Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe konekustannusten karsintaan  (Luettu 30028 kertaa)

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: konekustannusten karsintaan


Pohjanmaalta olen tosiaan hokannut, että koneet pitää olla mahdollisimman suuria. Muuten ei tule yhtään mitään. Toisekseen, jos olet peräkärryn kanssa liikenteessä niin tukijalka kannattaa useinmiten olla alhaalla. En tiedä miksi, mutta näin vaan näyttää olevan. Olen tämänkin asian omalle tilalle kopioinut. Seuraillaan mitä hyötyjä tästä koituu 8)

Voi olla ettet hallin kynnystä pidemmälle pääse.
Käteinen ratkasee

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: konekustannusten karsintaan


Pohjanmaalta olen tosiaan hokannut, että koneet pitää olla mahdollisimman suuria. Muuten ei tule yhtään mitään. Toisekseen, jos olet peräkärryn kanssa liikenteessä niin tukijalka kannattaa useinmiten olla alhaalla. En tiedä miksi, mutta näin vaan näyttää olevan. Olen tämänkin asian omalle tilalle kopioinut. Seuraillaan mitä hyötyjä tästä koituu 8)

Voi olla ettet hallin kynnystä pidemmälle pääse.

Sä et ny vaan tajuu, siis sen takia pitää olla iso traktori että aisa nousee niin ylös ettei tartte sitä jalkaa nostella  ;D

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: konekustannusten karsintaan


Pohjanmaalta olen tosiaan hokannut, että koneet pitää olla mahdollisimman suuria. Muuten ei tule yhtään mitään. Toisekseen, jos olet peräkärryn kanssa liikenteessä niin tukijalka kannattaa useinmiten olla alhaalla. En tiedä miksi, mutta näin vaan näyttää olevan. Olen tämänkin asian omalle tilalle kopioinut. Seuraillaan mitä hyötyjä tästä koituu 8)

Voi olla ettet hallin kynnystä pidemmälle pääse.

Velsan näppiloukku vallankin, laiskoille tehty. Siitä olen nähnyt kaikenlaisia, kiasmaan kelpaavia taideteoksia syntyneen.  ;D Kipassakaan tule sitä aina aisan alle taiteltua, kun on niin matala, ettei haittaa, ennenkun pohjalippa kääntyy nurin kurin, ja töppää maahan. Junkkarissa taitaa olla kanssa.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: konekustannusten karsintaan


Pohjanmaalta olen tosiaan hokannut, että koneet pitää olla mahdollisimman suuria. Muuten ei tule yhtään mitään. Toisekseen, jos olet peräkärryn kanssa liikenteessä niin tukijalka kannattaa useinmiten olla alhaalla. En tiedä miksi, mutta näin vaan näyttää olevan. Olen tämänkin asian omalle tilalle kopioinut. Seuraillaan mitä hyötyjä tästä koituu 8)

Voi olla ettet hallin kynnystä pidemmälle pääse.

Sä et ny vaan tajuu, siis sen takia pitää olla iso traktori että aisa nousee niin ylös ettei tartte sitä jalkaa nostella  ;D

No siitähän se sitten johtuikin, kun taistelin naapurin puimurin pöytävaunua tuon pienemmän mopon perään. Jengalla säädettävä tuki jalka oli niin jumissa, ettei meinannut millään saada perään, kun aisa pökkäsi melkein ulosottotappiin. Pitääkin varmaan sen takia vaihtaa isompi traktori.  ;D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5887
Vs: konekustannusten karsintaan
mun mielestä on täyttä koijausta laskea tyyliin ostin vuonna 90 metsäkärryn joka makso 12000 markkaa ja nyt sain 2000 euroa kun uusi vastaava maksaa 25 tuhatta. Silloin mielestäni arvo ei ole pysyny samana vaan laskenu sen 23000 mitä joutuu väliin laittaa uuteen.
1800 patusta saa jo kolme donaa, uudessa sähköpöytää, ja jatketta niin aika vaikeaa verrata suorikseen. 20 vuoden sisällä kolmas paketti menossa. Entinen myyty aina tilalta suoraan pois. ;D
niin ei kannata verrata paremmin varusteltuun mutta kuvastosta löytyy se karvalakkimalli mihin kannattaa verrata jotta ei huijaa itseään rahan arvon muutoksella.

