Agronet

Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: vms1 - 14.01.12 - klo:09:41

Otsikko: Sykeharvesteri
Kirjoitti: vms1 - 14.01.12 - klo:09:41
Onko kellään kokemuksia näistää traktorin perään tulevista sykekäyttöisistä harvestereista. Meinaan mites ne toimii noiden tuulenkaatojen kanssa. Perjaattessa kait menee aika paksukin puu mitä ei saa millään raktorin pilkkiin liitettävällä motolla tehtyä. Niihinhän olis saatavissa kouraan liitettävä kaatosaha millä sen puun sai poikki ja nurin. Perjaatteessahan tolla vois vaikka pätkiä jonkinnäköisiä tukkeja ja sitteen nostaa ne karsittavaksi ja lopuksi syöttää se latva pois. Sekin jo auttais paljon jos ei tarttis karsia vaan ainoastaan kaataa ja pätkiä tukit pois. Ittellä nyt ei kauheasti olis moiselle tarvetta mutta yleisesti kyselen. Noita tuulenkaatoja nyt näyttää tulevan vuosittain ja ne vaatii aika järeän moton jos sillä haluaa ne käsitellä. Moottoroitu sahahan on myös vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: metsajussi - 14.01.12 - klo:11:29
Mulla oli joskus aikojen alussa ja nuoruuden innossa Syke-Patu.

Tuulenkaatojen kanssa ei hyvä kun ne on kuitenkin kaadettu minne sattuu. Isompi rytö on yleensä nurin lähes samaan suuntaan ja sitten helpompi. Muutenkaan siitä ei kovin suuri mene, kun siinä on sellainen suunnitteluperiaate että saman suunnan  voima ja liike sekä karsii että vetää koko runkoa eteenpäin. Isommissa oksissa loppuu silloin voima kun puolet menee jo sen puun kiskomiseen. Siro-oksaisissa no problem. Reilut rungot vaativat myös aika ronskin nosturin jos meinaa isompaa kokonaista puuta oksineen siihen pukille kiskoa. Sellaista sommittelemistahan se noiden kanssa on, isompaa tukkia pitää katkaistaessa kannatella ettei repeä jne. Tahtoo myös koko vehje hautautua oksakasaan. Ja oikeastaan ne rungot tarvitsee kuitenkin irroittaa vielä moottorisahalla. Riittävän järeän kaatopään hankinta ei liene tuohon yhdistelmään järkevä hankinta - kone joka jaksaa käyttää sellaista kaatopäätä, jaksaa sitten jo kiikuttaa jonkinlaista motopäätäkin

Nämä sykemallin motokourat ovat jo astetta kovempi sana, Keslalla oli joku malli joka vielä kävi traktorin parksi. Järeän nosturin sekin luonnollisesti kaipasi, mutta normaalit tukkirungot meni ihan hyvin. Sellaisen jos löytäisi käytettynä jostain JA halvalla :-) Nykyiset tuotantomallit menevät jo isoiksi, ne on tarkoitettu kaivukoneisiin ja ulkomaanpuille.

Sitten kun oma kalusto vaihtui nykyiseen, niin hommaahan alkoi tehdö ihan erilaisella mielellä. Sykevehkeellä ei oikein homma edistynyt.

Aika pitkälle tekee tuolla viisykköselläkin, teoriassa max katkaisu 45 cm. Suurempia teen niin, että moottorisahalla tyvipätkä pois tai vielä toinenkin, pätkiä ei välttämättä tarvitse karsia jos vaan sahamies saa mitan niihin pätkiin. Ajelen ja karsin sitten pätkät motokourasta läpi, samalla tulevat kasattuakin. Ja jos tuulenkaadot ovat 30 metrisiä useamman motin puita, niin sellaisia on aivan turha tehdä muulla kuin Husuvarnalla tai isolla motolla. Ja mototkin ovat kovilla noita repiessä, kun vielä oksat jäätyvät maahan jne.

Jos sulla on hirmuinen polte päästä metsään, eikä ole sillä tarkoitus kuitenkaan oikeasti elää  ja tehdä tulosta, niin rakenna joku halpa alustakone pysyvästi harrastemotoksi - niinkuin mä tein. Samalla saat maatalouspuolelle aina valmiin hyvän nosturin (jos sellaiselle on mitään käyttöä). Tosi näppärä suursäkkien, pyöropaalien (ei muovitettujen), puutavaran ym nostelussa.

Sitten kun taimikonperkaus muuttuu ensiharvennukseksi ja seuraavaksikin, niin homma käy . Toimivalla koneella jälkeä syntyy mukavasti, ja työssä jopa viihtyy.

Aikaa ja vähän osaamistakin tarvitaan rakenteluun ja sopivien edullisten mutta toimivien osien etsintään. Minä löysin hyväkuntoisen nosturin, keskikuntoisen Ketosen ja vielä Epecin kymppitonniin, päälle sitten alusta, rakentelut ja hydrauliikat.

Tässä vanhoilla päivillä tekee vielä mieli vaihtaa oikeaan pikkumotoon, saas nyt nähdä sitten voittaako järki vai mieli :-).
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: Hervast - 14.01.12 - klo:16:11
Hevosten kengittäjä oli hankkinut kaverinsa kanssa kimpassa 901 valmetin moton. Hintaa jotain 25 tuhannen euron verran. Mielenkiinnolla odotan seuraavaa kengityskertaa jotta pääsen kyselemään miten hommat on koneella näin ensimmäisenä talvena sujuneet. Tuommonen kone kun on  ihan muutatoista metsässä rymytessä kuin mitkään traktorin päälle kasatut koneet, olkoonkin käyttö vaikka kuin pientä.

