Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SAS - 20.11.10 - klo:19:08

Otsikko: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SAS - 20.11.10 - klo:19:08
Täällä moni itkee kun ei toimi varsingin portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori talvi oloissa. Siihen on yksinkertainen ohje :rakenna lämmin talli .Jos on pystynyt ostamaan ylihinnoitellun fentin niin on ihme ettei tallia ole pystytty rakentamaan menikö kaikki rahat traktoriin.Lämmin talli säästää konetta tosi paljon sen tiedän kokemuksesta.

Nimimerkki jo vuodesta 61 lämmin talli traktoreilla.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Kp - 20.11.10 - klo:19:12
Täällä moni itkee kun ei toimi varsingin portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori talvi oloissa. Siihen on yksinkertainen ohje :rakenna lämmin talli .Jos on pystynyt ostamaan ylihinnoitellun fentin niin on ihme ettei tallia ole pystytty rakentamaan menikö kaikki rahat traktoriin.Lämmin talli säästää konetta tosi paljon sen tiedän kokemuksesta.

Nimimerkki jo vuodesta 61 lämmin talli traktoreilla.
Paljon halvempaa on ajella vanhalla keppikoneella.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: 3070 E - 20.11.10 - klo:19:16
Täällä moni itkee kun ei toimi varsingin portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori talvi oloissa. Siihen on yksinkertainen ohje :rakenna lämmin talli .Jos on pystynyt ostamaan ylihinnoitellun fentin niin on ihme ettei tallia ole pystytty rakentamaan menikö kaikki rahat traktoriin.Lämmin talli säästää konetta tosi paljon sen tiedän kokemuksesta.

Nimimerkki jo vuodesta 61 lämmin talli traktoreilla.
Paljon halvempaa on ajella vanhalla keppikoneella.

No sitähän SAS harrastaakin, ergonomiasta viis kuhan o Suomalaanen.  8)
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: pötsjölööm - 20.11.10 - klo:19:20
Täällä moni itkee kun ei toimi varsingin portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori talvi oloissa. Siihen on yksinkertainen ohje :rakenna lämmin talli .Jos on pystynyt ostamaan ylihinnoitellun fentin niin on ihme ettei tallia ole pystytty rakentamaan menikö kaikki rahat traktoriin.Lämmin talli säästää konetta tosi paljon sen tiedän kokemuksesta.

Nimimerkki jo vuodesta 61 lämmin talli traktoreilla.
Paljon halvempaa on ajella vanhalla keppikoneella.

Minulla on se vanha keppikone lämmässä  ;D Ei tarvii ikkunoita raapia, jäisiä lukkoja köpöstellä, öljyt ja koppi lämmänä. Lähinnä remonteeraus, ja hitsaus mielessä on tosin kyllä tehty.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Make - 20.11.10 - klo:19:24

Minulla on se vanha keppikone lämmässä  ;D Ei tarvii ikkunoita raapia, jäisiä lukkoja köpöstellä, öljyt ja koppi lämmänä. Lähinnä remonteeraus, ja hitsaus mielessä on tosin kyllä tehty.
Ja menee kesälaadulla ympärivuoden.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: pötsjölööm - 20.11.10 - klo:19:30

Minulla on se vanha keppikone lämmässä  ;D Ei tarvii ikkunoita raapia, jäisiä lukkoja köpöstellä, öljyt ja koppi lämmänä. Lähinnä remonteeraus, ja hitsaus mielessä on tosin kyllä tehty.
Ja menee kesälaadulla ympärivuoden.

Juu, tahtomattaan tullu testattua  ;D Neste oili toimitti syksyllä kesälaatua pyttyyn. Pakkanen paukku -27, ja minä vaan ajelin. Mutta sitten tuli tarvis laittaa kylmästä hallista toinen trakvaattori käyntiin , ei inahustakaan. Suodattamia vaiheltiin kassillinen, ja kirosanoja säkillinen, ennen kun hokasi, että jestas sentään, löpössä se vika onkin.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: ijasja2 - 20.11.10 - klo:19:47
Täällä moni itkee kun ei toimi varsingin portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori talvi oloissa. Siihen on yksinkertainen ohje :rakenna lämmin talli .Jos on pystynyt ostamaan ylihinnoitellun fentin niin on ihme ettei tallia ole pystytty rakentamaan menikö kaikki rahat traktoriin.Lämmin talli säästää konetta tosi paljon sen tiedän kokemuksesta.

Nimimerkki jo vuodesta 61 lämmin talli traktoreilla.

Ka, hän puhuu asiaa.

Eilen kateltiin naapurissa vanhoja rehusiiloja, ja niiden eristämistä mietittiin. Ei niin hirmuinen summa isonkaan hallin eristäminen, hake halpaa mikäli polttokamppeet sille hankittuna. Hallin lämpötilana riittää muutama aste.

Koskaan ei oo liikaa lämmintä tilaa, nyt puimurikin lämpöisessä hallissa :)
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SAS - 20.11.10 - klo:19:50
Jos joka päivä ajelee ja ajaa aina talliin niin ei juuri tarvitse lämmitellä koska koneessa on lämpöä paljon.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: samppaj76 - 20.11.10 - klo:20:08
kyllä se on mukavaa lähteä lämpimästä hallista. 2 traktoria ja avant on lämpimässä. säästää paljon koneita, aikaa, polttoainetta. 7 astetta, lattialämpö, sulattaa mukavasti koneet yön aikana. voi tehdä remontteja ja huoltoja ei tartte palella.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Strimari - 20.11.10 - klo:20:16
Mulle tuli lämpymähkö talli vähän vahingossa, kun uudelleensijoitin takavuosina emakot Atrialle, nyt -02 rakennetussa pihatossa on kaikki moottorilla kulkevat koneet, vaikkei lämmitystä sinäänsä olekkaan, niin vanhan ruokintaparren alla oleva hiekkamassa toimii lämpöakkuna, ja mutenkin rakennus on rinteessä niin, että toisen pään lattia on n. metrin ulkopuolella olevan maanpinnan alapuolella. Kylmimmillään viime talvena sisälämpötila laski -2 asteeseen. Sen verran mitä tulee kylmää torppaan kun ovet avaa ulosmennessä tulee takaisin tullessa lämpymästä traktorista ja öljyistä.
Voin suositella, komiaa lähtä linkoamaan kun on sula kone ja hytti valmiiksi lämmin.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Kp - 20.11.10 - klo:20:29

Minulla on se vanha keppikone lämmässä  ;D Ei tarvii ikkunoita raapia, jäisiä lukkoja köpöstellä, öljyt ja koppi lämmänä. Lähinnä remonteeraus, ja hitsaus mielessä on tosin kyllä tehty.
Ja menee kesälaadulla ympärivuoden.

Niin menee, jos ei aja talvella ollenkaan traktorilla.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: vms1 - 20.11.10 - klo:20:31
pitääkö ihan oikeasti paikkaansa että jos kaivais 1,5 metriä maan sisään ja valais seinät vaikka valuharkoista ja sen päälle tekis eristetyn ladon niin pakkanen ei laske sisällä alle -5 astetta. Lattia ei olis eristetty vaikka olis betonia.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: realisti - 20.11.10 - klo:20:32
vuonna 02 rekennetiin konehallin päätyyn 8x10 lämmin tila, paras investointi mitä muistan. On se mukava lähteä rehua ottaan jontikalla kun ei ole lasit jäässä, eikä öljyt jäykkänä. Ainoa miinus oli että köyhyyksissä tuli tehtyä liian pieni, onneksi tuonnekin tukkimalla kaksi traktoria sopii.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: maraani - 20.11.10 - klo:20:42
Kaikki isot koneet ja autot -> säilytys ja remontointi kylmässä, traktorit sentään pääasiassa katon alla, samoin emännän auto sydäntalvella. Mopot ym. pienhärvelit on lämpimäksi saatettavassa tilassa. Ei sentään oo huonompaan suuntaan menty, kun ei oo omalle kohdalle aikaisemminkaan lämmintä tilaa osunut. En niin sanotusti tiedä paremmasta :)

Lämmityskäyttöä puolisen tuntia yleensä, niin jo liikkuu Maxxumi ja kuormaaja. Joka toinen päivä kuitenkin vaan tuota rehunirroitustraktoria tarvitaan, muita traktoreita harvemmin. Pienkuormaaja on navetan puolella talvisin, käynnistyy ja liikkuu mukavammin sen pari kertaa päivässä kun tarvitaan.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: roadman - 20.11.10 - klo:20:53
Mulle tuli lämpymähkö talli vähän vahingossa, kun uudelleensijoitin takavuosina emakot Atrialle, nyt -02 rakennetussa pihatossa on kaikki moottorilla kulkevat koneet, vaikkei lämmitystä sinäänsä olekkaan, niin vanhan ruokintaparren alla oleva hiekkamassa toimii lämpöakkuna, ja mutenkin rakennus on rinteessä niin, että toisen pään lattia on n. metrin ulkopuolella olevan maanpinnan alapuolella. Kylmimmillään viime talvena sisälämpötila laski -2 asteeseen. Sen verran mitä tulee kylmää torppaan kun ovet avaa ulosmennessä tulee takaisin tullessa lämpymästä traktorista ja öljyistä.
Voin suositella, komiaa lähtä linkoamaan kun on sula kone ja hytti valmiiksi lämmin.
Hyvä tuo maalämpö  ;) eihän kellarissakaan mene pakkaselle vaikka ei ole mitään lämmitystä. Meilläkin kaksi kellaria jotka molemmat oli koko  viime talven plussalla. Seinät maapinnan alapuolella.

