Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Reino - 29.07.11 - klo:21:22

Otsikko: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: Reino - 29.07.11 - klo:21:22
Kun ekat huhut valtran raputtomasta laatikosta tulivat tietoon, niin tälläkin palstalla joku vinoili että otsikonmukaisen lootan ne kuitenkin väsää. No nyt sitte deereltä moinen tulee... kun ei osaa kestävää portaatonta tehdä ;D.

No oikeesti toi kaksoiskytky on tulevaisuutta, ei mikään mehukeitin.
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: - 29.07.11 - klo:21:43
Se on kyllä ihan mielenkiintoinen ratkaisu! Voi hyvinkin olla tulevaisuutta...
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: zetor8045 - 29.07.11 - klo:22:24
Portaattomat kestää muuten ainakin nykyään hyvin vaikka kaksikymppisissä ei ihan kaikilla tahdo kestää ja uusista ärristä ei uskalla sanoa mitään  :D  Jos siitä kaksoiskytkentä laatikosta puuttuu aluevaihdot tai ne on yhtä nopeat kuin pikavaihteen vaihto niin sitten saattavat ollakkin ihan käyttö kelpoisia...   Ja volkkarin autoissa ainakin nuo kaksoiskytkentä laatikot on olleet usealle todella suuri pettymys kun eivät vaan toimi  :-\
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: Ojala - 29.07.11 - klo:23:11
Portaattomat kestää muuten ainakin nykyään hyvin vaikka kaksikymppisissä ei ihan kaikilla tahdo kestää ja uusista ärristä ei uskalla sanoa mitään  :D  Jos siitä kaksoiskytkentä laatikosta puuttuu aluevaihdot tai ne on yhtä nopeat kuin pikavaihteen vaihto niin sitten saattavat ollakkin ihan käyttö kelpoisia...   Ja volkkarin autoissa ainakin nuo kaksoiskytkentä laatikot on olleet usealle todella suuri pettymys kun eivät vaan toimi  :-\
VW konserni dsg laatikko hajoaa joka 4:s sekunti jossain päin maailmaa  ::)
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: SKN - 29.07.11 - klo:23:13
Portaattomat kestää muuten ainakin nykyään hyvin vaikka kaksikymppisissä ei ihan kaikilla tahdo kestää ja uusista ärristä ei uskalla sanoa mitään  :D  Jos siitä kaksoiskytkentä laatikosta puuttuu aluevaihdot tai ne on yhtä nopeat kuin pikavaihteen vaihto niin sitten saattavat ollakkin ihan käyttö kelpoisia...   Ja volkkarin autoissa ainakin nuo kaksoiskytkentä laatikot on olleet usealle todella suuri pettymys kun eivät vaan toimi  :-\
VW konserni dsg laatikko hajoaa joka 4:s sekunti jossain päin maailmaa  ::)
Pohjanmaalla pamahtaa tilille joka 4:s sekunti 5euroo enämpi tukia kun A-B- alueelle. ;D
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: Maalaispoika - 29.07.11 - klo:23:38
Tänään tuli taas istuttua kellonympärystä autopowerin ratissa rehunteossa, eikä mitään ongelmia.  ;D
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: kyntaja - 30.07.11 - klo:06:47
Portaattomat kestää muuten ainakin nykyään hyvin vaikka kaksikymppisissä ei ihan kaikilla tahdo kestää ja uusista ärristä ei uskalla sanoa mitään  :D  Jos siitä kaksoiskytkentä laatikosta puuttuu aluevaihdot tai ne on yhtä nopeat kuin pikavaihteen vaihto niin sitten saattavat ollakkin ihan käyttö kelpoisia...   Ja volkkarin autoissa ainakin nuo kaksoiskytkentä laatikot on olleet usealle todella suuri pettymys kun eivät vaan toimi  :-\
VW konserni dsg laatikko hajoaa joka 4:s sekunti jossain päin maailmaa  ::)

Kyllä... Ukon tiguan laukes laatikosta alle 3000km kohdalla. Vaihto toimi samanlai kuin jd laatikot aluksi.
Puulaatikossa syltty tehtaalle ja uusi tilalle....

