Mulla oli aiemmin traktori joka kulki reilu 50 km/h.
Mitään muuta etua liikenneperästä ei koitunut kuin se että pääsi 40 km/h 1600 rpm.
Joskus tekokiireissäni ajoin tuota reipasta 50 mutta se stressaa ainakin minua paljon enempi kuin muutama säästetty minuutti matka-ajasta.
Nykyään ajelen, vähät ajoni, 40 km/h kulkevalla useimmiten nopeudella n. 30-35 km/h. Mistään en ole tuon takia myöhästynyt eikä kallisarvoista joutilaisuuttakaan ole tärvääntynyt tien päällä harmiksi asti.
et vissiin sitten omista peltoja 15km päässä, tai urakoi 50km säteellä? Kyllä näillä meidän maantieajoilla palaisi jollain 30km/h nopeudella liikaa aikaa tiellä, sinun ajattelutapasi on vanhakantainen.
Mäkin olen niin vanhakantainen, että komppaan pappavolovoo. Aikoinaan oli Mezzo Valtu joka huiski 67km/h, ainut hyöty siitä oli, että ykskään traktori ei näillä lakeuksilla mennyt edelle. Sellasia renkaita ei työkoneissa ollut jotka tuota haipakkaa olis kestäneet. Nostolaitekoneet, >60km/h ja jarruton Valtu ei myöskään ollut kovin rohkaiseva yhdistelmä. Todellinen hyöty tuosta "hurjasta" nopeudesta oli varsin marginaalinen.
Nytkin on yks Nyysky eko-lootalla, 42km/h ja 1900rpm, kestää työkoneet eikä tarvii kokoajan olla tankilla vaikka olis rengitkin hommissa. Sillä viidentonnin erotuksella 40 vs. 50 loota sai muuten pirunpaljon mursketta viljelysteille. Viidenkympin Nyyskylläkin ajelen yleensä parillatuhannella jengalla maantiellä, jos rupeaa turhauttamaan, niin polkasee kaasun pohjaan ja kattelee vähänaikaa kulutusmittaria niin alkaa jalka keveneen.
Peltoa mulla ei tosin yli 15 km:n päässä ole kuin reilut 40 ha ja kauimmaisetkin vain 20 km:n päässä.