Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etukuormain  (Luettu 19679 kertaa)

Loordi Fordson

  • Vieras
Etukuormain
MP Lift 200-sarjalainen ? 100-sarjalaisesta kokemusta aikoinaan, ihan ok. Miten nämä uudemmat ?
Entäs muut merkit ? Triman 4-sarjasta kokemusta, miinusta sovitteet ja ahtaat putket....Voimaa on, etenkin murtaa...

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Etukuormain
MP Lift 200-sarjalainen ? 100-sarjalaisesta kokemusta aikoinaan, ihan ok. Miten nämä uudemmat ?
Entäs muut merkit ? Triman 4-sarjasta kokemusta, miinusta sovitteet ja ahtaat putket....Voimaa on, etenkin murtaa...

Suurimmasta lyhytaisaisesta kokemusta kahdessa eri koneessa. Toisessa oli ennen vaihtoon lähtöö 3000 h ja toisessa nyt ollut 2000 h. Mitään vikoja kummassakaan ei ole ollut. Molemmissa ollut sellainen v.mäinen ominaisuus et jää jotenkin ulkop. hydr. pikaliittimiin painetta venttiilin taakse. Ja voi sitten arvata miten hankala kytkeä siihen sitten liitintä kun se nasta ei anna periksi.

Vakiona tulevaan hydr/pneu kevennykseen ja hydr. kauhan lukitukseen ollaan oltu tyytyväisiä, tuo kevennysjousen paikka huono, sais olla kytkentävipu hyttiin nousun lähellä. Kauhan lukitus toteutettu yksinkertaisesti, tutulla trimassa olevassa erikoisen näköisessä lukitussylinterissä ollut ongelmaa, ilmeisesti aika ohkaset männän varret.

Suurimpana heikkoutena pidän aisaston löysyyttä. Suurilla, epäkeskeisillä kuormilla tuntuu et vääntyy mutkalle. Liekkö muilla jotain kuoman tasausventtiiliä kuormaimessa, että jakaisi hydr. virtauksen tasaisesti molemmille nostosylintereille?

Nostokyky riittänyt vallan mainiosti nelipyttyseen -20 sarjan jontikkaan. Tosin painavimmat nostot olleetkin ehkä jotain 1000 kg.

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Etukuormain
Tuo sama huono ominaisuus ulkop. hydr. venttiilien kanssa on myös omassa Trimassa.
Trimassa on hydr.kiinnikkeessä todella ohuet männän varret. Ei tarvii kuin vähän jäätä tai paskaa jää kotelon sisään, niin siitä seuraa sulatteluhommia. Ja samoin kiinnikkeen hydr.sylintereiden letkut roikkuu epätoivoisesti, kolmet letkut vaihtoon. Sovitteet ekasarjan versioissa olemattomat voimiin nähden, ja rakennetta heikentävät vääriin paikkoihin väärällä tyylillä tehdyt hitsaussaumat. Onneksi selvitty saumat uudelleen hitsaamalla. Liftisssä oli hyvää putkitus, ei kuristusta putkissa. Nykyään Trima/Quicke korjannut asian. Tuo Hydrollin vaimennin on myös omassa Trimassa. Ei moitteita.
Helojen ja tappien osalta entisten kokemusten perusteella tämä vanha Trima ehkä vähän edellä ( nivellaakerit varrenkeskiöissä )  Liftiä. Soraa, kiviä, paskaa ja lunta kuormattu aika paljon. Liftistä sain työkalukiinnikkeen helat kulutettua puolessa ajassa mitä Trimassa. Lifti kiinni n.5000 h ja Trima nyt n.8600 h.
Eli siis  aisaston löysyyttä löytyy Liftistä edelleen. Samaa oli 100-sarjassakin. Joskus hirvitti miten mutkalla aisat oli, mutta silti kestivät.

caseman

  • Vieras
Vs: Etukuormain
Trimasta meni sarvet kieroon jo ensimmäisen talven lumitöissä. Lukitus ei meinaa pakkasella toimia, ja kauhankäännön molemmat tapit menny kertaalleen poikki. puslissa aika paljon väljää vaikka tunteja ei ole kuin reilu 4000. Vila oli paljon kestävämpi.

mah

  • Vieras
Vs: Etukuormain
Vilat oli hyviä, ei vain vissiin enää tehdä? :-[ Kuikat menneet liian hienoiksi, ei pienemmistä traktoreist enää tahdo aisojen yli nähdä.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 985
  • LOS KANTTURAS
Vs: Etukuormain
MP Lift 250 Ainakin minä oon ollu tosityytyväinen!SUOSITTELEN!
Kauppias/asentaja vaan vähän mörtti mutta eihän ne jääkkään tilalle ;D!
AkkuPENSASLEIKKURI😬

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Etukuormain
Pian on ollut 3 vuotta ja 2200 tuntia 255 MP-Lift 6420 jontikan keulalla. Tuo on siis periaatteessa kuutoskoneen malli, eli pitkillä aisoilla, mutta hyvin se on istunut nelosjontikankin nokalle. Ulottuvuus on tosi hyvä ja parin tonnin kuormatkin ovat liikkuneet joten kuten, mutta perälevy piti jo olla takapainona. Lähinnä apevaunun lastauksen ja olkipaalien käsittelyn takia tuli otettua pitkät aisat, eikä ole kaduttanut.

Lisähydrauliikan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kun sammuttaa traktorin ja heiluttelee vipua ennen kuin yrittää liittää letkuja. Sama juttu myös irrotettaessa.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Etukuormain

Lisähydrauliikan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kun sammuttaa traktorin ja heiluttelee vipua ennen kuin yrittää liittää letkuja. Sama juttu myös irrotettaessa.