Käyttö hänellä hankintapuiden tekoa ja tukkipuut ymmärtääkseni sahailevat myyntiin.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: metsajussi - 14.01.12 - klo:19:04
Varmasti näin.

Tuon hintaisessa koneessa merkitsee tuuri aika paljon, se voi toimia 2000 tuntia lähes ongelmitta, tai sitten tulee isoa ja kallista remppaa toisensa perään :-(
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: SKF - 14.01.12 - klo:23:41
Varmasti näin.

Tuon hintaisessa koneessa merkitsee tuuri aika paljon, se voi toimia 2000 tuntia lähes ongelmitta, tai sitten tulee isoa ja kallista remppaa toisensa perään :-(

JAA  901 VALAMETTI!  Älä hyvä miäs viitti.....!
901 ja sepävvikkaa löytyy... , tai siis om pakko löytyä!
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: vms1 - 14.01.12 - klo:23:48
Ei mulla tollaseen ole kyllä mitään haavetta kunhan kyselin kun mietiskelin mikä kone olisi oikeasti hyvä noille tuulenkaadoille.  Senvertaa tahtoo olla järeitä että vaatii hyvinkin järeän moton jotta edes liikahtavat.

Mulla olisi sellainen käsitys että olisi yrittäjälle paikka joka hommais jonkun 10 tonnin kaivinkoneen ja sitten raktorin nosturilla. Raktorin perään teetättäis mettäkärryn johon sais ajettua sen kaivinkoneen kyytiin. Kaivinkoneessa sais olla sellainen käpälä joka muistuttais hieman routapiikkiä ja toisessa päässä järeä sykeharvesteri samala perjaatteella kuin keslalla taitaa olla motokoura. Tällä yhdistelmällä kaksi kaveria saisi tehtyä aika paljon tuulenkaatoja ja tuotua tievarteen ja siirrot olisi aika nopeat kun ajais koneen kärrylle ja lähtis seuraavalle työmaalle.
Kohta joku huutaa että ei kannata mutta uskon että maakunnassa on paljon maanomistajia jotka haluais että kaatuneet puut haettaisi pois metsän ulkonäköä pilaamasta vaikka ei kauheasti rahaa saiskaan. Mottorisahalla noita saa tehtyä mutta aika vaallista hommaa ja tekijöitäkään ei ole pilvin pimein.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: JoHaRa - 15.01.12 - klo:08:48
Pieni, 3 tonnia painava traktori, varustettuna 2000 €:n vinssillä ja 50 metrin vaijerilla vetää jo aika julmetun puun kokomittaisena tienvarteen. Isompi traktori juontokoura+vinssi yhdistelmällä (4000€) tuo puun ilmassa myös metsästä pätkittynä pois.

Kyl nuo sykeharvesterit ovat aika kalliita. Joku ylettimellä varustettu pieneen kaivuriin sopiva taitaa kustantaa 20 tonnia  :o Sama varmaan isoon traktorikäyttöiseen kuormaajaan  :o
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: metsajussi - 15.01.12 - klo:09:24
Tai sitten kombimoto. Suunniteltu just tuollaisiin mottimäärältään pieniin, 'puu siellä ja toinen täällä' -kohteisiin, joissa ei huipputuotokseen pääse millään systeemillä.

Mielellään ei ihan tuliterä, mutta ei 30 000 h ajettukaan.

Mitähän muuten kuuluu Pinomäelle? Josta tuli Pinox ja joka sitten myytiin kai venäläisille, oliko joku Harvy Forest tms. Sakarillahan  oli näitä kombikeksintöjä myös, muistan moista joskus tutkineeni.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: vms1 - 15.01.12 - klo:09:46
Tää Joharan vaihtoehto on ihan käypä mutta tuskin vaihtoehto sitten kun noita rupee selvitteleen ihan työkseen. Toi kombi on perjaatteessa ihan käypä mutta se vaatisi sen koukun koska motolla ei saa noita puita revittyä samalla lailla. Sen takiakin toi sykeharvesterista järeä versio että siinä käsittääkseni noi leuat vastaa lähinnä normaalia kouraa joka ottaa kiinni puusta kunnolla. Toiseksi tollanen 10 kaivinkone on voimiltaan ihan eri luokkaa kuin joku pilkki. Ainut vaan se alustan huono liikkuminen.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: metsajussi - 15.01.12 - klo:09:58
Varmasti näin.

Tuon hintaisessa koneessa merkitsee tuuri aika paljon, se voi toimia 2000 tuntia lähes ongelmitta, tai sitten tulee isoa ja kallista remppaa toisensa perään :-(

JAA  901 VALAMETTI!  Älä hyvä miäs viitti.....!
901 ja sepävvikkaa löytyy... , tai siis om pakko löytyä!

No joo... en kommentoi :-) Ei tehdä tästä toista metsakoneet.fi -keskustelufoorumia.

En oikeastaan ajatellut mitään merkkiä erityisesti, kuitenkin noilla tunneilla mikä tahansa on mahdollista, jopa se että vehje toimii. Ainakin puoli päivää.

