Kyllä siinä polkupyörän polkimessa oikeassa on väärä.
Kotimaisissa puimureissa, jenkkiautoissa, japanian pienkuorma-autoissa, isommissakin vanhoissa kuorma-autoissa jne.on niitä vasenkätisiä kierteitä vasemmanpuoleisissa vetävissä pyörissä.
Jostakin kumman syystä se vetävän pyörän momentti pyrkii avaamaan niitä normaalikierteisiä pultteja vasemmanpuoleisesta vetävästä pyörästä.
--niin,tietääkseni Volvo ei ole koskaan käyttänyt vasenkätistä jenkaa,Scania sen sijaan on.
--matemaattisesti mikään kiihtyvyysvoima ei pyöränpulttia kyllä aukaise,taitaa olla samanmoinen uskomus kuin E10n moottoreita hajottava vaikutus.Ei todistettavia tapauksia.
Niin, ei kai ne tiukalle vedetyt mutterit lähde itsekseen avautumaan,(RIITTÄVÄN TIUKALLE),mutta jos on sen verran löysällä että alkaa eloa syntymään niin ne oikoset ovat hyvin nopeasti auki..
Kyllä minä näin kerran yhen Valiantinkin tienposkessa kuskinpuoleiset pultit katkenneena,tuli mieleen että on yritetty muutaman kerran väännetty muttereita väärään suuntaan että on saatu ne väsymään.
No, pitää kyllä tunnustaa että itsekin yhden valiantin pultin katkaisin samasta syystä,mutta sen jälkeen kokeiltiin omistajan kanssa niitten loppujen kestävyyttä ja kaksi muutakin meni poikki ihan normaalilla pulttiavaimella melko pienellä väännöllä,olivat varmaan kärsineet jo ennenkin siitä tietämättömien käsittelystä.
Onneksi siihen aikaan oli vielä toi varaosapuoli hoidossa,viiden jälkeen soitto merkkiliikkeeseen ja uusien pulttien haku ja vaihto,sen jälkeen kyllä on aina muistanut liian tiukan mutterin kohdattua tarkistettu toi kätisyys,viimeksi transportterin iskarin vaihdossa esimerkiksi tuli homma eteen..