Joo irti saa kyllä, mutta paikalleen ei aina. Tuohonkin taitaa olla nykyisin apu. Jostain luin jokin aika sitten, että on olemassa pikaventtiileitä, mitkä saa kytkettyä paineen alaisinakin. Ja ei tainut olla edes kovinkaan kalliita.

Ja tuo sammuttaminen on kyllä kovin perseestä. Etenkin jos joutuu kytkemään usein.   

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Etukuormain
Joo irti saa kyllä, mutta paikalleen ei aina. Tuohonkin taitaa olla nykyisin apu. Jostain luin jokin aika sitten, että on olemassa pikaventtiileitä, mitkä saa kytkettyä paineen alaisinakin. Ja ei tainut olla edes kovinkaan kalliita.


Joo ainakin Fasterilta löytyy hyviä pikaliittimiä, joihin saa paineenalaisenakin letkut kiinni.

Ja kummasti helpottui letkujen kiinnitys, kun vaihtoi alkuperäiset pikaliittimet laadukkaampiin mutta kuitenkin halpoihin peruspikaliittimiin. Kun hommaa pikaliittimiä, niin kannattaa katsoa että lukituskuulia löytyy riittävästi. Alkuperäisissä taisi olla vain kuusi!

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Etukuormain
Ja tuo sammuttaminen on kyllä kovin perseestä. Etenkin jos joutuu kytkemään usein.

Onhan se, mutta jos ei muu auta niin... >:(
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Etukuormain

Lisähydrauliikan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kun sammuttaa traktorin ja heiluttelee vipua ennen kuin yrittää liittää letkuja. Sama juttu myös irrotettaessa.

Joo irti saa kyllä, mutta paikalleen ei aina. Tuohonkin taitaa olla nykyisin apu. Jostain luin jokin aika sitten, että on olemassa pikaventtiileitä, mitkä saa kytkettyä paineen alaisinakin. Ja ei tainut olla edes kovinkaan kalliita.

Ja tuo sammuttaminen on kyllä kovin perseestä. Etenkin jos joutuu kytkemään usein.   

Sammuttaa? Toi oli uutta mulle. (ei sentään) Hyvin harvoin ilmenee moista ja silloinkin taitaa ennemmin olla kysymys esim paalipihdin letkuihin lämpölaajenemisen takia muodostuneesta paineesta. Mullon strategiana kytkennäs se, että lasken pihdin kärkeä maahan sen verran, että vaan "lepää" maas ja painelen sähköventtiilin nappia pari kertaa. Sitten käyn kytkemäs letkut kiinni ilman, että tarttis muutamaksi sekunniksi sammuttaa traktoria.
tethering holes to their concave windings

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Etukuormain
Ja tuo sammuttaminen on kyllä kovin perseestä. Etenkin jos joutuu kytkemään usein.

Onhan se, mutta jos ei muu auta niin... >:(

No joo, mutta toisaalta saa usein kyllä paikalleen ilman remppausta, tai sitten viimeistään kun peräsuolipitkällä ponnistaa.

Toimiskohan nuo sisäisellä paineen helpotuksella varustetut venttiilit niin, että olis pelkästään nuo etukuormaimeen laitettavat naaraspuoliset liittimet tuota tyyppiä. Urosliittimet työkoneissa olis perinteistä tyyppiä. Kun harvemmin tätä ongelmaa on muualla kuin kuormaimen päässä.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Etukuormain

Lisähydrauliikan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kun sammuttaa traktorin ja heiluttelee vipua ennen kuin yrittää liittää letkuja. Sama juttu myös irrotettaessa.

Joo irti saa kyllä, mutta paikalleen ei aina. Tuohonkin taitaa olla nykyisin apu. Jostain luin jokin aika sitten, että on olemassa pikaventtiileitä, mitkä saa kytkettyä paineen alaisinakin. Ja ei tainut olla edes kovinkaan kalliita.

Ja tuo sammuttaminen on kyllä kovin perseestä. Etenkin jos joutuu kytkemään usein.   

Sammuttaa? Toi oli uutta mulle. (ei sentään) Hyvin harvoin ilmenee moista ja silloinkin taitaa ennemmin olla kysymys esim paalipihdin letkuihin lämpölaajenemisen takia muodostuneesta paineesta. Mullon strategiana kytkennäs se, että lasken pihdin kärkeä maahan sen verran, että vaan "lepää" maas ja painelen sähköventtiilin nappia pari kertaa. Sitten käyn kytkemäs letkut kiinni ilman, että tarttis muutamaksi sekunniksi sammuttaa traktoria.

Tuo työkoneessa oleva paineei ainakaan pihdeissä oo mahdollista jos ei poiskytkiessään ole jättänyt leukoja täyisin auki/kiinni asentoon. Välille kun jättää nii pääsee leuat aukeemaan lämpölaajenemisen tahdissa. Mikä hyöty tuosta kärjen maahan laskusta kevyesti on? Itse en ole saanut painetta pois pelkästään sillä että painaa nappia, ja arvaa vaan kuinka monta kertaa oo yrittäny.  Jos painaa nappia ja liikuttaa joikkaria sivulle tai toiselle niin sitten on varmasti painetta jossain >:( >:(

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Etukuormain
                                  Ei ole olemassa muita kuin Quicke merkkisiä kuormaajia. 8)





QUICKE :-* MF MotherFuckerPowerControl
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

jkk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 146
Vs: Etukuormain
Trima 5.0+ on käytössä, ei pahaa sanottavaa.

Tuo letkujen kiinnittäminen taitaa olla ongelmana vähän kaikissa. Kyllä melkein aina joutuu traktorin sammuttamaan että saa paineet pois, tai nykyään teen sen jo aivan suosiolla niin ei tartte hyppiä edestakaisin >:(