Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lumilingon nivelakseli.  (Luettu 29870 kertaa)

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Lumilingon nivelakseli.
Oletteko katselleet, että paljonko hevosia linkoon saa työntää ennenkuin akseli rupeaa vääntymään "kieroon".

Aika pehmeä akseli on ainakin mein lingossa, ei uskalla paljon antaa hanaa, akseli on pyörähtänyt jo 7-10 astetta  :o

Meillä on on niin tehokkaat raktorit,että lingon akseli on selvästi kierteellä.
Lisäksi akselissa on v*tunmoinen säteisheitto tullut neljännesvuosisadan aikana.
Nyt jo alkaa täristämään lievästi,eli akseli lienee oikaistava palkilla ketjuilla ja tunkilla.
Totta puhuen ne on aika lakua nuo linkojen akselit.
Meillä on vanha runni,mutta eskot on samaa Halvan maukasta lakritsaa,samoin alatalkkarit ym.

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: Lumilingon nivelakseli.
Omaan ala-talkkariin ats250.seen annettiin vapaakytkin murtopultti akseli (vakiona) haaveelin kyllä levykytkimellistä :)

Mullekkin tyrkkäsivät ats250 linkon mukaan saman murtopultti vai liekkö (vitutusakselin) mukaan  :o
Yhden auraus reissun se oli paikallaan ja meni kuusi murtopulttia, nyt se lepää tuolla konehallin nurkassa  ::)
Vähänkin kun oli linkon perseessä suvi lunta sisässä ja laittoi ulosoton päälle niin pääsi pultin vaihtoon  >:(
Ostin sitten 8 koon akselin levy ja vapaakytkimellä, eikä vielä ole ollut muita murheita kun torvi tukossa  :o
Henri

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Lumilingon nivelakseli.
Oletteko katselleet, että paljonko hevosia linkoon saa työntää ennenkuin akseli rupeaa vääntymään "kieroon".

Aika pehmeä akseli on ainakin mein lingossa, ei uskalla paljon antaa hanaa, akseli on pyörähtänyt jo 7-10 astetta  :o

Meillä on on niin tehokkaat raktorit,että lingon akseli on selvästi kierteellä.
Lisäksi akselissa on v*tunmoinen säteisheitto tullut neljännesvuosisadan aikana.
Nyt jo alkaa täristämään lievästi,eli akseli lienee oikaistava palkilla ketjuilla ja tunkilla.
Totta puhuen ne on aika lakua nuo linkojen akselit.
Meillä on vanha runni,mutta eskot on samaa Halvan maukasta lakritsaa,samoin alatalkkarit ym.

Mä sain Ala-Talkkarin akselin kieroon 72 hevosella  :o Samanlaisia näkee 160 heppaisten takana ja vauhti on hirmuinen, voi olla kiva jysäys kun akseli katkeaa  ;D

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Lumilingon nivelakseli.
7-koon akseli on omassa isommassa lingossa. Ensimmäinen akseli, missä rasvataan ristikot päistä eikä typerästi keskeltä.

Vapaakytkin ei ole vain traktorin vuoksi hyvä. Akselin lukitus ja poorit kuluu vähemmän, kun akseli pelkästään antaa voimaa eikä välitä moottorijarrutusta.

Akselit rupes kestämään paremmin siitä lähtien , kun kauden alussa löysään levykytkimen ja pyöritän linkoa hetken paksu parru heittosiivikon välissä. Kytkimen lautas-jousta ei tarvi mittailla, mutterit vaan pohjaan asti kiinni.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

perttu1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: Lumilingon nivelakseli.
samaa mieltä yllä olevan kanssa. jälkimarkkinointi surkeinta mitä omalle kohalle on sattunut. sain semmosen käsityksen että kellään ei olis ollu valittamista jälkimarkkinoinnista, mutta taisivat valehdella.

mulla on hukin linko ja akseli on ilman mitään ylikuormakytkimiä. kaiken a ja o on 1000r/min kierrosnopeus. alkaa nivelakselit kestämään kun tonni perällä pyörittää. saa antaa voimaa läpi oikeen kunnolla eikä hajoa.

