Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsän kasvatustyyli  (Luettu 9510 kertaa)

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Metsän kasvatustyyli
   Kyllä täystiheät istutukset ja taimikonperkaus oikeaan aikaan tuo hyvän valinnan ensiharvennukseen josta jää sitten laatupuuta edelleen kasvatukseen. Pylvästä ei tule oksamänniköistä eikä sorvikuusta huonosti hoidetuista kuusikoista. ;D

Minäkin olen sillä kannalla että jos haluaa metsästä jotain irti, niin suosiolla unohtaa nämä energia puu hommat. Niisä ei rikastu kuin nämä energia firmat. Metsän kasvu hidastuu yli tiheänä niin paljon että varmasti menee sama summa jos ei enemmänkin hitaampana kasvuna harakoille kun odotetaan otollista energia puun hakkuu aikaa. Sitten vielä saattaa joutua ostamaan sen tuhkan takaisin sinne omaan metsään minkä ne energia firmat on ensin vienneet pois sieltä metsästä.

Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan kuusikkoon jos kylvetään joka toinen vuosi  600kg/ha(määrästä en ole 100% varma) ja harvennukset tehdään ajallaan muitten metsänhoitotoimien lisäksi, niin kuusikko on päätehakkuu kypsä 35 vuodessa.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Metsän kasvatustyyli
Luonnollinen uudistaminen toimii hyvin jos maaperä ei ole liian rehevää. Luulis noita huonosti hoidettuja reheviä uudistusaloja olevan ympäri suomenniemeä senverran ettei kukaan vakavissaan tule esittämään sitä yleispätevänä vaihtoehtona.

Olen seuraillut ihan tässä lähellä paria uudistamisalaa jotka ovat olleet reilut 20 vuotta nykäsemättä istutuksen jälkeen. Hieman hoikkatyylisiä puita niissä on ja sekametsää, mutta jos oletetaan että ensiharvennus onnistuu ja metsä välttyy lumi- ja myrskytuhoilta, niin todennäköisesti siinä on kymmenen vuoden kuluttua ihan talousmetsän näköinen metsä. Tosin liian ylös karsiutunut, mutta kasvanee kuitenkin ajastaan.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Metsän kasvatustyyli
Minulla ainakin on kokemus istutusmänniköstä aika kielteinen. Isutusväli kun oli normaali, ehkä väli se 2-2,5 metriä, niin ei siitä kyllä tullut mitään laatutukkia tuottavaa männikköä vaan varsin karvaisia(siis oksasia)  puita, joita sitten jossain vaiheessa jouduttiin metsäammattimiehen neuvomana pystykarsimaan oksia pois alapäästä. Että aikaavievää hommaa, eikä senkään jälkeen olleet mitään I-luokan sahatavaraa.
Vaikka tuo luontaisesti uudistuva metsä näyttääkin melkoiselta pöheiköltä, niin  oksaisuuden suhteen ainakin männyllä saavutetaan parempi tulos ja puut ovat huomattavasti laadukkaampia, kun harvennusvaiheessa voi valita ne parhaat yksilöt. Eikä siellä pöheikössä kyllä hirvikään pysty kaikkia puita tuhoamaan kuten tapahtuu melko harvassa istutusmetsikössä. Ja siitäkin voidaan tietenkin olla montaa mieltä, missä vaiheessa harvennetaan. Ei siinä välttämättä ole mitään järkeä, että ensimmäinen harvennus on käytännössä raivurilla puut maahan, jonne ne sitten mätänevät. Aikakin meillä maatalousyrittäjillä lämmitys perustuu useimmiten puuperäiseen bioenergiaan, joten eikö sitä kannata sen verran odottaa, että tuostaharvennuspuusta saadaan myös hyötyä. Muutaman vuoden kierto hidastuu, mutta kääntöpuolella on myös hyötyjä. Jos ajatellaan, että aukon uudistamiseen käytetään 2000 eur/ha. Jos  tuo sama summa sijoitetaan ja saadaan esim 3% korko ja  saatu tuotto uudelleen sijoitetaan(siis korkoa korolle), niin 60 vuoden päästä tilillä on rahaa 11700 euroa eli nykyhinnoilla päälle 210 tukkikiintomotin hinta. Epäilen, että luontasesti uudistetussa metsikössä tuskin on menetetty tuota summaa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Metsän kasvatustyyli
en tiedä miten asia käytännössä menee mutta jos ajatellaan että lehtipuu reikäperataan ja sitten se loput kilpailee männyn kanssa vaikka kaks metriseksi jolloin taas lehtipuu poikki. No nythän männyllä on vähän aikaa tilaa mutta pikkuhiljaa kilpailu kiristyy taas niin että 20 vuotisella männyllä lehtipuu on taas kilpailemassa no ei muuta kuin raivurilla nurin ja normaalissa tapauksessa harvennus mutta itse mietin että onko nyt mahdollista pienellä lisäkasvulla saavuttaa se pikkutukki koko mikä on kuiteenkin huomattavasti arvokkaampaa.

