Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Auton Aurauskulma  (Luettu 19688 kertaa)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Auton Aurauskulma
Ne ei korjaamoila tahdo jäykkää taka-akselia pienissä autoissa säätää,kun se ei tavallaan ole säädettävissä.Mulla nissanin pickupissa oli vika,että se halusi mennä oikealle ja virhe oli taka-akselin asennossa.Itse sen sitten säädin,löysäämällä sinkilät ja portolla työnsin akselia välyksen verran taaksepäin.Parani ajettavuus muttei täysin
Aika uusi asia tuo säädettävä taka-akseli oikeastaan on. Esim. I-koppasessa Octaviassa(siis tämä VAG-yhtymän tekele) ei säätöjä paljon löydy.
Ihan hieno systeemi tuo nelipyöräsuuntaus on. Itse kämäytin päin rusakkoa ja etupyörä alkoi liikaa harittamaan. "projetorit" vaan kiinn pyöriin ja tietokoneen ruudulta voi  katsoa, kun mutteristä vääntää ja näkee suoraan, milloin mitta on toleransseissa. Ja kun oikeat kulmat löyty, niin ajettuvuudessa sen kyllä huomaa kuten myös renkaiden kulumisessa. Ei tarvitse pitkään ajaa väärillä aurauksilla, kun renkaasta sen huomaa ja vaikka vika korjataan, rengas jatkaa epätasista kulumistaan, kun se kerran on alkuun lähtenyt. :(

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Auton Aurauskulma
käytän minä asentajalla kulmat katotuttamassa  on sen verran hyvät renkaat ettei raaski. mutta kulmien säätö enää periaatteessa oo iso homma jos kokeilee ite ja vien sitten asentajalle .... nelipyörä ohjausta tuskin rupeevat testaamaan kun taka akselisto on jämy miten sitä säädetäään enpä tiijä  :D

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Auton Aurauskulma
Pääsääntöisesti takapyörävetoisessa autossa on aurausta, etu- ja nelivetoisessa saattaa olla haritusta. Ja kuten sanottu, aika pieni lukema korkeintaan 2 mm. Mene kirjastoon ja hae esiin joku  vastaavanlaisen auton korjausopas, sieltä ne arvot löytyvät. Usein vanhoissa pakuissa on jäykkä takakseli, joten nelipyöräsuuntaus ei ymmärrettävistä syistä onnistu.

Ne ei korjaamoila tahdo jäykkää taka-akselia pienissä autoissa säätää,kun se ei tavallaan ole säädettävissä.Mulla nissanin pickupissa oli vika,että se halusi mennä oikealle ja virhe oli taka-akselin asennossa.Itse sen sitten säädin,löysäämällä sinkilät ja portolla työnsin akselia välyksen verran taaksepäin.Parani ajettavuus muttei täysin.

Piti vielä sanomani,etä työnsin akselia oikealta puolelta taaksepäin,meni se hiukan,kun sinkilät löysäsi.
Joissain pienissäkin autoissa on jousen etupäässä epäkeskotappi,ihan kuin kuorkkareissa niin siitä voi tarkasti säätää akselin asentoa.

Ropsoni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 432
Vs: Auton Aurauskulma
Eikös se nelipyöräsuuntaus tarkoita etupäässä sitä että laitetaan ne mittalaitteet myös takapyöriin jonka avulla pystytään sitten etupyörien kulmat säätämään oikein.

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Auton Aurauskulma
Eikös se nelipyöräsuuntaus tarkoita etupäässä sitä että laitetaan ne mittalaitteet myös takapyöriin jonka avulla pystytään sitten etupyörien kulmat säätämään oikein.
ei tarkoita, vaan siinä säädetään kaikki pyörät ohje arvoihin.

Ropsoni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 432
Vs: Auton Aurauskulma
Eikös se nelipyöräsuuntaus tarkoita etupäässä sitä että laitetaan ne mittalaitteet myös takapyöriin jonka avulla pystytään sitten etupyörien kulmat säätämään oikein.
ei tarkoita, vaan siinä säädetään kaikki pyörät ohje arvoihin.

Mutmut...takapyöriähän ei pahemmin säädellä niinkuin tuolla aikasemmin mainittiin... en oo minä ainakaan koskaan nähny sellaista korjaamolla tehtävän.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Auton Aurauskulma
Mä kyllä melkein suosittelisin viemään auton jollekin korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen.

on sen verran vanha peli että ajattelen asiaa...... eihän se muuta kun syö renkaat jos ei ole kohdillaan mutta tuo nuppineula homma kuulosti hyvältä kokeilen  :)

Älä sitten aja montaa kierrosta neulat renkaissa  :o Ja tuo säätö maksaa vähän eikä tarvita kuin etupään suuntaus.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Auton Aurauskulma
on sen verran vanha peli että ajattelen asiaa...... eihän se muuta kun syö renkaat jos ei ole kohdillaan mutta tuo nuppineula homma kuulosti hyvältä kokeilen
60-70-luvulla, kun suuri osa agronettiläisistä oli vielä pilke isän silmäkulmassa tuo oli tee-seitsemiesten niksi säätää luotettavasti aurauskulmat, kun oli esim. juuri raidetanko vaihdettu. Nykyautot ovat aika heppoista tekoa, joten ei tarvitse ajaa kuin rotvailin reunaan kadun varressa varomattomasti, niin pyörän säädöt on viturallaan.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Auton Aurauskulma
Mä kyllä melkein suosittelisin viemään auton jollekin korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen.

