Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mullitilan aloittaminen  (Luettu 48025 kertaa)

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Mullitilan aloittaminen
Tuossa mallissa ei ollut tarkoitus tuottaa sika-naudan raaka-ainetta.

Sinun mallissasi? Ketjun avaajan tarkat aikomukset eivät selviä tästä ketjusta. Jos sinulla on toimintamalli, jolla loppukasvatus saadaan toimimaan kannattavasti AB-alueella velaksi tehdyissä rakennuksissa, olen enemmän kuin kiinnostunut. Naudan tuottajahinnan etsikkoaika on kulunut umpeen. Sikapuolella väläytellään syksyn autuutta kansainvälisiin markkinoihin vedoten. Naudan hinta on lähialueilla korkeampi ja Brasilia tovin hiljakseen. Omat silmät ovat avautuneet kassakriisin taustoja penkoessa.

http://www.agronet.fi/cgi-bin/mkl/julkaisut.cgi?details=60

Lihasonnin teuraspainoa katsoessa välähtää heti että onko tätä päivitetty 1988 jälkeen? Yksikköhinnat ja tuet taitaa olla aika kohdillaan. Voisikohan noista koota näkösälle omia versioita toisten arvioitavaksi? 

Taitaa mennä pääluku puoleen, että tulee töiden ajoitukseen pelivaraa ja tilaa tuottavalle työlle ulkopuolella. Kalliimmasta/turhimmasta päästä kalustoa pois. Karjaa ei kannata heti hävittää kun on pientareet täynnä paaleja, karsinoita juuri korjailtu, ostoravinteet hinnoissaan, karjatilan lisätukia tyrkyllä jne...
Paluu pihvipuolelle pitää laskea. Rivi paaleja pöytään ja makuupuolelle ja eiku tienestiin. paikallinen palavaamo voisi olla kiinnostunut ottaamaan mörrin silloin tällöin. Vieläkö nykyään voi angus-sonni kasvaa kannattavasti huippu-aiv:llä?

 Ei malli minun ole enkä tiedä sopiiko se kysyjän pirtaan. Heitin sen esille vaihtoehtona. Tietääkseni ko. periaatteella toimitaan Suomessa hyvällä menestyksellä. Epäilen että yrittäjä kirjoittelee välillä täällä joten kertokoon itse lisää tai vaietkoon jos haluaa. Jos toiminta on kannattavaa niin ei ole suurta väliä kenen pääomalla toiminta pyörii. Jos välityksestä tullut Ch sonnipoika kasvaa 700-1100g/vrk netto jopa meikäläisellä, niin paremmalla eläinaineksella pitäisi päästä vähintään samaan vaikka ruokinta olisi korsirehuvoittoisempaa. Kun myytävät teuraat alkavat olla luokkaa 450-500kg E 2-3 niin tukitason vaikutus pienenee.

 Emojen tukia en tiedä enkä viitsi kaivaa, mutta jos haalii yhteistyökumppanit lapista niin tuet lienee maksimoitu? :)

 Lihan hinta on syvältä, en väitä vastaan.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Mullitilan aloittaminen
Jos välityksestä tullut Ch sonnipoika kasvaa 700-1100g/vrk netto jopa meikäläisellä, niin paremmalla eläinaineksella pitäisi päästä vähintään samaan

luokkaa 450-500kg E 2-3

Nyt keskustellaan navetallisista sonneja, ei yhdestä kultaisesta vasikasta.

https://www.lso.fi/attachments/jokasorkka/2007/jokasorkka_04_07.pdf

sieltä sivu 7 ja tuosta sivu 5:
 https://www.lso.fi/attachments/jokasorkka/2006/jokasorkka_09_06.pdf

Minkälaisen pokaalin sinä pokkasit? Noihin tuloksiin 10 prossaa vielä nokkiin ja muutama pykälä luokituksessa, kaikki keskiarvoina, niin johan toimii. En suosittelesi suunnittelemaan kasvatusta noilla laskelmilla.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Mullitilan aloittaminen
Jos välityksestä tullut Ch sonnipoika kasvaa 700-1100g/vrk netto jopa meikäläisellä, niin paremmalla eläinaineksella pitäisi päästä vähintään samaan

luokkaa 450-500kg E 2-3

Nyt keskustellaan navetallisista sonneja, ei yhdestä kultaisesta vasikasta.