Tässä on yksi syy, miksi mieluummin leikin vähän lelummalla mutta pykälää luotettavammalla vehkeellä. Vaikka tehokkuus onkin paljon alempi, niin harmeja, remonttipäiviä ja menojakin on dekadia vähemmän. Mulla ei ole edes niin suurta huoltotilaa mihin iso moto mahtuisi, ja Pohjolan talli ei oikein talvella kiinnosta räplätä. Viralliseen huoltoon ei näillä puuhasteluilla mielellään oo varaa kun tarkoitus olisi jäädä jotain käteenkin

Lisäksi pärjään ilman lavettia kun hissukseen kilkuttelee ketjujen kanssa, eikä ota hommia 50 kilometrin päästä. Lähempääkin on löytynyt, oikeastaan samalta kylältä ihan riittävästi. Tälläkin hetkellä ongelma on vain siinä, että maat eivät tahdo jäätyä :-|


Joku 30000h ajettu alkaa olla kaikista mahdollisista kohdista rapistunut. Ja vaikka esim pumput olisi jo laitettukin, niin niitä vikapaikkoja riittää vielä huomisellekin. Voimansiirron remontit eivät ole halpoja eikä helppoja. Kyllä sen jo hinnasta näkee, jos uutena 500 000 koneesta luovutaan parilla kympillä, niin pakko siinä on joku riski olla :-)

Vanhempi, yksinkertaisempi ja vähemmän sähköinen ajokone voi vielä pelatakin (joku vanha Kockumi esim, vaikka muutoin ankea onkin), mutta uudempi motokoura, mittalaite ja nosturin, moottorin ja voimansiirron sähköinen ohjaus yhdessä tekee myös sellaisen viidakon että sitä ei tavallinen Taavi minuutissa selvitä missä on vika, jos ja kun joku liitin tai anturi siellä kenkkuilee.

Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: metsajussi - 15.01.12 - klo:10:07
Toi kombi on perjaatteessa ihan käypä mutta se vaatisi sen koukun koska motolla ei saa noita puita revittyä samalla lailla. 

Öh, kyllä työmaalle oikean kokoisella hakkuupäällä saa taatusti tehtyä aivan kaiken mitä tarvitseekin. Kyllä se puussa pysyy sen mitä koneessa voimaa löytyy. Jos siis ei yritetä ensiharvennuspäällä tehdä korpikuusia. Tietysti kuskilla pitää olla hiukkanen ammattitaitoa, näissäkin puuhissa on parempi kun ei tee väkisin jos hiukan konstilla onnistuu vähemmällä repimisellä.

Sitäpaitsi kombikourissa on usein erillinen pihti - tosin nykyään kai pyritään mieluummin vaihtamaan koko koura kun siirrytään hakkuusta ajoon. Mutta on niitä yhdistelmäsellaisiakin - eli ei hyvä kumpaankaan tehtävään..
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: JoHaRa - 15.01.12 - klo:12:49
Tää Joharan vaihtoehto on ihan käypä mutta tuskin vaihtoehto sitten kun noita rupee selvitteleen ihan työkseen. Toi kombi on perjaatteessa ihan käypä mutta se vaatisi sen koukun koska motolla ei saa noita puita revittyä samalla lailla. Sen takiakin toi sykeharvesterista järeä versio että siinä käsittääkseni noi leuat vastaa lähinnä normaalia kouraa joka ottaa kiinni puusta kunnolla. Toiseksi tollanen 10 kaivinkone on voimiltaan ihan eri luokkaa kuin joku pilkki. Ainut vaan se alustan huono liikkuminen.

Tuulenkaatojen repiminen päätyönä kuullostaa aika kausiluontoiselta hommalta  :D Et mä en lähtisi panostamaan hirveästi ko. toimialaan  :D
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: vms1 - 15.01.12 - klo:12:53
Mä en oikeastaan usko että mikään motokoura tai normaalikaan koura kestää kiinni jäätyneitä 1,5 kuution puiden repimistä. silloin se koukku mikä muistuttaa sitä routapiikkiä on aika kova sana. Toi sykekoura olisi sitten vaan edullisempi tehdä isoillekkin puille ja jos alustakoneena noin 10 tonnin kaivinkone niin nostovoimat huitelee sitten kuitenkin 4 tonnissa jolloin vähän järeämpikin runko liikahtaa ja kaivuuvoimat on viellä hurjemmat.

Muoks edelliseen viestiin. Samalla laitteillahan voisi kesäisin tehdä normaalia maanrakennusta ja talvella tuntuu noita tuulenkaatoja tulevan yllättävän paljon.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: JoHaRa - 15.01.12 - klo:12:57
Mä en oikeastaan usko että mikään motokoura tai normaalikaan koura kestää kiinni jäätyneitä 1,5 kuution puiden repimistä. silloin se koukku mikä muistuttaa sitä routapiikkiä on aika kova sana. Toi sykekoura olisi sitten vaan edullisempi tehdä isoillekkin puille ja jos alustakoneena noin 10 tonnin kaivinkone niin nostovoimat huitelee sitten kuitenkin 4 tonnissa jolloin vähän järeämpikin runko liikahtaa ja kaivuuvoimat on viellä hurjemmat.

Kannattaa sitten ottaa joku punainen kaivinkone tuohon hommaan, puominkappaleet on helpompi löytää metsästä. Paitsi jos on puna-vihersokea  :D

Jos tommonen kaivuri nostaa 4 tonnia vierestään, niin puomin päässä teho on jotain 600 kiloa. Ja kääntöä ei uskalla kyl käyttää ollenkaan.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: nilihaara - 15.01.12 - klo:12:58
Tää Joharan vaihtoehto on ihan käypä mutta tuskin vaihtoehto sitten kun noita rupee selvitteleen ihan työkseen. Toi kombi on perjaatteessa ihan käypä mutta se vaatisi sen koukun koska motolla ei saa noita puita revittyä samalla lailla. Sen takiakin toi sykeharvesterista järeä versio että siinä käsittääkseni noi leuat vastaa lähinnä normaalia kouraa joka ottaa kiinni puusta kunnolla. Toiseksi tollanen 10 kaivinkone on voimiltaan ihan eri luokkaa kuin joku pilkki. Ainut vaan se alustan huono liikkuminen.

