Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ajo-opastin kylvö  (Luettu 14340 kertaa)

Arik

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
ajo-opastin kylvö
Onnistuuko opastimella kylväminen jokatoista uraa ajaen, vai tuleeko välejä/päällekkäin kylvöä? Kone on kolmimetrinen ja opastimena jontikan1800.

select o speed

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: ajo-opastin kylvö
Mix joka toista uraa ? Kapeammat päisteet kö  ::)

Arik

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Vs: ajo-opastin kylvö
Joo-o.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: ajo-opastin kylvö
Kaverilla joku jontikan automaattiohjaus, liekö tuo malli. Piti kylvää sillä, mutta tarkkuus ei aivan riitä, samat kokemukset Trimblen viissatasesta ja rattirengistä.

Ruiskuttamiseen tarkkuus riittää loistavasti, samoin kylvössä joka 7. koneen leveys tulee ajettua päisteiden jälkeen. Tarkoittaa että ajan automaattiohjauksella ajourat ja loput pellosta kylvän ihan normaalisti, näkee ajo-opastimen näytöltä heittääkö urien väli kuinka paljon ja voi korjailla kylväessä automaatin tekemää virhettä. Päisteissä tämä tapa helpottaa reippaasti, voi kurvata loivasti vapaavalintaiselle kaistalle, ajolinjat jouhevia kiilmaisessakin päisteessä kun ei ole pakko palata vieri. Eikä tule virheitä ajourien paikoissa, kun ne tekee heti ensimmäisenä :) Kiilat ym. epämääräisyydet helppo halkoa heti aluksi, lopuksi vain "täyttää" tyhjät kohdat pellosta :)

Muokatessa olen ajanut joskus jokatoista vetoa nurkasta nurkkaan ja sitten takaisin. Ainakin oudompi ihmetellyt kuinka mahdollista ;D
Rahtiruiskutuksia tehdessä välttämätön, voipi keskittyä taaksepäin katsomiseen eteenpäin tähtäilyn sijasta. Tai vaikka lueskella lehteä hitaalla ajonopeudella ja isolla pellolla :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

mäkitorppa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 103
Vs: ajo-opastin kylvö
Mix joka toista uraa ? Kapeammat päisteet kö  ::)
Jokin jäykempi kone kylvimen edessä? Ei tarvii vekslailla =) Muuten Valttereissa on lähes tulkoon kaikissa rajoittimet etupäästä säätämättä tehtaan jäljiltä, kannattaa tarkistaa...

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: ajo-opastin kylvö
Mix joka toista uraa ? Kapeammat päisteet kö  ::)
Jokin jäykempi kone kylvimen edessä? Ei tarvii vekslailla =) Muuten Valttereissa on lähes tulkoon kaikissa rajoittimet etupäästä säätämättä tehtaan jäljiltä, kannattaa tarkistaa...


Sen verran pienet pellot, että ajouria ei ole kuin vain joka toinen?

Pohojalaanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: ajo-opastin kylvö
Kaverilla joku jontikan automaattiohjaus, liekö tuo malli. Piti kylvää sillä, mutta tarkkuus ei aivan riitä, samat kokemukset Trimblen viissatasesta ja rattirengistä.

Ruiskuttamiseen tarkkuus riittää loistavasti, samoin kylvössä joka 7. koneen leveys tulee ajettua päisteiden jälkeen. Tarkoittaa että ajan automaattiohjauksella ajourat ja loput pellosta kylvän ihan normaalisti, näkee ajo-opastimen näytöltä heittääkö urien väli kuinka paljon ja voi korjailla kylväessä automaatin tekemää virhettä. Päisteissä tämä tapa helpottaa reippaasti, voi kurvata loivasti vapaavalintaiselle kaistalle, ajolinjat jouhevia kiilmaisessakin päisteessä kun ei ole pakko palata vieri. Eikä tule virheitä ajourien paikoissa, kun ne tekee heti ensimmäisenä :) Kiilat ym. epämääräisyydet helppo halkoa heti aluksi, lopuksi vain "täyttää" tyhjät kohdat pellosta :)

Muokatessa olen ajanut joskus jokatoista vetoa nurkasta nurkkaan ja sitten takaisin. Ainakin oudompi ihmetellyt kuinka mahdollista ;D
Rahtiruiskutuksia tehdessä välttämätön, voipi keskittyä taaksepäin katsomiseen eteenpäin tähtäilyn sijasta. Tai vaikka lueskella lehteä hitaalla ajonopeudella ja isolla pellolla :)
Eikö tuos tuu melekoosesti ylimääräästä ramppaamista jo pelkkien ajouravetojen ajos?

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: ajo-opastin kylvö
Onnistuuko opastimella kylväminen jokatoista uraa ajaen, vai tuleeko välejä/päällekkäin kylvöä? Kone on kolmimetrinen ja opastimena jontikan1800.

