Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Auton Aurauskulma  (Luettu 19687 kertaa)

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Auton Aurauskulma
Vaihdoin avolavaan takapotkuun raide tankon päitä ja raidetankoja niin paljonko sen on haritettava. otan mitat kepillä renkaan etu ja taka puolelta en sen tarkemmin meinannut ruveta räpläämään mutta sen on haritettava vai miten onko puoli senttiä jo liikaa  kertokaapa neuvoja  kysyvälle?

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Auton Aurauskulma
Milleistä puhutaan ja asiaan kannattaa paneutua. Renkaat on sököt alta aikayksikön jos on sinnepäin.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Auton Aurauskulma
Kyllä se mielestäni pitää hieman aurata eikä harittaa. Helpoin tapa suorittaa mittaus on pistää kumaankin eturenkaaseen keskelle nuppineula pystyyn. Ensin mitta, kun neulat ovat suoraan eteenpäin ja sitten peruuttaa autoa, niin että ne neuat sojottavat taaksepäin.  Kummasakin asennossa  mitta  neulasta neulaan, tarvitset siis apumiehen sinne nollapäähän. Ja se auraus on vain millejä, ehkä luokkaa 1-2 mm

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Auton Aurauskulma
Kyllä se mielestäni pitää hieman aurata eikä harittaa. Helpoin tapa suorittaa mittaus on pistää kumaankin eturenkaaseen keskelle nuppineula pystyyn. Ensin mitta, kun neulat ovat suoraan eteenpäin ja sitten peruuttaa autoa, niin että ne neuat sojottavat taaksepäin.  Kummasakin asennossa  mitta  neulasta neulaan, tarvitset siis apumiehen sinne nollapäähän. Ja se auraus on vain millejä, ehkä luokkaa 1-2 mm

Kiitos tämä tuntuu järkevältä otokselta oli shiinä uskossa että niiden on haritettava mutta tää ei ole uskon asia  ;D

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Auton Aurauskulma
Mä kyllä melkein suosittelisin viemään auton jollekin korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Auton Aurauskulma
Mä kyllä melkein suosittelisin viemään auton jollekin korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen.

on sen verran vanha peli että ajattelen asiaa...... eihän se muuta kun syö renkaat jos ei ole kohdillaan mutta tuo nuppineula homma kuulosti hyvältä kokeilen  :)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Auton Aurauskulma
Jossain vanhemmissa etuvetoisissa tosiaan kuuluu olla haritusta. Veto sitten ajossa vääntää paikkoja sen verran että on nolla tai peräti auraa.

Esimerkki haritukselle säädettävistä oli ainakin Escort 1,6 LX, oliko milli tai pari harallaan.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Auton Aurauskulma
No jos laittas että +-0 ei kumpaakaan niin mittavirheen piikkiin menis millin tai kahen heitto

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26120
  • vastustan
Vs: Auton Aurauskulma
Vaihdoin avolavaan takapotkuun raide tankon päitä ja raidetankoja niin paljonko sen on haritettava. otan mitat kepillä renkaan etu ja taka puolelta en sen tarkemmin meinannut ruveta räpläämään mutta sen on haritettava vai miten onko puoli senttiä jo liikaa  kertokaapa neuvoja  kysyvälle?
kun tuo ei mee kerralla kohalle kuitenkaan niin tee teleskooppitanko kahdesta putkesta johon sitte lukitus vaikka siipimutterilla, tangon päihin voi hitsailla sitte tarvittavat palat niin voi siirrellä  tankoa akselin etu ja takapuolelle auton ollessa paikoillaan.
ihan hyvä kyseisellä laitteella tarkkoa myös  rakkorin pyöränkulmia.
Ite lukemia tuossa i tietenkään oo mutta raon suuruuden arviointi riittää, eli jos akselin etupuolella tanko timmi ja takapuolella jää rako niin sillon aurausta....

Viimeksi muokattu: 16.11.11 - klo:15:18 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

merheres

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 668
Vs: Auton Aurauskulma
Yleisesti ottaen kaikissa takavetoisissa on hieman aurausta, haritusta joissain etuvetoisissa.
Laita tuo 1-2mm aurausta niin on todennäköisesti kohillaan.

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Auton Aurauskulma
vanhan auton laitto ei oo niitä mielipuuhiani mutta katsarille menin sain vikalistan mukaan ja kaupasta kassillinen osia  niin sitä kuiteskin rupeaa ite laittelemaan ja ajattelen että ens syksynä vien kyl muille ....ja tätä on jatkunu vuodesta toiseen

Jätkä

  • Vieras
Vs: Auton Aurauskulma
Ei tuo aurauskulmien säätö maksa korjaamolla maltaita jotain 40-50 euroa,säästä vaivojasi siinä, vaikka muutoin sitten sitä remonttia teetkin.

 Sehän on selvää säästöä jos ei käytä nelipyöräsuuntauksessa. Eihän ne uudet renkaat maksa kuin 200€/kpl. Ja niitä kun on riittävästi ostanu,t niin sitten voi tuhlata sen neljäkymppiä suuntaukseen.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Auton Aurauskulma
Pääsääntöisesti takapyörävetoisessa autossa on aurausta, etu- ja nelivetoisessa saattaa olla haritusta. Ja kuten sanottu, aika pieni lukema korkeintaan 2 mm. Mene kirjastoon ja hae esiin joku  vastaavanlaisen auton korjausopas, sieltä ne arvot löytyvät. Usein vanhoissa pakuissa on jäykkä takakseli, joten nelipyöräsuuntaus ei ymmärrettävistä syistä onnistu.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Auton Aurauskulma
Mutta jos on jäykkä taka-akseli, niin mielestäni siitä on aika vaikea säätää mitää kulmia. Tarkoitin mielipiteelläni, että NELIPYÖRÄSUUNTAUS ei silloin onnistu. Kysyjä kun on vaihtanut raidetangon, niin suurella todennäköisyydellä ehkä pielessä on juuri aurauskulma.
Eihän tuo suuntaus koneessa maksa kuin 50-60 euroa, joten eipä se kait paljon konkurssia siirrä.
Ja jos tuo paku on jostain 80-luvulta ja koskaan ei ole camper- ja casterkulmia säädetty, niin saattaa olla ihan haasteellista säädellä niitä umpiruosteessa olevia tankoja ::)

Viimeksi muokattu: 17.11.11 - klo:14:06 kirjoittanut nestori2

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Auton Aurauskulma
Pääsääntöisesti takapyörävetoisessa autossa on aurausta, etu- ja nelivetoisessa saattaa olla haritusta. Ja kuten sanottu, aika pieni lukema korkeintaan 2 mm. Mene kirjastoon ja hae esiin joku  vastaavanlaisen auton korjausopas, sieltä ne arvot löytyvät. Usein vanhoissa pakuissa on jäykkä takakseli, joten nelipyöräsuuntaus ei ymmärrettävistä syistä onnistu.

Ne ei korjaamoila tahdo jäykkää taka-akselia pienissä autoissa säätää,kun se ei tavallaan ole säädettävissä.Mulla nissanin pickupissa oli vika,että se halusi mennä oikealle ja virhe oli taka-akselin asennossa.Itse sen sitten säädin,löysäämällä sinkilät ja portolla työnsin akselia välyksen verran taaksepäin.Parani ajettavuus muttei täysin.