Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lämmin talli traktorille.  (Luettu 36700 kertaa)

Arra

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Lämmin talli traktorille.
Mites noi alhaiset, nollan tuntumassa pyörivät lämpötilat, tekevät rakennekosteuksille? Eikö tuollainen lämpötila ole ns. kellarilämpö, joka ei ainakaan kuivata mitään. Mun kokemusten perusteella lämpötila on pidettävä vähintään 10 asteessa, jotta koneet kuivaa ja lumi sulaa, muuten ikkunat itkevät vettä ja työkalut keräävät pintakorroosiota. Itsellä menee 550 m3 hallin lämmittämisessä n. 1000 litraa talvessa. Lämpötila pidetään +12 asteessa , kosteusprosentin vaihdellessa 40-60% haarukassa, riippuen esim.  höyrystettävän lumen määrästä.
Ei oo kyllä mitkään työkalut kärsiny. Seinällä riippuu piensähkötyökaluja aina Dremelistä lähtien. Mig hitsauslaitekin on ja kaikki pysyny toimintakuntoisina kymmenen vuotta. Kipsilevyjen takana ,kun on muovikalvot ei voi rakenteisiinkaan kosteus mennä. Öljykäryttimellä oon lisälämpöä tarvittaes tehny,mutta tuon vehkeen kyllä hävitän. Käryä ei päänuppi kestä.

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Lämmin talli traktorille.
pitääkö ihan oikeasti paikkaansa että jos kaivais 1,5 metriä maan sisään ja valais seinät vaikka valuharkoista ja sen päälle tekis eristetyn ladon niin pakkanen ei laske sisällä alle -5 astetta. Lattia ei olis eristetty vaikka olis betonia.

Mulla on pieni tollanen talli ja siellä laiskottelee  nyt yksi raktori.Pakkanen on siellä aina alle puolet mitä ulkona on.Jos sillä koneella vielä ajaa,lämpö lisääntyy.Ennen kun oli karjaa ja rehua ajettiin joka päivä,pysyi koneet lämpösinä.Pikku tallit on vaan siksi huonoja ettei koneessa voi olla kiinni juuri kauhaa kummempaa että mahtuu ovet kiinni.
-22 on nyt ulkona,eli kasvihuoneilmiötähän se.Lunta n.70cm.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Lämmin talli traktorille.
ite aattelin et tekisin koko takaseinän ja sivuistakin1/2 maan sisäään. lämpöä luulis tulevan hyvin?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Lämmin talli traktorille.
Mites noi alhaiset, nollan tuntumassa pyörivät lämpötilat, tekevät rakennekosteuksille? Eikö tuollainen lämpötila ole ns. kellarilämpö, joka ei ainakaan kuivata mitään. Mun kokemusten perusteella lämpötila on pidettävä vähintään 10 asteessa, jotta koneet kuivaa ja lumi sulaa, muuten ikkunat itkevät vettä ja työkalut keräävät pintakorroosiota. Itsellä menee 550 m3 hallin lämmittämisessä n. 1000 litraa talvessa. Lämpötila pidetään +12 asteessa , kosteusprosentin vaihdellessa 40-60% haarukassa, riippuen esim.  höyrystettävän lumen määrästä.
Ei oo kyllä mitkään työkalut kärsiny. Seinällä riippuu piensähkötyökaluja aina Dremelistä lähtien. Mig hitsauslaitekin on ja kaikki pysyny toimintakuntoisina kymmenen vuotta. Kipsilevyjen takana ,kun on muovikalvot ei voi rakenteisiinkaan kosteus mennä. Öljykäryttimellä oon lisälämpöä tarvittaes tehny,mutta tuon vehkeen kyllä hävitän. Käryä ei päänuppi kestä.
Luulisin, että matalilla lämpötiloilla selviää, mutta tuuletus on järjestettävä hyvin, että kostea ilma vaihtuu. Muutenkin olisi mukava kuulla kuinka olette tehneet toimivan ilmanvaihdon varastoon. Tai kuinka se pitäisi tehdä.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Lämmin talli traktorille.
Mites noi alhaiset, nollan tuntumassa pyörivät lämpötilat, tekevät rakennekosteuksille? Eikö tuollainen lämpötila ole ns. kellarilämpö, joka ei ainakaan kuivata mitään. Mun kokemusten perusteella lämpötila on pidettävä vähintään 10 asteessa, jotta koneet kuivaa ja lumi sulaa, muuten ikkunat itkevät vettä ja työkalut keräävät pintakorroosiota. Itsellä menee 550 m3 hallin lämmittämisessä n. 1000 litraa talvessa. Lämpötila pidetään +12 asteessa , kosteusprosentin vaihdellessa 40-60% haarukassa, riippuen esim.  höyrystettävän lumen määrästä.
Ei oo kyllä mitkään työkalut kärsiny. Seinällä riippuu piensähkötyökaluja aina Dremelistä lähtien. Mig hitsauslaitekin on ja kaikki pysyny toimintakuntoisina kymmenen vuotta. Kipsilevyjen takana ,kun on muovikalvot ei voi rakenteisiinkaan kosteus mennä. Öljykäryttimellä oon lisälämpöä tarvittaes tehny,mutta tuon vehkeen kyllä hävitän. Käryä ei päänuppi kestä.
Luulisin, että matalilla lämpötiloilla selviää, mutta tuuletus on järjestettävä hyvin, että kostea ilma vaihtuu. Muutenkin olisi mukava kuulla kuinka olette tehneet toimivan ilmanvaihdon varastoon. Tai kuinka se pitäisi tehdä.