Itse kanssa miettinyt hyödyntää maalämpöä tuolla tavalla eli rinteeseen korjaamohalli pystyyn. tekis vaikka 16m leveän ja 12m  pitkän sais vielä hyvän hiekoitushiekka varaston viereen kun pykäsee väliseinän. vois olla vähän kallimpi rakentaa mutta varnasti lämmitys hommissa olis paljon huolettomampi kun peruslämpö pysyy luonnostaan. Ongelmaksi voi muodostuu kosteus eli koneellinen ilman vaihto on ehdoton jotta ei ala fentti ruostua :)

Onko kellään ollut niitä kosteuden poistajia joita joskus navetoihin on markkinoitu, kuinka ovat pelittäneet?.
Vuosi sitten betoniharkko seinä kustansi 40€/neliö valuineen.
Toinen vaihtoehto on pykästä tuohon vanhaan navettaan L 6m P 17 m K 5m mutta sen lämmittäminen kun on maanpäällä?
Tosin ei tulis taas uutta rakennusta pihapiirin vois päivittää olemassa olevaa rakennus kantaa.

Lisäystä. Navetta ratkaisu olisi rakennuksen sijoituksen kannalta parempi. Siinäpä sitä pähkäilemistä vielä kumpi parempi?
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: KJL - 20.11.10 - klo:21:05
pitääkö ihan oikeasti paikkaansa että jos kaivais 1,5 metriä maan sisään ja valais seinät vaikka valuharkoista ja sen päälle tekis eristetyn ladon niin pakkanen ei laske sisällä alle -5 astetta. Lattia ei olis eristetty vaikka olis betonia.

Kävi mieles, että ilmeisesti lattian pitääkin olla eristämätön, jos haluaa maalämmöstä hyödyn saada tuos tapaukses? Olenko vähän vai paljon väärässä?
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SAS - 21.11.10 - klo:11:06
Täällä moni itkee kun ei toimi varsingin portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori talvi oloissa. Siihen on yksinkertainen ohje :rakenna lämmin talli .Jos on pystynyt ostamaan ylihinnoitellun fentin niin on ihme ettei tallia ole pystytty rakentamaan menikö kaikki rahat traktoriin.Lämmin talli säästää konetta tosi paljon sen tiedän kokemuksesta.

Nimimerkki jo vuodesta 61 lämmin talli traktoreilla.
Paljon halvempaa on ajella vanhalla keppikoneella.

No sitähän SAS harrastaakin, ergonomiasta viis kuhan o Suomalaanen.  8)
Missähän traktorissa on siedettävän hyvä metsäohjaamo jo vakiona ???
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Hervast - 21.11.10 - klo:12:13
Tuulensuojainen ja tuulenpitävä talli on pakkasten aikaan jo suuri apu. Ympärivuoden lämpimälle tilalle pitäis olla aikapaljon toimintaa tiedossa jotta lämmityskulut sais perusteltua. Tietty jos on "ilmaista" hakelämpöä tarjolla niin silloin se on houkutteleva vaihtoehto.

Tuommoinen puoliksi maansisään rakennettu bunkkeri vois olla hyvä, salaojitus pitäis kyllä olla sitten viimeisenpäälle. Äkkiä tuntuis että jos vesitalouden sais salaojituksella kuntoon, niin kosteudesta ei olis sen suurempaa ongelmaa kuin muussakaan lämmitettävässä hallissa. Se ikävä puoli noissa oikeasti lämpimissä halleissa on että sitä lämpöä pitäis riittää myös rakenteiden ja koneiden sulamisvesien kuivatukseen. Siihen ei isossa hallissa ihan ykköskymppikilowatti riitä.

Oma traktori majailee kovimmilla pakkasilla "isossa pajassa" jossa on yleensä 10-15 astettä vähemmän pakkasta kuin ulkona. Yön yli ollessa traktorin lämpö pitää lämpötilan korkeampana kuin ulkolämpötila. Sulattamiseen on harvemmin tarvetta ja en ole nähnyt sitä kovinkaan tarpeelliseksi.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 21.11.10 - klo:12:22
Tuulensuojainen ja tuulenpitävä talli on pakkasten aikaan jo suuri apu.

Kattoon kun vielä laittaa jonkunmoisen eristyksen niin kone pysyy lämpimänä pitkään.

Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: msan - 21.11.10 - klo:12:47
Tuulensuojainen ja tuulenpitävä talli on pakkasten aikaan jo suuri apu. Ympärivuoden lämpimälle tilalle pitäis olla aikapaljon toimintaa tiedossa jotta lämmityskulut sais perusteltua. Tietty jos on "ilmaista" hakelämpöä tarjolla niin silloin se on houkutteleva vaihtoehto.

Tuommoinen puoliksi maansisään rakennettu bunkkeri vois olla hyvä, salaojitus pitäis kyllä olla sitten viimeisenpäälle. Äkkiä tuntuis että jos vesitalouden sais salaojituksella kuntoon, niin kosteudesta ei olis sen suurempaa ongelmaa kuin muussakaan lämmitettävässä hallissa. Se ikävä puoli noissa oikeasti lämpimissä halleissa on että sitä lämpöä pitäis riittää myös rakenteiden ja koneiden sulamisvesien kuivatukseen. Siihen ei isossa hallissa ihan ykköskymppikilowatti riitä.

Oma traktori majailee kovimmilla pakkasilla "isossa pajassa" jossa on yleensä 10-15 astettä vähemmän pakkasta kuin ulkona. Yön yli ollessa traktorin lämpö pitää lämpötilan korkeampana kuin ulkolämpötila. Sulattamiseen on harvemmin tarvetta ja en ole nähnyt sitä kovinkaan tarpeelliseksi.

Itsellä sama tilanne. Eristetty halli jossa 30 pakkasella lämpötila noin -10 astetta. Ero on kuitenkin huomattava. Tuon lämpimän hallin lämpötila pitää tosiaan olla korkea että koneen lisäksi myös halli pysyy kuivana. Tiedän tapauksen jossa uusi auto ruostui läpi kolmessa vuodessa kun säilytti lämpimässä tallissa mutta ilmanvaihto ei ollut riittävä. Lumi kyllä suli mutta ei päässyt kuivumaan. Sen jälkeen autoa onkin säilytetty puolikylmässä tallissa.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: koivumaki - 21.11.10 - klo:13:28
Aika lailla auttaa peräöölin lämmitinkin.Muuttaa lähdön 25 astetta lämpöisempään suuntaan.Siis öljyn kannalta.Kun ei mahu tuo kärryyhdistelmä lämmmitettävään halliin.Lumikone sopii.
Ennenkin Maken kanssa keskusteltu tuosta kesälaatulöpöstä.ainakaan viime talvena mä en päässy edesä lämpimästä tallista 50/50 sekoituksellakaan muuta kuin jonkun kilsan.Talvilaatua tankkiin.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Strimari - 21.11.10 - klo:13:32


Kävi mieles, että ilmeisesti lattian pitääkin olla eristämätön, jos haluaa maalämmöstä hyödyn saada tuos tapaukses? Olenko vähän vai paljon väärässä?

Jaa, ei ole käynyt mielessäkään, meillä on tosiaan alaosa, eli entinen emakkojen jaloittelutila lattialtaan asfalttia, ei styoxia alla.se kattaa 10 m levyisestä hallista  6 metriä, loppu on betonilattiaa,mutta 60 cm korkeammalla, eli sen korkeamman osa alla on se rakennushiekka, jonka oletan toimivan "patterina". Jotenkin näin se toimii, pakkasen puolelle menee aniharvoin, silloin kun siellä oli vielä emakoita, ei ollut mitään lämmitystä, ilmastointi vain, ja imuri hiljeni vasta yli -15 asteen pakkasilla. Tosin silloin oli koko jaloittelu alue kompostoituvaa paskaa täynnä.
Tosin, on siellä nytkin Massikoita... ;D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: realisti - 21.11.10 - klo:15:42


Kävi mieles, että ilmeisesti lattian pitääkin olla eristämätön, jos haluaa maalämmöstä hyödyn saada tuos tapaukses? Olenko vähän vai paljon väärässä?

Jaa, ei ole käynyt mielessäkään, meillä on tosiaan alaosa, eli entinen emakkojen jaloittelutila lattialtaan asfalttia, ei styoxia alla.se kattaa 10 m levyisestä hallista  6 metriä, loppu on betonilattiaa,mutta 60 cm korkeammalla, eli sen korkeamman osa alla on se rakennushiekka, jonka oletan toimivan "patterina". Jotenkin näin se toimii, pakkasen puolelle menee aniharvoin, silloin kun siellä oli vielä emakoita, ei ollut mitään lämmitystä, ilmastointi vain, ja imuri hiljeni vasta yli -15 asteen pakkasilla. Tosin silloin oli koko jaloittelu alue kompostoituvaa paskaa täynnä.
Tosin, on siellä nytkin Massikoita... ;D
ajelin koko viime talven 6900 jontikalla läpi 36 asteen pakkastenkin, ilman että laitettiin talvilaatua. Toisille tiloille kävin ottamassa rehua kun ei koneet lähtenyt pakkasesta käyntiin, ihmettelin ittekin kun ei meinannutkaan jäätyä. Oli parhaillaan yli kolmenkympin pakkasillakin ulkona useamman tunnin.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: 3070 E - 21.11.10 - klo:16:16
Täällä moni itkee kun ei toimi varsingin portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori talvi oloissa. Siihen on yksinkertainen ohje :rakenna lämmin talli .Jos on pystynyt ostamaan ylihinnoitellun fentin niin on ihme ettei tallia ole pystytty rakentamaan menikö kaikki rahat traktoriin.Lämmin talli säästää konetta tosi paljon sen tiedän kokemuksesta.

Nimimerkki jo vuodesta 61 lämmin talli traktoreilla.
Paljon halvempaa on ajella vanhalla keppikoneella.

No sitähän SAS harrastaakin, ergonomiasta viis kuhan o Suomalaanen.  8)
Missähän traktorissa on siedettävän hyvä metsäohjaamo jo vakiona ???

Lainattu Murtolasta: Nyt on Valtraa taas käyty tutkimas Koneagriassa. Ihmetystä herätti penkinkääntäminen, miten siinä olisi normaalin ihmisen tarkoitus mahtua kääntymään ?