Mutta jos olisit pannut sen metsäkärryn naftaliiniin vuonna -90 ja nyt myisit uutta vastaavan paketin vaikka puolella uuden hinnasta, 12 500 e = 74 375 mk, niin ei voi sanoa, että raudassa olisi ollut raha hukassa.

Konekustannusta ei tässäkään tapauksessa aiheuta koneen omistaminen, vaan sen käyttäminen, huono ylläpito, tai uusien koneiden kehittyminen niin, että tulee tarve vaihtaa se uuteen. Siinä uuteen vaihtaessa vasta realisoituu se kustannus.

Täytyi kaivaa tämä ketju esiin, kun tuossa noita vanhoja konekuvastoja katselin.

1990 maksoi siihen aikaan kaiketi aika yleistä kokoluokkaa edustava Patu 505, 5m ulottuvuudella 28600mk ja Patu 75 kärry 16100mk.
Eli yhteensä 44700. Eli n. 7519 euroa, mikä vastaa ostovoimaltaan nykyrahassa n.10547 euroa.

Suomalainen maaseutu lehdessä oli Patruuna metsäperävaunu yhdistelmä 5m ulottuvuudella ja 7tn kärryllä 9920 euroa alv 0%.

Nuo yhdistelmät on suorituskyvyltään aikalailla vertailukelpoiset keskenään.

Ja täytyy muistaa että se 20 vuotta vanha ajamaton yhdistelmä ei ole uusi, missään tapauksessa siitä ei voisi maksaa lähelläkään samaa summa millä täysin uuden saa.

Viimeksi muokattu: 06.10.11 - klo:11:16 kirjoittanut bouli

roadman

  • Vieras
Vs: konekustannusten karsintaan


Menee jo vahvasti off topic, mutta kaikille maajusseille pitäisi määrätä vuoden pakollinen työjakso, tai edes olemisjakso, oikeassa maailmassa poissa kotoa. Tällä karsittaisiin eniten konekustannuksia!

Samaa mieltä. elämää kannattaa kokeilla muuallakin kuin kotona niin elämän reaaliteetit tulee tutuiksi ja mahdollisesti myös tytötkin ;)

 Ja jos ne tulevat kunnolla tutuiksi niin ihmiselämään pääsee pian tutustumaan ihan alusta saakka. Ja taas tulee lisäkuluja ja oma elämään tutustumisjakso jää vähän vaillinaiseksi.  :)
[/quote]

pakko kysyä. Ilman sarvia ja hampaita. Onko vinnamon kirjoitus nimimerkillä kokemusta omaava. ;D

Greenpwr

  • Vieras
Vs: konekustannusten karsintaan


Menee jo vahvasti off topic, mutta kaikille maajusseille pitäisi määrätä vuoden pakollinen työjakso, tai edes olemisjakso, oikeassa maailmassa poissa kotoa. Tällä karsittaisiin eniten konekustannuksia!

Samaa mieltä. elämää kannattaa kokeilla muuallakin kuin kotona niin elämän reaaliteetit tulee tutuiksi ja mahdollisesti myös tytötkin ;)

 Ja jos ne tulevat kunnolla tutuiksi niin ihmiselämään pääsee pian tutustumaan ihan alusta saakka. Ja taas tulee lisäkuluja ja oma elämään tutustumisjakso jää vähän vaillinaiseksi.  :)

pakko kysyä. Ilman sarvia ja hampaita. Onko vinnamon kirjoitus nimimerkillä kokemusta omaava. ;D
[/quote]

 Offtopikko rytisee, mutta huveistani jo kohta maksua saan....lievästi sukua olevan veljessarjan nuorin laittanut larsleeviläisen tyttöystävänsä siunattuun tilaan, takes too to tango, tietenkin, mutta eivät enää isoveljet suuntautuneisuudesta vinoile....ei se mitään, kerron tämän silti...peevedeltä kotoisin oleva, nykyisin Kouvolassa asusteleva ja duunaileva serkkuni kuuli vinoilua bilehileen perään ohjelmasta, alkuun, Jannen saatua kirjeen kymen suunnalta, aihe on katsottu lemmikäisen raksamailla loppuunkäsitellyksi...