on sen verran vanha peli että ajattelen asiaa...... eihän se muuta kun syö renkaat jos ei ole kohdillaan mutta tuo nuppineula homma kuulosti hyvältä kokeilen  :)

Älä sitten aja montaa kierrosta neulat renkaissa  :o Ja tuo säätö maksaa vähän eikä tarvita kuin etupään suuntaus.

säädällin ite ja vein asentajalle laitto etupyöriin pihdin tapaset jossa oli pitkä  viisari auton mahan pohjan alle niin kuin viivotin olis ollu pyörän edestä ja takaa mitat sille viivottimen tapaselle ja se oli siinä. viturallaan se oli minun mitta laitoin olevinaan +-0 mutta sen mukaan 4 milliä haritti.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Auton Aurauskulma
Nyky autoissa on niin leveät renkaat että niissä pitää olla kulmat joka suhteessa kohallaan tai muuten menevät.....

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Auton Aurauskulma
Nyky autoissa on niin leveät renkaat että niissä pitää olla kulmat joka suhteessa kohallaan tai muuten menevät.....

Ja takapään erillisjousitus lisää ongelmia... Se onkin kiva kun camber-kulma takana harittaa liikaa ja kaikki "nivelet" vaihdetaan  ::) Ja sitten huomataankin että vika olikin laakereissa -> vaihdetaan ne ja säädetään uudelleen.

Minullahan ei ole tälläisiä ongelmia ollut Calibrassa jonka alusta on uskomattoman vahvaa tekoa. Oikeasti  8)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Auton Aurauskulma
Ennen vanhaan oli sellainen alkeellinen, mutta helppo mittavälinen nk. aurauslauta. Sen yli kun auton etupyörä ajettiin, niin pyörän auraus aiheutti siihen sivuttaisvoiman ja lauta voiman vaikutuksesta hieman siirtyi sivusuunnassa ja liike välitettiin viisariin, joka näytti aurauksen määrän.
Paikallaan olleessaan pyörässä tosiaan on joko aurausta tai haritusta, kun auto sitten lähtee liikkeelle, niin silloin arvo pitäsi olla siinä 0:n tuntumassa, tuolla säädöllä siis vaan ennakoidaan niitä "löysiä", jotka poistuvat, kun auto lähtee liikkeelle.

brotofobia

  • Vieras
Vs: Auton Aurauskulma
Noissa nelipyöräsuuntauksissa joutuu hiukan kyseleen ennenkuin hukkaa rahansa. Itse yritin säädättää etupään kulmia ja lopputulos oli että ratti vinossa edelleen ja olen satasen köyhempi. Tuntuu että laitteita on ostettu joka rengasputkaan mutta ketään ei löydy joka malttaisi homman kattoa perusteellisesti tai sitte ei taidot riitä. Ilmeisesti laitteita ei ole kalibroitu ja ne on likaset tms. Näitä juttuja on netissä paljon luettavana, että hommaa ei vaan osata.   ;D..

 Vanha auto....ei muutakun itte ruuvaa sinnepäin, säästyy rahat... todennäkösesti sen alustakin on saanut osumaa senverran että muutkaan kulmat ei ole kohdallaan.

Viimeksi muokattu: 21.11.11 - klo:09:11 kirjoittanut brotofobia

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Auton Aurauskulma
Itsekkin olen törmännyt tuohon että on kalliit laitteet, mut niitä ei osata käyttää. Toinen ongelma on että aina ei asentajalla riitä mielenkiinto säätöjen nysväykseen jos paikat ovat vähänkin jumissa. Ja onhan automalleja kuten W123 mersu jonka kulmien saaminen säätöihin edellyttää kokemusta.

Paikallinen asentaja sanoi taannoin että rullamitalla ja vatupassilla saa kulmat paremmin kohdalleen kuin paikkakunnan rengasliikkeessä. Ja näin asia onkin kun säätämiseen perehtyy ja sen tekee huolellisesti. Itse olen ottanut mittaa suoraan renkaan kuviosta, tarkimman tuloksen saa sillätavalla.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Auton Aurauskulma
lopputulos oli että ratti vinossa edelleen
Tuohan se lopputulos aika usein on ja se harmittaa, ratti kun on jatkuvasti siinä silmien edessä. Kun säätö aloitetaan, pitäsi ratti jollain konstilla lukita suraan ja sen jälkeen säätää kulmat, niin että säädön jälkeen etupyörät todellakin sojottavat suoraan. Mersu tosiaan lienee niistä haasteellisimmista säädettävistä, siinä kun etupyörät lähes kaatuvat alle, kun pyörät kääntää ääriasentoon. ;D