Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  • Tavallinen aihe

Aihe Mullitilan aloittaminen  (Luettu 48023 kertaa)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Mullitilan aloittaminen

En ymmärrä miks ei voi halutessaan laskea kannattavuutta parhaimman neljänneksen kasvuilla,tarkoitan ne on saavutettavissa jos vain HALUAA,siitä se on vaan kiinni!

Motiivaatio vain kuntoon...kyl se siitä.

Kyllä tämä yhtälö on enemmän kuin paras neljännes:

"Jos välityksestä tullut Ch sonnipoika kasvaa 700-1100g/vrk netto jopa meikäläisellä, niin paremmalla eläinaineksella pitäisi päästä vähintään samaan vaikka ruokinta olisi korsirehuvoittoisempaa. Kun myytävät teuraat alkavat olla luokkaa 450-500kg E 2-3 niin tukitason vaikutus pienenee."

Kortisemmalla tuosta paremmaksi ja luokat keskimäärin E:hen!

Motivaatiopuolesta sen verran, että mitä sanoisit jos huippukasvuisen vuoden jälkeen verotettava tulo olisi 1842,7€? Kenttäedustaja voi kertoa lisää.

Yhtälö on nyt 14*0,2=2,8 

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Mullitilan aloittaminen
Noista kasvutuloksista ja niihin pyrkimisestä.....olen nyt 6 vuotta harjotellu tota mulli hommaa.Entinen työ ei edes sivunnu maataloutta,,mut anto ehkä jotain muuta.
En ymmärrä miks ei voi halutessaan laskea kannattavuutta parhaimman neljänneksen kasvuilla,tarkoitan ne on saavutettavissa jos vain HALUAA,siitä se on vaan kiinni!Avoimin mielin vain keskusteleen muiden kans nii kaikki oppii.
JOs minäkin oon pysyny oman aikani parhaas ryhmäs ,miksei joku muukin?MUT korostan,,,avoimin mielin kaikkee uskomatta..
Eikä se ole lukumäärästä kii,....tänä vuonna teuraita yli 600sadan ja viime vuoden esim. pihviraportti
 hiehot  712g/päivä ja sonnit 907g/päivä.Motiivaatio vain kuntoon...kyl se siitä.
Onkos sitä teidän tilasta ollut juttua lehdissä? Conexx halleista?
Kyllähän jos ivestoi nyt niin tavoitteett tuotannossa pitää laittaa tuonne parhaimpaan neljännekseen, ei ne tulokset vielä ihmeitä näy vaativan. Tutulla jolle tuotannon laajennusta suunnitellaan on kasvut olleet jo pari vuotta kans parhaassa neljänneksessä ryhmässään ja katteet kasvatuksessa siten kohillaan...
Tolla täpinäreiskan mallilla se olis varsin helppoakin kun yhteistyöllä sais hyvän eläinaineksen kasvatukseen.... Nythän sillä kokonaiskasvulla ei ole mielestäni emotuottajalle niin suurta merkitystä, kunhan saa vaan vasikan joka emon alta myyntiin....

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Mullitilan aloittaminen
Syksyllä -05 ja -06 sai valita keneltä ottaa vasikat ja keneltä ei. Se näkyy numeroissa. Olivat hyviä mutta kuitenkin sellaisia ettei olleet esim. jalostukseen kelvanneet. -07 sai jotain jos sai, eikä tilanne näytä ainakaan paranevan. Nyt kasvamassa sekalaista sakkia parikymmentä turria joiden keskikasvu jäänee jonnekin 700-750g/vrk paikkeille. Siksi vielä kerran korostan eläinaineksen ja hyvien yhteistyökumppaneiden merkitystä.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Mullifarmari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Mullitilan aloittaminen
Kyllähän jos ivestoi nyt niin tavoitteett tuotannossa pitää laittaa tuonne parhaimpaan neljännekseen, ei ne tulokset vielä ihmeitä näy vaativan.

Tavoitteet pitääkin olla korkeella, mut kunhan muistaa realismin tai mieluummin pienen pessimismin investointilaskelmissa

