Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Turbon asennus  (Luettu 13916 kertaa)

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: Turbon asennus
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..

Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti. Mun käsittääkseni 100 finneri ja 8160 sama kone????? Seuraavaksi laitto ameriikkalaisen järeästi rakennetun veturin :)

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Turbon asennus
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..

Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti. Mun käsittääkseni 100 finneri ja 8160 sama kone????? Seuraavaksi laitto ameriikkalaisen järeästi rakennetun veturin :)
Jaa on vai?? Mitä yhteistä on 100 winnerillä ja 8160??  Perä ja vaihdelaatikko voi olla sama jos on keppivaihteinen 8160. Siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuukin.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Turbon asennus
Mutta: Alavääntö katoaa, kaasua joutuu painamaan enemmän "pikkutöissä".

Asiallisesti asennettu turbo varmasti pienentää kulutusta/työsaavutus. Tai kulutus verrattuna "ruuvvattuun" pienenee.

Siis missä katoaa alaväännöt, turbollisessa? Miksei, mikäli namuruuvia käännetään reilusti taaksepäin. Eli ei saa ruokaa alakierroksilla.

Sopivalla turbolla, itellä oli HX35, tulee mukavasti potkua. Tuon kokoinen turbo vaatii hieman syöttöäkin, 135hepan tehoilla hengettömän oloinen mutta noin 160 heppaan ruuvattuna alkoi pelittämään.
Maksimi ahdot 1.2barin tienoilla eikä ollut koneen kanssa mitään ongelmia.

Konekauppojen kauppaamat turbosarjat yleensä pienemmillä turboilla, niillä saa mukavasti alavääntöä mutta yläkierroksilla ahistaa. Ahtopaineita melkoisesti kun pakopesät pienenlaisia, ehkä myös lämpöongelmia.

Kaiken kaikkiaan, ei viiatteja saisi ilman turboa myydäkään :) Varsinkin 80-90 samalla Switcherin turbolla kuin valluissa, tulee kuin uusi kone. Oli 115 heppaan ruuvattuna pirtsakka ek. kone, kaiholla muistelen :)

Ryskäpäivät.... voi halvattu... :D :D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Turbon asennus
Nyw Holland 110-90 Polttoaineen  kulutusta pitäis saada pienemmäksi, on kyllä ruuvattu. Tehon lisäys olis myös tarpeen. Turbon laitto käynyt mielessä. Paljonko alenee kulutus turbolla  ??? paljonko tulee tehoa lisää  ??? mitä maksaa  ??? kestääkö kone  ???

Klassinen tarina. Ruuvauksella saadaan kulutusta nostettua, sen jälkeen turbolla nostetaan tehoa jolloin kulutus/teho alenee. Polttoaineen palaminen kun vaatii tietyn määrän happea, muuten tulee pakoputkesta ketunhäntää. 110-90 antaa helposti 180hv kohtuukulutuksella kun homma tehdään oikein. Riittävän suuri turbo, pumppu irti ja ammattitaitoiselle pajalle säädettäväksi ja sitten syttyä pari astetta aikaisemmalle. Homma pilataan yleensä sillä että turbo laitetaan ja sitten ruokaa ruuvista enemmän. Kyllä tuossakin teho kasvaa ja homma toimii mutta kulutus kasvaa suhteettoman paljon tehonlisäykseen nähden. Ammattitaitoinen dieselkorjaamo tietää mitä tekee, silloin tehoa saadaan lisää eikä kulutuskaan karkaa käsistä.

Koko homma kunnolla tehtynä maksaa n. 2000-2800€, tehoa tuosta koneesta saa niin paljon kun haluaa aina 350hv asti mutta tuo ei liene sinulla tarkoituksena. 150-180hv syntyy helposti, kone kyllä kestää enemmänkin. Suuremmissa lukemissa ongelmia tulee lähinnä kytkimessä.
Ja samaa Ryskäpäivä-kamaa.... :D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Turbon asennus
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..

Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti. Mun käsittääkseni 100 finneri ja 8160 sama kone????? Seuraavaksi laitto ameriikkalaisen järeästi rakennetun veturin :)
Jaa on vai?? Mitä yhteistä on 100 winnerillä ja 8160??  Perä ja vaihdelaatikko voi olla sama jos on keppivaihteinen 8160. Siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuukin.

--justiinkin näin.100 Winnerissä on tietääkseni eri laatikko sisuskaluiltaan kuin 115:ssä.W115n laatikko on huoltomiesten mukaan sama kuin 8160 jos vaihteiston versio muuten sama.Moottorihan onkin sitten 8160ssa jo 7,5 Voorrtipohjainen.
--noita Winnerin vaihteistoversioita on muuten yllättävän monta,tiedä sitten kuinka montaa tuotu tänne

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Turbon asennus
"Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti".

