Mutta: Alavääntö katoaa, kaasua joutuu painamaan enemmän "pikkutöissä".
Asiallisesti asennettu turbo varmasti pienentää kulutusta/työsaavutus. Tai kulutus verrattuna "ruuvvattuun" pienenee.
Siis missä katoaa alaväännöt, turbollisessa? Miksei, mikäli namuruuvia käännetään reilusti taaksepäin. Eli ei saa ruokaa alakierroksilla.
Sopivalla turbolla, itellä oli HX35, tulee mukavasti potkua. Tuon kokoinen turbo vaatii hieman syöttöäkin, 135hepan tehoilla hengettömän oloinen mutta noin 160 heppaan ruuvattuna alkoi pelittämään.
Maksimi ahdot 1.2barin tienoilla eikä ollut koneen kanssa mitään ongelmia.
Konekauppojen kauppaamat turbosarjat yleensä pienemmillä turboilla, niillä saa mukavasti alavääntöä mutta yläkierroksilla ahistaa. Ahtopaineita melkoisesti kun pakopesät pienenlaisia, ehkä myös lämpöongelmia.
Kaiken kaikkiaan, ei viiatteja saisi ilman turboa myydäkään
Varsinkin 80-90 samalla Switcherin turbolla kuin valluissa, tulee kuin uusi kone. Oli 115 heppaan ruuvattuna pirtsakka ek. kone, kaiholla muistelen