 Mulla on yhdellä seinällä ylhäällä pitkä poistoputki, jossa on kanavapuhallin ja 3 kpl lautasohjattuja t-haaroja, eli ilmaa poistuu useasta paikasta sinne putkeen. Toisella seinällä on alhaalla kaksi korvausilmareikää, joissa on säädettävät lautaset. Kanavapuhallin on hygrostaattiohjattu, eli kun kostea ilma on ulkona, niin puhallin sammuu ja ilmanvaihto jää painovoimaiseksi. Lisäksi katossa on iso propelli, joka kierrättää ja sekoittaa katon rajasta lämmintä ilmaa alaspäin.

Viimeksi muokattu: 26.12.12 - klo:10:52 kirjoittanut hvinnamo

Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

realisti

  • Vieras
Vs: Lämmin talli traktorille.
Mulla ainoa ilmanvaihto on seinien pikkuluukut jotka nytkin on melkeen kiinni. Kosteutta on jonkin verran, mutta 11v. Aikana ei mitkään kamppeet ole ruostuneet tai kipsit kärsineet. Vinnamolla on vissiin niin kuin se pitäisi olla, mutta vähempikin toimii.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Lämmin talli traktorille.
Minun järkeeni ei mene se, että koko lämmin halli on samaa tilaa, missä kosteus, pöly ja paska kiertää ja likaa kaiken sisällä olevan. Miksi ei voisi pieni osa hallista olla erotettuna oven ja lämpöeristetyn seinän taakse ja siellä pitäisi sitten vaikka +15 lämpöä. Sinne sitten kaikki kosteudelle ja pölylle arat työkalut säilöön silloin kun niitä ei tarvia. Myös ilmakompressori saattaisi viihtyä siellä paremmin kuin hallissa. (kaljakoppaa ja vanhaa sohvaa sinne ei kannattaisi kuitenkaan viedä, liian mukavaa ei pidä olla  ;) )

Siivouksen helpottamiseksi ja palokuorman vähentämiseksi itse huoltotila saisi muutenkin olla minimivarustettu. Monessa paikassa on kalliisti rakennettu halli täytetty mm. öljytynnyreillä ja rakennusmateriaaleilla mitkä säilyis ihan hyvin kylmässäkin tilassa. Vähän organisointiahan se vaatisi, esim. öljyhuollon tarvittavat öljyt voisi kasata kuormalavan päälle, jonka voisi aina tarvittaessa nostaa halliin ennen huoltoa yms.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

roadman

  • Vieras
Vs: Lämmin talli traktorille.
Minun järkeeni ei mene se, että koko lämmin halli on samaa tilaa, missä kosteus, pöly ja paska kiertää ja likaa kaiken sisällä olevan. Miksi ei voisi pieni osa hallista olla erotettuna oven ja lämpöeristetyn seinän taakse ja siellä pitäisi sitten vaikka +15 lämpöä. Sinne sitten kaikki kosteudelle ja pölylle arat työkalut säilöön silloin kun niitä ei tarvia. Myös ilmakompressori saattaisi viihtyä siellä paremmin kuin hallissa. (kaljakoppaa ja vanhaa sohvaa sinne ei kannattaisi kuitenkaan viedä, liian mukavaa ei pidä olla  ;) )

Siivouksen helpottamiseksi ja palokuorman vähentämiseksi itse huoltotila saisi muutenkin olla minimivarustettu. Monessa paikassa on kalliisti rakennettu halli täytetty mm. öljytynnyreillä ja rakennusmateriaaleilla mitkä säilyis ihan hyvin kylmässäkin tilassa. Vähän organisointiahan se vaatisi, esim. öljyhuollon tarvittavat öljyt voisi kasata kuormalavan päälle, jonka voisi aina tarvittaessa nostaa halliin ennen huoltoa yms.

noin on mulle suunniteltu halli vanhaan  navettaan. Päädystä ovi sisään ja peräpuolelle kahteen kerrokseen lämmintä varastotilaa. Hallissa vain hitsaus, avaimet ja muut eniten käytetyt kamppeet.

Viimeksi muokattu: 26.12.12 - klo:16:02 kirjoittanut roadman