Tällä hetkellä ei ole tarkoituskaan, että penkki kääntyisi helposti ja mukavasti, siis ihan oikeasti, ympäri. Kysyin Okrassa penkin kääntymisestä Valtran myyjältä, onko uusissa traktoreissa sellaista mallia jonka penkin voi istuessaan kääntää ympäri. Vastaus oli, että periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei onnistu. Sivusuunnassa ei ole tilaa tarpeeksi.

uusi hitekki valmetin koppi on ihan pska!ei siellä mahu ympäri. vanha hitekki paaaljon parempi.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SAS - 21.11.10 - klo:16:43
Ei möttönen mahdu kääntyy .mutta normaali riuska mies kääntyy aivan kevyesti ,istuin kannattaa pitää vähän korkeamalla kuin normaalisti .
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SKN - 21.11.10 - klo:16:56
Täällä moni itkee kun ei toimi varsingin portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori talvi oloissa. Siihen on yksinkertainen ohje :rakenna lämmin talli .Jos on pystynyt ostamaan ylihinnoitellun fentin niin on ihme ettei tallia ole pystytty rakentamaan menikö kaikki rahat traktoriin.Lämmin talli säästää konetta tosi paljon sen tiedän kokemuksesta.

Nimimerkki jo vuodesta 61 lämmin talli traktoreilla.
Milläs lämmität?

Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SKN - 21.11.10 - klo:16:59
ajelin koko viime talven 6900 jontikalla läpi 36 asteen pakkastenkin, ilman että laitettiin talvilaatua. Toisille tiloille kävin ottamassa rehua kun ei koneet lähtenyt pakkasesta käyntiin, ihmettelin ittekin kun ei meinannutkaan jäätyä. Oli parhaillaan yli kolmenkympin pakkasillakin ulkona useamman tunnin.
[/quote]


Kas ku ei ollu -50 pakkasta..... ;D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: realisti - 21.11.10 - klo:17:03
ajelin koko viime talven 6900 jontikalla läpi 36 asteen pakkastenkin, ilman että laitettiin talvilaatua. Toisille tiloille kävin ottamassa rehua kun ei koneet lähtenyt pakkasesta käyntiin, ihmettelin ittekin kun ei meinannutkaan jäätyä. Oli parhaillaan yli kolmenkympin pakkasillakin ulkona useamman tunnin.


Kas ku ei ollu -50 pakkasta..... ;D
[/quote]
ei vaan ollut. Kylmin päivä jolloin myös tarvittiin traktoria oli juuri tuo -36
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SKN - 21.11.10 - klo:17:07
ajelin koko viime talven 6900 jontikalla läpi 36 asteen pakkastenkin, ilman että laitettiin talvilaatua. Toisille tiloille kävin ottamassa rehua kun ei koneet lähtenyt pakkasesta käyntiin, ihmettelin ittekin kun ei meinannutkaan jäätyä. Oli parhaillaan yli kolmenkympin pakkasillakin ulkona useamman tunnin.


Kas ku ei ollu -50 pakkasta..... ;D
ei vaan ollut. Kylmin päivä jolloin myös tarvittiin traktoria oli juuri tuo -36
[/quote]
Ostakko Simeoonin kesäplaatua? Agrirahalla.... ;D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: 3070 E - 21.11.10 - klo:18:27
ajelin koko viime talven 6900 jontikalla läpi 36 asteen pakkastenkin, ilman että laitettiin talvilaatua. Toisille tiloille kävin ottamassa rehua kun ei koneet lähtenyt pakkasesta käyntiin, ihmettelin ittekin kun ei meinannutkaan jäätyä. Oli parhaillaan yli kolmenkympin pakkasillakin ulkona useamman tunnin.


Kas ku ei ollu -50 pakkasta..... ;D
ei vaan ollut. Kylmin päivä jolloin myös tarvittiin traktoria oli juuri tuo -36
Ostakko Simeoonin kesäplaatua? Agrirahalla.... ;D
[/quote]

Komiasti kaks traktoria jymähti tuolla, kun isällä oli kova tarve saada tratoreiden tankit täyteen kesälaatua viellä syksyllä, että saadaan säiliöön enenpi, Ferku oli ainut traktori millä sitten oli sen verran töitä enemmän syksyllä että saatiin tankkiin talvilaatua, joten se oli myös ainut traktori kylmällä aikaa millä sai jotain tehtyäkin, nyt tankkasin sentään traktorit talvilaadulla hyvissä ajoin, ettei käy samalla tavalla...
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: supersammakko - 21.11.10 - klo:18:31
Mulla jäi viimetalvena kesälaadut tankkiin ja sitten tulikin yli kymmenen asteen pakkaskelit päälle. Odottelin rauhassa mukavan aurinkoistapäivää jolloin lämpötila oli jossain -12 tietämillä ja laitoin puhaltimen posottamaan traktorin kylkeä. Sitten siitä hetken lämmittelyn jälkeen kiireen vilkkaa farmisäiliölle ja talvilaatua päälle niin paljon kuin mahtui. Ei ongelmia. Ja mulla on taas sama tilanne, kone makaa kylmässä hallissa kesälaadut sisällä..
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 21.11.10 - klo:19:17
Se kesälaadun parafiini hyytyy vaikka olisi talviainetta seassa.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: pötsjölööm - 21.11.10 - klo:19:21
Se kesälaadun parafiini hyytyy vaikka olisi talviainetta seassa.

Voi käydä niin köpösti ettei tankilta pääse pois, jos kylmää talvilaatua holauttaa niskaan. Kyllähän ne toisiinsa sekottuu viimestään, kun lämpötila kohoaa riittäävästi. Siitä on taulukkokin olemassa, miten paljon kesälaatu heikentää talvilaatua milläkin seos suhteella.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SKN - 21.11.10 - klo:19:22
Millä se SASsi lämmittää sen pilttuun?
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Pihivilihantuottaja - 21.11.10 - klo:19:34
Pari tallia löytyy, jotka hakkeella lämpiää. Uusimman navetan päätyyn tuli 15m pitkä kolmen koneen talli.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: supersammakko - 21.11.10 - klo:19:38
Se kesälaadun parafiini hyytyy vaikka olisi talviainetta seassa.
Nojaa, hyvin tuo pelasi koko talven...
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: JoHaRa - 21.11.10 - klo:19:45
Mitäs jos tuollaisen portaattoman ajaisi mahaa myöten höyryävään paskakasaan. Vähän kävisi tönkimässä jos tarttee lisälämpöä, olisi ekolookista  ;D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Oksa - 21.11.10 - klo:20:07
ja siitä kasasta kun ottais pois ja ajelis päivän pakkasessa niin olis messevää viedä kone seuraavaan huoltoon!     kyllä kiittelisvät!
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: sirkussonni - 21.11.10 - klo:20:18
Eikös paras konsti olis jättää käymään, lutkais öljyä koko ajan, niin ei ainakaan pääsis jäähtyyn...eikä tarttis tehdä lämmintä hallia!

Vaineskaan, aikoinaan tuli tehtyä reilun kokoinen lämmin halli, ja jäi vielä sen verran rahaakin että täytyi ostaa se portaaton sinne hallin nurkkaan....


Lämmitys käytännössä trukkilavoilla ja roskilla, yhtään ei vielä ole mennyt "parempaa puuta", eli mepun eki bio pannu puhisee tarvittaessa....
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: KJL - 21.11.10 - klo:20:30
Täällä moni itkee kun ei toimi varsingin portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori talvi oloissa. Siihen on yksinkertainen ohje :rakenna lämmin talli .Jos on pystynyt ostamaan ylihinnoitellun fentin niin on ihme ettei tallia ole pystytty rakentamaan menikö kaikki rahat traktoriin.Lämmin talli säästää konetta tosi paljon sen tiedän kokemuksesta.

Nimimerkki jo vuodesta 61 lämmin talli traktoreilla.
Itkee? Ei toimi portaaton talvioloissa? Ai kenen? Ihan ihme juttua väännät... Ei mitään ongelmia ollu ulkosäilytyksestä huolimatta Dyna-VT:llä viime talvena kovimmillakaan pakkasilla niin, että ois pitäny voimansiirron takia lämmityskäyttöä käyttää. Kyllä traktori olis halunnu liikkua ihan heti käynnistyksen jälkeenkin, mutta kuikkaperkeles ei halunnu heti nousta maasta ennen kuin muutaman minuutin lämmityskäytön jälkeen. Pahemmin takkus pikavaihteellinen Dyna-4 pakkasilla... Nyt on VT päässy suojan puolelle, kun rehurintaus eteni riittävästi. Siellä ovat edes pahimmalta suojas niin flyykeli kuin Fergukin. Taitavat ihmetellä tehneensä jotain pahaa, ku taivasalla ei tartte olla...

Kyllä se ihan asiaa on se lämmin talli, jos sellanen vaan olis. Totuus on kuitenkin se, että jos se olis tehty joskus, se olis nyt kuitenkin liian pieni ja vääräs paikas, mutta ajatuksis on kyllä vielä jonkinlainen talli koppulehtaa...
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: bouli - 21.11.10 - klo:20:53
pitääkö ihan oikeasti paikkaansa että jos kaivais 1,5 metriä maan sisään ja valais seinät vaikka valuharkoista ja sen päälle tekis eristetyn ladon niin pakkanen ei laske sisällä alle -5 astetta. Lattia ei olis eristetty vaikka olis betonia.