**Hain vaan tasoa mitä jonkun hylkyyn laittamat kasvoivat. Uskon että ne jotka jäivät omaan kasvatukseen kasvoivat paremmin.


https://www.lso.fi/attachments/jokasorkka/2007/jokasorkka_04_07.pdf

sieltä sivu 7 ja tuosta sivu 5:
 https://www.lso.fi/attachments/jokasorkka/2006/jokasorkka_09_06.pdf

Minkälaisen pokaalin sinä pokkasit? Noihin tuloksiin 10 prossaa vielä nokkiin ja muutama pykälä luokituksessa, kaikki keskiarvoina, niin johan toimii. En suosittelesi suunnittelemaan kasvatusta noilla laskelmilla.

**En minkäänlaista. 79kpl 418kg R+ 2,6 804g/vrk ei yllä mitalisijoille. Ajalta jolloin talossa oli omia emoja on jäänyt jonkinverran kiiltävää peltiä kaappien päälle.


Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Mullitilan aloittaminen
Taitaa mennä pääluku puoleen, että tulee töiden ajoitukseen pelivaraa ja tilaa tuottavalle työlle ulkopuolella.

***Mitä hommaa olet ajatellut? Taksikuskiksiko?
Kui mää ain olen paras?

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Mullitilan aloittaminen
Taitaa mennä pääluku puoleen, että tulee töiden ajoitukseen pelivaraa ja tilaa tuottavalle työlle ulkopuolella.

***Mitä hommaa olet ajatellut? Taksikuskiksiko?

Ei oikein istu tyyliin prässihousut. Paikallislehdessä juuri oli yksi ex-nautamies jonka tonitlla pidettiin oikein huutokauppa. Esitteli jotain porraskiipijää ja kertoili toisen pirssin luvat olevan jo haussa.
Tuli niin äkkiä, että taitaa olla parasta ajatella ensimmäinen etappi väliaikaiseksi, ehtii vähän katella lopullista suuntaa. Alkuun voisi olla taksvärkki-kierros velkojilla, kuittaisi laskut työllä. Yrittäjyys on verissä ja pihassa melkoiset hallivärkit. Rahapuoli on niin synkkä että mitään oman bisneksen ylösajoa ei voi kauan kiihdytellä. Katsotaan nyt mitä kaikkea tässä voidaan realisoida ja millä tahdilla...niin ja mikä riittää. Ehdotuksia?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Mullitilan aloittaminen
Taitaa mennä pääluku puoleen, että tulee töiden ajoitukseen pelivaraa ja tilaa tuottavalle työlle ulkopuolella.

***Mitä hommaa olet ajatellut? Taksikuskiksiko?

Ei oikein istu tyyliin prässihousut. Paikallislehdessä juuri oli yksi ex-nautamies jonka tonitlla pidettiin oikein huutokauppa. Esitteli jotain porraskiipijää ja kertoili toisen pirssin luvat olevan jo haussa.
Tuli niin äkkiä, että taitaa olla parasta ajatella ensimmäinen etappi väliaikaiseksi, ehtii vähän katella lopullista suuntaa. Alkuun voisi olla taksvärkki-kierros velkojilla, kuittaisi laskut työllä. Yrittäjyys on verissä ja pihassa melkoiset hallivärkit. Rahapuoli on niin synkkä että mitään oman bisneksen ylösajoa ei voi kauan kiihdytellä. Katsotaan nyt mitä kaikkea tässä voidaan realisoida ja millä tahdilla...niin ja mikä riittää. Ehdotuksia?

Jonkun työparin kanssa korjausrakentamista. Helkkarinmoisella tuntilaskutuksella.
Kui mää ain olen paras?

hirvikärpänen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Mullitilan aloittaminen


Tila sijaitsee alueella C2.

