D-tunea komppaan. Jos oikeasti ei ole tiedossa tuottavaa korjaamohommaa, niin lämmin halli on vain mukavuusinvestointi luokkaa portaaton. Onhan se kiva lähteä lämpimästä hallista, on kiva ajaa portaattomalla jonnulla, on kivaa kun on isompi kun naapurilla mutta mitä jää käteen? Vetäkää nyt joku mulle nenän eteen edes jonkinlainen laskelma missä lämmin pilttuu sille pyhälle lehmälle saadaan kannattamaan?
Ku oli elukoita, ei keliä voinut katella. Rehua oli otettava kelillä kuin kelillä, ja kyllä kone tykkää nannaa kun -35´c pakkasesta käynnistellään hetkeksi,vaikka joka viides päivä
"Lämpimästä" eli noin nolla-asteisesta hallista rehua ottamaan ja noin puolentunnin työn jälkeen kone todella kankea. Öljyt vain jähmettyi lisää ja rauta pakastui. Hirvittää ajatellakin mitä tapahtuu kun kone käynnistetään kylmästä, kylmiä kelejä on jokavuosi ja noita kolmenkympin pakkasia lähes jokatalvi, joskus enemmänkin ja pitkään.
Kylmää hallitilaa oltava, osan lämpimäksi rakentaminen ei kummoisia kustannuksia tee.
Pelkälle traktorille riittää todella pieni ja energiapihi talli, ellei tarvetta isommalle hallille.
Mukavuusinvestointeja, niitähän nämä, mutta pitkässä juoksussa plusmiinus nolla koneiden kestossa jne., se mukavuus sitten plussaa