En ole oikein ymmärtänyt tätä kurottajajuttua. Jo 6430 pienillä rengaspainoilla ja etukuormaajalla painaa joku 6500, ja korkeintaan tonnin enemmän painavat raskaimmat maataloskurottajat. Sen tonnin saa vaikka sirolla takapuntilla. Hydrauliikkaakaan kurottajissa ei ole juuri enempää, eikä varsinkaan heppoja. Tietty on isojakin kurottajia, mutta kai siiloihin lähinnä eksyvät tassuttomat maatalouskurottajat? Tietty kurottaja nostaa enemmän, mutta miten hienosti kurottajakaan kipuaa siilon rinnettä yli 2 tonnia (eli vajaa 10m3) rehua talikossa? Isommat koneet kuten kauhakuormaajat ymmärrän paremmin.
6430 on talon toiseksi suurin, suurin on 6630 joka on vähän nafti silppurin eteen mutta riittävä kun ei haeta silppurin maksimitehoja (mikä vaatisi sitten taas lisää muulta ketjulta) muu traktorikalusto on arvoltaan yhteensä 20 tonnin luokkaa. Lisäksi ensi vuodesta alkaen rehua tehdään myös pariin 1400m3 siiloon.
Autopowerit tienaa yli 80€ alv0 tunnissa talven lumitöissä, parina viime vuonna yli 40 000 laskutustusta siitä. Aurauskaluston arvo about kymppitonnin. Rehukalustossa taas rahaa kiinni silppurin, niittokoneen ja kolmien kärryjen kanssa noin 35 000. Ensi vuodeksi sijoitetaan ehkä vielä vajaa kymppi parempiin kärryihin ja tehdään rehut joiden avaimet käteen-teosta urakoitsia laskuttaisi kesässä rehukaluston arvon (esim. 80ha x 3 x 200 = 48 000). Jos tälle suunnalle joku urakoitsia joskus muka ehtisi ennen kuin rehu alkaa olla emoille sopivassa iskussa...
Yhden virolaisen isännän kanssa juteltiin. 400 lypsävälle tulee rehut yhdellä noukkarilla joka ajaa 24h/vrk. Takuulla urakoitsija olisi kannattavampi...
niin ja keskituotos heillä oli päälle kympin mutta ovat todenneet että reilu 9000 on kaikkinensa kannattavampi.
Mieluummin minäkin otan ison traktorin kasalle kun kurottajan, kurottajassa suurin etu on se että puomilla pystyy työntämään vielä siinä vaiheessa jos vetopito loppuu kasan alkulevityksessä. Muuten iso traktori tai pyöräkuormaaja on ilman muuta parempi.
Olosuhteet ovat erilaisia ja tuossa taas kun koneet ovat kannattavassa ajossa sesongin ulkopuolella, onkin jo eri asia hankkia edullinen oma kalusto. Mutta siinäkinhän tuetaan viljelyn kustannuksia ulkopuolelta, tai hävitetään urakoinnin tuloja maatalouteen. Se on ok, niin kauan kun on ilmaista työvoimaa mutta kun sellaista ei ainakaan minulle vielä ole vastaan tullut. Yrittäjän itsensä pitäisi näissä hommissa kuitenkin tienata enemmän tuntia kohden kun mitä palkkamiehille maksetaan, kaikki kulut (Myel, verot yms.) huomioituna ja jokaisen toiminnan haaran olla itsessään kannattavaa.
Suomessa en kyllä muista kovinkaan montaa noukinvaunua, joka ajaisi 24h/vrk rehut vaikkapa tuolle neljällesadalle lehmälle. Täällä sensijaan noukinvaunu on parhaissa kylissä joka 40 lehmää varten. Ilmeisesti Keski-Euroopassa/Amerikoissa/Uudessa-Seelannissa kaikki isännät on laskutaidottomia tai typeriä kun käyttävät urakoitsijoita ja vielä taksoilla, jotka ovat keskimäärin 1,5 - 2 -kertaisia Suomeen verrattuna... Niin, on turha selittää mistään "pidemmästä korjuuajasta", kyllä se heinä vaan vanhenee siellä vielä nopeammin kun on 20 asteen keskilämpötilan sijaan 30 asteen keskilämpötila, ja menkääpä vaikka Hollantiin katsomaan lohkokokoa (karjatalous sijaitsee huonoimmilla viljelyalueilla) ja liikennettä teillä (liikenteen seassa seikkailu vastaa hyvin parin kilometrin eroa keskimatkassa pelloille, nimim. kokemusta on ja vielä traktoritöistä). Euroopassa käytetään monilla alueilla yllättävän paljon nurmisäilörehua (Benelux, Britannia, Ranska noin esimerkkeinä), vaikkei täällä koskaan puhutakaan kun niiden maissista.
Mitä sitten tulee tuohon keskituotokseen, siinä päästäänkin juuri siihen että niillä päivällä tai kahdella sen rehunteon ajassa ei ole mitään merkitystä, jos asia lasketaan kokonaistaloudellisesti. Maatalous ja varsinkin lypsykarjatalous on suomessa vielä vaan vähän liian hyvää hommaa, kun on vara tukea konevalmistajia ja kauppiaita sillä mallilla miten nykyisin toimitaan.