Mä en oikeastaan usko että mikään motokoura tai normaalikaan koura kestää kiinni jäätyneitä 1,5 kuution puiden repimistä. silloin se koukku mikä muistuttaa sitä routapiikkiä on aika kova sana. Toi sykekoura olisi sitten vaan edullisempi tehdä isoillekkin puille ja jos alustakoneena noin 10 tonnin kaivinkone niin nostovoimat huitelee sitten kuitenkin 4 tonnissa jolloin vähän järeämpikin runko liikahtaa ja kaivuuvoimat on viellä hurjemmat.
Kyllä se kestää kun kuski osaa. Tietysti jos hakkaa pelkkiä tuulenkaatoja niin kovemmilla on , mutta ei nyt 1000 mottia myrskypuita maata kaada jos tavallista hakataan se 100 000 m3 vuodessa.
10 tonnin kaivukone ei pärjää mitenkään kunnon motolle edes voimissa.
Ei nyt tule mieleen muita lukuja kuin tavallinen Ponssen C22 nosturi, joka nostaa 11 metrin päässä 1100 kg, ja kääntöä löytyy jotain 44 kNm. Vertailun vuoksi Haitaksi ZX110 näköjään nostaa noin 6,3 m päästä maan tasossa 1600 kg ilman kauhaa. Jos kaivuriin laittaisi 11 metrin puomin, ei sillä saisi edes tonnin painoista motopäätä ilmaan, vain jotain 600 kg... ja kääntömomenttiakin on 30% (31 kNm versus 44) kNmvähemmän...
Peruskoneen painokin rajoittaa jo voimankäyttöä, päätehakkuumoto kun painaa teloineen ja riimuineen siinä 18-20 t.
Kauhasylkyn murtovoimalle (jota kyllä löytyisi) ei oikein ole motohommissa käyttöä.
Siinä vaiheessa kun runko ei suosiolla enää isolla motolla maasta irtoa, kannattaa homma muutenkin jättää toisenlaiselle kelillle. Pätkiksi ne menee repiessä jo vähemmälläkin voimalla, pienemmät puut katkeilee jo tuolla lelullanikin jos vaan vääntää. Kannosta irroitettuun runkoon saa kuitenkin huiman väännön kun alkaa tyvestä nostaa tai sivulle kääntää. Tyvipätkässä ei kiini jäätyneitä oksia yleensä ole, joten vipua saa helposti 5-7 metriä. Runko taipuu ja oksat irtoavat maasta sitä mukaa kun runko taipuu. Tai sitten katkeaa, yleensä katkeaa viimeistään noin 1/3 latvasta päin jos vaan surutta kiskoo. Mieluummin nostaa vain vähän ja juoksuttelee vaan päätä taas eteenpäin.