Imme

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 775
  • "Lasten tekemät lahjat on rakkaimpia" Apple
Vs: konekustannusten karsintaan
Konekustannusten laskusta.

Muuan karjatilalliseen törmäsin taannoin jolla oli mielenkiintoinen ja kustannustehokas lietejärjestelmä. Hänen navetasta tulee lantaa noin 4000m3 vuodessa ja siitä omille käytetään alle puolet.  Muut menee kylän vastaanottajille. Lietekuviossa hänen pumppusekoitin ja vanha traktori on altaanreunalla ja muut ajavat isännän kärryllä kakat omilleen tai talon maille. Kustannus tästä on tankillinen löpöä sekoitin/pumppukoneeseen ja sen kunnossapitovastuu. Lietevaunun kulut hoitaa ajajat.   Kustannustehokasta ja joustavaa.
Jos kyseessä on asia, jonka voi ratkaista rahalla, niin ei ole kyse ongelmasta vaan rahasta.

roadman

  • Vieras
Vs: konekustannusten karsintaan
unohdetaan perinteinen omantyön ohessa urakointi ja perinteinen urakoinnin osto sekä yhteiskoneet ja mietitään uutta.

Millä muilla konsteilla konekustannusta olisi mahdollista laskea ja samalla tekemistä tehostaa  ??? ???

urakointipalveluiden ostorenkaat jotka kilpailuttavat urakoitsijat 3 v välein, hoitavat myös työn suunnittelun ???

koneasemaosuuskunnat ???

"urakointikartellit" eli urakoijat eivät jokainen tee kaikkea vaan jokaiselle etsitään oma urakoinninala ???

kasvi ja karjatilojen kiinteä yhteistyö koneissa ???

ennenkuin urakoijat hermostuvat ei ole tarkoitus kampittaa ketään vaan löytää keinoja koneiden käyttöasteen parantamiseen ja sen myötä urakointihintojen alenemaan, voittonne todennäköisesti kasvaisi ::)

KYSE olisi siis asiakaslähtöisestä palvelemisesta, asiakkaiden tarpeiden tunnistamisesta...

Palataapa alkupisteeseen.
Pitkär löpinät on saatu aiheesta.
Tuli aamukahvia joudessa mieleen seuraava kysymys noista maatalous urakoitsijoista. kuinka monella koneet liikkuu kolmessa vuorossa?
Itse ainakin urakoottijan näkövinkkelistä hakisin tehoa ja kustannus säästöä sieltä ensimmäiseksi kuin lähtisin ostamaan uusia tehokkaita koneita. Vertaa metsäkone yrityksiä.
Mitä isompi koneyritys sitä tasaisempaa tulee kassavirran olla, eli töitä on oltava tasaisesti ympäri vuoden joten pelkkä erikoistuminen yhteen urakoinnin alaan ei ole järkevää. Toimii sivutoimena maatilalla, mutta ei pelkkänä urakointi muotona. Palkat olisi maksettava työntekijöille myös hiljaisena aikana.
Kannattavissa urakointi yrityksissä/ maatiloilla on varmasti on panostettu johtamiseen ja työnlogistiikkaan sieltä löytyy helposti tulokseen parannusta.
Toinen kannattava toiminta on turhien rönsyjen karsiminen jos työ ei ole taloudellisesti järkevää niin sitä ei PIDÄ mennä tekemään. koneen arvo säilyy ja ei tule turhia kustannuksia.
Oma motto on. Tulos tehdään sesongin ulkopuolella!

