilla ja toreilla vielä "kolhoosin" pelko olevan. Semmoinen kommentti tuohon sopivaan tilakokoon, että joku väsyttää itsensä 20 lehmän karjassa ja 30 hehtaarissa kun kunnollisissa työolosuhteissa voisi pyörittää paljon suuremmankin paletin. Kaikista ei toki isompiin ole, se on selvä. Mutta suomessa on hyvin paljon pikkutiloja joilla suunnilleen kärvistellään jaksamisen kanssa. Yksi pointti tässä hommassa olisi säännöllisempi vapaa-aika ja sitä kautta parempi jaksaminen. Synergiaetuja voi olla vaikea malllintaa, mutta jos kemiat toimii, niitä taatusti on.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Yhteenliittymä
Aika yleistä tuntuu turuilla ja toreilla vielä "kolhoosin" pelko olevan. Semmoinen kommentti tuohon sopivaan tilakokoon, että joku väsyttää itsensä 20 lehmän karjassa ja 30 hehtaarissa kun kunnollisissa työolosuhteissa voisi pyörittää paljon suuremmankin paletin. Kaikista ei toki isompiin ole, se on selvä. Mutta suomessa on hyvin paljon pikkutiloja joilla suunnilleen kärvistellään jaksamisen kanssa. Yksi pointti tässä hommassa olisi säännöllisempi vapaa-aika ja sitä kautta parempi jaksaminen. Synergiaetuja voi olla vaikea malllintaa, mutta jos kemiat toimii, niitä taatusti on.

Sama pointti se oli tuolla hyvätuuli hailandereilla ....
Mitä järkee siinä on, että joka jätkä jatkuvasti niiden kanssa kyykkii ????
Yksi hoitaa hommat ja toiset vetää lonkkaa ....

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Yhteenliittymä
Olen lukevinani Peurajussin(kin) tekstien rivien väleistä ajatusmallin, jossa useat tilat toimivat kimpassa hakien jotakin synergiaetua? Sopii hyvin vaikkapa pienimuotoiseen koneyhteistyöhön/työnvaihtoon, mutta jos ruvetaan tosissaan investoimaan tuotantorakennuksiin...

Häsläämiseksi menee. Pitää muuttaa ihan kokonaan ajattelutapaa. Ei ole joukkoa (suku)tiloja vaan on yksi linjakkaasti ja jämerästi toimiva osakeyhtiö, jonka omistajina on entisiä "ittellisiä".
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Yhteenliittymä
Olen lukevinani Peurajussin(kin) tekstien rivien väleistä ajatusmallin, jossa useat tilat toimivat kimpassa hakien jotakin synergiaetua? Sopii hyvin vaikkapa pienimuotoiseen koneyhteistyöhön/työnvaihtoon, mutta jos ruvetaan tosissaan investoimaan tuotantorakennuksiin...

Häsläämiseksi menee. Pitää muuttaa ihan kokonaan ajattelutapaa. Ei ole joukkoa (suku)tiloja vaan on yksi linjakkaasti ja jämerästi toimiva osakeyhtiö, jonka omistajina on entisiä "ittellisiä".

Hyvä jäsennys. Oikeastaan sisällytin noihin heittoihin kahta erilaista ajatustapaa, jossa joko tehtäisiin yhteistyötä esimerkiksi konehankinnoissa ja nuorkarjan kasvatuksessa, mutta tilat sinänsä säilyttäisivät "itsellisyytensä". Toisaalta minua itseäni kiinnostavampi vaihtoehto olisi juurikin kasvojen peseminen totaalisesti ja selkeä järjestäytyminen jonkin uuden mallin rakentamiseksi. Minulla ei ole ns. sukutilataakkaa, joten aika avoimin mielin pystyn suhtautumaan erilaisiin mahdollisuuksiin. Liian monimutkaiset, pienipirteiset  yhteistyösäätämiset ei tosiaan kiinnosta, niistä ei tule kuin ätinä ja närästys..   :P
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Yhteenliittymä
Itse näkisin ton kyllä niin, että mitään uusia yhtiöitä tai organsaatiota ei kannata rakentaa, mutta jonkinlainen syn-energiaetu kannattaa ottaa käyttöön siinä, missä se on mahdollista.
Samoin kaikki omaisuus kannattaa pitää omistajilla, mikäli esim. koneketjuja rakennellaan, niin se pitäisi tehdä niin, että jokainen ostaa jonkun koneen, niin että tulee yksi ketju.

Minulle riiittäisi aivan hyvin se, että oma vapaa-aika lisääntyisi, mitään kovin suurta ylimääräistä tuloa ei tarvitse syntyä entisten lisäksi, kunhan muuten tulee talouspuoli helpommaksi, eli investoinnit pienemmiksi.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Yhteenliittymä
Itse näkisin ton kyllä niin, että mitään uusia yhtiöitä tai organsaatiota ei kannata rakentaa, mutta jonkinlainen syn-energiaetu kannattaa ottaa käyttöön siinä, missä se on mahdollista.
Samoin kaikki omaisuus kannattaa pitää omistajilla, mikäli esim. koneketjuja rakennellaan, niin se pitäisi tehdä niin, että jokainen ostaa jonkun koneen, niin että tulee yksi ketju.


Tällekin mallille on varmasti paikkansa. Itse tiedän yhden, kasvinviljely puolella toimivan, muutaman tilan kimpan. Ideana saada pienillä koneilla hoidettua paljon pinta-alaa. Yksi traktori + työkone per tila riittää ja hommat kulkee..

Vaan jos lähdetään miljoonainvestointeihin, on kuvaamastasi ajatusmallista poisoppiminen ensimmäinen ehto.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Yhteenliittymä
Itse näkisin ton kyllä niin, että mitään uusia yhtiöitä tai organsaatiota ei kannata rakentaa, mutta jonkinlainen syn-energiaetu kannattaa ottaa käyttöön siinä, missä se on mahdollista.
Samoin kaikki omaisuus kannattaa pitää omistajilla, mikäli esim. koneketjuja rakennellaan, niin se pitäisi tehdä niin, että jokainen ostaa jonkun koneen, niin että tulee yksi ketju.


Tällekin mallille on varmasti paikkansa. Itse tiedän yhden, kasvinviljely puolella toimivan, muutaman tilan kimpan. Ideana saada pienillä koneilla hoidettua paljon pinta-alaa. Yksi traktori + työkone per tila riittää ja hommat kulkee..

Vaan jos lähdetään miljoonainvestointeihin, on kuvaamastasi ajatusmallista poisoppiminen ensimmäinen ehto.


 *tykkää*
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.