Jospa se tajuias vaihtaa land cruiserin.....
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: nestori2 - 30.07.11 - klo:10:46
Ja yksi mahdollisuus on sähköinen voimansiirto, siis moottori pyörittää generaattoria ja pyörän navoissa on sähkömoottorit, mielestäni on jo olemassa jopa proto tuosta systeemistä. Etuina täysin portaaton voimansiirto, pyöriä voi kääntää aika rajattomasti, siis ei nivelet valita. Voi myös rakentaa helposti täydellisen nelivedon, siis liukaalla alustalla olevaa pyörää ei turhaan suditeta.
Junissa ollut käytössä varmaankin  60-luvulta asti, joten kokemusta on todella kovien momenttien siirrosta. Ja eivät akselit paukahtele, kun ovat vain muutaman kymmenen sentin mittasia. Luulempa, että erittäin kilpailukykyinen erityisesti suurissa traktoreissa.
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: jusßa - 30.07.11 - klo:10:49
Tänään tuli taas istuttua kellonympärystä autopowerin ratissa rehunteossa, eikä mitään ongelmia.  ;D
Elopainoa ei sitte oo kertyny liikaa tai jonnukan ratti on tukevaa tekoa ??? Muutenhan tuo ei kerro juuri mitää  ;D
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: sirkussonni - 30.07.11 - klo:10:57
Tänään tuli taas istuttua kellonympärystä autopowerin ratissa rehunteossa, eikä mitään ongelmia.  ;D
Elopainoa ei sitte oo kertyny liikaa tai jonnukan ratti on tukevaa tekoa ??? Muutenhan tuo ei kerro juuri mitää  ;D

Niin, eihän se ratti ole jonnun heikoin kohta ollutkaan......Kivempi olis kyllä istua penkillä, varsinkin pitkiä aikoja?
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: Maalaispoika - 30.07.11 - klo:11:31
Tänään tuli taas istuttua kellonympärystä autopowerin ratissa rehunteossa, eikä mitään ongelmia.  ;D
Elopainoa ei sitte oo kertyny liikaa tai jonnukan ratti on tukevaa tekoa ??? Muutenhan tuo ei kerro juuri mitää  ;D

Niin, eihän se ratti ole jonnun heikoin kohta ollutkaan......Kivempi olis kyllä istua penkillä, varsinkin pitkiä aikoja?


Kanavan humoristit taas asialla...
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 30.07.11 - klo:11:35
Ja yksi mahdollisuus on sähköinen voimansiirto, siis moottori pyörittää generaattoria ja pyörän navoissa on sähkömoottorit, mielestäni on jo olemassa jopa proto tuosta systeemistä.

Belarus 3023 vuonna 2009, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.

Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: JoHaRa - 30.07.11 - klo:14:12
Mitäs jos tommonen loota kytkee "noppeen nelosen ja pakki kakkosen" yht`aikaa päälle  ;D Tullee pellolle kivoja donitseja vissiin  :D
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: sirkussonni - 30.07.11 - klo:14:32
Mitäs jos tommonen loota kytkee "noppeen nelosen ja pakki kakkosen" yht`aikaa päälle  ;D Tullee pellolle kivoja donitseja vissiin  :D