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1408
Vs: konekustannusten karsintaan
Eniten tuntuu säästävän kun seisottaa auroja, paria äestä, kolmea kylvökonetta jne. Antaa sitten jonkun vetokoneen veturiksi ja homma hoituu kuin itsestään. Tosin tuottokaan ei suorakylvöllö ole ihan huippu, mutta toimii näillä mailla. No laiskuudesta saa syyttää, ehkä tuon ajan käytän tuottavammin.
Meni asian sivuun, kokeilkaa vain sitä urakoitsijaa hehtaaritaksalla tai töitä ristiin tehden.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: konekustannusten karsintaan
Paras kone on se, mitä ei tarvita, toiseksi paras se mitä ei tarvitse ostaa ja oma kone monesti huonoin vaihtoehto taloudellisessa mielessä. Kun kone on hankittu ja vaikka se olisikin maksettu, niin pääomakulu tulee niin kauan kuin sillä on vähääkään taloudellista arvoa. Onpa arvo sitten 100 tai 100000, niin tuottoa sijoitukselle pitäisi saada. Laskennassa käytetään yleensä 5% tuottovaatimusta. Eli jos sitä ei saavuteta, niin sijoitus on huono.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: konekustannusten karsintaan
Paras kone on se, mitä ei tarvita, toiseksi paras se mitä ei tarvitse ostaa ja oma kone monesti huonoin vaihtoehto taloudellisessa mielessä. Kun kone on hankittu ja vaikka se olisikin maksettu, niin pääomakulu tulee niin kauan kuin sillä on vähääkään taloudellista arvoa. Onpa arvo sitten 100 tai 100000, niin tuottoa sijoitukselle pitäisi saada. Laskennassa käytetään yleensä 5% tuottovaatimusta. Eli jos sitä ei saavuteta, niin sijoitus on huono.

  Kerro mistä saa sellasia parempia sijoituskohteita nykyään..josta yli tuon viiden sais

Greenpwr

  • Vieras
Vs: konekustannusten karsintaan
Paras kone on se, mitä ei tarvita, toiseksi paras se mitä ei tarvitse ostaa ja oma kone monesti huonoin vaihtoehto taloudellisessa mielessä. Kun kone on hankittu ja vaikka se olisikin maksettu, niin pääomakulu tulee niin kauan kuin sillä on vähääkään taloudellista arvoa. Onpa arvo sitten 100 tai 100000, niin tuottoa sijoitukselle pitäisi saada. Laskennassa käytetään yleensä 5% tuottovaatimusta. Eli jos sitä ei saavuteta, niin sijoitus on huono.

  Kerro mistä saa sellasia parempia sijoituskohteita nykyään..josta yli tuon viiden sais

 Paljonko verottaja maksaa korkoa veronpalautukselle, ainaskin varmaa tuottoa? Tuuppaa pari nollaa ennakkoveron summan loppuun...tai kolme jos haluaa varman päälle pelata...

antti-x

  • Vieras
Vs: konekustannusten karsintaan
Paras kone on se, mitä ei tarvita, toiseksi paras se mitä ei tarvitse ostaa ja oma kone monesti huonoin vaihtoehto taloudellisessa mielessä. Kun kone on hankittu ja vaikka se olisikin maksettu, niin pääomakulu tulee niin kauan kuin sillä on vähääkään taloudellista arvoa. Onpa arvo sitten 100 tai 100000, niin tuottoa sijoitukselle pitäisi saada. Laskennassa käytetään yleensä 5% tuottovaatimusta. Eli jos sitä ei saavuteta, niin sijoitus on huono.

  Kerro mistä saa sellasia parempia sijoituskohteita nykyään..josta yli tuon viiden sais

 Paljonko verottaja maksaa korkoa veronpalautukselle, ainaskin varmaa tuottoa? Tuuppaa pari nollaa ennakkoveron summan loppuun...tai kolme jos haluaa varman päälle pelata...

Verottajan maksama todellinen vuosikorko taisi olla jotain 0,4% luokkaa. Eli sen yli pitäisi koneen tuottavuudessa ainakin päästä :)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: konekustannusten karsintaan
  Laatukoneessa ei raha ole koskaan hukassa,mullekin joskus 40 vuotta sitten yks romumies sanoi kun jotain pientä juttua olisin ostanut sillä olevasta valmet 20:sestä,ettei ala itse niitä purkaman,sanoi että 100 markkaa vie vaikka kaikki 4 kipaletta mitä sillä laanilla oli,varmaan kaikki velä käyntikuntosiakin,mitähän niistä nyt saisi..