Vielä kun kaikki raiviot hyväksyttäisiin täysin tukikelpoisiksi. Peltotukipotin saisi jakaa uudelleen raiviot mukaan otettuna. Raivaajat kuitenkin pääsääntöisesti päätoimisia kotieläintilallisia.
Suuresti vaan edelleen ihmettelen kuinka 1995 kiveenhakatuiksi ilmoitettu vuoden 1992 viljelyvaatimus CAP-tukien ehtona jossain vaiheessa "katosi". Kukahan osaisi selittää missä tehtiin sellainen päätös jolla lisäalaa ruvettiin ottamaan tukien piiriin? Ja vielä tarkemmin sellainen poliittinen päätös!
Tilatukioikeuksiin liittyen meillä onnistuttiin ryssimään koko uudistuksen perusta: Brysselin tarkoitus oli nimenomaisesti purkaa tukioikeuksien kapitalisoitumista maahan, ja sitä kautta maatalouselinkeinon ulkopuolelle.
Tällä järjestelyllä tuen nostamiseen olisi kylläkin tarvinnut vuokrata peltopohja, mutta tukioikeudet olisivat olleet viljelijäkohtaisia. Unionin intressissä kun ei ole tukea maanomistusta, vaan elintarvikkeiden tuotantoa. Itse asiassahan jo 1992 viljelyvaatimus teki saman tempun niille maille jotka eivät olleet syystä tai toisesta tuolloin viljelyssä, vaan ei siitä kukaan tuolloin älähtänyt!