Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tee-se-itse vastapaino  (Luettu 20567 kertaa)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Tee-se-itse vastapaino

Vanha kaivinkoneen 300 litran öljysäiliö valettu täyteen betonia ja kolmipistekiinnitys. Painopiste lähellä traktoria, voi käyttää vaikka perävaunua.

Vannepainoissa on se huono puoli että suuri osa painosta on silti etuakselin päällä. Kunnon limppu taka-akselin takapuolella säästää etuakselia aivan eri tavalla.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Tee-se-itse vastapaino
Takapainot on valtra-miehen juttuja ;D ;D Heti kun vaihtoi traktoriin jossa etuakseli ei ole keskellä traktoria ongelma poistui.

Ei vaan ihan vakavasti, silloin kun vielä yritin valtralla kuormata niin tein painon joka oli kätevä irrottaa ja kiinnittää. Nostolaitteessa oli kiinni etukuormaajan kytkentälevyn tyyppinen kiinnitys, joka sopi vastapainoon. Paino oli muotoiltu siten että kun työnsi hydraulisen työntövarren täysin pitkälle ja laski nostolaitteen alas, silloin paino jäi maahan vapaasti makaamaan. Silloin kun työntövarsi oli lyhyellä, paino oli niin ylhäällä että kärryn sai perään aivan surutta. Itse paino oli itse rakennettu tarkoitusta vastaavaan muotoon. Kuoret oli 3mm teräslevyä ja sisävalu betonia. Painoi n. 1100kg.

Joupir84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 253
  • Näillä mennään
Vs: Tee-se-itse vastapaino
ei.. vaikka kolmatta tonnia on ollu kauhassa..

Minkä "raktorin" kauhassa nii palijo on ollu???!
Suolahe rauta on haurasta

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Tee-se-itse vastapaino
ei.. vaikka kolmatta tonnia on ollu kauhassa..

Minkä "raktorin" kauhassa nii palijo on ollu???!
Kans kiinnostas tietää. Kolme tonnia on kurottajallekin kohtuu taakka.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Tee-se-itse vastapaino
Pitäisi rakennella tee-se-itse-työnä vastapaino etukuormainkäyttöön.

Kaveri on tehnyt hyvin toimivan vastapainon niputtamalla junan "pyöriä" akselille. Muuten toimii kuulemma erinomaisesti, mutta painoa ei voi jättää pois perästä rinnemaastossa.  ;D

Miten olisi puolikas tyhjää öljytynnyriä, johon tekisi itse sisälle valun, ja sitä ennen löisi akselin läpi tynnyrin?

Pitäisiköhän tuo tehdä kolmipistekiinnityksellä, vai tuleeko ihan vetovarsiversiosta hyvä? Sivurajoittimien päälle saattaa kyllä käydä jonkin verran enemmän.

Onkos jossakin myytävänä tyhjiä vastapainosapluunoita, joiden painoa voisi itse säätää?



JOtain luokkaa 0,7x0,7x07 hiukan edestä katdsottuna kiilamainen betonimöykky teräksellä vuorattuna. Pikakiinnitys kourille pallot+erillinen tukivarsi joka ottaa nostovarren alapintaan. Näin tehtynä saa painon perään/pois kopista poistumatta jos ei laita kourien salpoja lukkoon vaan luottaa että paino kestää avoimessa kourassa. Ei ole ikinä pudonnut ja haitanneenko pihaajossa??

Joupir84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 253
  • Näillä mennään
Vs: Tee-se-itse vastapaino
Joo mulla on liki kolmetoista tn painava kurottaja joka nostaa 4t. että rakkeri pitää olaa sit TOSI järee. Ja kuormaimen
Suolahe rauta on haurasta

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Tee-se-itse vastapaino
2001 kg on jo kolmatta tonnia.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65748
Vs: Tee-se-itse vastapaino
vanhan apupaskalevittimen runkoon tein kompaktin painon, siiä on halvalla saatui fiuden etupainomöykkyi ja pultattuna ja muutama vanha vortin pyöräpaino ja muutama metri palkkia ja verkun etupainoja muutamia ja punnukset jostai... painoa kertyy noin tonni ja hyvin toimii , pikapallot ja se on helppo nopata mukaan , kylläkin pidän lavan päällä että ei ruostu!    nyt mietin päälle laatikkoa jossa kulkis liinat ja ketjut mukavasti.    laitos on hyvin lyhyt ja muutenkin kapea niin ei rajoita hommia esim. seinän vierestä kaartaessa!