nykyisellä pyörityskonella 540 akselissa ei saa levykytkintä riittävän tiukalle ja jos levykytkintä ei ole niin akseli hajoaa alta 5min.
Kuinkahan on ongelmia esitetty jos tuollaisen vastaanoton saa ::) Tänään noin klo,. 20.15 `pikku`murhe 3292 boosterin kanssa- yhteys Muurameen ja tuloksena että aamulla lähtee osat tänne päin sekä korjauslasku paluuna takaisin :) Kiitos Ilkka K.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Lumilingon nivelakseli.
No kovin oli outoja ratkaisuja käytetty 300 sarjan eskolingossa kun kerran sitä kaverin pajalla tutkailtiin. Siirtolapojen laakerointi mm. aika hentoinen ja ei ainakaan siinä mallissa ollut rasvanippoja. Myös runkopalkki piti siitä lingosta vahvistaa kun viron palkki ei vaan anna riittäävää tukevuutta vaikka lingossa painoa onkin. Taitaa tätänykyä sekin linko olla sijoitettu lanssille varalingoksi ja käytössä on itsetehty linko. Ensimmäisen talven jälkeen em. linko kävi reissun muuramessa ja runko oli edelleen yhtälailla solmussa, olivat sentään vaihtaneet uuden heittosiivikon kuitenkin  :o Ja ymmärtääkseni terveiset oli olleet sellaiset että muuta ei sen lingon hyväksi tehdä.

6300 valmetin ja eskolingon kanssa kävi joskus silleeen, että kun ei ensihätään saatu levykytkinakselia, niin kävin pari reissua tavallisella 5 koon akselilla. Kerran sitten esko nielaisi nyrkinkokoisen kiven ja linko oli sikäli jumissa. No heikoin paikka oli sitten nivelakselin ristikko ja päällimmäinen putkiakseli joka tais haljeta päästään. Eskossa minulla oli 10 mm pultit sekä heittosiivikon päässä että siivikon ja siirtoruuvin välissä. Silti akselit savusivat ja pariin otteeseen hioin kitkapinnat uusiksi ja niillä eväin se levyakseli toimii tänäkin päivänä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

zape

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Lumilingon nivelakseli.
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Lumilingon nivelakseli.
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla myös hieman sanottavaa (tai itseasiassa eivät sano juuri mitään) noihin itsetekoisiin liittyen..  ;)
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

zape

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Lumilingon nivelakseli.
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla myös hieman sanottavaa (tai itseasiassa eivät sano juuri mitään) noihin itsetekoisiin liittyen..  ;)

Mitteepä sanomista vakuutusyhtiöllä tuohon... :o Linkokin on ihan omatekemä, kytkin oli moninverroin turvalisempi, kuin kaupalliset sätökset. Ennen joka vuosi sai räplätä uudet kitkalevyt kaupalliseen sätökseen >:(
Omassa versiossa oli kaikki osat koneistettu sorvilla ja aarporalla, ei ollut tasapainotusongelmia.   :D On ollut tapana suojata pyörivät osat ja pitää akselisuojat hyvässä kunnossa...vähän toista kuin maa täppärin vempaimet.. ;)

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Lumilingon nivelakseli.
Ennen oli kunto linko, ja ei ollu ikää akselien kaas ongelmaa... Muovikuori ny joskus vähä kärsii jäätyessään, mut muuten on pelannu.  Tosin tien aurausta vaan.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Lumilingon nivelakseli.
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla myös hieman sanottavaa (tai itseasiassa eivät sano juuri mitään) noihin itsetekoisiin liittyen..  ;)

Mitteepä sanomista vakuutusyhtiöllä tuohon... :o Linkokin on ihan omatekemä, kytkin oli moninverroin turvalisempi, kuin kaupalliset sätökset. Ennen joka vuosi sai räplätä uudet kitkalevyt kaupalliseen sätökseen >:(
Omassa versiossa oli kaikki osat koneistettu sorvilla ja aarporalla, ei ollut tasapainotusongelmia.   :D On ollut tapana suojata pyörivät osat ja pitää akselisuojat hyvässä kunnossa...vähän toista kuin maa täppärin vempaimet.. ;)

Tuli vaan mieleen, että jos tappaa itsensä tuollaisella itserakennetulla härvelillä niin mahtaako kannattaa odottaa henkivakuutusrahoja..  ??? Tai vaikka vammauttaa itsensä pysyvästi. En tiedä, tuli vain mieleen.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

zape

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Lumilingon nivelakseli.


