Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsänhoitomaksusta  (Luettu 14103 kertaa)

Veijo Esso

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
  • Jätkäkulttuurin ammattilainen
Metsänhoitomaksusta
Yleinen kalluppi kuinka moni on hakenut vapautuksen metsänhoitomaksusta. Meinasin lopettaa yksipuolisen yhteistyön  Mhy.n kanssa. Samanlaista rahastusta kun Tos- maksu siemenestä maataloudessa. :o

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Metsänhoitomaksusta
Yleinen kalluppi kuinka moni on hakenut vapautuksen metsänhoitomaksusta. Meinasin lopettaa yksipuolisen yhteistyön  Mhy.n kanssa. Samanlaista rahastusta kun Tos- maksu siemenestä maataloudessa. :o

   Tämä on niin arka asia, ettei edes Minä Ite vastaa tähän.  ;D

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Metsänhoitomaksusta
Metsäosasto on täällä muutenkin aika hiljainen. Ja jos tämän lisälsi muusta agronetistä poiketen metsäosastolla ollaan vielä vaatimattomia ja ujoja...  ;D  Vapautuksen saamisen ehtonahan on, että metsää on hoidettu suht koht virallisen näkemyksen mukaan ja kunnolla, ts. hakkuu-, harvennus- tai taimikonhoitorästejä ei saa olla. Ei kai sitä edes täällä kehtaa tunnustaa, ettei vapautusta ole pystyyn kuolevalle tai riukuituvalle ryteikölleen saanut vaikka miten olisi yrittänyt ja selittänyt selventäen...  ::)

Itse en ole hakenut. Paikallinen mhy on ihan asiansa osaavakin ja monesta asiasta aika paljon samaa mieltä kuin minäkin...  8)

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Metsänhoitomaksusta
Yleinen kalluppi kuinka moni on hakenut vapautuksen metsänhoitomaksusta. Meinasin lopettaa yksipuolisen yhteistyön  Mhy.n kanssa. Samanlaista rahastusta kun Tos- maksu siemenestä maataloudessa. :o

   Tämä on niin arka asia, ettei edes Minä Ite vastaa tähän.  ;D

Minä voin vastata, että myös "selkävaivainen" verotuksessa, voi vähät taimikkonsa hoitaa lain vaatimaan kuntoon, vaikka se vähän arka asia onkin.
Se siitä.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Metsänhoitomaksusta
Yleinen kalluppi kuinka moni on hakenut vapautuksen metsänhoitomaksusta. Meinasin lopettaa yksipuolisen yhteistyön  Mhy.n kanssa. Samanlaista rahastusta kun Tos- maksu siemenestä maataloudessa. :o

   Tämä on niin arka asia, ettei edes Minä Ite vastaa tähän.  ;D

Minä voin vastata, että myös "selkävaivainen" verotuksessa, voi vähät taimikkonsa hoitaa lain vaatimaan kuntoon, vaikka se vähän arka asia onkin.
Se siitä.

 Sinun vastaus on kuin hosuunsa kusis. Vähän aikaa lämmittää ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65360
Vs: Metsänhoitomaksusta
miä erosin jo vuosia sitten ja nyt tuli jopa uusi kysely, mutta en ole katunu yhtään!    firma joka hoitaa metät hoitaa myös metät ja siitä olen ollu tyytyväinen että on ammatti-ihmisiä joita kiinnostaa jopa taimikot ja nuoret ei-tukkia-tuottavat metät .                     yhistyksestä on niin pahat muistot että kai multakokkareenakin kiroan "neuvoja"       monta turhaa rahareikää kärsineenä ei enää ikuna!

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Metsänhoitomaksusta
miä erosin jo vuosia sitten ja nyt tuli jopa uusi kysely, mutta en ole katunu yhtään!    firma joka hoitaa metät hoitaa myös metät ja siitä olen ollu tyytyväinen että on ammatti-ihmisiä joita kiinnostaa jopa taimikot ja nuoret ei-tukkia-tuottavat metät .                     yhistyksestä on niin pahat muistot että kai multakokkareenakin kiroan "neuvoja"       monta turhaa rahareikää kärsineenä ei enää ikuna!

 Ainut asia minkä MHY osaa tehdä, on kirjoittaa lasku. Ja senkin väärin.  ;D

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Metsänhoitomaksusta
Erottu MHY:stä 80-luvun alussa ja muutama vuosi spv:n jälkeen päättyi myös metsäpalvelusopimus, eli vuodesta 2008 olen ollut "villi metsätalousyrittäjä", joka siis itse vastaa metsistään. Eikä ole kaduttanut.

Tosin metsänhoitoyhdistykseen kuulumisessa olis se hyvä puoli, että voisi jättää taimikot hoitamatta... Nyt ei hoitorästejä tai vajaatuottoisia saa olla.