Tuulenkaatojen repiminen päätyönä kuullostaa aika kausiluontoiselta hommalta  :D Et mä en lähtisi panostamaan hirveästi ko. toimialaan  :D
 
  Isommat alat motot korjaa eikä tarvitse hikoilla ja muutama runko saa jäädäkin koppakuoriaisille.  Kuukausi sitten harvennetulta alalta kaatui n. 30 runkoa ja tuli puheeksi sivumennen hakanneen firman kanssa niin sanoivat käyvän läpi alueen ja kaadot menee vielä samaan kauppaan joten ei valittamista. Tuosta sykepatusta vielä. Tuolla hallin perällä se lepää, seitsemän vuotta sitten viimeksi hakattu. Asennettiin siihen halkaisuterä joten teki suoraan metristä halkoa mutta hommat on muuttunu sen verran että jäi joutavaksi. Kehitys on kulkenut ohi valitettavasti.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: JoHaRa - 15.01.12 - klo:13:03
Tää Joharan vaihtoehto on ihan käypä mutta tuskin vaihtoehto sitten kun noita rupee selvitteleen ihan työkseen. Toi kombi on perjaatteessa ihan käypä mutta se vaatisi sen koukun koska motolla ei saa noita puita revittyä samalla lailla. Sen takiakin toi sykeharvesterista järeä versio että siinä käsittääkseni noi leuat vastaa lähinnä normaalia kouraa joka ottaa kiinni puusta kunnolla. Toiseksi tollanen 10 kaivinkone on voimiltaan ihan eri luokkaa kuin joku pilkki. Ainut vaan se alustan huono liikkuminen.

Tuulenkaatojen repiminen päätyönä kuullostaa aika kausiluontoiselta hommalta  :D Et mä en lähtisi panostamaan hirveästi ko. toimialaan  :D
 
  Isommat alat motot korjaa eikä tarvitse hikoilla ja muutama runko saa jäädäkin koppakuoriaisille.  Kuukausi sitten harvennetulta alalta kaatui n. 30 runkoa ja tuli puheeksi sivumennen hakanneen firman kanssa niin sanoivat käyvän läpi alueen ja kaadot menee vielä samaan kauppaan joten ei valittamista. Tuosta sykepatusta vielä. Tuolla hallin perällä se lepää, seitsemän vuotta sitten viimeksi hakattu. Asennettiin siihen halkaisuterä joten teki suoraan metristä halkoa mutta hommat on muuttunu sen verran että jäi joutavaksi. Kehitys on kulkenut ohi valitettavasti.

 :o Sä voisit koettaa myydä tuon jonkulle halvalla  :o
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: nilihaara - 15.01.12 - klo:13:07
Tää Joharan vaihtoehto on ihan käypä mutta tuskin vaihtoehto sitten kun noita rupee selvitteleen ihan työkseen. Toi kombi on perjaatteessa ihan käypä mutta se vaatisi sen koukun koska motolla ei saa noita puita revittyä samalla lailla. Sen takiakin toi sykeharvesterista järeä versio että siinä käsittääkseni noi leuat vastaa lähinnä normaalia kouraa joka ottaa kiinni puusta kunnolla. Toiseksi tollanen 10 kaivinkone on voimiltaan ihan eri luokkaa kuin joku pilkki. Ainut vaan se alustan huono liikkuminen.

Tuulenkaatojen repiminen päätyönä kuullostaa aika kausiluontoiselta hommalta  :D Et mä en lähtisi panostamaan hirveästi ko. toimialaan  :D
 
  Isommat alat motot korjaa eikä tarvitse hikoilla ja muutama runko saa jäädäkin koppakuoriaisille.  Kuukausi sitten harvennetulta alalta kaatui n. 30 runkoa ja tuli puheeksi sivumennen hakanneen firman kanssa niin sanoivat käyvän läpi alueen ja kaadot menee vielä samaan kauppaan joten ei valittamista. Tuosta sykepatusta vielä. Tuolla hallin perällä se lepää, seitsemän vuotta sitten viimeksi hakattu. Asennettiin siihen halkaisuterä joten teki suoraan metristä halkoa mutta hommat on muuttunu sen verran että jäi joutavaksi. Kehitys on kulkenut ohi valitettavasti.

 :o Sä voisit koettaa myydä tuon jonkulle halvalla  :o
   Jos laitan ton 8-tonnisen kaivurin samaan pakettiin niin katsotaan käykö matikka koukkuun.   ;D
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: JoHaRa - 15.01.12 - klo:13:08
Tää Joharan vaihtoehto on ihan käypä mutta tuskin vaihtoehto sitten kun noita rupee selvitteleen ihan työkseen. Toi kombi on perjaatteessa ihan käypä mutta se vaatisi sen koukun koska motolla ei saa noita puita revittyä samalla lailla. Sen takiakin toi sykeharvesterista järeä versio että siinä käsittääkseni noi leuat vastaa lähinnä normaalia kouraa joka ottaa kiinni puusta kunnolla. Toiseksi tollanen 10 kaivinkone on voimiltaan ihan eri luokkaa kuin joku pilkki. Ainut vaan se alustan huono liikkuminen.

Tuulenkaatojen repiminen päätyönä kuullostaa aika kausiluontoiselta hommalta  :D Et mä en lähtisi panostamaan hirveästi ko. toimialaan  :D
 
  Isommat alat motot korjaa eikä tarvitse hikoilla ja muutama runko saa jäädäkin koppakuoriaisille.  Kuukausi sitten harvennetulta alalta kaatui n. 30 runkoa ja tuli puheeksi sivumennen hakanneen firman kanssa niin sanoivat käyvän läpi alueen ja kaadot menee vielä samaan kauppaan joten ei valittamista. Tuosta sykepatusta vielä. Tuolla hallin perällä se lepää, seitsemän vuotta sitten viimeksi hakattu. Asennettiin siihen halkaisuterä joten teki suoraan metristä halkoa mutta hommat on muuttunu sen verran että jäi joutavaksi. Kehitys on kulkenut ohi valitettavasti.