-Mf-

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Mullitilan aloittaminen
Noista kasvutuloksista ja niihin pyrkimisestä.....olen nyt 6 vuotta harjotellu tota mulli hommaa.Entinen työ ei edes sivunnu maataloutta,,mut anto ehkä jotain muuta.
En ymmärrä miks ei voi halutessaan laskea kannattavuutta parhaimman neljänneksen kasvuilla,tarkoitan ne on saavutettavissa jos vain HALUAA,siitä se on vaan kiinni!Avoimin mielin vain keskusteleen muiden kans nii kaikki oppii.
JOs minäkin oon pysyny oman aikani parhaas ryhmäs ,miksei joku muukin?MUT korostan,,,avoimin mielin kaikkee uskomatta..
Eikä se ole lukumäärästä kii,....tänä vuonna teuraita yli 600sadan ja viime vuoden esim. pihviraportti
 hiehot  712g/päivä ja sonnit 907g/päivä.Motiivaatio vain kuntoon...kyl se siitä.
Onkos sitä teidän tilasta ollut juttua lehdissä? Conexx halleista?
Kyllähän jos ivestoi nyt niin tavoitteett tuotannossa pitää laittaa tuonne parhaimpaan neljännekseen, ei ne tulokset vielä ihmeitä näy vaativan. Tutulla jolle tuotannon laajennusta suunnitellaan on kasvut olleet jo pari vuotta kans parhaassa neljänneksessä ryhmässään ja katteet kasvatuksessa siten kohillaan...
Tolla täpinäreiskan mallilla se olis varsin helppoakin kun yhteistyöllä sais hyvän eläinaineksen kasvatukseen.... Nythän sillä kokonaiskasvulla ei ole mielestäni emotuottajalle niin suurta merkitystä, kunhan saa vaan vasikan joka emon alta myyntiin....



Painon mukaanhan nuo vasikatkin tilitetään, kannattaa pyrkiä mahdollisimman suureen vieroituspainoon. Eli kunnon sonni astumaan emoja, ja vaihtoon riittävän usein, eikä mitään omasta karjasta otettuja.

hirvikärpänen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Mullitilan aloittaminen
Minkälaiset eväät pojille annatte? Monestikko päivässä? Hinnat ja rehuarvot, painonnousu?

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Mullitilan aloittaminen
Noista kasvutuloksista ja niihin pyrkimisestä.....olen nyt 6 vuotta harjotellu tota mulli hommaa.Entinen työ ei edes sivunnu maataloutta,,mut anto ehkä jotain muuta.
En ymmärrä miks ei voi halutessaan laskea kannattavuutta parhaimman neljänneksen kasvuilla,tarkoitan ne on saavutettavissa jos vain HALUAA,siitä se on vaan kiinni!Avoimin mielin vain keskusteleen muiden kans nii kaikki oppii.
JOs minäkin oon pysyny oman aikani parhaas ryhmäs ,miksei joku muukin?MUT korostan,,,avoimin mielin kaikkee uskomatta..
Eikä se ole lukumäärästä kii,....tänä vuonna teuraita yli 600sadan ja viime vuoden esim. pihviraportti
 hiehot  712g/päivä ja sonnit 907g/päivä.Motiivaatio vain kuntoon...kyl se siitä.
Onkos sitä teidän tilasta ollut juttua lehdissä? Conexx halleista?
Kyllähän jos ivestoi nyt niin tavoitteett tuotannossa pitää laittaa tuonne parhaimpaan neljännekseen, ei ne tulokset vielä ihmeitä näy vaativan. Tutulla jolle tuotannon laajennusta suunnitellaan on kasvut olleet jo pari vuotta kans parhaassa neljänneksessä ryhmässään ja katteet kasvatuksessa siten kohillaan...
Tolla täpinäreiskan mallilla se olis varsin helppoakin kun yhteistyöllä sais hyvän eläinaineksen kasvatukseen.... Nythän sillä kokonaiskasvulla ei ole mielestäni emotuottajalle niin suurta merkitystä, kunhan saa vaan vasikan joka emon alta myyntiin....



Painon mukaanhan nuo vasikatkin tilitetään, kannattaa pyrkiä mahdollisimman suureen vieroituspainoon. Eli kunnon sonni astumaan emoja, ja vaihtoon riittävän usein, eikä mitään omasta karjasta otettuja.
Totta kyllähän emotilan kannattaa pyrkiä painaviin vasikoihin. Kyllä meidänkin sonnin jalostusarvo +28 ja uutta lähdetään taas keväällä katsomaan... Katsellut hiukan näitä uusien sonnien kasvutuloksia, indeksit muuttuuvat 200 pv painon jälkeen, eli jotkut saattaa kasvaa vieroituksen jälkeen kovastikkin, johtuvatkohan nämä tulokset mistä? Kommenttini eläinaineksen laadusta koskee: esim.meillä osa emoista 50% maitorotua ja vasikasta saadaan sama hinta uskoisin kuitenkin että loppukasvatuksessa 100% liharotu on parempi kuin 75%...
Tulipas sekavaa tekstiä ei taida itsekkään ymmärtää ;)

hirvikärpänen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Mullitilan aloittaminen
minkä maalaiset ritilät parhaat elukoille.
kerro nimi tai osote