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: Tee-se-itse vastapaino
980 kuikan papereissa nostovoima oli jotain 2500kg uusissa jopa 3500kg.. ajatusvirhe tuli, ei siis kauhassa vaan trukkipiikeissä oli reilu kaks tonnia kivennäistä, ja nosto ja sitä seuraava siirto tapahtui hallin lattialla, eli ei epätasasella.. ja kolmea suursäkkiä roikotellaan tuon tuosta, ei tosin tee "kolmatta tonnia".. ja "rattori" ei oo ku 110-90, tai tm125..
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Tee-se-itse vastapaino
Napakympissä ei kyllä tuolla kahen ja puolen tonnin kuormalla ja tuolla kuormaajalla enää takapyörät tavota lattiaa..

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: Tee-se-itse vastapaino
jos me puhutaan vähän yli kahen tonnin kuormasta niin kevyt se perä on mutta pysyy maassa,jyrkkiä käännöksiä ei kestä tehä ja muutenki järki mukana.. kahen ja puolen kuormia ei oo ollu.. yhen kiven oon kaivanu jota se ei jaksanu nostaa, piti työntää metikköön.. vähä ihmetyttää nuo uudet kuikat ja 3500kg nostovoima, kovilla on etupää.. ??? kauhankääntösylintereissä tossa 980:ssä on papua ku jäistä paskatunkiota/isoja kiviä on väännelly..
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Tee-se-itse vastapaino

Vanha kaivinkoneen 300 litran öljysäiliö valettu täyteen betonia ja kolmipistekiinnitys. Painopiste lähellä traktoria, voi käyttää vaikka perävaunua.

Vannepainoissa on se huono puoli että suuri osa painosta on silti etuakselin päällä. Kunnon limppu taka-akselin takapuolella säästää etuakselia aivan eri tavalla.
Kanattais opetella vähän matematiikkaa ja statiikkaa, niin osais tänkin jutun..
320 kiloa vanteissa tehokkaampi kuin kapea tonnin paino nostolaitteessa! Traktorissa ei koskaan nouse molemmat takapyörät yhtä-aikaa ilmaan, vaan vain toinen, jolloin pienikin paino jeesaa kunhan se on mahdollisimman kaukana traktorin keskilinjasta ;) 8)

Ps. Painoa voi aina lisätä, pois ottaminen vakiosta on vaikeaa ;)

volkkari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
Vs: Tee-se-itse vastapaino
Joku tvh:n tai vast. takapotku valmetin takapaino josta poistettu tuppien kotelot. Painon kylkeen hitsasin euro-kiinnikkeet ja nostolaitteisiin tein kehikon jonka tappeihin paino koukataan(kehikko on saman tyylinen kuin kilpi pikakiinnike vaan isompana). Euro kiinnikkeet siksi että painon voi nostaa etukuormaajalla kärryyn ja viedä mennessään hiekkamontulle jne.. Samalla kehikko toimii adapterina etukuorm. työvälineille nostolaitteisiin. Laitan kuvia kun löydän..  

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Tee-se-itse vastapaino

Kanattais opetella vähän matematiikkaa ja statiikkaa, niin osais tänkin jutun..
320 kiloa vanteissa tehokkaampi kuin kapea tonnin paino nostolaitteessa! Traktorissa ei koskaan nouse molemmat takapyörät yhtä-aikaa ilmaan, vaan vain toinen, jolloin pienikin paino jeesaa kunhan se on mahdollisimman kaukana traktorin keskilinjasta ;) 8)

Ps. Painoa voi aina lisätä, pois ottaminen vakiosta on vaikeaa ;)
[/quote]

Piirräppäs vapaakappalekuva niin todistellaan porukalla et miten se asia menee. Jos nyt oikeen tajusin ei ollu tarkotuksena kaataa konetta vaan vähentää etuakselille kohdistuvaa rasitusta? Ja siinä jo pieni maalaisjärenkäyttö kertoo sen että nostolaitepuntti on paljon tehokkaampi kuin vannpainot. Tietysti nuo vannepainot taikka nesteet ei ihan merkityksettömiä oo nekään, mutta parraan tuloksen antaa nuo nostolaite puntit.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65748
Vs: Tee-se-itse vastapaino
niinpä, ja miusta ainaskii on paaljon mukavempi kun ei oo turhaa painoa niin julmetusti mukana joka paikassa, siksi ajelen nyyllä ja tilulilumallilla!          paaljon helpompi kasata romua päälle painoks kuin että jos koko värkki olis tonnin painavempi josta painon poistaminen onkii jo taidetta!      en ole montaa kertaa nostattanu takatassua kuormatessa mutta nekin kerrat rittää!   onneks toi nyyn keulalla oleva tirma 2+ on ihan riittävä, kaupuntista sitten löytyy hiappei! ;D