Haljenneet siemenet alentavat hintaa (seulonta % kasvaa). Saattaisi saada hyvän palkan kelan nopeuden alentamisesta jos se nyt rikkoo siemeniä. Itse käytän kelanopeutena +/- 600r/min (60cm halkaisijallinen kela) ja puintivälinä 20-25mm. Vastaisi suunnilleen 800r/min Claasin 45cm kelalle.
Joo unohdan tältä syksyltä tuon nopeuden alentamisen.
Tuossa sarjapyöräsysteemissä on melko yksinkertaista vaihtaa kahden nopeusalueen välillä. Irrotetaan hihnansuoja, on siinä muutama pultti, joissa joutuu ruostuneissa kierteissä kikkailemaan. Sitten haetaan joku putkenpätkä ja väännetään kiristin pois lovestaan. Se jatko tarvitaan, koska työasento on suoralla kädellä kurkotellen peltien takaa.
Sitten kun leveä hihna on löysänä, laihdutetaan 40 kg painoa pois, sitten uidaan lokasuojan ja pyörän välistä siirtämään hihna siihen vierekkäiselle pyöräparille. Kiristyspyörän vivusto pitää sitten asetella toiseen reikään, jotta muuttunut kokonaiskehä kompensoituu. Ja sitten kangella kiinni ja suojukset paikalleen. On siinä semmoinen aamupäivän homma. Mutta nuo pyörät ovat nyt asennossa 1200 & 1500 kierrosta.
Eli nyt sitten kun pitää vaihtaa niitä pyöriä akselilta toiselle ja ulkoa sisälle, siinä meneekin sitten jo aikaa. Suosittelen lokasuojan, alasuojapellin rungon ja pellin poistamista, pyörän poisto, sekä vaihteiden sekä kytkimen tangot. Niin sitten pääsee käsietäisyydelle. Ensin irrotetaan silppurin hihna. Sitten silppurin hihnapyörä, joka on isompi kuin perhepizza ja painaa varmaan jonkun 40 kiloa. Valupyörä on pop. Pulttipyssyä ,pääsee isoa keskipulttia aukaisemaan, varmaan jokin 3/4" iskevä pulttipyssy on ihan OK. Mutta sitä ei sanota missään, onko vasenkierre, siinäpähän katkot pultin, ennen kuin löydät senkin vastauksen, josko vaikka on. Sen jälkeen kolme mutteria auki olkikelan sekä kolme puintikelan kiinnistyslaipasta. Nostelet niitä valurautalimppuja pois, talvirenkaan vaihto nousee aivaan uusiin sfääreihin tässä, eivät ole alumiinia kas. Myös kiristinpyörä ja siihen liittyvä jatkopalaputkenpätkä ja kiinitys vivustoon on irrotettava. Kumpikin pyöränippu (2 kpl 3-urahihnapyörä) siis on hoideltava erikseen irti. Sitten katsotaan kaaviota ja ihmetellään, ja asetellaan limput (numeroitu 1..4) takaisin. Kiristintä ihmetellään ja asetellaan tarpeellisiin reikiin a..c, vastaavasti kaavion mukaan.
Kasataan koko homma ja mennään sen jälkeen lääkärille hankkimaan kortisonipiikkiä selkään.
Selvästikin alkoi kaikki korpeemaan, koska äskön tuossa rasvailin; ja Mato yhdenkäden prässi on aika krapeli uutta patruunaa laittaa sisään. Se lukitus aukeaa itsekseen ja työntää tuubillisen rasvaa taskuun, juuri kun on saamassa kierteen ottamaan siihen päätykappaleeseen. Sitten toisen tuubin hakemisen jälkeen kun pääsee Claassia rasvaamaan, niin alkaa oikeastaan kunnolla tympiä ne sivupellistön isot kioskiluukut. Sitten saksalainen vaginapää on laittanut isot suojapellit joka paikkaan, ja nipan pienen reiän taakse juurikin 6 cm päähän. Sitten kun kerrankin rasvaa pitävän suukappaleen on saanut kiinni ja paineet sisään niin yritäpä vetää pois suoraan. Ei lähde, ei niin millään. Pyörittelet ja pyörittelet, lopuksi ei auta kuin napautus taltalla ja vasaralla, onneksi pääsi lyömään. Säiliön takana ylhäällä, tyhjennystorven käyttöakselin nippa, en rasvaa jälleenkään. En ole mikään käärme-ihminen.
-SS-