Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtran juhlatarjous  (Luettu 33189 kertaa)

ujiyf171

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Vs: Valtran juhlatarjous
Valmistajilla ollut täjän nyt alkamassa olevaan päästömääräykseen 2 vaihtoehtoa. Koneelle juotetaan kusta (urea/adblue) tai sitten sille syötetään omaa paskaansa (egr). Jontikka valtamerkeistä ainoa joka käyttää jälkimmäistä.

Ureavehkeillä saa polttoainekulutuksen paaaaljon paremmaksi. Moottorin voi optimoida polttoainekulutuksen kannalta hyväksi, koska tehokas jälkikäsittelylaitteisto putsaa päästöt urean avulla. Vaikka ureaa menee muutama %, niin silti kokonaistaloudellisuus on selvästi parempi.

Jäätyyhän se urea, mutta se ei menoa estä. Kylmänä ureaa ei ruiskuteta, joten ureasäiliössä ja letkuissa oleva lämmitys sulattelee urean rauhassa ja sitten kun moottori on lämmennyt, niin urea on sulanut ja sitä voi ruiskuttaa. Ei siis aiheuta muuta ongelmaa kuin sen, että ureapönttö pitää säilyttää lämpimämmässä kuin -10. Muuten sitä on paha saada kaadettua pöntöstä traktorin ureatankkiin...

Moottorimiehet ovat sitä mieltä, että muutaman vuoden päästä kaikissa on ureavehkeet, koska se tuo ylivoimaisia etuja kulutukseen. Ja ilmeisesti seuraavat päästöportaat, vissiin kolmen neljän vuoden päästä, ovat niin tiukat, että mikään muu tekniikka ei auta.

EGR miesten ei tarvitse välittää ureasta, mutta muita ongelmia lienee riittävästi. Takaisinkierrätys "sotkii" moottorin, öljyt jne. Jos joillain on autossa sellainen, niin suosittelen kurkkaamaan egr venttiiliin. Aika surullinen näky jo vuoden ajon jälkeen.  

Että miten tämän nyt ottaa. Molemmille näkemyksille lienee puolesta ja vastaan. Urean kanssa läträäminen on lisävaiva, mutta vastaavasti polttoainetta säästyy. EGR on näennäisen vaivaton, mutta polttoainetalous ei ole niin hyvä ja pitkässä juoksussa tulee ongelmia.

Ja molemmat saa varmaan jollain ohjelmalla pois päältä, joten siitä ei varmaan eroa synny.

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: Valtran juhlatarjous
Tää traktorien ja muiden koneiden päästöjen jahtaaminen on vähän hullun hommaa. Traktorin moottorista saadaan ilman päästömääräyksiä n.20-30% enemmän tehoa irti. No mihin nämä päästömääräykset oikeasti johtaa? Siihen että kun isäntä tarviisi 100hv traktorin, niin se joutuukin käytännössä ostamaan 150hv ja löpöä palaa taas turhaan, no mutta maailma pelastuu!Ehkä? ??? ???
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Valtran juhlatarjous
 Mitäs jos sitä ureaa läiskähtää vaatteille vaikkapa tankatessa? Ennen haisit Esson baariin mennessä löpölle, nyt kuselle?
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Fuller

  • Vieras
Vs: Valtran juhlatarjous
MB Actross 2544 on oikea ureamaailman murheenkryyni. Ureaa pitäisi mennä 5% sekaan, menee mitenkä sattuu ja ureapumppu jatkuvasti hajalla >:( Ajokilometrejä tuolla takana karvan alle 300 tkm :o

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Valtran juhlatarjous
Osaakos joku sanoa, että pelaako nämä urea koneet vaikkei ole adbluuta tankissa? Ihan sitä vaan meinaan, että pääsekö vehkeellä ajamaan kotio vaikka urea olis loppu? Mutta ilmeisestihän urea pöntön koko on suhteutettu polttoaineen kulutukseen kaikenlaisissa töissä. Vai voiko aine loppua kovassa vedätyksessä ennen polttoainetta?

-Viljakuskin selvityksen mukaan ainakin MB kulkee Ad-Bluen loputtua normaalisti ensimmäiseen sammutukseen saakka.Siitä eteenpäin starttin jälkeen vajaateholla.

Fuller

  • Vieras
Vs: Valtran juhlatarjous
Nimenomaan vajaateholla ja ureapumputin ei tahdo kestää kunnolla kahta kuukautta. Sit ku Actross 2544 on vajaateholla polttaa naftaa ajotyylistä riippumatta 56l/100km :o *****mainen värkki kaiken kaikkiaan ja niin tanan rumakäyntinen moottori vielä  ::)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Valtran juhlatarjous
Nimenomaan vajaateholla ja ureapumputin ei tahdo kestää kunnolla kahta kuukautta. Sit ku Actross 2544 on vajaateholla polttaa naftaa ajotyylistä riippumatta 56l/100km :o *****mainen värkki kaiken kaikkiaan ja niin tanan rumakäyntinen moottori vielä  ::)

--enpä tuon MBn tyyppiä nyt muista,ensimmäisiä ABlue koneita...omistajakuljettaja on siihen hyvin tyytyväinen,eikä murheita ole ollut

Fuller

  • Vieras
Vs: Valtran juhlatarjous
Omaahan kaikki kehuu,mutta mikään talousihme MB ei todella ole :o
Murheet viljakuski kohtaa kun alkaa Telligent tai Powersift *****ilemaan,ainakin korjaamon kassalla ilme muuttuu lopulta ::)

Viimeksi muokattu: 02.10.11 - klo:23:10 kirjoittanut Fuller

ujiyf171

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Vs: Valtran juhlatarjous
Onhan se varmaa, että uusi tekniikka tuo uusia murheitakin. Ehkä tuo paikallisen huoltoaseman kahvipöytään värikkäämpää keskustelua, kun EGR miehillä on ihan erilaiset ongelmat kuin urearuikuilla. Voi sitten vertailla...

