No joo yö meni lumitöissä ja kohta takasin, eli eipä tänään rakennella. Toisaalta ihan hyväkin niin kerkiää miettimään ratkaisuja paremmin.
Ehdottomasti 750 mm muovi, ihan jo sen takia jotta saumoja tulee vähemmän+nopempi kääriä.
Sanoit että vehjettä ohjattaisiin painonapeilla. Tarkoittaa siis on/off suuntaventtiileitä. Tässä voi tulla se ongelma, että jos toiminnoista halutaan nopeita niin liikkeiden hallitut aloitukset ja lopetukset (käärintäkehä) voi tökkiä. Entäs jos käytettäisiin traktorin yhtä lohkoa joka jaettaisiin koneessa sähköisesti eri toiminnoille? Silloin traktorin vivulla voisi säätää kulloisenkin toiminnon nopeutta portaattomasti. Ohjauspaneeli voisi olla palikka joka kiinnitetään hydraulivivun päähän, jolloin saataisiin käärimelle "monitoimi-joystick"? Tietysti samanaikaisten toimintojen, kuten pöydän ja kehän pyöritysten virtauksen jako pitää miettiä tarkkaan. Ja jos halutaan että uutta paalia voi lastata samalla kun käärintä käy, niin tulee taas lisää miettimistä.
Mielenkiintoinen projekti... aika kauan saa varmaan vääntää ennen kuin vehje oikeasti toimii edes niin hyvin kuin huonoimmat kaupalliset käärimet. Joku moitti NHK 1600:sta huonoksi, meillä laite on ollut vuodesta -95 ja kääritty ainakin toistakymmentä tuhatta paalia. Mekaanisestihan laite on tosi yksinkertainen ja kestävä. Automatiikka päivittyi kymmenkunta vuotta sitten omatekoiseen, ja laitteesta tuli ihan eri peli. Sillä osaa kääriä emäntä ja satunnaiset sukulaismiehetkin, eikä ole paljon tarvinnut traktorin kopista hyppiä. Ainoa miinus on että kone lastaa paalit takaa eikä käännä pystyyn.
Jos tuohon kierrosten laskentaan ostaa pienen logiikan niin sittenhän siihen kannattaisi jo tehdä muitakin toimintoja. Pienet logiikat on jo sen verran halpoja että tein esim. yhden ravintolan katolla olevaan viisarikelloon koneiston logiikasta. Siirtää viisareita minuutin välein.
Mika
Annoin kaverille joka rakentaa hydraaliikan täysin vapaatkädet, sen verran vaan rajasin jotta pitää olla toimintavarma ja päädyttiin painonappeihin automaattiohjauksen sijasta(osaksi jo hinta syistä). Sen verran pätevä kaveri on jotta osaa ottaa huomioon nykimiset ja hidastukset, todennäköisesti joka toiminnolle tulee omat säätimet. Ja tarkotuksenahan on ottaa paine yhdestä lohkosta, mutta tuo nopeuden säätäminen vivulla on pitemmän päälle rasittavaa.
Tuommonen NHK 1600 oli meilläkin remmissä muistaakseni vuoteen -99, tosin ei minun isännyyteni aikana, hyvä peli se oli käärittiin yleensä 150 senttisi kolanyykkärin paaleja ja kesti hyvin.
Edelliseen sen verran että kun teette muovin katkaisuja niin olisi hyvä saada pyöriteltyä paalia sen verran että muovin rääppeet liimautuisi kunnolla kiinni. Mulla on ainakin pienenä ongelmana muoviliput jotka lepattavat ja jäävät etupyörien alle tai minne sattuukin siirrettäessä. Näistä pitäisi päästä eroon.
Muovien katkasu on tarkotuksena tehdä paalin vaipan kohdalle(toinen ylös, toinen alas) jotta paalia pari kierrosta pyöräyttämällö muovihännät liimaantuu kiinni.
Tuohon takapainoisuuteen on ratkaisuna se jotta vedetään pöytä akselin etupuolelle, tästä seuraa vain se jotta paalin pudotus tapahtuu korkeammalta (koska akseli tulee tielle)kun taas alkuperäisessä suunnitelmassa paali pudotettiin noin 25cm korkeudelta