Ei ole tarkoitus uudisrakentaa, sillä tilalla on valmis tuotantorakennus. Tarkoitus on tehdä tarvittavat muutostyöt mullilaa varten. Alustava luonnos ja kustannusarvio minulla on jo. 75000 €, sis. myös  lietelantasäiliön.

Olen jo laittanut tilaukseen piirustukset laskelmineen, 80:lle mullikalle.

Haluan nyt kommentteja kentältä, alan taitavilta veteraaneilta, mikä maksaa mitäkin ja miksi. Entä tulopuoli, tuet ym.? Kaikki tieto tervetullutta. By the way, my hair is very cut. Ps. mielellään kommentit suomeksi, sillä my english is not very bad.  ::)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Mullitilan aloittaminen

Jonkun työparin kanssa korjausrakentamista. Helkkarinmoisella tuntilaskutuksella.
Yhdelle sellaisellekin olen velkaa. Hartiapankkiaskartelua on tässä tullut pari talvea yriteltyä.

kustannusarvio minulla on jo. 75000 €, sis. myös  lietelantasäiliön.

Haluan nyt kommentteja kentältä, alan taitavilta veteraaneilta, mikä maksaa mitäkin ja miksi.

Kyllä tuo saattaa lähes riittää työn suorittamiseen. Tarvikkeethan sinulla jo olikin valmiina? Lietesäiliö pitää tietty rahoittaa muuten. Ehdottomasti kannattaa palkata työpari jossa on kokemusta sekä rakentamisesta että lihakarjankasvatuksesta!

JaskaR

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 126
Vs: Mullitilan aloittaminen


Tila sijaitsee alueella C2.

Ei ole tarkoitus uudisrakentaa, sillä tilalla on valmis tuotantorakennus. Tarkoitus on tehdä tarvittavat muutostyöt mullilaa varten. Alustava luonnos ja kustannusarvio minulla on jo. 75000 €, sis. myös  lietelantasäiliön.

Olen jo laittanut tilaukseen piirustukset laskelmineen, 80:lle mullikalle.

Haluan nyt kommentteja kentältä, alan taitavilta veteraaneilta, mikä maksaa mitäkin ja miksi. Entä tulopuoli, tuet ym.? Kaikki tieto tervetullutta. By the way, my hair is very cut. Ps. mielellään kommentit suomeksi, sillä my english is not very bad.  ::)
Tulopuolta on aika hankala sanoa varmaksi kun se tahtoo muuttua. Onhan sinne saatu jo 8snt lisää viime syksystä. Ja tarvehan ei ole kuin likemmäs euron.... Naapurin isäntä on ollut melko hyvillään kun luopui sonneista ja siirtyi viljanviljelijäksi... Nyt myy mulle viljaa "sopuhintaan"....

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Mullitilan aloittaminen


Tila sijaitsee alueella C2.

Ei ole tarkoitus uudisrakentaa, sillä tilalla on valmis tuotantorakennus. Tarkoitus on tehdä tarvittavat muutostyöt mullilaa varten. Alustava luonnos ja kustannusarvio minulla on jo. 75000 €, sis. myös  lietelantasäiliön.

Olen jo laittanut tilaukseen piirustukset laskelmineen, 80:lle mullikalle.

Haluan nyt kommentteja kentältä, alan taitavilta veteraaneilta, mikä maksaa mitäkin ja miksi. Entä tulopuoli, tuet ym.? Kaikki tieto tervetullutta. By the way, my hair is very cut. Ps. mielellään kommentit suomeksi, sillä my english is not very bad.  ::)

jos englanninkin osaaminen on noin heikkoa niin kannattais unohtaa koko homma ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Mullitilan aloittaminen
Kyllähän sillä 80 sonnillakin jotain saa leivän päälle, kannattaa keräillä vaan paljon vinkkejä siihen vanhan navetan saneeraukseen toisilta tiloilta että saa toimivan ja pienellä työllä menevän. Tästä lähistöltä tiedän samankokoluokan yksiköitä vaihdettu maidontuotannosta sonneihin ja ainakin viime keväänä isäntä vaikutti tyytyväiseltä ratkaisuun, tosin ei se täyttä leipää tuo, talvet oli kuulemma moton kaa metsässä, mutta paremman tuloksen antaa kuin pelkkä viljan viljely tällä alueella.

