Heluna, käytkö yksin navetassa? Kun luin tuota toista ketjua, että navetta on yhteisnavetta. Käykö siellä muita sinun lisäksesi?
Muut osakkaat eivät osallistu päivittäisiin hoitotöihin täällä lehmänavetalla. Heillä on vastuu hiehojen hoidosta ja lehmänavetan appeiden teosta.
Lehmätöissä minua tuuraa ajoittain lomittajat (tosin nyt, vaikka oon ollu jo keväästä lähtien saikulla, niin esim. viimesen kuukauden aikana on lomittaja ollu reilun viikon...) ja sitten paljon otetaan työssäoppijoita minun kaveriksi. Muuten vastaan lehmäpuolesta itse, toki muille osakkaille saan soittaa, jos tartteen apua esim. poijituksessa. Toistaseks pärjätään näin.
Nyt ei joku täsmää, tai sit mää en (taaskaan) ymmärrä...
Välillä oot ittekses navetalla ja teet appeet, kolaat parret, kuivitat, tarkkailet kiimat, siemennät ja ajat haettavat lypsylle neljään tuntiin. Nyt taas muut osakkaat tekee appeen ja työssäoppijoita on apuna askareissa... Mikä on totuus?
Jotenki ihmetyttää myös tuo puhtaana pitoon jäävä aika. Onko teillä niin tasakokoiset lehmät, että petejä ei tartte putsata? Mullakaan ei sorkkien mukana tule lantaa pedille, mutta nuo mini äyskärit saavat kustua ja paskottua petinsä, niin että 60 parren puhdistus ja turpeen siirto alle ottaa 45-60min per päivä. Kuivike jaetaan joka toinen päivä. Jos yrittää pitempää väliä, niin mun mielestä se ei ole enään niin hyvä laatuista.
Tuohon vasikoiden juottoon tarttis panostaa mietteitä tällä mäellä. Helpottais huomattavasti, jos ei tarttis iltanavetalla tehdä juomaa vaan ainoastaan tarkastaa vasikoiden kunto silmämääräisesti.