Miten te muuten ajattelette onko talous kuvion sisällä vai koko metsässä eli pitääkö sama kuvio tuottaa raivauskulut vai voiko viereisen kuvion harvennus tuottaa sen raivauksen. Tällaisella ajatusmaailmalla kasvuajallahan ei ole niin merkitystä kunhan metsää on jokalaatua.   
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

jompsa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Metsän kasvatustyyli
Pistetääs tähän väliin vähän mietittävää.... Siis kun minä teen metsään aukon, niin eihän minun kannata mitään uudistamista ja taimikonhoitoa tehdä. Siitä tulee ainoastaan menoja, yhtään ainutta senttiä en siitä tienaa. Jälkipolvi siitä saattaa jo jotain tienata, en vaan tiedä mitään muuta ammatti- tai yrittäjäporukkaa mikä tekee ilmaista työtä tai laittaa sijoituksia josta joku muu tienaa.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Metsän kasvatustyyli
Pistetääs tähän väliin vähän mietittävää.... Siis kun minä teen metsään aukon, niin eihän minun kannata mitään uudistamista ja taimikonhoitoa tehdä. Siitä tulee ainoastaan menoja, yhtään ainutta senttiä en siitä tienaa. Jälkipolvi siitä saattaa jo jotain tienata, en vaan tiedä mitään muuta ammatti- tai yrittäjäporukkaa mikä tekee ilmaista työtä tai laittaa sijoituksia josta joku muu tiena
Ja ainakin ne metsät, joita minä olen päässyt hyödyntämään, ovat ihan luonnollisesti uudistettuja ja ennen päätehakkuuta sieltä on poimittu puut, joilla on tälle tilalle rakennettu ainakin viisi rakennusta.
Metsälain avullahan tätä harjoitettua metsänhoitotapaa on ajettu kuin käärmettä pyssyyn, muuten se ehkä olisi menestynyt, siis eräänlaista sosialismia. Metsänhoitoon sijoitetun pääoman tuotto sen sijaan on ollut täysin sivuseikka. No onneksi metsäalin uudistus tuo mahdollisuuden vaihtoehtoihin. Mielestäni se on ihan henkilökohtainen asia ja oma vahinko, miten omaisuuttaan hoitaa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Metsän kasvatustyyli
Jompsan ajatukset on vähä niinkuin ladattu ase, vaarallisia väärissä käsissä  :) Jos näille metsänhoidosta vieraantuneille kaupunkien viraabelivilleille antaa liikaa löysää metsänuudistamisen suhteen, jää se takuulla tekemättä. Jonkinlainen viranomaisvalvonta tarvitaan, vaikkakin on totta että jokainen tekee omaisuudelleen kuin lystää. On aina lyhytnäköistä ja itsekästä jättää uudistaminen tekemättä tuijottaen pelkkiä taloudellisia lukuja. Jos sillelinjalle lähdetään, niin taloudellisesti järkevintä olisi varmaan myydä koko tila pois kunhan sieltä on hakattu kaikki myytäväksi kelpaava puuaines.

Meilläkin vanha polvi hoiti metsänuudistamisen vaivoja säästämättä ja onhan ne nuoret metsät nyt täystiheitä ja roskapuuta on vähän kuvioilla. Itse olen kuitenkin pyrkinyt seurailemaan metsänuudistamiskäytäntöjä hieman laajemmalla otannalla.  Tietyissä olosuhteissa on mahdollista säästää paljon vaivaa kun hallitsee uudistamisen kikkakolmoset. Toisaalta myös epäonnistumisen vaara vaanii aina olantakana.

