Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vanha isäntä jänis vai ankkuri ?  (Luettu 50629 kertaa)

Lissu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Tässä on paljon ajattelemisen aihetta. Ei pitäis jäädä samoille hehtaareille asumaan. Olen paljon miettynyt tuota, että miten paljon sattumalta paikalle tuleet, voivat loukata toista olemattomilla huomaatteluillaan. Vaikka ei tarkoitakkaan loukata. Ainakaan saman tien varteen tai näköetäisyydelle ei pitäis vanhuksien jäädä!!! Itse pelkään, miten kykenen jättämään tilan asiat nuorisolle, kun olen isännöinyt tilaa puolet elämästäni. Huolehtinut kaikesta. Olen sanonut nuorille, että voin sittenkin, kun he ovat tässä hoitaa kirjanpidon ja eu-paperit, mutta se on suuri virhe. Silloinhan minä tiedän liikaa heidän asioistaan. Nytkin jo huokailen, miten he navetan rakentamisen rahoittaa, vaikka vuosia on sukupolvenvaihdokseen.

Viimeksi muokattu: 26.02.11 - klo:10:01 kirjoittanut Lissu

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Monellakin tilalla nämä Kelan miehet tekee kahden kolmen palkkamiehen työt.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Äiti osittain hoiteli huushollia joskus poikamiehenä ollessa ja pappa on ollut apuina ulkohommissa. AIna kun on tullut joku uusi menetelmä, pappalle ei ole sitä ruvettu opettamaan. Teknisesti hyvinkin lahjakkaana kaverina on hoidellut LVIS-puolen tontilla niin etten ole itse paljon puuttunut. No, systeemit on sitten vähän eri kriteereillä kuin nykymaailmassa. Eli valaistukseksi riittää lamppu keskellä koppia, joka tuottaa pelkkiä varjoja. Vesijohtojen sulanapitosysteemit ja moni muu juttu on toteutettu periaatteella: oma työ mitään maksa, varsinkin kun on niin mielenkiintoista. Kenelle on ja kenelle ei. Sittenpä kun joku viritys sohlaa kiireiseen aikaan, niin sanotaan että itse asiassa olen eläkkeellä ja tuun jos viittin.

Oltuani pitkään kiinni töissä joita yksikseni pusannut juuri ihmisiä näkemättä, sattuukin joku tuttu poikkeamaan. Kovinkin puheliaan kaverina pappa tulee siihen minun ja vieraan väliin selostamaan asioitaan... Kännykkäaikana ei enää niin iso juttu. Vähän sama asia kuin se, että välillä on joutunut kylillä oikomaan, että esittämänsä mielipide ei ole tämän maatilan virallinen kanta asioihin.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Tässä on paljon ajattelemisen aihetta. Ei pitäis jäädä samoille hehtaareille asumaan. Olen paljon miettynyt tuota, että miten paljon sattumalta paikalle tuleet, voivat loukata toista olemattomilla huomaatteluillaan. Vaikka ei tarkoitakkaan loukata. Ainakaan saman tien varteen tai näköetäisyydelle ei pitäis vanhuksien jäädä!!! Itse pelkään, miten kykenen jättämään tilan asiat nuorisolle, kun olen isännöinyt tilaa puolet elämästäni. Huolehtinut kaikesta. Olen sanonut nuorille, että voin sittenkin, kun he ovat tässä hoitaa kirjanpidon ja eu-paperit, mutta se on suuri virhe. Silloinhan minä tiedän liikaa heidän asioistaan. Nytkin jo huokailen, miten he navetan rakentamisen rahoittaa, vaikka vuosia on sukupolvenvaihdokseen.

Virhe siinä on myös se, että ehkä hämärtyy talouden eri tekijät ja se miten mikäkin vaikuttaa lopputulokseen, tulee liikaa käsityksiä ja käytetään liian vähän faktatietoa ????

E46

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Onhan tosta vanhasta isännästä kyllä suurta apua, kun yksin täytyy kiireapulaisen kanssa hoitaa hommelit pellolla, metässä, navetassa, urakoinnit ja muut sivutyöt. :-[

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Isän osallistuminen varsinaiseen tuotantoon loppui aika nopeasti vuoden kahden jälkeen, kun piti pellon laidalla keskustella, kuka nämä koneet ja vainiot nykyään omistaa, ja niitä isännöi.

Ensimmäisen vuoden aikana neuvot ja kokemus olivat äärettömän tärkeitä, ja kaikki tehtiin kuten ennenkin. Seuraavana alkoi sitten muutokset ja isän osuus töistä alkoi vähetä. Kuitenkin meillä oli sopimus että saa touhuta niitä töitä mitä haluaa, niin paljonkuin haluaa ja silloin kun  haluaa.