Meillä on vanha joskus -50-luvulla rakennettu traktoritalli. Hiekkaiseen rinteeseen rakennettu siten että ensin on betonista tehty kellari missä kaksi rinnakkaista traktori paikkaa ja päälle tehty puinen yläkerta missä varastoitiin vuosikaudet viljaa.
Tuplaovet, siten että toiset aukeaa ulos ja toiset sisään, mittoja en ulkoa muista mutta pienillä traktoreilla tila riitti kyllä.
Tuolla pidettiin traktoria -98 vuoteen asti, silloin hankittu 845 natikka ei enään mahtunut sisälle. Lattiaa on toiselta paikalta laskettu kahteen otteeseen, ensimmäisen hytillisen hankinnan jälkeen ja sitten seuraavan traktorin vaihdon yhteydessä kun taas korkeus kasvoi.
Sen verran lämpimänä pysyy ettei lohkolämmitintä tar***** ja vanhoissa koneissa missä tankki oli moottorin päällä pystyi koko talven ajamaan kesälaadulla.
Nykyisin toimii kahden veteraani natikan kotina, itseasiassa -02 Janika myrskyn jälkeen tuolla majailleella traktorilla kiskottiin myrskypuut tieltä pois, navetan vintissä majaileva 845:n täytyy saada pienelläkin pakkasella johdon päähän.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Strimari - 21.11.10 - klo:21:03
Eikös paras konsti olis jättää käymään, lutkais öljyä koko ajan, niin ei ainakaan pääsis jäähtyyn...eikä tarttis tehdä lämmintä hallia!

Juu, sillon vuonna -87 kun oli se saatanallinen paarmatalvi, eiku siis pakkastalvi, sanovat et yks Mellilän soraruhtinas piti 220 mersun käynnissä jouluviikosta maaliskuun alkuun.
Vähän oli aamulla liikkeelle lähtiessä savuttanut, mutta pysypähän lämpymänä!
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: hvinnamo - 21.11.10 - klo:21:06
Eikös paras konsti olis jättää käymään, lutkais öljyä koko ajan, niin ei ainakaan pääsis jäähtyyn...eikä tarttis tehdä lämmintä hallia!

Juu, sillon vuonna -87 kun oli se saatanallinen paarmatalvi, eiku siis pakkastalvi, sanovat et yks Mellilän soraruhtinas piti 220 mersun käynnissä jouluviikosta maaliskuun alkuun.
Vähän oli aamulla liikkeelle lähtiessä savuttanut, mutta pysypähän lämpymänä!

 Illan paras juttu!! Kiitos!  ;D ;D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SAS - 21.11.10 - klo:21:14
Millä se SASsi lämmittää sen pilttuun?
Hake.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Agronautti - 21.11.10 - klo:21:16
Eikös paras konsti olis jättää käymään, lutkais öljyä koko ajan, niin ei ainakaan pääsis jäähtyyn...eikä tarttis tehdä lämmintä hallia!



Jontikan portaattomille tähäkin on ratkaistu:

http://www.youtube.com/watch?v=gCwY4mfd1wI

Akkunan taakse illalla jonttu telineelle ja soffalta ajelee yön yli....
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: JoHaRa - 22.11.10 - klo:08:36
Eikös paras konsti olis jättää käymään, lutkais öljyä koko ajan, niin ei ainakaan pääsis jäähtyyn...eikä tarttis tehdä lämmintä hallia!

Juu, sillon vuonna -87 kun oli se saatanallinen paarmatalvi, eiku siis pakkastalvi, sanovat et yks Mellilän soraruhtinas piti 220 mersun käynnissä jouluviikosta maaliskuun alkuun.
Vähän oli aamulla liikkeelle lähtiessä savuttanut, mutta pysypähän lämpymänä!

Edellis talvena yksi tuttu piti kuorma-autonsa käynnissä 3,5 viikkoa kun startti oli rikki eikä ehtinyt remontoimaan  :D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: sirkussonni - 22.11.10 - klo:13:34

Edellis talvena yksi tuttu piti kuorma-autonsa käynnissä 3,5 viikkoa kun startti oli rikki eikä ehtinyt remontoimaan  :D


Oliko maitoauto, nehän ei starttia tarvii kuin huollossa, öljynvaihdon ajaksi kun pitää sammuttaa!
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: kaju - 23.11.10 - klo:09:31
Mulla paja lämpiää tollasel masterin pö lämppäril. Mut ku toi on rakennettu joskus 80 luvun alus niin käyny ikään kuin pieneksi, nyt mahtuu 1 tr. Olis aikomus laajentaa ja sit laittaa jonkinlainen pellettilämmitin.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: lavali - 23.11.10 - klo:18:55

Edellis talvena yksi tuttu piti kuorma-autonsa käynnissä 3,5 viikkoa kun startti oli rikki eikä ehtinyt remontoimaan  :D


Oliko maitoauto, nehän ei starttia tarvii kuin huollossa, öljynvaihdon ajaksi kun pitää sammuttaa!

maitoautoollehan ei oo laskettu ku 22-23h teho tunteja vuorokauteen ;D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: sirkussonni - 23.11.10 - klo:20:10

Edellis talvena yksi tuttu piti kuorma-autonsa käynnissä 3,5 viikkoa kun startti oli rikki eikä ehtinyt remontoimaan  :D


Oliko maitoauto, nehän ei starttia tarvii kuin huollossa, öljynvaihdon ajaksi kun pitää sammuttaa!

maitoautoollehan ei oo laskettu ku 22-23h teho tunteja vuorokauteen ;D


Ja hyvillä keleillä...
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: vms1 - 23.11.10 - klo:22:13

Edellis talvena yksi tuttu piti kuorma-autonsa käynnissä 3,5 viikkoa kun startti oli rikki eikä ehtinyt remontoimaan  :D


Oliko maitoauto, nehän ei starttia tarvii kuin huollossa, öljynvaihdon ajaksi kun pitää sammuttaa!

maitoautoollehan ei oo laskettu ku 22-23h teho tunteja vuorokauteen ;D


Ja hyvillä keleillä...
Kertokaa nyt viisaat miksi autoilijat ei voi ostaa kahta autoa ja keräillä samat maidot päiväsaikaan. Hullunhommaa ja aika kallista jos kuskeille maksetaan ilta ja yö lisät. Haluaako meijerit pitää autoilijat löysässä hirressä vai onko autoilijat niin ahneita että ei raaski ostaa kahta autoa.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 23.11.10 - klo:22:45
Haluaako meijerit pitää autoilijat löysässä hirressä

Tottakai. Mikä laittaa epäilemään etteivät haluaisi?

Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: KJL - 23.11.10 - klo:23:05

Edellis talvena yksi tuttu piti kuorma-autonsa käynnissä 3,5 viikkoa kun startti oli rikki eikä ehtinyt remontoimaan  :D


Oliko maitoauto, nehän ei starttia tarvii kuin huollossa, öljynvaihdon ajaksi kun pitää sammuttaa!

maitoautoollehan ei oo laskettu ku 22-23h teho tunteja vuorokauteen ;D


Ja hyvillä keleillä...
Kertokaa nyt viisaat miksi autoilijat ei voi ostaa kahta autoa ja keräillä samat maidot päiväsaikaan. Hullunhommaa ja aika kallista jos kuskeille maksetaan ilta ja yö lisät. Haluaako meijerit pitää autoilijat löysässä hirressä vai onko autoilijat niin ahneita että ei raaski ostaa kahta autoa.

Ei kai oo raaskimisesta kiinni vaan kannattavuudesta. Taitaa olla kannattavampaa ajattaa yhtä autoa reilun 20 tuntia vuorokaudes, kuin kahta autoa puolet tuosta määrästä.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: elvis - 23.11.10 - klo:23:19

Edellis talvena yksi tuttu piti kuorma-autonsa käynnissä 3,5 viikkoa kun startti oli rikki eikä ehtinyt remontoimaan  :D


Oliko maitoauto, nehän ei starttia tarvii kuin huollossa, öljynvaihdon ajaksi kun pitää sammuttaa!

maitoautoollehan ei oo laskettu ku 22-23h teho tunteja vuorokauteen ;D


Tiedän puutavara auton jolla ajettiin muistaakseni 408000km kahteen vuoteen.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: icefarmer - 23.11.10 - klo:23:51

Edellis talvena yksi tuttu piti kuorma-autonsa käynnissä 3,5 viikkoa kun startti oli rikki eikä ehtinyt remontoimaan  :D


Oliko maitoauto, nehän ei starttia tarvii kuin huollossa, öljynvaihdon ajaksi kun pitää sammuttaa!
kait ne nyt ajattaa jo reilut 300000 vuoteen. mutta mikä on teillä se aika kun sammutatte rakkorin ettekä jätä tyhjänkäynnille. kait kaikki tyhjänkäynti on turhaa...

maitoautoollehan ei oo laskettu ku 22-23h teho tunteja vuorokauteen ;D


Tiedän puutavara auton jolla ajettiin muistaakseni 408000km kahteen vuoteen.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: pötsjölööm - 23.11.10 - klo:23:54


Tiedän puutavara auton jolla ajettiin muistaakseni 408000km kahteen vuoteen.

Kunnes paskahatut tuli, ja tutki savikiekot  ;D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: mike - 24.11.10 - klo:03:20
Jaa,mä tiedän auton jolla ajettiin vuodessa 470 000 km.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: bdr-529 - 24.11.10 - klo:07:11
Kuskia vaihdettiin ja tankattiin vauhdissa.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: lavali - 24.11.10 - klo:08:24
Jaa,mä tiedän auton jolla ajettiin vuodessa 470 000 km.

Mitä kyseinen auto kuskas?
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: JoHaRa - 24.11.10 - klo:08:26
Jaa,mä tiedän auton jolla ajettiin vuodessa 470 000 km.

Mitä kyseinen auto kuskas?

Hesassa oli edellisvuonna myytävänä uusi auto, ollut taksina 12 kuukautta. Mittarissa 670 000 km.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: hvinnamo - 24.11.10 - klo:08:50
Jaa,mä tiedän auton jolla ajettiin vuodessa 470 000 km.

Mitä kyseinen auto kuskas?

Hesassa oli edellisvuonna myytävänä uusi auto, ollut taksina 12 kuukautta. Mittarissa 670 000 km.

Paskapuhetta! 24/7 keskinopeudeksi ilman ilman huoltotaukoja, ja kait se kuskikin syö välillä, tulisi 77,5km/h!. Eli tota vauhtia pitäis liikkua 24 tuntia joka ikinen päivä joka tunti. Ja kuten olette omia keskinopeuksianne seurailleet niin sekalaisessa ajossa se liikkuu siellä 40-60 km/h korvilla. Aika vaikee saada keskinopeudeksi edes 70 km/h vaikka ajelis maanteillä pelkästään.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: talutehnika - 24.11.10 - klo:09:08
Jaa,mä tiedän auton jolla ajettiin vuodessa 470 000 km.

