Ketä kiusaa mikäkin.
Minua kiusaa mm selkeä valehtelu. Olipa kyse luomusta tai muusta. Vanhoillinen kai olen.Minä kirjoitin keskustelupalstalla: " Jos kerran viljely ei syö energiaakaan eikä maksullisia lannoitteita eikä kemikaaleja, ja satoa tulee normaali määrä, niin miksi sitten itkette ylimääräisen tuen perään?
Tunnettu luomuguru (Ilmari Schepel) vastasi: "Siinä on toinen USKOMUS, jonka Matin ansiosta pidetään ilmeisesti edlleen totuutena näillä skeptikkosivuilla. Viime keväällä eduskunnalle tehdyt tukivertailut osoittavat, että luomutila saa keskimäärin 85 % tukea verrattuna tavanomaiseen maatilaan Suomessa. TIESITKÖ TÄMÄNKÄÄN, MATTI!?"
(Kyseessä oli viimeiset markka-ajat)
Totuus: ProAgrian luomusivuilla kerrotaan luomun tuet niinkuin ne oikeastikin ovat (ks viljatilan ketetuottolaskelma (alareunassa))
-73 ha:n luomuviljatila saa 62000 mk extratukea vuosittain verrattuna tavanomaiseen
-37 ha:n luomukarjatila saa 27000 mk extratukea vuosittain verrattuna tavanomaiseen
Siitä nähdään myös, että 73 ha:n luomutila saa luomuneuvonnan arvion mukaan viljanviljelyssä satoa yhteensä 133670 kg, ja tukia 283491 km, siis yli 2 mk tukea/kg viljaa !!
Tavanomaisessa viljelyssä (joka nykyään sekin on mennyt alaspäin) tämän luomuneuvonnan mukaan saadaan 229500 kg viljaa ja 221696 mk tukea, siis alle markka/kg viljaa!! Nämä asiat toin keskustelussa esille, jolloin vastapuoli katsoi parhaaksi muuttaa puheenaihetta.
Taitava tehoviljelijä (ks KM viljakilpailu , Maaseudun Tulevaisuus: ohra- ja ruiskilpailu tai Suomen Rehun tutkimukset) tuottaa 73 ha:lla 400000 kg viljaa, tukea á 0,50 mk
Siis:
Siis tilanteessa, jossa minä paheksuin luomun lisätukia, käy seuraavasti: Luomuguru ja
luomuneuvoja Ilmari Schepel ilahtuneena esittelee löytämäänsä (teettämäänsä?) eduskuntaa varten tarkoitettua tutkimusta, jossa todetaan, että luomu saa vain 85% tavanomaisen tuesta.
Gurua ei yhtään kiusaa se, että viljelijöitä hän itse työssään luomunevojana houkuttelee luomuun lupaamalla 62000 mk lisää, extraa, viljatilalla ja 27000 lehmätilalla. Liturgia valitaan tilanteen mukaan. Tutkimuksia tilataan tarpeen mukaan. Eikö omatunto kolkuta LINKKEINEEN löydätte kyseisen keskustelu TÄÄLTÄ: http://mattipekkarinen.net/ltutkim.htm Matti