Melkeinpä sanoisin että pelkällä opastimella (minkäänmerkkisellä) ei onnistu, tai ainakin keskittyminen menee aikalailla näytön seuraamiseksi.

Itsellä käytössä Trimble 500 + Esteri (EZ-Steer, toim. huom), ja se hoitaa nykyisellään päisteitä ja pikkutilkkuja lukuunottamatta tyyräyksen. En jätä uria väliin, koska ilman tarkennussignaalia ei tarkkuus riittäisi, mutta nyt saan "tarkennussignaalin" sitkaimen jäljestä. Eli kun lähden päisteestä liikkeelle, niin sitkaimen jäljestä näen heti onko heittoa, ja pystyn tekemään korjauksen samantien.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: ajo-opastin kylvö
Kyl osaatte pirun vaikiaksi tehdä niinkin yksinkertaisen asian kuin kylvön.

KOLMEN metrin kylvinkone ei tartte mitään sitkaimia eikä opastimia.

Eri asia on jos harrastuksen tai kiinnostuksen takia opastelee automaattiohjauksella.

 :D

Viimeksi muokattu: 02.11.11 - klo:11:41 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

realisti

  • Vieras
Vs: ajo-opastin kylvö
urakkakylväjä kyllä kaipaisi jonkinlaista opastinta, 4m rapid ei sopivan paakkuisissa ja kosteissa oloissa hämärässä tee kovinkaan havaittavaa sitkaimen uraa. Sivistyneellä arvauksella on ajettava. Leica mojo mini ei ainakaan täyttänyt tarpeita ->kokeilun jälkeen takaisin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: ajo-opastin kylvö
Kyl osaatte pirun vaikiaksi tehdä niinkin yksinkertaisen asian kuin kylvön.

KOLMEN metrin kylvinkone ei tartte mitään sitkaimia eikä opastimia.


Mä olen kyllä havainnut sitkaimet ihan hyödyllisiksi kolmemetrisessäkin. Kun äkeessä on samanlaiset jälkiharan piikit kuin kylvimessäkin, ajosuunta sama ja aurinko paistaa päin pölyisiä laseja niin ei sieltä mitään erota. Kun ei tahdo erottaa sitä sitkaimen jälkeäkään jos paistaa ihan samaan suuntaan.

Vielä kun siivu on riittävän pitkä (vajaa kilsa) niin se kylvetty ehtii kuivuakin aivan saman väriseksi kuin ajamaton. Tähtäile siinä sitten... paljon rennompaa kun reilusti näkee missä pitäisi mennä eikä tarvitse 'varmuuden vuoksi' alkaa hivuttamaan lähemmäksi :-).

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: ajo-opastin kylvö

Mä olen kyllä havainnut sitkaimet ihan hyödyllisiksi kolmemetrisessäkin. Kun äkeessä on samanlaiset jälkiharan piikit kuin kylvimessäkin, ajosuunta sama ja aurinko paistaa päin pölyisiä laseja niin ei sieltä mitään erota. Kun ei tahdo erottaa sitä sitkaimen jälkeäkään jos paistaa ihan samaan suuntaan.

Vielä kun siivu on riittävän pitkä (vajaa kilsa) niin se kylvetty ehtii kuivuakin aivan saman väriseksi kuin ajamaton. Tähtäile siinä sitten... paljon rennompaa kun reilusti näkee missä pitäisi mennä eikä tarvitse 'varmuuden vuoksi' alkaa hivuttamaan lähemmäksi :-).
[/quote]

Mää olen ottannu takaharasta pari sivummaista piikkiä pois niin jää renkaanjäljet sivummaisista takapyöristä.
Kui mää ain olen paras?

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: ajo-opastin kylvö
Mää olen ottannu takaharasta pari sivummaista piikkiä pois niin jää renkaanjäljet sivummaisista takapyöristä.

Kyllä mahottoman vaikeaksi voi tehdä niinkin yksinkertaisen asian kuin kylvö  ;D ;D

Sen kun seuraa sitkaimen uraa ja antaa mennä  8)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: ajo-opastin kylvö
Mää olen ottannu takaharasta pari sivummaista piikkiä pois niin jää renkaanjäljet sivummaisista takapyöristä.

Kyllä mahottoman vaikeaksi voi tehdä niinkin yksinkertaisen asian kuin kylvö  ;D ;D

Sen kun seuraa sitkaimen uraa ja antaa mennä  8)

Eturenkaal reunal onkin vaikia seurata pyöränjäljen reunaa.  ;D
Kui mää ain olen paras?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: ajo-opastin kylvö
Mä olen aina luullut että kylvö on ajoteknisesti se kaikista helpoin maataloustyö. Aina kun edellinen veto loppuu niin on aivan selkeää mistä seuraava alkaa  :o Mutta ei se siis näin olekkaan, aina oppii uutta.