Mitä kyseinen auto kuskas?

Hesassa oli edellisvuonna myytävänä uusi auto, ollut taksina 12 kuukautta. Mittarissa 670 000 km.

Paskapuhetta! 24/7 keskinopeudeksi ilman ilman huoltotaukoja, ja kait se kuskikin syö välillä, tulisi 77,5km/h!. Eli tota vauhtia pitäis liikkua 24 tuntia joka ikinen päivä joka tunti. Ja kuten olette omia keskinopeuksianne seurailleet niin sekalaisessa ajossa se liikkuu siellä 40-60 km/h korvilla. Aika vaikee saada keskinopeudeksi edes 70 km/h vaikka ajelis maanteillä pelkästään.

Matematiikka todistaa tämänkin legendan legendaksi.

Keskinopeudesta tuli mieleen kun Narvikista lähdettäessä nollasin ajotietokoneen ja noin tunnin ajon jälkeen vilkaisin keskinopeuden joka oli 140 km/h.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: bdr-529 - 24.11.10 - klo:09:54
Jaa,mä tiedän auton jolla ajettiin vuodessa 470 000 km.

Mitä kyseinen auto kuskas?

Hesassa oli edellisvuonna myytävänä uusi auto, ollut taksina 12 kuukautta. Mittarissa 670 000 km.

Paskapuhetta! 24/7 keskinopeudeksi ilman ilman huoltotaukoja, ja kait se kuskikin syö välillä, tulisi 77,5km/h!. Eli tota vauhtia pitäis liikkua 24 tuntia joka ikinen päivä joka tunti. Ja kuten olette omia keskinopeuksianne seurailleet niin sekalaisessa ajossa se liikkuu siellä 40-60 km/h korvilla. Aika vaikee saada keskinopeudeksi edes 70 km/h vaikka ajelis maanteillä pelkästään.

Matematiikka todistaa tämänkin legendan legendaksi.

Keskinopeudesta tuli mieleen kun Narvikista lähdettäessä nollasin ajotietokoneen ja noin tunnin ajon jälkeen vilkaisin keskinopeuden joka oli 140 km/h.
Kun olit kotona niin mitäs sitten oli keskinopeus?
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: mike - 24.11.10 - klo:13:24
Jaa,mä tiedän auton jolla ajettiin vuodessa 470 000 km.

Mitä kyseinen auto kuskas?

Pöyhtäri Himangalta.Kuonaa Kokkola-Harjavalta 3 miestä.
Kullanvärinen Sisu,koukkuauto ja täyden laatikon pudottivat
maahan Harjavallassa ja tyhjä tilalle,täysi kärry irti ja vierestä tyhjä tilalle
ja Kokkolassa sama homma,tyhjä laatikko pois,täysi päälle ja kärryn vaihto.

Jotenkin näin se meni,toinen auto oli kiireapulaisena välillä.
Aina oli ennen käsitys että Raahesta ajoivat mutta ei vaan Kokkolasta.
Enään en ole autoa nähnyt,loppuiko koko touhu?
Ajoivat joulut ja juhannuksetkin,siis 24/7.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: JoHaRa - 24.11.10 - klo:13:30
Jaa,mä tiedän auton jolla ajettiin vuodessa 470 000 km.

Mitä kyseinen auto kuskas?

Hesassa oli edellisvuonna myytävänä uusi auto, ollut taksina 12 kuukautta. Mittarissa 670 000 km.

Paskapuhetta! 24/7 keskinopeudeksi ilman ilman huoltotaukoja, ja kait se kuskikin syö välillä, tulisi 77,5km/h!. Eli tota vauhtia pitäis liikkua 24 tuntia joka ikinen päivä joka tunti. Ja kuten olette omia keskinopeuksianne seurailleet niin sekalaisessa ajossa se liikkuu siellä 40-60 km/h korvilla. Aika vaikee saada keskinopeudeksi edes 70 km/h vaikka ajelis maanteillä pelkästään.

Näin on. Mutta ei tällä kertaa minun paskapuhettani vaan ilmoitus lehdessä.. Nyt kyllä lopullisesti iskee angsti päälle  >:(
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: mike - 24.11.10 - klo:13:34
Juuri oli E-mersu myynnissä mallia 2009,ajettu 490000 km.
Elikkäs kuulostaa vuoden vanhalta vaikka onkin kohta kaksi.
Pienellä luki jossain alla,rekistöröity 11/2008.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: hvinnamo - 24.11.10 - klo:14:14
Juuri oli E-mersu myynnissä mallia 2009,ajettu 490000 km.
Elikkäs kuulostaa vuoden vanhalta vaikka onkin kohta kaksi.
Pienellä luki jossain alla,rekistöröity 11/2008.
  Toi kuulostaa uskottavalta jo...
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: JoHaRa - 24.11.10 - klo:14:19
Vuodessa ajamisen maailmanennätys oli ainakin muinoin Opel Recordilla. Olikohan vuonna 1984 tai jotain.. Ja se oli tuo 680 000 km. Saattaa olla että muistin väärin tuon ilmoituksen  >:(

Kauhea angsti päällä, se varmaan sekoittaa muistia ja muuta  >:(
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: hvinnamo - 24.11.10 - klo:15:23
Vuodessa ajamisen maailmanennätys oli ainakin muinoin Opel Recordilla. Olikohan vuonna 1984 tai jotain.. Ja se oli tuo 680 000 km. Saattaa olla että muistin väärin tuon ilmoituksen  >:(

Kauhea angsti päällä, se varmaan sekoittaa muistia ja muuta  >:(
  ;D ;D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 25.11.10 - klo:17:24
Juuri oli E-mersu myynnissä mallia 2009,ajettu 490000 km.
Elikkäs kuulostaa vuoden vanhalta vaikka onkin kohta kaksi.
Pienellä luki jossain alla,rekistöröity 11/2008.

Ja mittarilukemakin oli 'vain' 434 tkm

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/3591644

Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: D-Tune - 25.11.10 - klo:17:46
Ei traktoril ny ruveta mitään tallia rakentamaan jos se lämpimäks halutaan, lohko ja perse lämppäri ja hyttiin puhallin ja akkulaturi.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: ijasja2 - 25.11.10 - klo:17:57
Ei traktoril ny ruveta mitään tallia rakentamaan jos se lämpimäks halutaan, lohko ja perse lämppäri ja hyttiin puhallin ja akkulaturi.

Kyllä oli mukava viettää päivä lämpimässä pajassa puimuria ropaten, ulkona melkoinen vinkka ja -13´c pakkasta. Ois jäänyt ulkona tekemättä, eikä kylmässä ja vetoisessa hallissakaan mieltä ylentävää. Puhumattaakaan puimurin starttaamisesta talvipakkasilla kesälaadut tankissa...

Traktoreiden huoltoa/remppaa olisi samoin edessä, nautinto suihkaista pihan poikki lämpimään halliin. Toki voisi odotella kevättä ja kiirettä, lämpöisempiä kelejä :P
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: D-Tune - 25.11.10 - klo:18:27
Juu, kyl verstas ihan ehdoton on, siel voi vaiks tienata, jos kätevät kädet, mut siellä seisoo projektit/ työkohteet, ja lumi vehkeet johdonnokassa.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: kuu - 25.11.10 - klo:19:36

ajelin koko viime talven 6900 jontikalla läpi 36 asteen pakkastenkin, ilman että laitettiin talvilaatua. .

Onko farmarisäiliö lämpösessä myös?
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SKN - 25.11.10 - klo:19:43

ajelin koko viime talven 6900 jontikalla läpi 36 asteen pakkastenkin, ilman että laitettiin talvilaatua. .

Onko farmarisäiliö lämpösessä myös?
Noilla isännillä on kaikki muut lämmintä paitsi korvien väliset kammarit...... ;D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: supersammakko - 25.11.10 - klo:21:25
D-tunea komppaan. Jos oikeasti ei ole tiedossa tuottavaa korjaamohommaa, niin lämmin halli on vain mukavuusinvestointi luokkaa portaaton. Onhan se kiva lähteä lämpimästä hallista, on kiva ajaa portaattomalla jonnulla, on kivaa kun on isompi (pip)peli kun naapurilla mutta mitä jää käteen? Vetäkää nyt joku mulle nenän eteen edes jonkinlainen laskelma missä lämmin pilttuu sille pyhälle lehmälle saadaan edes jollain tavalla tuottavaksi?
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SKN - 25.11.10 - klo:21:27
D-tunea komppaan. Jos oikeasti ei ole tiedossa tuottavaa korjaamohommaa, niin lämmin halli on vain mukavuusinvestointi luokkaa portaaton. Onhan se kiva lähteä lämpimästä hallista, on kiva ajaa portaattomalla jonnulla, on kivaa kun on isompi kun naapurilla mutta mitä jää käteen? Vetäkää nyt joku mulle nenän eteen edes jonkinlainen laskelma missä lämmin pilttuu sille pyhälle lehmälle saadaan kannattamaan?
Kyl pohhhjanmaaaalla vaan on kaikilla....

Mites se ny meni? Sääliä saa pyytämättäki mut tyhm... eiku kateus pitää ANSAATA. ;D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: lavali - 25.11.10 - klo:21:30
D-tunea komppaan. Jos oikeasti ei ole tiedossa tuottavaa korjaamohommaa, niin lämmin halli on vain mukavuusinvestointi luokkaa portaaton. Onhan se kiva lähteä lämpimästä hallista, on kiva ajaa portaattomalla jonnulla, on kivaa kun on isompi kun naapurilla mutta mitä jää käteen? Vetäkää nyt joku mulle nenän eteen edes jonkinlainen laskelma missä lämmin pilttuu sille pyhälle lehmälle saadaan kannattamaan?