Itse ainakin ajattelen metsätalouden kokonaisuutena. Ihan niinkuin kaikessa bisneksessä panokset pitäisi suunnata sinne mistä on mahdollista saada paras tuotto. Esimerkiksi joskus on kannattavempaa lannoittaa hyväkasvuinen kuvio vielä paremmaksi kuin hätäillä jonkun vajaatuottoisen kuvion hakkamisen kanssa. Sitten kun vapautuu resursseja tuottavammista töistä, voi uudistaa pieniä vajaatuottoisia kuvioita ja tehdä lisä ojituksia ja tieuria yms.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

nilihaara

  • Vieras
Vs: Metsän kasvatustyyli
    Sain tänä aamuna vihiä uudesta metsän sertifioinnista.    Jos suunnitelmasta löytyy että kuviolla on lahopuuta tietyn prosentin yli niin hakkuu menee luvanvaraiseksi.  Jo tällä hetkellä hakataan vauhdilla vanhoja kuusikoita joita on syksyn mittaan tullut kaupan, itse myöhästyin tuosta tiedosta vaikka aavistinkin sen. Olin yhteydessä sopimusyrityksen ja tarkoitus olisi vielä tällä viikolla tehdä myynti 5 ha ikikuusikosta jossa ei saha ole ikinä käynyt.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5886
Vs: Metsän kasvatustyyli
    Sain tänä aamuna vihiä uudesta metsän sertifioinnista.    Jos suunnitelmasta löytyy että kuviolla on lahopuuta tietyn prosentin yli niin hakkuu menee luvanvaraiseksi.  Jo tällä hetkellä hakataan vauhdilla vanhoja kuusikoita joita on syksyn mittaan tullut kaupan, itse myöhästyin tuosta tiedosta vaikka aavistinkin sen. Olin yhteydessä sopimusyrityksen ja tarkoitus olisi vielä tällä viikolla tehdä myynti 5 ha ikikuusikosta jossa ei saha ole ikinä käynyt.
Mulla on yhdellä kuviolla maininta lahonnut maapuu: mänty, kuusi, hieskoivu, mutta ei määriä. Tarkoittaako noita?
Ei silti ala niin pieni ettei merkitystä, sillä varmaan ei määriä mainittu jos noista motti tulisi yhteensä. Paikka kyllä muutenkin selvä lakikohde.

nilihaara

  • Vieras
Vs: Metsän kasvatustyyli
    Sain tänä aamuna vihiä uudesta metsän sertifioinnista.    Jos suunnitelmasta löytyy että kuviolla on lahopuuta tietyn prosentin yli niin hakkuu menee luvanvaraiseksi.  Jo tällä hetkellä hakataan vauhdilla vanhoja kuusikoita joita on syksyn mittaan tullut kaupan, itse myöhästyin tuosta tiedosta vaikka aavistinkin sen. Olin yhteydessä sopimusyrityksen ja tarkoitus olisi vielä tällä viikolla tehdä myynti 5 ha ikikuusikosta jossa ei saha ole ikinä käynyt.
Mulla on yhdellä kuviolla maininta lahonnut maapuu: mänty, kuusi, hieskoivu, mutta ei määriä. Tarkoittaako noita?
Ei silti ala niin pieni ettei merkitystä, sillä varmaan ei määriä mainittu jos noista motti tulisi yhteensä. Paikka kyllä muutenkin selvä lakikohde.
      Mulla on sellainen suunnitelma jossa on mainittu lahopuu prosentteina, pari vuotta vanha. Juuri muutama vuosi ostettuun palstaan jäi 4 ha kirveen käymätöntä kun hirvinny enempää uudistaa mutta nysse lähtee. 1 ha on vanhalla suvun tilalla muinaismuistona mutta harsitaan se niin ettei näytä vanhalta.     Tässä lähellä firma hakkasi 20 ha kuukkelimetsää ja pinot kauhiat, nyt tiedän että hekin saivat tiedon tulevasta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
Vs: Metsän kasvatustyyli
helekutti!onneks villi pohjola jalostaa miun metästä lahot ja kuivat puut, olis muuten menny yöunet kun osa metistä vanhaa kuusikkoa!             millon tollasia suunnitelmia ja lohkoja tehty?  en ite oo kuulluukkaan!                        hirveetä on jälki kun oikiat miähet on asialla ymppikeskuksissa!

