Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kaksoiskytkentä vaihteisto  (Luettu 7078 kertaa)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Tuo kaksoiskytkinvaihteisto voi olla ihan hyväkin.
On se kuitenkin portaallinen,jolloin VOA käytössä ei välityssuhde vaihdu portaattomasti.

Tuosta sähköstä taas sen verran,että vielä ei ole kukaan kehittänyt sellaista napamoottoria joka pystyisi
traktorin koko nopeus ja momenttialuella toimimaan ilman vaihteistoa.

Junissa yleensä esim.paino ei ole ongelma ja silloin kun pitkäaikaisesti tarvitaan tehoa taas moottorit pyörivät kunnon kierroksilla tasaisesti.
Tulevaisuudessa sitten...

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kun ekat huhut valtran raputtomasta laatikosta tulivat tietoon, niin tälläkin palstalla joku vinoili että otsikonmukaisen lootan ne kuitenkin väsää. No nyt sitte deereltä moinen tulee... kun ei osaa kestävää portaatonta tehdä ;D.

No oikeesti toi kaksoiskytky on tulevaisuutta, ei mikään mehukeitin.

Massikkahan keksi tuon jo aikaa. Kaksoiskytkentää piti käyttää ettei rusahda ylöspäin vaihdettaessa ja välikaasua alaspäin vaihdettaessa ;D ;D

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3165
Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Ja yksi mahdollisuus on sähköinen voimansiirto, siis moottori pyörittää generaattoria ja pyörän navoissa on sähkömoottorit, mielestäni on jo olemassa jopa proto tuosta systeemistä.

Belarus 3023 vuonna 2009, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.



Pillareissa se on tarjolla; http://www.uk.cat.com/cda/layout?m=316498&x=7#subA1

Jossain tosi isoissa pyöräkoneissa ne käyttävät sähköistä voimansiirtoa; http://www.letourneau-inc.com/mining/index.php

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Ja yksi mahdollisuus on sähköinen voimansiirto, siis moottori pyörittää generaattoria ja pyörän navoissa on sähkömoottorit, mielestäni on jo olemassa jopa proto tuosta systeemistä.

Belarus 3023 vuonna 2009, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.



Pillareissa se on tarjolla; http://www.uk.cat.com/cda/layout?m=316498&x=7#subA1

Jossain tosi isoissa pyöräkoneissa ne käyttävät sähköistä voimansiirtoa; http://www.letourneau-inc.com/mining/index.php

--niinpä.On hiukka eri asia tehdä sähköinen voimansiirto 0-12 km/h pillariin kuin 0-50 km/h traktoriin.Varsinkin kun pillarin työpaino on melkein 30tn.Vastaavantehoisen traktorin paino on luokkaa 10tn.
--noh.eihän tuo tarvitse kuin muutaman miljardin dollarin tuotekehityksen.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
--niinpä.On hiukka eri asia tehdä sähköinen voimansiirto 0-12 km/h pillariin kuin 0-50 km/h traktoriin.Varsinkin kun pillarin työpaino on melkein 30tn.Vastaavantehoisen traktorin paino on luokkaa 10tn.

Isoimmat louhosautot (Liebherr T 282B, Terex/Bucyrus MT6300AC) kulkee myös sähköisellä voimansiirrolla, huippunopeus 64 km/h.

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
CT on aika iso kone. Ajomoottorit toimivat sähköllä. Vauhti ei sovi kiireiselle miehelle.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Crawler-transporter

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
--niinpä.On hiukka eri asia tehdä sähköinen voimansiirto 0-12 km/h pillariin kuin 0-50 km/h traktoriin.Varsinkin kun pillarin työpaino on melkein 30tn.Vastaavantehoisen traktorin paino on luokkaa 10tn.

Isoimmat louhosautot (Liebherr T 282B, Terex/Bucyrus MT6300AC) kulkee myös sähköisellä voimansiirrolla, huippunopeus 64 km/h.

niin,onhan noita.Traktorin voimansiirto olisi ihan varmasti sähköinen jos sen tekeminen olisi nykytietämyksellä mahdollista siten,että hinta,käytettävyys ja hyötysuhde olisivat jotenkin ylivoimaisia mekaanisiin tai portaattomiin verrattuna.
Mun käsitykseni perustuu ihan kokemukseen sähkökäyttöjen+mekaniikan rakentelusta aikoinaan.
Tottakai on selvää,että tekniikka kehittyy ja muutaman vuoden päästä varmaan jonkinmoinen sähkösovellus aiheesta nähdään.Siis traktoreissa.

Katselin tuota Liebherrin matskua.600tn louhosautossa voi soveltaa montaa sellaista ratkaisua mitkä eivät tule traktoreissa kyseeseen.Ja toisaalta mekaanisen voimansiirron tekeminen noin isoon kokoluokkaan on ihan yhtälailla kertatuotantoa kuten sähköinenkin.Kappalemäärät aika vähäisiä.

Viimeksi muokattu: 31.07.11 - klo:15:13 kirjoittanut koivumaki

JoHaRa

  • Vieras
Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Mitäs jos tekisi sellaisetn traktorin että laittaisi polttomoottorit napoihin ja sitten ajokytkimen eteen suuren generaattorin  ??? Voisi sitten vaihteita vaihtelemalla säädellä kehittyvän sähkövirran määrää  ??? Saisipa kätevän aggrekaatin jota kylän muut täppärit voisivat käydä ihastelemassa  :D

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Aikoinaan suunniteltiin kolmosnuffin raadosta seuraavaa:

Lohko pois, mutta öljypohja paikoilleen, sekä öljyntäyttökaula ja syyläri paikoilleen rekvisiitaksi
Sivupellit paikoilleen
Motin tilalle trukin akku
Kytkinakselille trukin sähkömoottori tehoa noissa 5-17 kw
Kaasuvivusto säätämään tehonsäätöä

Tuo kulkisi teoreettisesti sen 25 km/h ja vaihteet pelaisi myös ihan normaalisti. Käyttöaika yhdellä latauksella 3-8 tuntia, eli hyvinkin tuollaisen traktoritapahtuman verran.

Ja suolana lopuksi:

VOA-akselille 2 kpl hihnapyöriä ja siittä hihnalla parit Luukaksen tasavirtaiset pyörimään. Hirveät hitsauskaapelit konepellin alle ja voisi siinä turinoidessa isännille kertoa pokkana, että laite itse lataa itsensä  ;D ;D   Voisi joku hieroskella päätään että näinköhän on...  8)
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Nuhvimasteri on kehittänyt Nuhvin+Luukkaan komponenteista ikiliikkujan.Ten points. ;D
Suurenna niitä latureita perärepun tienoilla niin saat enempi sähkyä alamäessä.Ainakin teoriassa. :P