Onkohan noita laakerivikoja sitten yhtälailla kaikissa Winnereissä?
Tiedän kanssa yhden F 100 jossa mennyt vaihteistosta laakereita, kiinnileikannut, joku painelaakeri kuulemma?
Kallista lystiä.

Eikös F115:ssa ole vaihteisto öljynlauhdutin, vai muistanko väärin?
Joskus ohimennen katsoin yhtä F100 winneriä ja siinä ei ainakaan ollut moottorin öljynlauhdutinta. Mikä on F115  ja ilmeisesti sitä suuremmissa.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Turbon asennus
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..

Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti. Mun käsittääkseni 100 finneri ja 8160 sama kone????? Seuraavaksi laitto ameriikkalaisen järeästi rakennetun veturin :)
Jaa on vai?? Mitä yhteistä on 100 winnerillä ja 8160??  Perä ja vaihdelaatikko voi olla sama jos on keppivaihteinen 8160. Siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuukin.

--justiinkin näin.100 Winnerissä on tietääkseni eri laatikko sisuskaluiltaan kuin 115:ssä.W115n laatikko on huoltomiesten mukaan sama kuin 8160 jos vaihteiston versio muuten sama.Moottorihan onkin sitten 8160ssa jo 7,5 Voorrtipohjainen.
--noita Winnerin vaihteistoversioita on muuten yllättävän monta,tiedä sitten kuinka montaa tuotu tänne

tossa meän rattorissa on nappivaihe..

Hulta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: Turbon asennus
Ite yhden napakympin turbottaneena en voi muutakuin suositella,kunhan et sotkeennu valmis paketteihin!
Sarja tuli maksaan ilman oman työn osuutta alle 2000e ja penkissä mitattiin ja säädettiin.
166hp ja 800nm tampilta ja ahdot jotain 1,2.

Ja totta kai tuo kulutus pieneni kun ei enää joka paikas kaasu pohjassa tarvinnu mennä,eikä tullut putken täydeltä savua.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Turbon asennus
Miten paljon ajettuihin olette laitaneet turboja?

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Turbon asennus
Miten paljon ajettuihin olette laitaneet turboja?

n. 50-100h..

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Turbon asennus
4000-6000 tuntia ollu kun ahdettu...

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Turbon asennus
8160:ssä kulutus nousi ku laitto turbon, mutta kyllä ulosottoakseli tehoki kaksinkertaistu..

Yks kaverini laitatti kans 100 finneriinsä turbon ja 50% tehonnousua,äkeen kans levennytti tuplaksi ja pellolle!! Vaihelaatikosta kuumeni kuoret liianki kahden lähekkäisen laakerin viereltä ja ei maksanu ko 35000 mk remontti. Mun käsittääkseni 100 finneri ja 8160 sama kone????? Seuraavaksi laitto ameriikkalaisen järeästi rakennetun veturin :)
Jaa on vai?? Mitä yhteistä on 100 winnerillä ja 8160??  Perä ja vaihdelaatikko voi olla sama jos on keppivaihteinen 8160. Siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuukin.

--justiinkin näin.100 Winnerissä on tietääkseni eri laatikko sisuskaluiltaan kuin 115:ssä.W115n laatikko on huoltomiesten mukaan sama kuin 8160 jos vaihteiston versio muuten sama.Moottorihan onkin sitten 8160ssa jo 7,5 Voorrtipohjainen.
--noita Winnerin vaihteistoversioita on muuten yllättävän monta,tiedä sitten kuinka montaa tuotu tänne

tossa meän rattorissa on nappivaihe..
--yksinkertaistin asiaa liikaa,sori
--niin,taitaa olla niin että 8160ä ei ole tuotu mekaanisella laatikolla.Taitavat kaikki olla RC:llä..Laatikko josta puhuin eli W115n laatikko,32+16 eli pikavaihteelinen versio on myös yksi mm.TM120n mekaanisen vaihteiston versioista.Nää perustemmit vaan taidettiin tuoda tänne ilman pikavaihdetta.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Turbon asennus
Eikös 8160-8360->M100-135 ole tullut Suomeen DC:nä tai RC:nä??? Sähköhydraulisella suunnanvaihtajalla.

Classic ja Meco olivat sitten niitä ilman pikavaihteita/mek.suunnanvaihatajalla olevia malleja hammaspyöräpumpulla hydrauliikka jne.
Vai menikö taas metsään?

New Hollannin dc vaihteisto oli ehkä lähempänä F140 vaihteistoa, muistelen että oli/on 3 aluetta ja 4 päävaihdetta, 2 port.pikavaihde......

Onkos muuten rc vaihteistolla olevissa suunanvaihdossakin synkrorenkaat vai kokonaan hydraulinen :-\

CV Lemken

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 126
Vs: Turbon asennus
Finner on huonoin fiiatti mitä on ikinä valmistettu 8)

Hulta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: Turbon asennus
2000 h