Sen tähren jon teeressä on runko, ettei kone katkea, jos etupää lähtee lujasti eteen ja takapää taakseppäin yhtä aikaa! 
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: msan - 30.07.11 - klo:16:18
Ja yksi mahdollisuus on sähköinen voimansiirto, siis moottori pyörittää generaattoria ja pyörän navoissa on sähkömoottorit, mielestäni on jo olemassa jopa proto tuosta systeemistä. Etuina täysin portaaton voimansiirto, pyöriä voi kääntää aika rajattomasti, siis ei nivelet valita. Voi myös rakentaa helposti täydellisen nelivedon, siis liukaalla alustalla olevaa pyörää ei turhaan suditeta.
Junissa ollut käytössä varmaankin  60-luvulta asti, joten kokemusta on todella kovien momenttien siirrosta. Ja eivät akselit paukahtele, kun ovat vain muutaman kymmenen sentin mittasia. Luulempa, että erittäin kilpailukykyinen erityisesti suurissa traktoreissa.
NH rakensi moisen, erona vain että moottoria ei ollut vaan sähkö tuotettiin vetypolttokennolla.
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: koivumaki - 30.07.11 - klo:20:17
Tuo kaksoiskytkinvaihteisto voi olla ihan hyväkin.
On se kuitenkin portaallinen,jolloin VOA käytössä ei välityssuhde vaihdu portaattomasti.

Tuosta sähköstä taas sen verran,että vielä ei ole kukaan kehittänyt sellaista napamoottoria joka pystyisi
traktorin koko nopeus ja momenttialuella toimimaan ilman vaihteistoa.

Junissa yleensä esim.paino ei ole ongelma ja silloin kun pitkäaikaisesti tarvitaan tehoa taas moottorit pyörivät kunnon kierroksilla tasaisesti.
Tulevaisuudessa sitten...
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: volvo88 - 30.07.11 - klo:21:01
Kun ekat huhut valtran raputtomasta laatikosta tulivat tietoon, niin tälläkin palstalla joku vinoili että otsikonmukaisen lootan ne kuitenkin väsää. No nyt sitte deereltä moinen tulee... kun ei osaa kestävää portaatonta tehdä ;D.

No oikeesti toi kaksoiskytky on tulevaisuutta, ei mikään mehukeitin.

Massikkahan keksi tuon jo aikaa. Kaksoiskytkentää piti käyttää ettei rusahda ylöspäin vaihdettaessa ja välikaasua alaspäin vaihdettaessa ;D ;D
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: klapikasa - 30.07.11 - klo:21:10
Ja yksi mahdollisuus on sähköinen voimansiirto, siis moottori pyörittää generaattoria ja pyörän navoissa on sähkömoottorit, mielestäni on jo olemassa jopa proto tuosta systeemistä.

Belarus 3023 vuonna 2009, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.



Pillareissa se on tarjolla; http://www.uk.cat.com/cda/layout?m=316498&x=7#subA1

Jossain tosi isoissa pyöräkoneissa ne käyttävät sähköistä voimansiirtoa; http://www.letourneau-inc.com/mining/index.php
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: koivumaki - 30.07.11 - klo:21:24
Ja yksi mahdollisuus on sähköinen voimansiirto, siis moottori pyörittää generaattoria ja pyörän navoissa on sähkömoottorit, mielestäni on jo olemassa jopa proto tuosta systeemistä.

Belarus 3023 vuonna 2009, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.



Pillareissa se on tarjolla; http://www.uk.cat.com/cda/layout?m=316498&x=7#subA1

Jossain tosi isoissa pyöräkoneissa ne käyttävät sähköistä voimansiirtoa; http://www.letourneau-inc.com/mining/index.php

--niinpä.On hiukka eri asia tehdä sähköinen voimansiirto 0-12 km/h pillariin kuin 0-50 km/h traktoriin.Varsinkin kun pillarin työpaino on melkein 30tn.Vastaavantehoisen traktorin paino on luokkaa 10tn.
--noh.eihän tuo tarvitse kuin muutaman miljardin dollarin tuotekehityksen.
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 30.07.11 - klo:22:17
--niinpä.On hiukka eri asia tehdä sähköinen voimansiirto 0-12 km/h pillariin kuin 0-50 km/h traktoriin.Varsinkin kun pillarin työpaino on melkein 30tn.Vastaavantehoisen traktorin paino on luokkaa 10tn.