Ei se kannatakkaan, mutta olla se pitää. jos joka päivä on lähtöjä???
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: KJL - 25.11.10 - klo:21:37
D-tunea komppaan. Jos oikeasti ei ole tiedossa tuottavaa korjaamohommaa, niin lämmin halli on vain mukavuusinvestointi luokkaa portaaton. Onhan se kiva lähteä lämpimästä hallista, on kiva ajaa portaattomalla jonnulla, on kivaa kun on isompi kun naapurilla mutta mitä jää käteen? Vetäkää nyt joku mulle nenän eteen edes jonkinlainen laskelma missä lämmin pilttuu sille pyhälle lehmälle saadaan kannattamaan?
Kyl pohhhjanmaaaalla vaan on kaikilla....

Mites se ny meni? Sääliä saa pyytämättäki mut tyhm... eiku kateus pitää ANSAATA. ;D

Ei muuten ole... Puolityhjäs katetus laakasiilos se VT nytkin könöttää. Parin kolmen viikon sisään tyhjenee kokonaan niin saa ajella muitakin koneita suojaan...

Joku pieni koppero sais kyllä olla lähinnäkin talvikaudella tehtäviä pieniä huoltoja/korjauksia (Esim. Claas 255) varten, ei niinkään traktorin säilytykseen, ettei aina tarttis odottaa kevättä. Mä en tarttis kuin korkeintaan 6*8 metrisen koppion noihin huoltohommiin, sisäkorkeudeksikin riittäis 3,5m (korkeintaan 4m),  ettei oo liian kallis lämmittää. Toki riittävä lämpöeristys seiniin auttaa lämmityskustannuksiinkin. En 5 vuotta sitten huomannu tehdä autotallista riittävän isoa, kun nyt mahtuu vain Dexta.


Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SKN - 25.11.10 - klo:21:40
KJL:kin innostuu ja saa jälkitilin Valiolta, on käden käänteessä uusi lämmin puuhateltta pihassa... :D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: KJL - 25.11.10 - klo:21:50
KJL:kin innostuu ja saa jälkitilin Valiolta, on käden käänteessä uusi lämmin puuhateltta pihassa... :D

Ei se nyt sentään niin kalliiks tuu, että siihen jälkitili menis, kun itte tekee (oma työhän on ilmaista...) Eihän siihen tarvi kuin vasaran ja nauloja... ja lahonneita lautoja muutaman. Sanotaan nyt, että sen vois ehkä koppulehtaa iltatöinä suunnilleen kympillä... tai ehkä vähän päälle, mutta vain vähän.

Ei se tekeminen eikä kustannuskaan oo iso ongelma, mutta sopiva paikka pitäs sille keksiä, ettei olis minkään muun toiminnan tiellä.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: SKN - 25.11.10 - klo:21:51
KJL:kin innostuu ja saa jälkitilin Valiolta, on käden käänteessä uusi lämmin puuhateltta pihassa... :D

Ei se nyt sentään niin kalliiks tuu, että siihen jälkitili menis, kun itte tekee (oma työhän on ilmaista...) Eihän siihen tarvi kuin vasaran ja nauloja... ja lahonneita lautoja muutaman. Sanotaan nyt, että sen vois ehkä koppulehtaa iltatöinä suunnilleen kympillä... tai ehkä vähän päälle, mutta vain vähän.

Ei se tekeminen eikä kustannuskaan oo iso ongelma, mutta sopiva paikka pitäs sille keksiä, ettei olis minkään muun toiminnan tiellä.

Ei muuta ku raivaat..... :D :D
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: KJL - 25.11.10 - klo:22:08
KJL:kin innostuu ja saa jälkitilin Valiolta, on käden käänteessä uusi lämmin puuhateltta pihassa... :D

Ei se nyt sentään niin kalliiks tuu, että siihen jälkitili menis, kun itte tekee (oma työhän on ilmaista...) Eihän siihen tarvi kuin vasaran ja nauloja... ja lahonneita lautoja muutaman. Sanotaan nyt, että sen vois ehkä koppulehtaa iltatöinä suunnilleen kympillä... tai ehkä vähän päälle, mutta vain vähän.

Ei se tekeminen eikä kustannuskaan oo iso ongelma, mutta sopiva paikka pitäs sille keksiä, ettei olis minkään muun toiminnan tiellä.

Ei muuta ku raivaat..... :D :D
Eeeei... Kummipojan kans vähän suunniteltiin sitä tohon pikkusiskon ratsastukentälle... olis pohjakin jo valmiina ja sähköpääkeskus ihan vieres.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: ijasja2 - 25.11.10 - klo:22:35
D-tunea komppaan. Jos oikeasti ei ole tiedossa tuottavaa korjaamohommaa, niin lämmin halli on vain mukavuusinvestointi luokkaa portaaton. Onhan se kiva lähteä lämpimästä hallista, on kiva ajaa portaattomalla jonnulla, on kivaa kun on isompi kun naapurilla mutta mitä jää käteen? Vetäkää nyt joku mulle nenän eteen edes jonkinlainen laskelma missä lämmin pilttuu sille pyhälle lehmälle saadaan kannattamaan?

Ku oli elukoita, ei keliä voinut katella. Rehua oli otettava kelillä kuin kelillä, ja kyllä kone tykkää nannaa kun -35´c pakkasesta käynnistellään hetkeksi,vaikka joka viides päivä :)

"Lämpimästä" eli noin nolla-asteisesta hallista rehua ottamaan ja noin puolentunnin työn jälkeen kone todella kankea. Öljyt vain jähmettyi lisää ja rauta pakastui. Hirvittää ajatellakin mitä tapahtuu kun kone käynnistetään kylmästä, kylmiä kelejä on jokavuosi ja noita kolmenkympin pakkasia lähes jokatalvi, joskus enemmänkin ja pitkään.
Kylmää hallitilaa oltava, osan lämpimäksi rakentaminen ei kummoisia kustannuksia tee.

Pelkälle traktorille riittää todella pieni ja energiapihi talli, ellei tarvetta isommalle hallille.

Mukavuusinvestointeja, niitähän nämä, mutta pitkässä juoksussa plusmiinus nolla koneiden kestossa jne., se mukavuus sitten plussaa ???
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: kimmo - 26.11.10 - klo:08:49
Lämmin/puolilämmin talli tulee lähes välttämättömäksi kohta, kun traktoreihin tulee "ureamoottorit". Ensivuoden alusta, kun valmistettavien moottorien tulee täyttää tier 4, "ureamoottorit" valtaavat markkinat, niin kova pakkanen on todella hankala asia. Jäätynyt ureatankki ei paljoa hymyilytä...
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: rookie - 26.11.10 - klo:08:53
Lämmin/puolilämmin talli tulee lähes välttämättömäksi kohta, kun traktoreihin tulee "ureamoottorit". Ensivuoden alusta, kun valmistettavien moottorien tulee täyttää tier 4, "ureamoottorit" valtaavat markkinat, niin kova pakkanen on todella hankala asia. Jäätynyt ureatankki ei paljoa hymyilytä...

pitää pysyä erossa tollasista tier4 romuista niin ei tarvii olla sen takia halleja rakentamassa...äly hoi :)
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: realisti - 26.11.10 - klo:09:05
Lämmin/puolilämmin talli tulee lähes välttämättömäksi kohta, kun traktoreihin tulee "ureamoottorit". Ensivuoden alusta, kun valmistettavien moottorien tulee täyttää tier 4, "ureamoottorit" valtaavat markkinat, niin kova pakkanen on todella hankala asia. Jäätynyt ureatankki ei paljoa hymyilytä...

pitää pysyä erossa tollasista tier4 romuista niin ei tarvii olla sen takia halleja rakentamassa...äly hoi :)
niin. Helppo se ureakoneista on erossa pysyä vielä, entä 10-20 vuoden periodilla? Taitaa vaan olla että vaikka itsekin vastusta noita ylimääräisiä kusiruiskuja niin 20 vuotta kun on kulunut niin taitaa tuollainen markilta löytyä, jos sitten kehitys ei etene niin että päästöt saadaan muilla keinoilla kuriin.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Maalaispoika - 26.11.10 - klo:09:07
Se lämmin halli on samaa luokkaa kuin kaikki muutkin "turhakkeet", mitä ei ole niin sitä ei kaipaa. Meillä on ollut lämmin talli vuodesta 1981 ja pois en antaisi. Ovea on levennetty ja kattoa nostettu, mutta muuten on ennallaan. Tarvittaessa sinne sopii 3 traktoria ja pakettiauto, jos oikein tukkii. Ruokinnassa etukuormaajakonetta tarvitaan joka päivä kelistä riippumatta, niin kuin ijasja2:kin kirjoitti, joten siksi talli on ehdoton. Apevaunun edessä oleva traktori on yleensä roikan päässä, mutta kyllä -30 pakkasella senkin ajaa jo mielellään talliin. Vaunun voi jättää vaikka navettaan.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: pötsjölööm - 26.11.10 - klo:09:21

Mukavuusinvestointeja, niitähän nämä, mutta pitkässä juoksussa plusmiinus nolla koneiden kestossa jne., se mukavuus sitten plussaa ???