Onneksi tosiaan pahin pioneerityö on tehty kuorma-autoissa. Eiköhän ne ikävimmät lastentaudit ole jo takanapäin. Käsittääkseni komponentit on traktoreissa pitkälti samoja, tai ainakin samojen valmistajien, kuin mitä kuormureissa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26125
  • vastustan
Vs: Valtran juhlatarjous
Onhan se varmaa, että uusi tekniikka tuo uusia murheitakin. Ehkä tuo paikallisen huoltoaseman kahvipöytään värikkäämpää keskustelua, kun EGR miehillä on ihan erilaiset ongelmat kuin urearuikuilla. Voi sitten vertailla...

Onneksi tosiaan pahin pioneerityö on tehty kuorma-autoissa. Eiköhän ne ikävimmät lastentaudit ole jo takanapäin. Käsittääkseni komponentit on traktoreissa pitkälti samoja, tai ainakin samojen valmistajien, kuin mitä kuormureissa.
onhan noita egr:iä ollut henkilöautoissa jo iät ajat ja ei kait niistä nyt suurta harmia ole ollut, ongelmien luulisin alkavan siinä vaiheessa kun moottori alkaa muutoinki olemaan jotain perusremppaa vaillla, öljyä kuluu ja suuttimet huonot.
egr:llä varustettu auto kait lämpiää nopeammin kuin ilman sitä?
ja tietty on vahingollista se hempeily kaasua polkiessa, väliin lähtö renkaat savuten ja tappiin asti vaihteet niin tokenee ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Valtran juhlatarjous
EGR tappaa turbon alta aikayksikön, varsinkin ne säätyvät..

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
Vs: Valtran juhlatarjous
EGR tappaa turbon alta aikayksikön, varsinkin ne säätyvät..

nojoo, autoissa se lähinnä karstoittaa imusarjaa ja saattaa takerrella pakkasella vaikeuttaen käynnistystä, itsellä ei ole ongelmia ollut mutta naapurin taksikuski kehui että kun jäätyi tuo egr niin meni koko paska (Vw Crafter) Vikatilaan eikä kulkenut kuin 60km/h ennenkuin oli yön lämpimässä hallissa sulamassa ja sitten vikakoodin nollaus  :D

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Valtran juhlatarjous
Onhan se varmaa, että uusi tekniikka tuo uusia murheitakin. Ehkä tuo paikallisen huoltoaseman kahvipöytään värikkäämpää keskustelua, kun EGR miehillä on ihan erilaiset ongelmat kuin urearuikuilla. Voi sitten vertailla...

Onneksi tosiaan pahin pioneerityö on tehty kuorma-autoissa. Eiköhän ne ikävimmät lastentaudit ole jo takanapäin. Käsittääkseni komponentit on traktoreissa pitkälti samoja, tai ainakin samojen valmistajien, kuin mitä kuormureissa.
onhan noita egr:iä ollut henkilöautoissa jo iät ajat ja ei kait niistä nyt suurta harmia ole ollut, ongelmien luulisin alkavan siinä vaiheessa kun moottori alkaa muutoinki olemaan jotain perusremppaa vaillla, öljyä kuluu ja suuttimet huonot.
egr:llä varustettu auto kait lämpiää nopeammin kuin ilman sitä?
ja tietty on vahingollista se hempeily kaasua polkiessa, väliin lähtö renkaat savuten ja tappiin asti vaihteet niin tokenee ;D
on ollu henkilöautoissa ja myös todella paljon ongelmia merkistä riippumatta.lueppa autofoorumeita esim mb opel ym.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Valtran juhlatarjous
Joo henkilöautoissa egr tappaa turbon todella nopeasti! nimimerkillä kokemusta on
Muuttuvasiipisistä turboista tulee juuttuvasiipisiä ja sen takia kone heittää itsensä vikatilaan kun hetkellisesti ahdot nousee todella korkeiksi

Ainaskin volkkareihin on saatavissa ihan valmiita laippoja egr:n tulppaamiseen.
Alaväännöt nousee oikieen huomattavasti ja kulutus laskee.
Eikä silti mitään ongelmia päästöjen kanssa katsastukses!

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Valtran juhlatarjous
Joo henkilöautoissa egr tappaa turbon todella nopeasti! nimimerkillä kokemusta on
Muuttuvasiipisistä turboista tulee juuttuvasiipisiä ja sen takia kone heittää itsensä vikatilaan kun hetkellisesti ahdot nousee todella korkeiksi

Ainaskin volkkareihin on saatavissa ihan valmiita laippoja egr:n tulppaamiseen.
Alaväännöt nousee oikieen huomattavasti ja kulutus laskee.
Eikä silti mitään ongelmia päästöjen kanssa katsastukses!
Ja volkkarissahan EGR on helppo pudottaa pois...  :D Itse tein laipan samalla kun vaihdoin turbon isompaan mutta eipä ollut imusarjassakaan kuin ihan pikkuisen möhnää reunoilla (240tkm ajettu) mutta autoissa suuri osa möhnästä tulee EGR:n ja huohottimen yhdistelmästä eli pakokaasua ja öljyä  :P  Ja muutenkin vammanen tuo autojen huohotin kun se on heti ilmansuodattimen jälkeen ja kylmä ilma sitten jäädyttää sen ja öljyt tulee niin äkkiä ulos ettei edes öljynpainevalot ehdi vilkahtamaan  ???