 :o Sä voisit koettaa myydä tuon jonkulle halvalla  :o
   Jos laitan ton 8-tonnisen kaivurin samaan pakettiin niin katsotaan käykö matikka koukkuun.   ;D

Tommosia kaivureita on jo kaikilla nurkat täynnä  ;D
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: nilihaara - 15.01.12 - klo:13:11
Tää Joharan vaihtoehto on ihan käypä mutta tuskin vaihtoehto sitten kun noita rupee selvitteleen ihan työkseen. Toi kombi on perjaatteessa ihan käypä mutta se vaatisi sen koukun koska motolla ei saa noita puita revittyä samalla lailla. Sen takiakin toi sykeharvesterista järeä versio että siinä käsittääkseni noi leuat vastaa lähinnä normaalia kouraa joka ottaa kiinni puusta kunnolla. Toiseksi tollanen 10 kaivinkone on voimiltaan ihan eri luokkaa kuin joku pilkki. Ainut vaan se alustan huono liikkuminen.

Tuulenkaatojen repiminen päätyönä kuullostaa aika kausiluontoiselta hommalta  :D Et mä en lähtisi panostamaan hirveästi ko. toimialaan  :D
 
  Isommat alat motot korjaa eikä tarvitse hikoilla ja muutama runko saa jäädäkin koppakuoriaisille.  Kuukausi sitten harvennetulta alalta kaatui n. 30 runkoa ja tuli puheeksi sivumennen hakanneen firman kanssa niin sanoivat käyvän läpi alueen ja kaadot menee vielä samaan kauppaan joten ei valittamista. Tuosta sykepatusta vielä. Tuolla hallin perällä se lepää, seitsemän vuotta sitten viimeksi hakattu. Asennettiin siihen halkaisuterä joten teki suoraan metristä halkoa mutta hommat on muuttunu sen verran että jäi joutavaksi. Kehitys on kulkenut ohi valitettavasti.

 :o Sä voisit koettaa myydä tuon jonkulle halvalla  :o
   Jos laitan ton 8-tonnisen kaivurin samaan pakettiin niin katsotaan käykö matikka koukkuun.   ;D

Tommosia kaivureita on jo kaikilla nurkat täynnä  ;D
   Raudassa ei ole raha hukassa ja koneet hankkii parhaiten kun ne on hallissa. ;D
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 15.01.12 - klo:13:57

 *** Kyllä kai ne yksittäiset tuulenkaadot on järkevintä tehdä sahalla, vaikkei se mukavin vaihtoehto olekaan. Ja mikäli kaatoja on ihan sumaksi asti, niin moto paikalle ja homma hoituu silloin tosi mukavasti. Isossa motossa kyllä voima riittää runkojen käsittelyyn miten vaan. Seurasin kopissa kun ammattimies käänsi männyt kaikkine juuripaakkuineen ympäri,niin että hiekat karisi tyveltä poies. Näppärää ja tehokasta.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: metsajussi - 15.01.12 - klo:15:55
Mä en oikeastaan usko että mikään motokoura tai normaalikaan koura kestää kiinni jäätyneitä 1,5 kuution puiden repimistä. silloin se koukku mikä muistuttaa sitä routapiikkiä on aika kova sana. Toi sykekoura olisi sitten vaan edullisempi tehdä isoillekkin puille ja jos alustakoneena noin 10 tonnin kaivinkone niin nostovoimat huitelee sitten kuitenkin 4 tonnissa jolloin vähän järeämpikin runko liikahtaa ja kaivuuvoimat on viellä hurjemmat.

Kyllä se kestää kun kuski osaa. Tietysti jos hakkaa pelkkiä tuulenkaatoja niin kovemmilla on , mutta ei nyt 1000 mottia myrskypuita maata kaada jos tavallista hakataan se 100 000 m3 vuodessa.

10 tonnin kaivukone ei pärjää mitenkään kunnon motolle edes voimissa.
Ei nyt tule mieleen muita lukuja kuin tavallinen Ponssen C22 nosturi, joka nostaa 11 metrin päässä 1100 kg, ja kääntöä löytyy jotain 44 kNm. Vertailun vuoksi Haitaksi ZX110 näköjään nostaa noin 6,3 m päästä maan tasossa 1600 kg ilman kauhaa. Jos kaivuriin laittaisi 11 metrin puomin, ei sillä saisi edes tonnin painoista motopäätä ilmaan, vain jotain 600 kg... ja kääntömomenttiakin on 30% (31 kNm versus 44) kNmvähemmän...
Peruskoneen painokin rajoittaa jo voimankäyttöä, päätehakkuumoto kun painaa teloineen ja riimuineen siinä 18-20 t.

Kauhasylkyn murtovoimalle (jota kyllä löytyisi) ei oikein ole motohommissa käyttöä.

Siinä vaiheessa kun runko ei suosiolla enää isolla motolla maasta irtoa, kannattaa homma muutenkin jättää toisenlaiselle kelillle. Pätkiksi ne menee repiessä jo vähemmälläkin voimalla, pienemmät puut katkeilee jo tuolla lelullanikin jos vaan vääntää. Kannosta irroitettuun runkoon saa kuitenkin huiman väännön kun alkaa tyvestä nostaa tai sivulle kääntää. Tyvipätkässä ei kiini jäätyneitä oksia yleensä ole, joten vipua saa helposti 5-7 metriä. Runko taipuu ja oksat irtoavat maasta sitä mukaa kun runko taipuu. Tai sitten katkeaa, yleensä katkeaa viimeistään noin 1/3 latvasta päin jos vaan surutta kiskoo. Mieluummin nostaa vain vähän ja juoksuttelee vaan päätä taas eteenpäin.

Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: Tuumaaja - 15.01.12 - klo:16:14
Mä en oikeastaan usko että mikään motokoura tai normaalikaan koura kestää kiinni jäätyneitä 1,5 kuution puiden repimistä. silloin se koukku mikä muistuttaa sitä routapiikkiä on aika kova sana. Toi sykekoura olisi sitten vaan edullisempi tehdä isoillekkin puille ja jos alustakoneena noin 10 tonnin kaivinkone niin nostovoimat huitelee sitten kuitenkin 4 tonnissa jolloin vähän järeämpikin runko liikahtaa ja kaivuuvoimat on viellä hurjemmat.

Muoks edelliseen viestiin. Samalla laitteillahan voisi kesäisin tehdä normaalia maanrakennusta ja talvella tuntuu noita tuulenkaatoja tulevan yllättävän paljon.
Mulla on motossa ponssen 125 kuormain jossa nostovoima 3metristä 4300kg 10metrissä vielä 820kg.
Tässä tapaninpäivästä lähtien selvitellyt noita tuulenkaatoja ja kyllä moottorisahaa joutuu jokatapauksessa juurimiseen käyttämään koska muuten riittää teräsulkeisia ja joutuu jättämään helkkarin pitkiä kantoja.
Ajouraa ei liioin voi jokaiselle tyvelle tehdä joten moottorisahalla katkaisu ja vetää latvuksesta ajouralle.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: vms1 - 15.01.12 - klo:17:26
toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 15.01.12 - klo:18:04
toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.

 *** Mutta eihän kukaan pakota sitä ajokonetta paikalle haalimaan,kyllä ne pölkyt tulee laanille vailla maatilapilkillä. Ja jos niitä on satoja motteja,niin silloinhan ajokone ei ole mikään probleemi,vaan normaali tapaus.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: Tuumaaja - 15.01.12 - klo:18:53
toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.
Ittellä tuo moto on ihan pienokainen harvennusmoto painoakin vain 10t.

Juurimiseen hankin "kultahampaan" joka tuntuu sietävän vähän hiekkaakin,tosin itsellä ei ole siihen sopivaa laikkaa ja teroitus maksaa 10€ kerta.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: Tuumaaja - 15.01.12 - klo:19:00
Silloin kun etsin hakkuukonetta itselle kävin kokeilemassa"kehuttua" 901 valmettia.
Varmaan senkinkanssa olisi pärjäillyt mutta mieleeni ei ollut valmetin oma rullakoura eikä nelipyöräisyyskään oikein lämmittänyt.
Eipä olisi tarvinnut lomalla linnanmäelle lähteä kun olisi karuselli itsellä metsähommissa ;D ;D
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: Tuumaaja - 15.01.12 - klo:21:45
Eiku tässä olisi kunnon puuhalaite tuulenkaadoille.

http://fin.rasketehnika.ee/webcache_kasutatud/297/auto_php-id=844297-view=10-fin_rasketehnika_ee.html
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: icefarmer - 16.01.12 - klo:01:50
toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.
Ittellä tuo moto on ihan pienokainen harvennusmoto painoakin vain 10t.

Juurimiseen hankin "kultahampaan" joka tuntuu sietävän vähän hiekkaakin,tosin itsellä ei ole siihen sopivaa laikkaa ja teroitus maksaa 10€ kerta.
kaveri joka työkseen ajaa motoa sanoi että noita laippoja ja ketjuja saa olla aika tiheään vaihtaan noilla myrskysavotoilla ja kuitenkin kyseessä on ammatikseen koneen puikoissa istuva mies, mitä se on sitten jos joka liike ja toiminto vaatii hetken ajatustyötä tilanteessa jossa olisi hyvä olla edellä refleksejä....
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: JoHaRa - 16.01.12 - klo:08:24
Tommoiseen Belliin saa myös kaatopäitä  :D Olisi todella hieno

http://www.youtube.com/watch?v=jDNGz7SbPu4&feature=results_main&playnext=1&list=PLBCEF45E73D85ED01 (http://www.youtube.com/watch?v=jDNGz7SbPu4&feature=results_main&playnext=1&list=PLBCEF45E73D85ED01)
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: metsajussi - 16.01.12 - klo:08:48

 *** Kyllä kai ne yksittäiset tuulenkaadot on järkevintä tehdä sahalla, vaikkei se mukavin vaihtoehto olekaan. Ja mikäli kaatoja on ihan sumaksi asti, niin moto paikalle ja homma hoituu silloin tosi mukavasti. Isossa motossa kyllä voima riittää runkojen käsittelyyn miten vaan.

Komppaan vankasti.
Jos sahamiehellä on vielä apunaan edes joku maatilapilkki, niin sellainen auttaa paljon. Turvallisuuskin paranee kun voi vaikka ottaa kouralla juuripaakusta varmistusta ja saa vedettyä pahimmista paikoista runkoja ja latvoja pois väljemmille vesille jne.

Eli vähäiselle puumäärälle moottorisaha kainaloon ja hiiappikärryllä työmaalle, paluumatkalla kuorma kotiin.
Suurempia savotoita sitten koneellistaa järeämmin. Tuskin kukaan panostaa kalustossa vain myrskypuita varten, kyllä ne tehdään sivuhommana samoilla vehkeillä joilla muutenkin teutaroidaan.

Pitää tästä lähteä rassaamaan konehia ja lopettaa turhat turinat.. ulkona alkaa jo nähdä jotain.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: Tuumaaja - 16.01.12 - klo:08:51
toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.
Ittellä tuo moto on ihan pienokainen harvennusmoto painoakin vain 10t.