Tuli vaan mieleen, että jos tappaa itsensä tuollaisella itserakennetulla härvelillä niin mahtaako kannattaa odottaa henkivakuutusrahoja..  ??? Tai vaikka vammauttaa itsensä pysyvästi. En tiedä, tuli vain mieleen.

Onhan tuo totta...., mut ollut tapana tehdä työkoneista parempia, kuin mitä on markinoilla ja aina mietitään niitten turvallisuus ensi sialla.  ::)Itte asiassa oon pahiten loukanna ihan ruotsalaisen optimal vesakkoleikkuria purkaissa paketista, koska ei missään varotettu, että nostosylinterissä ole muuta ,kuin ilmaa... ja kaksi tyhmää kaveria purkamassa pakettia >:(

Viimeksi muokattu: 10.01.12 - klo:17:37 kirjoittanut zape

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Lumilingon nivelakseli.
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla myös hieman sanottavaa (tai itseasiassa eivät sano juuri mitään) noihin itsetekoisiin liittyen..  ;)

Mitteepä sanomista vakuutusyhtiöllä tuohon... :o Linkokin on ihan omatekemä, kytkin oli moninverroin turvalisempi, kuin kaupalliset sätökset. Ennen joka vuosi sai räplätä uudet kitkalevyt kaupalliseen sätökseen >:(
Omassa versiossa oli kaikki osat koneistettu sorvilla ja aarporalla, ei ollut tasapainotusongelmia.   :D On ollut tapana suojata pyörivät osat ja pitää akselisuojat hyvässä kunnossa...vähän toista kuin maa täppärin vempaimet.. ;)


Sepähän se onkin tässä sarvikuonojen luvatussa maassa, jotta jos jotakin sattuu, niin se on sivuseikka miten tapahtui. Se vaan ratkaisee korvausasian, löytyykö valmisteesta riittävä määrä leimoja ja hyväksymistodistuksia. :o
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Lumilingon nivelakseli.
joskus tein itse levykytkimen lingonakselille, waltterin järeästä levykytkimestä booriosa ja muuakseli.(Suokoneen levykytkimen kopion) Hitsasin booriholkkiin 15mm levystä kiekon ja sorvasin se heitottomaksi ja sen kahtapuolen tuli kiekot,joissa oli kuusi saabin jarrupalaa ja kitkaa säädettiin kehäpulttien alla olevilla jousia kiristämällä. Akselin ristikkolaippa oli pulteilla kiinni niin sanatussa jarrusatulassa, Oli helvetin hyvä kytkin linkohommiin. Ei savuna, eikä lämminä, sopivasti säädettynä luisti tiukassa paikassa, mut kitkapysy hyvänä, oli huoltovapaa. Mut isännän kanssa tuli kinaa, kun erehdyn sanomaan, vois tuostakin saada vaivan palkaa ja se ei käynä hänelle, niin pistin pillillä palasiksi ja romu pyttyyn.  >:(

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla myös hieman sanottavaa (tai itseasiassa eivät sano juuri mitään) noihin itsetekoisiin liittyen..  ;)

Mitteepä sanomista vakuutusyhtiöllä tuohon... :o Linkokin on ihan omatekemä, kytkin oli moninverroin turvalisempi, kuin kaupalliset sätökset. Ennen joka vuosi sai räplätä uudet kitkalevyt kaupalliseen sätökseen >:(
Omassa versiossa oli kaikki osat koneistettu sorvilla ja aarporalla, ei ollut tasapainotusongelmia.   :D On ollut tapana suojata pyörivät osat ja pitää akselisuojat hyvässä kunnossa...vähän toista kuin maa täppärin vempaimet.. ;)


Sepähän se onkin tässä sarvikuonojen luvatussa maassa, jotta jos jotakin sattuu, niin se on sivuseikka miten tapahtui. Se vaan ratkaisee korvausasian, löytyykö valmisteesta riittävä määrä leimoja ja hyväksymistodistuksia. :o

Jos niissä olisi jotain käytännön tasoa ja vaatimuksia niillä leimoilla ja todistuksilla niin aikalailla kävis kato made in eteläpohjanmaa laitteiden kanssa....
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)