toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.
Ittellä tuo moto on ihan pienokainen harvennusmoto painoakin vain 10t.
Juurimiseen hankin "kultahampaan" joka tuntuu sietävän vähän hiekkaakin,tosin itsellä ei ole siihen sopivaa laikkaa ja teroitus maksaa 10€ kerta.
kaveri joka työkseen ajaa motoa sanoi että noita laippoja ja ketjuja saa olla aika tiheään vaihtaan noilla myrskysavotoilla ja kuitenkin kyseessä on ammatikseen koneen puikoissa istuva mies, mitä se on sitten jos joka liike ja toiminto vaatii hetken ajatustyötä tilanteessa jossa olisi hyvä olla edellä refleksejä....
Laippa 46,36 ketju 8,75 +alv
Että kannattaa niitä vähän sahalla juuria ainakin niitä jotka ovat maatamyöden.
Minun mielestäni nuo myrskypuut kannattaisi käydä sahaamassa moottorisahalla irti ennen hakkuuta. En tätä asiaa osannut ottaa huomioon, kun Tapanin myrskyn jälkiä puitiin ja lopputuloksena oli erimittaisia kantopölkkyjä. Nyt oli taas vähän myrskytuhoja ja kävin ne sahaamassa kannosta irti. On siinä hiukan taiteilemista, mutta kyllä tuohonkin tekniikat löytää, kun vähän treenailee.
Myrskypuut kuuluu AINA sahata metsurityönä tyvestään irti. Koneet pääsee helpommalla ja työskentely on huomattavasti tehokkaampaa.
Täälläpäin oli tapani myrskyn jälkeen metsureilla taksana 1€/kuutio tyvien katkasussa ja se laskutettiin moton kuutioinnin mukaan.
Kokonaisvaltasesti on kaikkein edukkain ottaa metsuri katkomaan tyviä kun muuten äkkiä motokorjuusto rokotetaan pari ylimäärästä euroa kuutiolta.