Juurimiseen hankin "kultahampaan" joka tuntuu sietävän vähän hiekkaakin,tosin itsellä ei ole siihen sopivaa laikkaa ja teroitus maksaa 10€ kerta.
kaveri joka työkseen ajaa motoa sanoi että noita laippoja ja ketjuja saa olla aika tiheään vaihtaan noilla myrskysavotoilla ja kuitenkin kyseessä on ammatikseen koneen puikoissa istuva mies, mitä se on sitten jos joka liike ja toiminto vaatii hetken ajatustyötä tilanteessa jossa olisi hyvä olla edellä refleksejä....
Laippa 46,36 ketju 8,75 +alv
Että kannattaa niitä vähän sahalla juuria ainakin niitä jotka ovat maatamyöden.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: Nerozki - 16.01.13 - klo:20:07
http://www.youtube.com/watch?v=xRt4zX0E4Qw Tuossa on itse tehty sykeharvesteri. Mitä on porukkamieltä? Jos palautetta saisi, kiitos.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: Reiskako - 16.01.13 - klo:22:56
www.riuttolehto.fi/?do=open&page=18 

Sykeharvesteria monenkokoista.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: kylmis - 17.01.13 - klo:06:39
toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.
Ittellä tuo moto on ihan pienokainen harvennusmoto painoakin vain 10t.

Juurimiseen hankin "kultahampaan" joka tuntuu sietävän vähän hiekkaakin,tosin itsellä ei ole siihen sopivaa laikkaa ja teroitus maksaa 10€ kerta.
kaveri joka työkseen ajaa motoa sanoi että noita laippoja ja ketjuja saa olla aika tiheään vaihtaan noilla myrskysavotoilla ja kuitenkin kyseessä on ammatikseen koneen puikoissa istuva mies, mitä se on sitten jos joka liike ja toiminto vaatii hetken ajatustyötä tilanteessa jossa olisi hyvä olla edellä refleksejä....
Laippa 46,36 ketju 8,75 +alv
Että kannattaa niitä vähän sahalla juuria ainakin niitä jotka ovat maatamyöden.
Minun mielestäni nuo myrskypuut kannattaisi käydä sahaamassa moottorisahalla irti ennen hakkuuta. En tätä asiaa osannut ottaa huomioon, kun Tapanin myrskyn jälkiä puitiin ja lopputuloksena oli erimittaisia kantopölkkyjä. Nyt oli taas vähän myrskytuhoja ja kävin ne sahaamassa kannosta irti. On siinä hiukan taiteilemista, mutta kyllä tuohonkin tekniikat löytää, kun vähän treenailee.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: erik - 17.01.13 - klo:10:00
toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.
Ittellä tuo moto on ihan pienokainen harvennusmoto painoakin vain 10t.

Juurimiseen hankin "kultahampaan" joka tuntuu sietävän vähän hiekkaakin,tosin itsellä ei ole siihen sopivaa laikkaa ja teroitus maksaa 10€ kerta.
kaveri joka työkseen ajaa motoa sanoi että noita laippoja ja ketjuja saa olla aika tiheään vaihtaan noilla myrskysavotoilla ja kuitenkin kyseessä on ammatikseen koneen puikoissa istuva mies, mitä se on sitten jos joka liike ja toiminto vaatii hetken ajatustyötä tilanteessa jossa olisi hyvä olla edellä refleksejä....
Laippa 46,36 ketju 8,75 +alv
Että kannattaa niitä vähän sahalla juuria ainakin niitä jotka ovat maatamyöden.
Minun mielestäni nuo myrskypuut kannattaisi käydä sahaamassa moottorisahalla irti ennen hakkuuta. En tätä asiaa osannut ottaa huomioon, kun Tapanin myrskyn jälkiä puitiin ja lopputuloksena oli erimittaisia kantopölkkyjä. Nyt oli taas vähän myrskytuhoja ja kävin ne sahaamassa kannosta irti. On siinä hiukan taiteilemista, mutta kyllä tuohonkin tekniikat löytää, kun vähän treenailee.

Myrskypuut kuuluu AINA sahata metsurityönä tyvestään irti. Koneet pääsee helpommalla ja työskentely on huomattavasti tehokkaampaa.

Täälläpäin oli tapani myrskyn jälkeen metsureilla taksana 1€/kuutio tyvien katkasussa ja se laskutettiin moton kuutioinnin mukaan.

Kokonaisvaltasesti on kaikkein edukkain ottaa metsuri katkomaan tyviä kun muuten äkkiä motokorjuusto rokotetaan pari ylimäärästä euroa kuutiolta.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: erik - 17.01.13 - klo:10:23
toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.
Ittellä tuo moto on ihan pienokainen harvennusmoto painoakin vain 10t.

Juurimiseen hankin "kultahampaan" joka tuntuu sietävän vähän hiekkaakin,tosin itsellä ei ole siihen sopivaa laikkaa ja teroitus maksaa 10€ kerta.
kaveri joka työkseen ajaa motoa sanoi että noita laippoja ja ketjuja saa olla aika tiheään vaihtaan noilla myrskysavotoilla ja kuitenkin kyseessä on ammatikseen koneen puikoissa istuva mies, mitä se on sitten jos joka liike ja toiminto vaatii hetken ajatustyötä tilanteessa jossa olisi hyvä olla edellä refleksejä....
Laippa 46,36 ketju 8,75 +alv
Että kannattaa niitä vähän sahalla juuria ainakin niitä jotka ovat maatamyöden.

On muuten pirun halpoja laippoja ja ketjuja sulla
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: kylmis - 17.01.13 - klo:15:38
toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.
Ittellä tuo moto on ihan pienokainen harvennusmoto painoakin vain 10t.