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Metsän kasvatustyyli
en tiedä miten asia käytännössä menee mutta jos ajatellaan että lehtipuu reikäperataan ja sitten se loput kilpailee männyn kanssa vaikka kaks metriseksi jolloin taas lehtipuu poikki. No nythän männyllä on vähän aikaa tilaa mutta pikkuhiljaa kilpailu kiristyy taas niin että 20 vuotisella männyllä lehtipuu on taas kilpailemassa no ei muuta kuin raivurilla nurin ja normaalissa tapauksessa harvennus mutta itse mietin että onko nyt mahdollista pienellä lisäkasvulla saavuttaa se pikkutukki koko mikä on kuiteenkin huomattavasti arvokkaampaa.

Ei pikkutukista saa kun 2-3 € enempi kun kuidusta.

Miten te muuten ajattelette onko talous kuvion sisällä vai koko metsässä eli pitääkö sama kuvio tuottaa raivauskulut vai voiko viereisen kuvion harvennus tuottaa sen raivauksen. Tällaisella ajatusmaailmalla kasvuajallahan ei ole niin merkitystä kunhan metsää on jokalaatua.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Metsän kasvatustyyli
Jos ajatellaankin että energia on arvossaan ja pelkät kuiva-ainetonnit ratkaisevat. Varhaisilla hakkuilla tilipäivä on lähempänä eikä korkomenoja (todellisia tai teoreettisia) ehdi kertyä liikaa. Eikös lehtipuut veso uutta kahta kauheammin kun on kaadettu? Maa pitää olla sellaista että vihdakset viihtyvät ja ajo on helppoa. Mutta miten menee se satotaso?

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Metsän kasvatustyyli
    Sain tänä aamuna vihiä uudesta metsän sertifioinnista.    Jos suunnitelmasta löytyy että kuviolla on lahopuuta tietyn prosentin yli niin hakkuu menee luvanvaraiseksi.  Jo tällä hetkellä hakataan vauhdilla vanhoja kuusikoita joita on syksyn mittaan tullut kaupan, itse myöhästyin tuosta tiedosta vaikka aavistinkin sen. Olin yhteydessä sopimusyrityksen ja tarkoitus olisi vielä tällä viikolla tehdä myynti 5 ha ikikuusikosta jossa ei saha ole ikinä käynyt.

Onko sinulla tästä jotain mustaa valkoisella tai muuta faktaa?

Vai onko vain sopimuskumppanin konsti saada puukauppa käyntiin?

nilihaara

  • Vieras
Vs: Metsän kasvatustyyli
    Sain tänä aamuna vihiä uudesta metsän sertifioinnista.    Jos suunnitelmasta löytyy että kuviolla on lahopuuta tietyn prosentin yli niin hakkuu menee luvanvaraiseksi.  Jo tällä hetkellä hakataan vauhdilla vanhoja kuusikoita joita on syksyn mittaan tullut kaupan, itse myöhästyin tuosta tiedosta vaikka aavistinkin sen. Olin yhteydessä sopimusyrityksen ja tarkoitus olisi vielä tällä viikolla tehdä myynti 5 ha ikikuusikosta jossa ei saha ole ikinä käynyt.

Onko sinulla tästä jotain mustaa valkoisella tai muuta faktaa?

Vai onko vain sopimuskumppanin konsti saada puukauppa käyntiin?
    Valitettavasti ei ole mustaa valkoisella mutta tieto ei ole sopimuskumppanilta vaan kaverilta jolla on suhteita toisen firman erääseen henkilöön joka oli kertonut miten kuviot on menossa. Eihän Naturastakaan hiiskuttu tavan kansalle moneen vuoteen, tää nyt paljon pienempi riesa kun Natura.  Toihan nyt on aivan järkeenkäypä systeemi, suunnitelmassa näkyy kuvion lahopuu ja se on siinä, ei tuohon kovin kummoista järjenkäyttöä tarvita jos lohkot halutaan katselmukseen ja hakkurajoituksiin.  Pitäkää metsät hyvässä kunnossa ja kaikki kuivat puut heti pois niin ei tule ongelmia.