Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paalikärryn tekeminen puolikkaasta perävaunusta.  (Luettu 35486 kertaa)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Ei siitä isosta aisapainosta ole suurta etua. Melkein keskelle kärryä vaan akselit, jos haluaa aisalle painoa niin jättää sitten takimmaiset paalit pois. Parempi kääntyvyys on paljon tärkeämpää :) :)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Ei siitä isosta aisapainosta ole suurta etua. Melkein keskelle kärryä vaan akselit, jos haluaa aisalle painoa niin jättää sitten takimmaiset paalit pois. Parempi kääntyvyys on paljon tärkeämpää :) :)
No, se on sun näkemyksesi. Mä olen vetänyt sellasta kärryä jossa on akselit melko keskellä. Olihan sitten *****mainen talvikelillä. Ensinnäkään lumihangessa ei kulkenut mihinkään, sitten pelotti risteyksessä että kärry vie traktoria ja jos laittoi ekat paalit kärryn takaosaan niin nousi koko laitos pystyyn. Lisäksi ei pysy aisa paikallaan jos on vähänkin mäessä purkupaikka, vaan saattaa lähteä liikkeelle heti kun koukun irroittaa! En missään nimessä tee mitään keskitelikärryä ja tämä päätös pitää. Edellinen on justiin siten että 4 metriä on telistä taakse ja 7 metriä eteen. Hyväksi havaittu ja ton pituiset kärryt nyt muutenkaan mihinkään pikkupihoihin ole tarkoitettu. Jos haluaa taittuvamman kärryn niin tekee sitten 5-7 metrisen lavan... 8)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Mikäs siinä jos on tuttuja ja tilavia paikkoja, käännökset loivia ja tiet sekä rommut leveitä. Toki aisapainoa on hyvä olla reilummin, tulee vetäville painoa ja vetämättömiltä pois.  Jos joutuu ihan vieraassa pihassa pyörähtämään joskus niin kusessa on jos akseli on kaukana.
  Seuraavaan paalikärryyn teen hydraulisesti ohjattavan  aisan mutta tuohon voi mennä joku aika kun on tuo tarve tätä nykyä melko vähäistä. Hytraulisylinterillä jatkettavalla aisalla oleva on, sivulle kippaava löytyy ja hydraulisesti pyöriä kääntävä on myös. Ja sitten on vielä sellainen malli jolla saa kuskattua myös kaivinkonetta, tässä aisapaino kohdallaan kun tulee telin etupuolelle tuo kaivinkone :D

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
 Aivan, tiedän melko tarkkaan mihin pihoihin pääsen isommalla kärryllä ja mihin en. Valtaosaan pelloista ja suureen osaan pihoista tuo taipuu. Jos tiedän ettei ole asiaa niin menen sitten pienemmällä rattaalla. Monesti joutuu kantamaan paaleja isommalta tieltä. Tosin ne mestat on usein sellaisia ettei sinne traktorilla ja kärryllä ole muutenkaan asiaa. Pääasiassa paalinkuljetukset ovat isoilla teillä ja omassa pihassa pääsee ajamaan rakennusten ympäri. :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Aivan ameriikkaa kuorman sidonta..

Zetor

  • Vieras
Tämmösenkö se teki?

http://www.youtube.com/watch?v=WjhPPkPsrCw&feature=related



Nyt on kyllä tullu sen verta kova sato ettei taida Vinnamonkaan kärrit riittää

http://www.youtube.com/watch?v=yXN8853NYJI&NR=1

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
kyllä sillä pitkällä kärryllä pääsee yllättävän moneen paikkaan
itellä 13m +aisa ja yhen käden sormissa laskettavis ne paikat mihi o pienemmillä kärryillä tarvinnu mennä
suurimmaksi ongelmaks lähinnä tullu suuri peräylitys jos paljon puustoa peltoliittymän ympärillä
ja postilaatikot on aina väärässä paikassa  ;D

JoHaRa

  • Vieras
Paalikärryn tekeminen puolikkaasta perävaunusta.
Saisiko paalikärrystä tehtyä puolikkaan perävaunun ketjun takaperinkäännetyillä ohjeilla  ??? ;D

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Saisiko paalikärrystä tehtyä puolikkaan perävaunun ketjun takaperinkäännetyillä ohjeilla  ??? ;D
  Yhtä hyvä kysymys kuin esim: "Saisiko JD-autopowerlaatikosta tehtyä kasan huonolaatuisia raudankappaleita, jos kääntäisi valmistusvaiheet takaperin?"  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

heavy cow

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
 :) Minulla on tuo kyseisen tyyppinen kärry 3 akselisena ja oon tyytyväinen on sopivasti aisapainoa ja talvi käytössä turvallinen etummainen jarruttaa ja takimmaiset vapaasti pyörivinä ohjaa hyvin ei lähe luistoon aion rakennella näitä lisää kun ehdin tämä ensimmäinen on myynnissä 5000 eur sis alv 8)

(O)

  • Vieras
no ei ole pahanhintainen

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 723
Nuo täysperävaunut on viheliäisiä.
Oli viime suvena naapurilta lainassa, enkä päässyt sen kanssa kuivaheinäkuorma päällä pois pellolta.
Rupesi harva teli ahdistamaan tiukassa rummussa. 4tn viiatti vaan ruoputti joka kulmalla soratiellä..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4956
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Nuo täysperävaunut on viheliäisiä.
Oli viime suvena naapurilta lainassa, enkä päässyt sen kanssa kuivaheinäkuorma päällä pois pellolta.
Rupesi harva teli ahdistamaan tiukassa rummussa. 4tn viiatti vaan ruoputti joka kulmalla soratiellä..

4-tonninen voi olla kevyt juu.

Mitä olen täysperän vetäjiä täälläpäin katsellut niin 8-12 t....  ::)