Fuller

  • Vieras
Vs: Metsänhoitomaksusta
Olet sitten niinkuin Jarmo Karmavuo, saa TePu hoitaa metsiä, voi sinua poika-rukkaa,äijäpapeleetin säästömetsät menee teollisuudelle :P

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Metsänhoitomaksusta
Olen monesti ollut tyytymätön MHY:n palveluksiin, mutta kyllä sinnekin tulee välillä soiteltua. Nyt pitäisi tehdä 400 motin ensiharvennus ja ajattelin antaa yhdistyksen hommiksi. Oma yhdistys käsittää tällä hetkellä jo puoli maakuntaa ja aikovat myydä puut isompana eränä. Mielenkiintoista nähdä millainen on hinnoitteluvoima. Kaikki koivukuidut voin jättää suosiolla itselle. Muiden toimijoiden kanssa olisi aika poru, kun he veisivät kaikki. Yhdistykselle käy kaikki toimintamuodot. Asiakas saa päättää. Erittäin merkittävä tekijä on myös se, että motokuski on maakunnan paras ja eniten arvostamani puija. Tosin pitää myöntää, että naapurissa möyrinyt sellufirman motomies oli poikkeuksellisen pätevä kaveri. Että kyllä tuossa yhdistyksessä hyviäkin puolia on.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Metsänhoitomaksusta
Olen monesti ollut tyytymätön MHY:n palveluksiin, mutta kyllä sinnekin tulee välillä soiteltua. Nyt pitäisi tehdä 400 motin ensiharvennus ja ajattelin antaa yhdistyksen hommiksi. Oma yhdistys käsittää tällä hetkellä jo puoli maakuntaa ja aikovat myydä puut isompana eränä. Mielenkiintoista nähdä millainen on hinnoitteluvoima. Kaikki koivukuidut voin jättää suosiolla itselle. Muiden toimijoiden kanssa olisi aika poru, kun he veisivät kaikki. Yhdistykselle käy kaikki toimintamuodot. Asiakas saa päättää. Erittäin merkittävä tekijä on myös se, että motokuski on maakunnan paras ja eniten arvostamani puija. Tosin pitää myöntää, että naapurissa möyrinyt sellufirman motomies oli poikkeuksellisen pätevä kaveri. Että kyllä tuossa yhdistyksessä hyviäkin puolia on.

  Onhan se kyllä hirveetä, kun kaikki muut vie tuhkatkin pesästä.

  Ei helvetti, tuo sun kirjoituksessi on niin sairasta, ettei tuota kukaan järkevä ihminen voi uskoa.  ;D

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Metsänhoitomaksusta
Sahat ostavat myös ensiharvennuksia. Tekevät jopa hieman tukkia niistä, tai ainakin versowood. Ja  tähän asti on halutessaan saanut pitää koivukuidut yms. Samoin isot firmat ovat antaneet pitää koivukuidut, tai mitä nyt haluaakin, kunhan maksaa teon ja ajon. Monasti olen pitänyt koivukuidut itsellä ja myynyt hankintana eteenpäin, hyvillä kohteilla näin jää useampi e/m3 ylimääräistä käteen. Esim puukauppasopimuksella olisi KOK 12e/m3, teko ja ajo 17e/m3 ja hankintahintana saa 34e/m3, eli jää itselle ylimääräistä 5e/m3.

Fuller

  • Vieras
Vs: Metsänhoitomaksusta
Se kok eli kokoomus on se ongelma sinulla ;D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Metsänhoitomaksusta
Riippuu Verson ostomiehestä. Viimeksi oli sen verran nihkeää, kun tämän tyyppistä ratkaisua esitin, että en viitsi tästä leimikosta soitella. Nyt olisi pääasiassa laadukasta, rehevällä pohjalla kasvanutta, paljasjuurilla istutettua mäntyä. Ei ehkä ihan parasta pikkutukin ainesta tiedossa :D

Viimeksi taisi päätehakkuulla Verso ottaa männyn 9,5cm ja kuusen 10,5cm pikkutukiksi. Päätteeltä tulevat kuidut kantaa sahurin jäljiltä kainalossaan pois. Noita mittoja kun käyttää, niin laadukkaalla ensiharvennuskohteella saha on kieltämättä hyvä vaihtoehto.

Pikkuisen koitin viritellä metsäaiheista keskustelua ja heti moititaan sairaaksi. Kannustavaa ??? :D

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Metsänhoitomaksusta
Sahat ostavat myös ensiharvennuksia. Tekevät jopa hieman tukkia niistä, tai ainakin versowood. Ja  tähän asti on halutessaan saanut pitää koivukuidut yms. Samoin isot firmat ovat antaneet pitää koivukuidut, tai mitä nyt haluaakin, kunhan maksaa teon ja ajon. Monasti olen pitänyt koivukuidut itsellä ja myynyt hankintana eteenpäin, hyvillä kohteilla näin jää useampi e/m3 ylimääräistä käteen. Esim puukauppasopimuksella olisi KOK 12e/m3, teko ja ajo 17e/m3 ja hankintahintana saa 34e/m3, eli jää itselle ylimääräistä 5e/m3.

 *** Tuossa sun esimerkissä on siis kyseessä ensiharvennus. Kyllähän toi hankintalisä ois kiva ottaa kokonaan kotiin vai mitä  ;). Tuon kaavan mukaan jos vaikka 5 mottia päivässä tekee ja tuo tullessaan tienvarteen, niin 5 * 22 = 110 €. Puhumattakaan jos täysiä päiviä tekee. Siinähän on vaara, että kulujen jälkeen jää jotain käteen, muutakin kuin ne märät hanskat.