Sitten asian vierestä, minkälainen tieto agrolaisilla on ensi syksyn vasikka tilanteesta? Lypsylehmien määrähän on pudonut koko ajan joten sieltä puolen taas varmaan viime vuotta vähemmän vasikkaa, pihvivaskoiden määrä varmaan nousee hiukan? Eräs isäntä vaan tarinoi mulle että ensi syksynä sitä pihvivasikkaa taas olis tarjolla kun nämä uudet ja isot kasvattamot olisi vielä täynnä siihen aikaan, vai onko  missäpäin suomenmaata tulossa isoja uusia kasvattamoita? Vai kenties pistämässä ovia kiinni?

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Mullitilan aloittaminen


Tila sijaitsee alueella C2.

Ei ole tarkoitus uudisrakentaa, sillä tilalla on valmis tuotantorakennus. Tarkoitus on tehdä tarvittavat muutostyöt mullilaa varten. Alustava luonnos ja kustannusarvio minulla on jo. 75000 €, sis. myös  lietelantasäiliön.

Olen jo laittanut tilaukseen piirustukset laskelmineen, 80:lle mullikalle.

Haluan nyt kommentteja kentältä, alan taitavilta veteraaneilta, mikä maksaa mitäkin ja miksi. Entä tulopuoli, tuet ym.? Kaikki tieto tervetullutta. By the way, my hair is very cut. Ps. mielellään kommentit suomeksi, sillä my english is not very bad.  ::)



Missä päin c2 aluetta sijaitsee?

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Mullitilan aloittaminen
8 alle 8 kuukauden ja 4 yli kahdeksan kuukauden ikäistä hehtaaria kohti on lannanlevitysalan tarve


Laskeppa vielä kanattaako todella. Paljonko saisit tuottoja vaikkapa viljalla per ha ja millä työmäärällä.

Bönde

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Mullitilan aloittaminen
Ei missään tapauksessa kannata aloittaa sonnien kasvatusta. Vasikasta tulee olemaan kova pula, koska kasvattamoita on rakennettu aivan liikaa  vasikka määriin nähden ja ilmeisesti ensikesällekkin on tullossa isoja isoja loppukasvattamoita. Vasikan olessa pulan puolella vasikan hinta nousee liian korkeaksi lihanhintaan suhteutettuna.

Tässä viestiketjussa joku väittää tuottavansa välitysvasikasta E-luokan sonneja ja kasvutkin muka yli 800g/pv. Tätä en usko kyllä alkuunkaan, jos vuosimyynti alkaa olemaan lähellä 100kpl tai yli, koska välitysvasikkojen laatu on erittäin vaihteleva. Eriasia tietysti on jos on teurastamon "lellikki" jolle kerätään kaikki parhaat vasikat ja muille viedään jämät. Vaikka olosuhteet olisivat täydelliset jotkut vasikat eivät vaan kasva. Itsellä sonnien kasvut haarukassa 400-1000g/pv, lihakkuudet O-U ja olosuhteet ja ape täysin samat kaikilla eläimillä. Että älä usko kaikkia mitä täällä väitetään.

Oma neuvoni on. Pitäydy viljanviljelijänä ja käy muualla töissä tai laita omia emolehmiä ja valitse huippu eläinaines.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Mullitilan aloittaminen

 Tätähän olen yrittänyt selittää. Välityksestä on tullut tiettyjen emotilojen vasikoita jotka kasvaavat loistavasti, ja sellaisia jotka eivät kasva. Huippuemot itselle/yhteistyökumppaneille niin ei tarvitse arvailla mitä saa.

 
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.