Ehkä jossain rahti koneessa neliveto kannattava, märkänä syksynä voi nostaa hintaa kun muut ei saa puitua, normikeleissä lisäkuluna omistajalle.
Totta tuokin, mutta itse ajan rahtia hehtaaritaksalla ja olen satavarma, että paljon on hehtaareja, jotka olisi jääneet puimatta ilman nelivetoa.
Ei kuivana syksynä ole niinkään ratkaiseva tekijä, mutta silloin kun olosuhteet ovat huonommat, varsinkin kotieläintilat, joilla on nurmensiemen siellä viljan juuressa, ajattavat nelivetokoneella.
Heille kun se pelto on pilalla koko nurmikierron ajan, jos se jo puidessa ajetaan nurin.
Isännät on sen huomanneet, että sellaista traktoria ei ole, joka jyväkärrin pellolta hakee peltoa rikkomatta olosuhteissa joissa kunnon renkailla varustettu nelivetopuimuri vielä toimii. Kyllä se jyväkärri on parkissa siellä lohkon reunassa, tai jos tie vieressä, puretaan ojan yli sinne tiellä odottavaan kärriin.
Sitten on nämä paljonpuhutut uudisraiviot. Siellä kun ei se vesitalous vielä välttämättä ole vielä kunnossa, sielläkin märkänä syksynä tuo neliveto on paikallaan.
Ja onhan se lavettisiirrossa mukavampi ajaa kyytiin ja alaskin, kuin pelkkä keulasta vetävä.
No molemmat variaatiot, niin kaksi, kuin nelivetoinenkin hallista löytyy ja kyllä seuraavakin, niinkuin edellinenkin, on neliveto. Järjestyksessään kolmas.