Sanosin kyllä ,että pakollisia investointeja karjatiloilla, ja kaikilla muilla, kenen pakko tartata oli pakkasta kuin paljon tahansa ;D Jo pakollisista huolloista tulee vuoteen yllättävän monta työtuntia, ja sitä kautta käyttötunteja hallille. Koneiden kestolle tuossa ei ole kahta sanaa, jos -30 asteen pakkasessa vääntää avaimesta, etteikö lämmähalli vähennä remontteja, ja säästä koneita. Kaikenlaisilla erillisillä lämmitimillä on mitätön vaikutus, kun mennään tuonne yli -25n pakkaseen. Nykyisissä traktoreissa on niin suureet öljytilavuudet hyd./perässä, että sellaista vastusta ei ole olemassakaan millä sen sanottavasti saisi lämmäksi ääri olosuhteissa. Ainakin itsellä on pienellä lypsykarjatilallakin paljon kaikenlaista pientä korjattavaa, jota ei oikeen muualla pysty talvella korjaamaan, kun lämpimässä.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Greenpwr - 26.11.10 - klo:09:30
Lämmin/puolilämmin talli tulee lähes välttämättömäksi kohta, kun traktoreihin tulee "ureamoottorit". Ensivuoden alusta, kun valmistettavien moottorien tulee täyttää tier 4, "ureamoottorit" valtaavat markkinat, niin kova pakkanen on todella hankala asia. Jäätynyt ureatankki ei paljoa hymyilytä...

pitää pysyä erossa tollasista tier4 romuista niin ei tarvii olla sen takia halleja rakentamassa...äly hoi :)

Tiselillähän se käyntiin lähtee, urea pöntössähän on lämmittimet, kyllä se siitä aikanaan virkoaa. En tiiä, antaako täysiä tehoja jos urea ei pelaa, mutta eikös jossain aviisissa sanottu, että kesken päivän ei tarvii lähteä ureaa tankkaamaan? Onko Tier4:t näitä pakokaasun kierrättäjiä... Mekaanisilta osiltaan Tier2:sta tulee Tier5 lisäämällä urea systeemit ja plussana tulee 15pros pienempi (egr versioon verrattuna) polttoaineen kulutus, kyllä mulle tommonen kelpais...
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: maraani - 26.11.10 - klo:10:26
Kaikki isot koneet ja autot -> säilytys ja remontointi kylmässä, traktorit sentään pääasiassa katon alla, samoin emännän auto sydäntalvella. Mopot ym. pienhärvelit on lämpimäksi saatettavassa tilassa. Ei sentään oo huonompaan suuntaan menty, kun ei oo omalle kohdalle aikaisemminkaan lämmintä tilaa osunut. En niin sanotusti tiedä paremmasta :)

Lämmityskäyttöä puolisen tuntia yleensä, niin jo liikkuu Maxxumi ja kuormaaja. Joka toinen päivä kuitenkin vaan tuota rehunirroitustraktoria tarvitaan, muita traktoreita harvemmin. Pienkuormaaja on navetan puolella talvisin, käynnistyy ja liikkuu mukavammin sen pari kertaa päivässä kun tarvitaan.
Kyllähän ne edut meilläkin tiedossa on ja korjaamotila edelleen haaveissa. Ei vaan edellinenkään sukupolvi saanut sellaista rakennettua ja näyttää vähän siltä ettei saada mekään. Jos seuraava jo sitten saisi! :)
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: myllymäki - 26.11.10 - klo:10:34
Ureakoneet toimivat pakkasella ihan normaalisti, ainoastaan urean kulutus vähenee, kun pakokaasujen lämpötila laskee ja jossain -25 celsiuksessa ureaa ei kulu juuri lainkaan. Pakoputkessa on lämpötila-anturi, joka ohjaa urean ruiskutusta ja juuri tätä anturia "huijaamalla" pystyy jopa ajamaan ilman ureaa !!
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: realisti - 26.11.10 - klo:11:12
urea muuten on jäätyvä neste, joten ei se sitä ainakaan heti pakkas-startin jälkeen rupea ruutaamaan. Kone kyllä pelaa ilman ureaakin, mutta ei ole yhtä tehokas. Lienee jotain koodiakin pukkaa jos kusitankki on jäässä?
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 26.11.10 - klo:12:53
urea muuten on jäätyvä neste, joten ei se sitä ainakaan heti pakkas-startin jälkeen rupea ruutaamaan. Kone kyllä pelaa ilman ureaakin, mutta ei ole yhtä tehokas. Lienee jotain koodiakin pukkaa jos kusitankki on jäässä?

Omat ureat vaan tankkiin:

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/198702.shtml
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: roadman - 26.11.10 - klo:13:48
Kyllä urea kone pelaa ilman ureaa ihan hyvin, mutta voipi se katalysaattori sanoa poks. ja se kuulemma maksaa.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: ktm87 - 25.12.12 - klo:09:02
minkähänlaiset suojaukset seinälle vaatis jos laittas takaseinän penkkaan sisään? maastonmuodot tarjoaa sellaisen vaihtoehdon. ja mikähän ois toimivin materiaali jotta penkasta sais sitä lämpöä mahdollisimman paljon?
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: bdr-529 - 25.12.12 - klo:09:48
Jotain betonin sukuista tavaraa ei tuu yllätyksiä.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: natikkamies - 25.12.12 - klo:11:28
Täällä moni itkee kun ei toimi varsingin portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori talvi oloissa. Siihen on yksinkertainen ohje :rakenna lämmin talli .Jos on pystynyt ostamaan ylihinnoitellun fentin niin on ihme ettei tallia ole pystytty rakentamaan menikö kaikki rahat traktoriin.Lämmin talli säästää konetta tosi paljon sen tiedän kokemuksesta.

Nimimerkki jo vuodesta 61 lämmin talli traktoreilla.
Mut tuota v. 61 tallia et oo ite tehny,On meilläkin samalta vuodelta lämmin talli mut se on pienempi kuin nykyinen traktori >:(
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: leksa - 25.12.12 - klo:12:08
Pari pointtia!

- Kylmäkäynnistyksen jälkeen traktori käy noin 0,5h - 1h ennen kuin notka. Traktori tunti maksaa 20-30€/h sata sellaista vuodessa kahdella traktorilla 4000-6000€
   -> itsellä lämpimän tallin tekokkustannus vanhaan navettaan noin 2000€. Vieressä lämpökeskus, lämpöä hohkaa jo betoniseinä, laitan patterit kun ehdin. Nyt löpölämmitin termostaatilla +2 astetta. Löpöä menee ehkä 20 litraa viikossa max. Kuolettaa itsensä kyllä! Viime talvena yli 100 kylmäkäynnistyspäivää.
   -> ei pauku hyde letkut niin herkkään, toimii perät ja kaikki heti.
   -> Konetta säästää huomattavasti, mukavampi lähteä, notkea heti kuin kesällä.  Pihi voisi ajaa kesälöpöllä pitempään, itse ajan talvilaadulla kuitenkin.

Onhan se mukavavuustekijä, mutta on se vain mukavampi tehdä traktorin ja muiden koneiden huollot talven aikaan jo kevääksi valmiiksi. Itse saan tehtyä talven aikaan paljon niitä pieniä navetan aitojen korjauksia tai uusien irtoaitojen tekoa tai mitä tahansa muuta.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa talvessa kun sulattelen myös auton sisällä, etenkin viime vuonna sulattelin pari kertaa kun oli kuin iglu!



Eikä ole yksi tai kaksi kertaa, että on 25-30 pakkasta kun sähköt on katkennut! Talli lämmin, traktori heti käyntiin ja agrigaatti tulille. Muistanpa joskus että toholla tai pienellä bensa agrigaatilla ensin lämmiteltiin traktori että läks käyntiin.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Arra - 25.12.12 - klo:13:49
Mulla on suurinpiirtein 500kuution lämpöeristetty traktoritalli.Tällähetkellä pakkasta sisällä -5,eikä tuon alle yleensäkään mene ,vaikka ulkona olis -25. Olen miettinyt ilmalämpöpumppua pitämään tuon jossain +5 läpi talven . Onko kokemuksia kustannuspuolesta ilmalämpöpumpulla lämmittämiseen. En juuri kaipaa lämpimämpää pienissä huolto-/korjaustöissäkään.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: hvinnamo - 25.12.12 - klo:14:04
 Mites noi alhaiset, nollan tuntumassa pyörivät lämpötilat, tekevät rakennekosteuksille? Eikö tuollainen lämpötila ole ns. kellarilämpö, joka ei ainakaan kuivata mitään. Mun kokemusten perusteella lämpötila on pidettävä vähintään 10 asteessa, jotta koneet kuivaa ja lumi sulaa, muuten ikkunat itkevät vettä ja työkalut keräävät pintakorroosiota. Itsellä menee 550 m3 hallin lämmittämisessä n. 1000 litraa talvessa. Lämpötila pidetään +12 asteessa , kosteusprosentin vaihdellessa 40-60% haarukassa, riippuen esim.  höyrystettävän lumen määrästä.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: jupe - 25.12.12 - klo:14:21
itsekkin haaveillut kunnon lämpimästä tallista. meinaa vaan olla rakennuspaikka kortilla pitäisi viedä puolen kilometrin päähän pihasta. ja vetää sinne kaikki liittymät. nykyisellään noin 50 m3 lämmitettävä talli juuri traktori sopii sisään. voi kun saisi lisää maata tilakeskuksen vierestä.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: roadman - 25.12.12 - klo:19:43
itsekkin haaveillut kunnon lämpimästä tallista. meinaa vaan olla rakennuspaikka kortilla pitäisi viedä puolen kilometrin päähän pihasta. ja vetää sinne kaikki liittymät. nykyisellään noin 50 m3 lämmitettävä talli juuri traktori sopii sisään. voi kun saisi lisää maata tilakeskuksen vierestä.

