Ohi topicin
Täälläpäin on sähköyhtiö vaihtanut kelkat telamönkkäriin, eikä ole tarvinnut kuulemma katua....Pääsee muulloinkin kuin lumen aikaan, ja menee kanssa.
Tästä tuli mieleen hauska sanaleikki... hanki maasturi - ei tarvitse katua Miksiköhän nykyisin muuten puhutaan "katumaastureista"...
Niin, onhan systeemit täällä savisilla aukeilla tietysti erilaiset kuin esimerkiksi Mikkelin seudulla. Vesistöjä ja varmaan metsiäkin vähemmän jne. Mutta kyllä panostus metsässä kulkevien 20 kV linjojen systemaattiseen ja ennakoivaan raivaukseen on osoittautunut merkittäväksi verkostovikoja ja jakeluhäiriöitä vähentäväksi tekijäksi.
Tän päivän länkkärissä just juttua tuosta ennakko raivauksesta. ennako raivausta tehtiin 80-90 luvun vaihteessa testaus mielessä. Projektissa olivat Suur-Savon sähkö ja metsänhoitoyhdistykset. tämän pohjalta havaittiin liki 50% vähennys sähkökatkoissa.
Homma tyrehtyi 90 luvulla puukaupan hiipumiseen ja haluttin seurata millaiset vaikutukset puun poistoilla on pitemmällä aikavälillä, koska poistettavan puuston määrä oli aika iso. Muistelen meilläkin olleen yli 150 motin leimikko pelkästään linja puista. linjaa maastossa 2,5 km
savisilta kohdilta linjakatu leveni useita metrejä, koska ne ovat juuri tuulelle arimpia kohteita varsinkin jos kuusta kasvavat.
Miinuksena pidettiin hintaa. Tosin silloin pitkistä katkoista ei ollut minkäänlaista korvaus käytäntöä.
Ottanevat Suur-Savon sähkössä asianpöydälle kunhan näiltä korjaus ja muilta kiireiltä ehtivät .
Kaikista tärkeimpänä asiana pitivät nimenomaan oikeaan aikaan suoritettua ensiharvennusta, sillä on kaikista tehokkain vaikutus sähkökatkoihin ja samalla myös paras teho metsänomistajalle puunarvokasvun kannalta.