Isoimmat louhosautot (Liebherr T 282B, Terex/Bucyrus MT6300AC) kulkee myös sähköisellä voimansiirrolla, huippunopeus 64 km/h.

Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: mies - 30.07.11 - klo:23:21
CT on aika iso kone. Ajomoottorit toimivat sähköllä. Vauhti ei sovi kiireiselle miehelle.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Crawler-transporter
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: koivumaki - 31.07.11 - klo:14:57
--niinpä.On hiukka eri asia tehdä sähköinen voimansiirto 0-12 km/h pillariin kuin 0-50 km/h traktoriin.Varsinkin kun pillarin työpaino on melkein 30tn.Vastaavantehoisen traktorin paino on luokkaa 10tn.

Isoimmat louhosautot (Liebherr T 282B, Terex/Bucyrus MT6300AC) kulkee myös sähköisellä voimansiirrolla, huippunopeus 64 km/h.

niin,onhan noita.Traktorin voimansiirto olisi ihan varmasti sähköinen jos sen tekeminen olisi nykytietämyksellä mahdollista siten,että hinta,käytettävyys ja hyötysuhde olisivat jotenkin ylivoimaisia mekaanisiin tai portaattomiin verrattuna.
Mun käsitykseni perustuu ihan kokemukseen sähkökäyttöjen+mekaniikan rakentelusta aikoinaan.
Tottakai on selvää,että tekniikka kehittyy ja muutaman vuoden päästä varmaan jonkinmoinen sähkösovellus aiheesta nähdään.Siis traktoreissa.

Katselin tuota Liebherrin matskua.600tn louhosautossa voi soveltaa montaa sellaista ratkaisua mitkä eivät tule traktoreissa kyseeseen.Ja toisaalta mekaanisen voimansiirron tekeminen noin isoon kokoluokkaan on ihan yhtälailla kertatuotantoa kuten sähköinenkin.Kappalemäärät aika vähäisiä.
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: JoHaRa - 31.07.11 - klo:15:08
Mitäs jos tekisi sellaisetn traktorin että laittaisi polttomoottorit napoihin ja sitten ajokytkimen eteen suuren generaattorin  ??? Voisi sitten vaihteita vaihtelemalla säädellä kehittyvän sähkövirran määrää  ??? Saisipa kätevän aggrekaatin jota kylän muut täppärit voisivat käydä ihastelemassa  :D
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: nuffieldmaster - 31.07.11 - klo:17:28
Aikoinaan suunniteltiin kolmosnuffin raadosta seuraavaa:

Lohko pois, mutta öljypohja paikoilleen, sekä öljyntäyttökaula ja syyläri paikoilleen rekvisiitaksi
Sivupellit paikoilleen
Motin tilalle trukin akku
Kytkinakselille trukin sähkömoottori tehoa noissa 5-17 kw
Kaasuvivusto säätämään tehonsäätöä

Tuo kulkisi teoreettisesti sen 25 km/h ja vaihteet pelaisi myös ihan normaalisti. Käyttöaika yhdellä latauksella 3-8 tuntia, eli hyvinkin tuollaisen traktoritapahtuman verran.

Ja suolana lopuksi:

VOA-akselille 2 kpl hihnapyöriä ja siittä hihnalla parit Luukaksen tasavirtaiset pyörimään. Hirveät hitsauskaapelit konepellin alle ja voisi siinä turinoidessa isännille kertoa pokkana, että laite itse lataa itsensä  ;D ;D   Voisi joku hieroskella päätään että näinköhän on...  8)
Otsikko: Vs: kaksoiskytkentä vaihteisto
Kirjoitti: koivumaki - 31.07.11 - klo:22:01
Nuhvimasteri on kehittänyt Nuhvin+Luukkaan komponenteista ikiliikkujan.Ten points. ;D
Suurenna niitä latureita perärepun tienoilla niin saat enempi sähkyä alamäessä.Ainakin teoriassa. :P