tallina  kaikista kustannus tehokkain jos puhutaan ihan tallista eikä korjaamosta.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: vms1 - 25.12.12 - klo:20:04
mun mielestä talli on parhaimmillaan kun se on 0 ja -5 välissä. Silloin koneet pelaa eikä synny vettä turhaan. Omissa raktoreissa ei lumi ainakaan aiheuta toimivuusongelmia. Sitten pitäisi olla yksi koppi mikä olisi sitten +20 missä oikeasti sulattais ja kuivais kalustoa jos tarves.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: select o speed - 25.12.12 - klo:20:19
minkähänlaiset suojaukset seinälle vaatis jos laittas takaseinän penkkaan sisään? maastonmuodot tarjoaa sellaisen vaihtoehdon. ja mikähän ois toimivin materiaali jotta penkasta sais sitä lämpöä mahdollisimman paljon?
Mulla on 80 luvulla tehty perunavarasto nykyään traktoritallina/korjaamona. 100 neliöö ei turhan iso mut eipä tuu kerättyä mitään tarpeetonta nurkkiin ;D Rinteeseen tehty niin että räystäät puoli metriä maasta,harkosta muuratut seinät ja muovinen kosteussuoja matto seinän ja maan välissä. Maa antaa seiiniin lämpöä pitkälle kevättalveen ja kesällä on mukavan viileää :) tosin keväällä kun seinä jäähtyy siihen kertyy kosteutta eli ovet päivisin auki kun lämpötila sen sallii. Lämmityslaitteena 44kw master, puukattilaa harkisin mut pitäs tehdä pannuhuone ja noin pieneen ei oikein viitti.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Arra - 25.12.12 - klo:21:25
Mites noi alhaiset, nollan tuntumassa pyörivät lämpötilat, tekevät rakennekosteuksille? Eikö tuollainen lämpötila ole ns. kellarilämpö, joka ei ainakaan kuivata mitään. Mun kokemusten perusteella lämpötila on pidettävä vähintään 10 asteessa, jotta koneet kuivaa ja lumi sulaa, muuten ikkunat itkevät vettä ja työkalut keräävät pintakorroosiota. Itsellä menee 550 m3 hallin lämmittämisessä n. 1000 litraa talvessa. Lämpötila pidetään +12 asteessa , kosteusprosentin vaihdellessa 40-60% haarukassa, riippuen esim.  höyrystettävän lumen määrästä.
Ei oo kyllä mitkään työkalut kärsiny. Seinällä riippuu piensähkötyökaluja aina Dremelistä lähtien. Mig hitsauslaitekin on ja kaikki pysyny toimintakuntoisina kymmenen vuotta. Kipsilevyjen takana ,kun on muovikalvot ei voi rakenteisiinkaan kosteus mennä. Öljykäryttimellä oon lisälämpöä tarvittaes tehny,mutta tuon vehkeen kyllä hävitän. Käryä ei päänuppi kestä.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: raipe - 26.12.12 - klo:07:56
pitääkö ihan oikeasti paikkaansa että jos kaivais 1,5 metriä maan sisään ja valais seinät vaikka valuharkoista ja sen päälle tekis eristetyn ladon niin pakkanen ei laske sisällä alle -5 astetta. Lattia ei olis eristetty vaikka olis betonia.

Mulla on pieni tollanen talli ja siellä laiskottelee  nyt yksi raktori.Pakkanen on siellä aina alle puolet mitä ulkona on.Jos sillä koneella vielä ajaa,lämpö lisääntyy.Ennen kun oli karjaa ja rehua ajettiin joka päivä,pysyi koneet lämpösinä.Pikku tallit on vaan siksi huonoja ettei koneessa voi olla kiinni juuri kauhaa kummempaa että mahtuu ovet kiinni.
-22 on nyt ulkona,eli kasvihuoneilmiötähän se.Lunta n.70cm.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: ktm87 - 26.12.12 - klo:08:12
ite aattelin et tekisin koko takaseinän ja sivuistakin1/2 maan sisäään. lämpöä luulis tulevan hyvin?
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: kylmis - 26.12.12 - klo:08:40
Mites noi alhaiset, nollan tuntumassa pyörivät lämpötilat, tekevät rakennekosteuksille? Eikö tuollainen lämpötila ole ns. kellarilämpö, joka ei ainakaan kuivata mitään. Mun kokemusten perusteella lämpötila on pidettävä vähintään 10 asteessa, jotta koneet kuivaa ja lumi sulaa, muuten ikkunat itkevät vettä ja työkalut keräävät pintakorroosiota. Itsellä menee 550 m3 hallin lämmittämisessä n. 1000 litraa talvessa. Lämpötila pidetään +12 asteessa , kosteusprosentin vaihdellessa 40-60% haarukassa, riippuen esim.  höyrystettävän lumen määrästä.
Ei oo kyllä mitkään työkalut kärsiny. Seinällä riippuu piensähkötyökaluja aina Dremelistä lähtien. Mig hitsauslaitekin on ja kaikki pysyny toimintakuntoisina kymmenen vuotta. Kipsilevyjen takana ,kun on muovikalvot ei voi rakenteisiinkaan kosteus mennä. Öljykäryttimellä oon lisälämpöä tarvittaes tehny,mutta tuon vehkeen kyllä hävitän. Käryä ei päänuppi kestä.
Luulisin, että matalilla lämpötiloilla selviää, mutta tuuletus on järjestettävä hyvin, että kostea ilma vaihtuu. Muutenkin olisi mukava kuulla kuinka olette tehneet toimivan ilmanvaihdon varastoon. Tai kuinka se pitäisi tehdä.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: hvinnamo - 26.12.12 - klo:10:37
Mites noi alhaiset, nollan tuntumassa pyörivät lämpötilat, tekevät rakennekosteuksille? Eikö tuollainen lämpötila ole ns. kellarilämpö, joka ei ainakaan kuivata mitään. Mun kokemusten perusteella lämpötila on pidettävä vähintään 10 asteessa, jotta koneet kuivaa ja lumi sulaa, muuten ikkunat itkevät vettä ja työkalut keräävät pintakorroosiota. Itsellä menee 550 m3 hallin lämmittämisessä n. 1000 litraa talvessa. Lämpötila pidetään +12 asteessa , kosteusprosentin vaihdellessa 40-60% haarukassa, riippuen esim.  höyrystettävän lumen määrästä.
Ei oo kyllä mitkään työkalut kärsiny. Seinällä riippuu piensähkötyökaluja aina Dremelistä lähtien. Mig hitsauslaitekin on ja kaikki pysyny toimintakuntoisina kymmenen vuotta. Kipsilevyjen takana ,kun on muovikalvot ei voi rakenteisiinkaan kosteus mennä. Öljykäryttimellä oon lisälämpöä tarvittaes tehny,mutta tuon vehkeen kyllä hävitän. Käryä ei päänuppi kestä.
Luulisin, että matalilla lämpötiloilla selviää, mutta tuuletus on järjestettävä hyvin, että kostea ilma vaihtuu. Muutenkin olisi mukava kuulla kuinka olette tehneet toimivan ilmanvaihdon varastoon. Tai kuinka se pitäisi tehdä.

 Mulla on yhdellä seinällä ylhäällä pitkä poistoputki, jossa on kanavapuhallin ja 3 kpl lautasohjattuja t-haaroja, eli ilmaa poistuu useasta paikasta sinne putkeen. Toisella seinällä on alhaalla kaksi korvausilmareikää, joissa on säädettävät lautaset. Kanavapuhallin on hygrostaattiohjattu, eli kun kostea ilma on ulkona, niin puhallin sammuu ja ilmanvaihto jää painovoimaiseksi. Lisäksi katossa on iso propelli, joka kierrättää ja sekoittaa katon rajasta lämmintä ilmaa alaspäin.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: realisti - 26.12.12 - klo:10:43
Mulla ainoa ilmanvaihto on seinien pikkuluukut jotka nytkin on melkeen kiinni. Kosteutta on jonkin verran, mutta 11v. Aikana ei mitkään kamppeet ole ruostuneet tai kipsit kärsineet. Vinnamolla on vissiin niin kuin se pitäisi olla, mutta vähempikin toimii.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: Hervast - 26.12.12 - klo:13:07
Minun järkeeni ei mene se, että koko lämmin halli on samaa tilaa, missä kosteus, pöly ja paska kiertää ja likaa kaiken sisällä olevan. Miksi ei voisi pieni osa hallista olla erotettuna oven ja lämpöeristetyn seinän taakse ja siellä pitäisi sitten vaikka +15 lämpöä. Sinne sitten kaikki kosteudelle ja pölylle arat työkalut säilöön silloin kun niitä ei tarvia. Myös ilmakompressori saattaisi viihtyä siellä paremmin kuin hallissa. (kaljakoppaa ja vanhaa sohvaa sinne ei kannattaisi kuitenkaan viedä, liian mukavaa ei pidä olla  ;) )

Siivouksen helpottamiseksi ja palokuorman vähentämiseksi itse huoltotila saisi muutenkin olla minimivarustettu. Monessa paikassa on kalliisti rakennettu halli täytetty mm. öljytynnyreillä ja rakennusmateriaaleilla mitkä säilyis ihan hyvin kylmässäkin tilassa. Vähän organisointiahan se vaatisi, esim. öljyhuollon tarvittavat öljyt voisi kasata kuormalavan päälle, jonka voisi aina tarvittaessa nostaa halliin ennen huoltoa yms.
Otsikko: Vs: Lämmin talli traktorille.
Kirjoitti: roadman - 26.12.12 - klo:16:00
Minun järkeeni ei mene se, että koko lämmin halli on samaa tilaa, missä kosteus, pöly ja paska kiertää ja likaa kaiken sisällä olevan. Miksi ei voisi pieni osa hallista olla erotettuna oven ja lämpöeristetyn seinän taakse ja siellä pitäisi sitten vaikka +15 lämpöä. Sinne sitten kaikki kosteudelle ja pölylle arat työkalut säilöön silloin kun niitä ei tarvia. Myös ilmakompressori saattaisi viihtyä siellä paremmin kuin hallissa. (kaljakoppaa ja vanhaa sohvaa sinne ei kannattaisi kuitenkaan viedä, liian mukavaa ei pidä olla  ;) )

Siivouksen helpottamiseksi ja palokuorman vähentämiseksi itse huoltotila saisi muutenkin olla minimivarustettu. Monessa paikassa on kalliisti rakennettu halli täytetty mm. öljytynnyreillä ja rakennusmateriaaleilla mitkä säilyis ihan hyvin kylmässäkin tilassa. Vähän organisointiahan se vaatisi, esim. öljyhuollon tarvittavat öljyt voisi kasata kuormalavan päälle, jonka voisi aina tarvittaessa nostaa halliin ennen huoltoa yms.

noin on mulle suunniteltu halli vanhaan  navettaan. Päädystä ovi sisään ja peräpuolelle kahteen kerrokseen lämmintä varastotilaa. Hallissa vain hitsaus, avaimet ja muut eniten käytetyt kamppeet.