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Mullitilan aloittaminen
Mielenkiinon vuoksi täytyy kysyä, mikä on liharotuisen ja maitorotuisen sonnin keskimääräinen kilohinta? Entä mullin? Itsellä kun on viimeiset 5 vuotta menneet kaikki välitykseen.
Kaitpa hinta kohtuullisella tasolla on, jos keskikoko kasvattamoissa on 100 paikkaa?
Ja tämänkin koko luokan kasvattamoita suunnitellaan uusia. Missä päin se hirvikärpänen vaikutti? Tässä samalla kylällä kun on eräällä kuulemma saman koko luokan suunnitelmat. Entä mikä on teurastamojen suhtautuminen näihin 100 mullin kasvattamoihin? Nyt sitten rakentavaa keskustelua, mihin päin lihanaudan kasvatus on menossa.  ::)

hirvikärpänen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Mullitilan aloittaminen
En ole uutta rakentamassa. Jos uutta tekisin se ois isompi.
Ei vaan perse kestä, tyhjästä kun liikkeelle lähtee ja
entistä velkaa.
Tuolle 80 elukalle on melkein valmiit tilat; siksi toi 80\100.
Suomessa syyvään enempi ku tuotetaan niin kai minä sinne
sekaan sovin, ei teurastamot minua hylkää.
Ammattilaiset, jotka laskee noita työkseen, sano että pärjää.
Tarkemmat laskelmat tulee kun tulee.
Hinnat löytyy jalostajilta.
Oon mä miettinyt noita emolehmiäkin, mut ne ehkä myöhemmin,
jos sitä nyt saa mitään aikaiseksi.?!
Mitkä parhaat ritilät?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Mullitilan aloittaminen
En ole uutta rakentamassa. Jos uutta tekisin se ois isompi.
Ei vaan perse kestä, tyhjästä kun liikkeelle lähtee ja
entistä velkaa.
Tuolle 80 elukalle on melkein valmiit tilat; siksi toi 80\100.
Suomessa syyvään enempi ku tuotetaan niin kai minä sinne
sekaan sovin, ei teurastamot minua hylkää.
Ammattilaiset, jotka laskee noita työkseen, sano että pärjää.
Tarkemmat laskelmat tulee kun tulee.

Mulle laskelmat näytti vuosi sitten keväällä että 200-300 elukkaa uuteen navettaan ja sillä pärjäisi mukavasti ja omien peltojen eväät riittäisi suunnilleen tuohon määrään. Teurastamolta tuli sellaista viestiä että pienempää ei kannata rakentaa,jää heti alusta liikaa jälkeen. Tosin omatkin kaavailut oli tuota luokkaa eli ehkä oli omaa johdatteluakin nämä arviot? Lähtökohdat määrää tavoitteiden tasot kuten sanoit,vanhoihin korjaamalla 80 elukkaakin tuonee saman tuloksen kuin 150 uudessa rakennuksessa. Toisaalta mun vaatimuksena oli että tulisi jotain tulostakin eikä vain "pärjäisi",se kun suhteellinen käsite,teurastamolle riittää pärjäämiseen että tuottaja pysyy pystyssä ??? Tarkemmat laskelmat osoitti että ei edes halvan viljan aikana olisi saanut työlleen lisäarvoa ts. suunnilleen saman tuloksen saisi ilman elukoitakin. Peltoa mulla suht reilusti suunniteltuun eläinmäärään nähden,hyvä että huono kannattavuuslaskelmille johtuen peltojen tuotosta ilman elukoitakin...  Joten kannattaa harkita,laskea ja vielä kerran miettiä mihin on ryhtymässä.  Pskaa saa ainakin näillä nurkilla ilman elukoitakin,sen vuoksihan noita mulleja joillakin on :)

Mullitilojen keskikoko oli reilu vuosi sitten noin 40 myytyä elukkaa vuodessa,sisältää vain naudanlihaa tuottavat tilat. Näin sanoi teurastamon edustaja. Hiukka kyllä epäilen,missä ne pikkutilat. Muutamia tiedän muttakun niilläkin myynti tuota luokkaa?
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

hirvikärpänen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Mullitilan aloittaminen
Kyllä niitä pikku tiloja on paljon vielä, jotka pian lopettavat
eläköitymisen takia. Jos en ole ihan väärässä,  niin lihasta on vielä pula.
Onhan se vanha sananlasku: mitä minä paskalla kun ei oo peltoo.
Mutta oishan se kiva olla kotona jotain tekevinään.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Mullitilan aloittaminen
Lihasta pn pula, mutta varmasti myös vasikoistakin. Itekkin väliin suunnitellu laajennusta teuraskasvatukseen, tuollaiset puolivuotiaat emojen vasikat on mukavia kasvamaan. Mietityttää vaan, saako niitä, itseltä tulis 50 vuodessa, siihen pitäs vähintään saada toiset 50 välityksestä.  ???

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Mullitilan aloittaminen
A-teurastamon edustaja sanoi että vuosimyynnin pitäisi investoinnin jälkeen olla >200 eläintä että he lupaavat vk-vasikat.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Mullitilan aloittaminen
Eli sellainen pari sataa paikkaa, eihän tuo sitte kovin mahdoton koko vaatimus.  :D
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9