Kaikki pienet kunnossapitohommat ja nurkkien kopistelut kuuluivat näihin. Ja lumityöt meillä ja kylillä.

Kaikista investoinneista keskusteltiin aina perusteellisesti ja vanhan isännän kanta oli usein epäilevä ja varovainen. Kuitenkin kun uuden navetan rahoitusta ajettiin kasaan ja hermopaine oli huipussaan, sanoin että jos et voi tukea minua, ole hiljaa. Tämän jälkeen ei tullut enää koskaan poikkipuolista sanaa, vain kannustusta.

Viimeksi muokattu: 26.02.11 - klo:10:52 kirjoittanut Shrek

"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Yllättävän yleistä vielä nykyään, tuo vanhan isännän käpsehtiminen tilan töissä.  ;D 

JoHaRa

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Pienimmän riesan tie.. Kuuntelee appiukon höpinät ja sanoo että "joo". Kun se poistuu paikalta niin tekee niinkuin aluksi meinasikin.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
ei tälläisiä "murheita"?... vanaha "aijä" katteloo ruohonjuuria alhaalta päin:(

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Minulla ainakin vanhapari on korvaamaton apu monessa eri asiassa. Asioista on eri mielipiteitä joista sitten keskustellaan ja yritetään päästä sille kolmannelle tasolle, eli yhdistämään molempien asiantuntemus. Vanhuksella on sitä hiljaista tietoa ja minulla toivottavasti sitten jotain muuta.  ??? Päätäntävalta on kuitenkin harvinaisen selvä. Toisaalta minulla ei ole intoa nipottaa pikkujutuista, jos vanha isäntä/emäntä tahtoo jotain minun tilani hyväksi tehdä, niin tehköön, vaikka ei menisi ihan pilkulleen niin kuin tahtoisin. Pyrin antamaan mahdollisimman vapaat kädet toteuttaa itseään tilan hyväksi.  ;D Lisäksi hän on paljon käytännöllisempi kuin minä, yleensä kerron että taas konehallin nurkassa on taas jokin rikkinäinen vanha raato ja ihan huomaamattani se onkin muuttunut ehjäksi, tai ainakin toimintakuntoiseksi... ;D

Myös lastenhodossa ja muissa kotitalousaskareissa molempien vanhempien apu on tärkeää. Vaikka näitä ijasjankin mainitsemia arvoristiriitoja silloin tällöin tuleekin, niin koen silti olevani saamapuolella. Etenkin ollessani palkkatyössä, emme olisi millään selviytyneet ilman vanhan parin työpanosta. Kiitos helle siitä, näin nimimerkin turvin. Toivottavasti osaan josku kertoa sen myös tosielämässä.

Viimeksi muokattu: 26.02.11 - klo:15:52 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

raukunenmika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Olen ensteks miettinyt millainen mahdan itse olla kun ja jos seuraava sukupolvi aloittaa hommia. Meillä toimii ihan ok, sen enempää erittelemättä.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Vanha isäntä (appi) on ollut luopumistuella reilun kuus vuotta. Lupas autella vähän että päästään alkuun. Perjantaina huolehti keskussairaalasta päin, että tuleeko navetalle jo vettä. Melkein joka päivä nähdään ja ollaan puheissa, kun asuvat samassa pihapiirissä. Mennään kaavalla että, "saa tehdä, pakko ei ole" ja silti kyntää tahtia 10 ha päivässä tai on rehun teossa 16 tuntia kusematta (sais käydä kusella mutta pitää hätäillä). Sanalla sanoen aivan korvaamaton apu.
Yleensä ei olla eri mieltä kun sille kantansa perustelee, mutta toki epäilee uusi tekniikoita tai ajatuksia. Joskus kyllä tympäisee sen neuvominen, mutta ei enää pahasti.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

realisti

  • Vieras
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
vähimmäisetäisyys vanhan ja uuden parin pirtille pitäisi olla 500m eli näkymättömissä. Vanha isäntä on ollut varsinkin navetassa ja raksahommissa korvaamaton apu, mutta hermokin kiristyy välillä raskaimman mukaan kun unohtuu kuka hommista päättää ja maksaa. Konehommiin ei juuri enää sekaannu kun on kamppeet sen jäljiltä vaihtuneet.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
Sopiva etäisyys lienee että jos käden nostaa niin ei näe onko se nyrkissä vai tervehdyksessä.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: vanha isäntä jänis vai ankkuri ?
eikös joku kaava ollu että, matkaa sen verran että ei kehtaa aamutossuulla tulla tilalle B-)