En ole uutta rakentamassa. Jos uutta tekisin se ois isompi.
Ei vaan perse kestä, tyhjästä kun liikkeelle lähtee ja
entistä velkaa.
Tuolle 80 elukalle on melkein valmiit tilat; siksi toi 80\100.
Suomessa syyvään enempi ku tuotetaan niin kai minä sinne
sekaan sovin, ei teurastamot minua hylkää.
Ammattilaiset, jotka laskee noita työkseen, sano että pärjää.
Tarkemmat laskelmat tulee kun tulee.
Mulle laskelmat näytti vuosi sitten keväällä että 200-300 elukkaa uuteen navettaan ja sillä pärjäisi mukavasti ja omien peltojen eväät riittäisi suunnilleen tuohon määrään. Teurastamolta tuli sellaista viestiä että pienempää ei kannata rakentaa,jää heti alusta liikaa jälkeen. Tosin omatkin kaavailut oli tuota luokkaa eli ehkä oli omaa johdatteluakin nämä arviot? Lähtökohdat määrää tavoitteiden tasot kuten sanoit,vanhoihin korjaamalla 80 elukkaakin tuonee saman tuloksen kuin 150 uudessa rakennuksessa. Toisaalta mun vaatimuksena oli että tulisi jotain tulostakin eikä vain "pärjäisi",se kun suhteellinen käsite,teurastamolle riittää pärjäämiseen että tuottaja pysyy pystyssä
Tarkemmat laskelmat osoitti että ei edes halvan viljan aikana olisi saanut työlleen lisäarvoa ts. suunnilleen saman tuloksen saisi ilman elukoitakin. Peltoa mulla suht reilusti suunniteltuun eläinmäärään nähden,hyvä että huono kannattavuuslaskelmille johtuen peltojen tuotosta ilman elukoitakin... Joten kannattaa harkita,laskea ja vielä kerran miettiä mihin on ryhtymässä. Pskaa saa ainakin näillä nurkilla ilman elukoitakin,sen vuoksihan noita mulleja joillakin on
Mullitilojen keskikoko oli reilu vuosi sitten noin 40 myytyä elukkaa vuodessa,sisältää vain naudanlihaa tuottavat tilat. Näin sanoi teurastamon edustaja. Hiukka kyllä epäilen,missä ne pikkutilat. Muutamia tiedän muttakun niilläkin myynti tuota luokkaa?