Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsän kasvatustyyli  (Luettu 9522 kertaa)

nilihaara

  • Vieras
Vs: Metsän kasvatustyyli
   Ei mulla ollu metsätilaverostakaan mustaa valkoisella mutta onneksi se nyt torpattiin.....toistaiseksi. Uskon että nousee vaalien jälkeen pinnalle. 8)

nilihaara

  • Vieras
Vs: Metsän kasvatustyyli
    Sain tänä aamuna vihiä uudesta metsän sertifioinnista.    Jos suunnitelmasta löytyy että kuviolla on lahopuuta tietyn prosentin yli niin hakkuu menee luvanvaraiseksi.  Jo tällä hetkellä hakataan vauhdilla vanhoja kuusikoita joita on syksyn mittaan tullut kaupan, itse myöhästyin tuosta tiedosta vaikka aavistinkin sen. Olin yhteydessä sopimusyrityksen ja tarkoitus olisi vielä tällä viikolla tehdä myynti 5 ha ikikuusikosta jossa ei saha ole ikinä käynyt.
Mulla on yhdellä kuviolla maininta lahonnut maapuu: mänty, kuusi, hieskoivu, mutta ei määriä. Tarkoittaako noita?
Ei silti ala niin pieni ettei merkitystä, sillä varmaan ei määriä mainittu jos noista motti tulisi yhteensä. Paikka kyllä muutenkin selvä lakikohde.
  Jätin heikoimman nurkan 32 ha:n ostometsästä uudistamatta vielä muutamaksi vuodeksi jotta kerkeisin tehdä tien sinne.  Kuviolta on mainittu laho pystypuu 4 kuutiota/ha  sekä laho maapuu 6 kuutiota/ha  eli prosentit jo aika huimat. En katsonut uudistamista kiireeliseksi koska lähes kaikki kuitua ja tien teko nostaa hintaa enemmän kuin hakkuumenetys. Nyt tie on jo ja huomenna nimet paperissa.

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Metsän kasvatustyyli
Minkä metsäkeskuksen alueella metsät on?

Itse teetin uuden suunnitelman Häme-Uusimaan metsäkeskuksella 2011 kesällä ja siihen ei tullut mainintoja lahopuista.

Jos metsäsuunnitelman teettäjien lahopuumäärät menevät sitä kautta viranomaisten tietoon, tulee metsäsuunnitelmien määrä varmasti pienenemään.

Onneksi metsäsuunnitelman (pakollinen MH-maksusta vapautetuille) voi tehdä myös itse. Jatkossa näin on pakko toimia.

nilihaara

  • Vieras
Vs: Metsän kasvatustyyli
Minkä metsäkeskuksen alueella metsät on?

Itse teetin uuden suunnitelman Häme-Uusimaan metsäkeskuksella 2011 kesällä ja siihen ei tullut mainintoja lahopuista.

Jos metsäsuunnitelman teettäjien lahopuumäärät menevät sitä kautta viranomaisten tietoon, tulee metsäsuunnitelmien määrä varmasti pienenemään.

Onneksi metsäsuunnitelman (pakollinen MH-maksusta vapautetuille) voi tehdä myös itse. Jatkossa näin on pakko toimia.
   Tekijä on metsäkeskus 20.11.2009.

702

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Metsän kasvatustyyli
    Sain tänä aamuna vihiä uudesta metsän sertifioinnista.    Jos suunnitelmasta löytyy että kuviolla on lahopuuta tietyn prosentin yli niin hakkuu menee luvanvaraiseksi.  Jo tällä hetkellä hakataan vauhdilla vanhoja kuusikoita joita on syksyn mittaan tullut kaupan, itse myöhästyin tuosta tiedosta vaikka aavistinkin sen. Olin yhteydessä sopimusyrityksen ja tarkoitus olisi vielä tällä viikolla tehdä myynti 5 ha ikikuusikosta jossa ei saha ole ikinä käynyt.

Mitenköhän tuollainen valvonta toteutuu. Jos vaikkapa lahopuut on "kadonneet" esim polttopuiksi, vai kriminalisoidaanko polttopuiden keruu. Tarkastellaanko lahopuun määrää paperilla, ja ilman sen kummempia estetään hakkuut... Äkkiseltään näkisin ettei tuollaisella säännöllä ole toteutuessaan kuin korkeintaan työllistävä hyötyvaikutus tälle kansakunnalle. Ja kenen kustannuksella...?

nilihaara

  • Vieras
Vs: Metsän kasvatustyyli
    Sain tänä aamuna vihiä uudesta metsän sertifioinnista.    Jos suunnitelmasta löytyy että kuviolla on lahopuuta tietyn prosentin yli niin hakkuu menee luvanvaraiseksi.  Jo tällä hetkellä hakataan vauhdilla vanhoja kuusikoita joita on syksyn mittaan tullut kaupan, itse myöhästyin tuosta tiedosta vaikka aavistinkin sen. Olin yhteydessä sopimusyrityksen ja tarkoitus olisi vielä tällä viikolla tehdä myynti 5 ha ikikuusikosta jossa ei saha ole ikinä käynyt.

Mitenköhän tuollainen valvonta toteutuu. Jos vaikkapa lahopuut on "kadonneet" esim polttopuiksi, vai kriminalisoidaanko polttopuiden keruu. Tarkastellaanko lahopuun määrää paperilla, ja ilman sen kummempia estetään hakkuut... Äkkiseltään näkisin ettei tuollaisella säännöllä ole toteutuessaan kuin korkeintaan työllistävä hyötyvaikutus tälle kansakunnalle. Ja kenen kustannuksella...?
   Parempi kadota niin polttopuiksi. Tuon metsäsuunnitelman tietojen perusteella pystytään helposti hakemaan kohteita jotka voidaan rajoittaa hakkuilta tai esittää toimenpidekieltoon.  Voihan olla tulossa Natura 2010 jossa kohteet muodostuu pienemmistä alueista. Uskon myös että vihreät arvot tulee metsään samalla tavalla kuin hömppäheinäprosentit pelloillekin.  Tai sitten olen vainoharhainen... mutta jotakin on jokatapauksessa tulossa, siitä on epävirallista tietoa. Pääasia tässä maassa on se että työllistetään kaikenlaisia virkamiehiä jotka eivät tee tuottavaa työtä pätkääkään.  PYstykauppa tuosta minun lohkosta kuitenkin tehty ja hakkuu alkanee huhtikuussa ennen korpisuon sulamista.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Metsän kasvatustyyli
Minkä metsäkeskuksen alueella metsät on?

Itse teetin uuden suunnitelman Häme-Uusimaan metsäkeskuksella 2011 kesällä ja siihen ei tullut mainintoja lahopuista.

Jos metsäsuunnitelman teettäjien lahopuumäärät menevät sitä kautta viranomaisten tietoon, tulee metsäsuunnitelmien määrä varmasti pienenemään.

Onneksi metsäsuunnitelman (pakollinen MH-maksusta vapautetuille) voi tehdä myös itse. Jatkossa näin on pakko toimia.

  Helposti meni metsänhoitovero vapautus läpi, vaikkei metsäsuunnitelmaa uusittu. Päivitetty kyllä on kaikki  tapahtumat ;) ;) ;)