Kannattaa miettiä urakoitsijan palkkaamista niihin rehuhommiin tai sitten hommaat senverta lisää urakkaa että voit sitten odottaa lumen sulamista talvella ja mikä tärkeintä, taitaa olla taksapolitiikka pielessä kun laskukone tai -taito jääny hankkimatta..
Ps. Mulla paalaimen veturi on kyntöjen ja lannanlevitysten jälkeen koko talven paalisilppuriin kiinnitettynä. 180 hv tappitehoa antaa oljille ja heinille kyytiä mukavasti kahdella tilalla.. Niittokoneveto/lykkäysvehkeellä ajellaan talvella paaleja kotio kymmenkunta viikkotuntia syksyn ketjumuskausten ja maanajon jälkeen, kolmas traktori on naitettuna koko talven metsänosturiperävaunuun ja aikaajoin giljotiinikouralla varustettuna ja neljäs kone on ruokinta/lannanpoistotöissä talven ihan samoin kuin kesänkin..
Niin siis kysehän ei ole siitä että ei konetta saisi rahotettua kesän hommilla vaan siitä että ei kiinnosta ajaa konetta talliin talveksi kun teoriassa voi ajatella että siinä repee vitonen joka päivä ajettiin sillä tai ei. Vaihtoehtona on vaan että repeääkö kymppi mutta kone tuo kakskymppiä noin teoriassa. Taksapolitiikka on ollut pielessä mutta se on tiedostettu ja pieni muutos on tiedossa asiaan. Sitäkään en kyllä ymmärrä että kesän asiakkaat pitää maksaa puolessavuodessa raktorin kokovuoden kulut vaan sen takia että urakoitsija ei viitti ajaa talvella.
Lopputulema on kuitenkin se että todennäköisesti jossainvaiheessa päivitetään toi ykkösraktori noin 120-150 heppaiseksi ja se tekee ne työt mitä nykyinen ännäläinen eli kivenkeruut, paalaukset/karhotukset, paalinajot, kynnöt ja lumityöt. toi 655 tai sen seuraaja taas saa hoitaa apulannanlevityksen, karhotuksen, ja ehkä talvella tota metsänraivausta jos intoa riittää. Navetassa häärää pienkuormaajat ja muut saa urakoitsija tehdä.
Ehkä järkevin ajatus mun tapauksessa