Pisti taas silmään se, kuinka luomun markkinamiehillä prosentit heittelee tilanteesta riiippuen ja muita asioita jätetään kertomatta, tilanteen niin vaatiessa.
Luomun tarjonta ei riitä vastaamaan kysyntäänSuomen peltopinta-alasta tällä hetkellä luomuviljelyn käytössä on seitsemän prosenttia. Esimerkiksi Itävallassa vastaava luku on 20 prosenttia. Lassila kuitenkin uskoo luomuviljelyn lisääntyvän Suomessakin merkittävästi.
No mistähän Lassila on tuon luvun tempaissut, kun virallisissa tilastoissa luku on on Itävallan kohdalla 13 prosenttia.
Itävallan kohdalla unohdetaan myös se, että Itävallan pinta-alasta on maanviljelyksessä 40 %, väestöstä noin 6 % työskentelee alkutuotannossa, mutta bruttokansantuotteessa maanviljelyn osuus on vain 1.5 %.
Käsittääkseni asiassa ei ole oleellista se, kuinka paljon viljelypinta-alasta on luomua, vaan kuinka paljon sitä myydään kokonaispotista ja paljonko siitä on itävaltalaista luomua ja sitä Lassila ei jostain syystä maininnut. Eikö tiedä, vai eikö muista syistä voi kertoa, jäi arvoitukseksi.
Kävin vastikään Itävallassa ja ihmettelin paikallisessa marketissa, kun ei siellä luomua ollut myynnissä yhtään tuotetta, vaikka meillä Itävaltaa pidetään luomun ihannemaana. Sitä myytiinkin bio-kaupassa, kaikkien elämänvoimaa energisoivien kristallien ja muun vastaavan tavaran seassa. Siellä oli luomumaitoa, luomujuustoa, luomuporkkanaa sikin sokin homeopaattisten lääkkeiden kanssa kilpailemassa bio-ihmisten suosiosta.
Käsitääkseni tuotannossa olevan pinta-alan suuruus ei ole se merkitsevin tekijä, vaan se, miten markkinat imevät luomua ja palataanpa taas tosiasioihin:
Moilanen toimittaa luomuleipää saksalaiselle kauppaketjulleja sieltä poimitaan tällainen kohta:
Saksan luomumarkkinat ovat Euroopan suurimmat: ne muodostavat maan elintarvikemyynnistä noin 5–6 prosenttia.
Kyllä tämä luomuliiton haihattelu ylittää jo kaikki järkevyyden rajat ja jonkun pitäisi siellä ehkä vetäistä johtajat takaisin maankamaralle.
Mutta tietenkin jos asiat halutaan saada paperilla näyttämään joltakin, niin silloin linja ja tiedottaminen lienee oikealla tiellä.
Nyt ollaan ehkä huumaantuneita siitä, kun ruuhkasuomen Stockmannin herkun luomumyynti on kasvanut 50 %, niin tuijotetaan vain silmät ymmyrkäisinä tuota isoa lukua, 50 prosenttia. Mutta kun sitä myytiin ennen kokonaisvolyymista 1 % ja siihen lisäämme kasvua 50 %, niin päästään Ojalan laskuopissa aivan toisiin sfääreihin.
Asiassa voi antaa esimerkin vaikka niin, että Suomessa tehtäisiin kovan linjan päätös siitä, että kaikesta teollisuustuotannosta teräksen osuus pitää nostaa puoleen kaikesta meidän teollisuustuotannosta.
Viis siitä, meneekö terästä markkinoille, mutta teollisuustuotannosta on teräksen osuus oltava puolet vuoteen 2030 mennessä.
Mitähän tapahtuisi, mutta maataloudessa jostain syystä tällaiset visiot ovat täysin relevantteja ja päättäjät taputtavat innoissaan käsiään...