Juurimiseen hankin "kultahampaan" joka tuntuu sietävän vähän hiekkaakin,tosin itsellä ei ole siihen sopivaa laikkaa ja teroitus maksaa 10€ kerta.
kaveri joka työkseen ajaa motoa sanoi että noita laippoja ja ketjuja saa olla aika tiheään vaihtaan noilla myrskysavotoilla ja kuitenkin kyseessä on ammatikseen koneen puikoissa istuva mies, mitä se on sitten jos joka liike ja toiminto vaatii hetken ajatustyötä tilanteessa jossa olisi hyvä olla edellä refleksejä....
Laippa 46,36 ketju 8,75 +alv
Että kannattaa niitä vähän sahalla juuria ainakin niitä jotka ovat maatamyöden.
Minun mielestäni nuo myrskypuut kannattaisi käydä sahaamassa moottorisahalla irti ennen hakkuuta. En tätä asiaa osannut ottaa huomioon, kun Tapanin myrskyn jälkiä puitiin ja lopputuloksena oli erimittaisia kantopölkkyjä. Nyt oli taas vähän myrskytuhoja ja kävin ne sahaamassa kannosta irti. On siinä hiukan taiteilemista, mutta kyllä tuohonkin tekniikat löytää, kun vähän treenailee.

Myrskypuut kuuluu AINA sahata metsurityönä tyvestään irti. Koneet pääsee helpommalla ja työskentely on huomattavasti tehokkaampaa.

Täälläpäin oli tapani myrskyn jälkeen metsureilla taksana 1€/kuutio tyvien katkasussa ja se laskutettiin moton kuutioinnin mukaan.

Kokonaisvaltasesti on kaikkein edukkain ottaa metsuri katkomaan tyviä kun muuten äkkiä motokorjuusto rokotetaan pari ylimäärästä euroa kuutiolta.
Mää en tajua.
Jos teen 10000 motin leimikon myrskypuista, niin metsurille maksetaan 10000e.
Eipä tuosta sahayhtiö kommentoinut mitään vaikkei puita ollut irtisahattu. Kai ne sitten taksaa alensi. 51e ne minulle maksoi ja en sitä ihan huonona hintana osannut pitää, myrskypuusta.
Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: erik - 17.01.13 - klo:16:37
toki isot päätehakkuu motot voittaa pienet kaivinkoneet mutta tuulenkaatoja pitää olla todella paljon että kannattaa sellaisen ajokoneineen paikalle roudata. Toi kaivinkone siksi että se jaksaa melkein nostaa puun juurineen ilmaan niin että saa sahattua. Pienen moton koura ei saa tarpeeksi lujaa kiinni että pystyy nostaa ison juuren irti että pääsis katkoo. Toi varissu hiekka on sitten seuraava ongelma joka pitää saada putsattua ennen ekaa sahausta.
Ittellä tuo moto on ihan pienokainen harvennusmoto painoakin vain 10t.

Juurimiseen hankin "kultahampaan" joka tuntuu sietävän vähän hiekkaakin,tosin itsellä ei ole siihen sopivaa laikkaa ja teroitus maksaa 10€ kerta.
kaveri joka työkseen ajaa motoa sanoi että noita laippoja ja ketjuja saa olla aika tiheään vaihtaan noilla myrskysavotoilla ja kuitenkin kyseessä on ammatikseen koneen puikoissa istuva mies, mitä se on sitten jos joka liike ja toiminto vaatii hetken ajatustyötä tilanteessa jossa olisi hyvä olla edellä refleksejä....
Laippa 46,36 ketju 8,75 +alv
Että kannattaa niitä vähän sahalla juuria ainakin niitä jotka ovat maatamyöden.
Minun mielestäni nuo myrskypuut kannattaisi käydä sahaamassa moottorisahalla irti ennen hakkuuta. En tätä asiaa osannut ottaa huomioon, kun Tapanin myrskyn jälkiä puitiin ja lopputuloksena oli erimittaisia kantopölkkyjä. Nyt oli taas vähän myrskytuhoja ja kävin ne sahaamassa kannosta irti. On siinä hiukan taiteilemista, mutta kyllä tuohonkin tekniikat löytää, kun vähän treenailee.

Myrskypuut kuuluu AINA sahata metsurityönä tyvestään irti. Koneet pääsee helpommalla ja työskentely on huomattavasti tehokkaampaa.

Täälläpäin oli tapani myrskyn jälkeen metsureilla taksana 1€/kuutio tyvien katkasussa ja se laskutettiin moton kuutioinnin mukaan.

Kokonaisvaltasesti on kaikkein edukkain ottaa metsuri katkomaan tyviä kun muuten äkkiä motokorjuusto rokotetaan pari ylimäärästä euroa kuutiolta.
Mää en tajua.
Jos teen 10000 motin leimikon myrskypuista, niin metsurille maksetaan 10000e.
Eipä tuosta sahayhtiö kommentoinut mitään vaikkei puita ollut irtisahattu. Kai ne sitten taksaa alensi. 51e ne minulle maksoi ja en sitä ihan huonona hintana osannut pitää, myrskypuusta.

Pidätkö hintaa kalliina vai? Tollanen 10000 kuution päätehakkuukypsä leimikko sisältää äkkiä sen 40ha ja hehtaarilla se 600-800 runkoa. Mielestäni halpa jos pelkkä hehtaarin ennakkoraivaus maksaa saman verran ja tossa on työtä oikeen helvetin paljon enemmän.
Itse on todellakaan tohon taksaan lähtis runkoja katkomaan.

Otsikko: Vs: Sykeharvesteri
Kirjoitti: kylmis - 17.01.13 - klo:17:36
Hinnoitteluperuste oli aika jännä.